Steagul Roşu, iunie 1970 (Anul 25, nr. 5384-5408)

1970-06-02 / nr. 5384

r ANUtvXXV,— Nr« 5.384 (6.863) MARȚI 2 IUNIE 1970 4 pagini — 30 bani Fabrica „Letea“ Bacău i încheierea bilanțului primelor cinci luni ale anului indică și la aceasta unitate băcăuană un mers ascendent pe drumul înfăptuirii angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. S-au realizat peste prevederile planului 282 tone hîrtie, 54 tone celuloză și mai bine de 500 tone drojdie furajeră. In acest fel, angajamentele substanțial îmbunătățite pe care și le-au luat muncitorii, inginerii și tehnicienii de la fabrica de celuloză și hîrtie vor fi îndeplinite și chiar depășite. In întreprinderile județului Prind viață noile angajamente Oamenii-munții din întreprinderile industriale ale județului nostru desfășoară în aceste zile o susținută întrecere socialistă în cadrul căreia urmăresc să dea contur de fapte tot mai lăudabile angajamentelor asumate în acest ultim an al cincinalului. Deși simțitor suplimentare, noile angajamente sunt traduse în viață în toate unitățile economice ale județului. Este urmarea firească nu numai a elanului cu care se avîntă oameniii în întrecere, ci și a analizării deosebit de minuțioase a tuturor posibilităților existente în vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan și a angajamentelor. Duminică, din nou, în multe dintre fabricile care în mod obișnuit își întrerup travaliul, s-a lucrat totuși. Relatînd realizările înregistrate de muncitori, ingineri și tehnicieni în patriotica acțiune de recuperare a pierderilor pricinuite de apele dezlănțuite, vom încerca să reliefăm modul în care colectivele întreprinderilor își îndeplinesc, pas cu pas, angajamentele care animă acum întrecerea socialistă, întreprinderea minieră Comănești Minerii au hotărît să aducă la lumina zilei cu 3.000 de tone mai mult, cărbune decit prevăd sarcinile de plan, în abataje se muncește intens. Uneori și duminica. Timpul de lucru este utilizat în modul cel mai rațional posibil. Urmarea firească: de la începutul anului și pînă astăzi minerii au depășit planul de extracție cu 2.919 tone de cărbune. Contribuția cea mai însemnată este aceea a minei Vermești — 1.119 tone cărbune peste plan în cinci luni de zile. Desigur, minerii vor străbate și în lunile următoare adincurile cu tot, atît de mult succes ca și pînă acum, mai, grăiesc despre o depășire cu 45.000 lei a angajamentului aferent acestei luni. Este încă o dovadă a seriozității cu care lucrătorii acestui complex privesc sarcinile ce le revin. Dintre aceștia s-au evidențiatmuncitorii din brigăzile conduse de Ioan Saba, Grigore Sofron, Maria Enășcuță și cei din echipa lui Nicolae Docan. „Salina" Tg. Ocna . Minerii salinei din Tg. Ocna oferă acum, după încheierea lunii mai, suficiente argumente care ilustrează valoarea deosebită a activității desfășurate. Capitolele bilanțului încheiat oferă, de astă dată, un element inedit: realizarea unei producții suplimentare, în afara orelor de program, egală cu 1.809 tone sare solidă, cantitate obținută în schimburile lucrate în zilele de duminică 17 și 24 mai. Angajamentul nou, îmbunătățit, prevede realizarea a 8.200 tone sare peste plan. Pînă la ora actuală au fost extrase peste plan 3.000 tone sare solidă. Angajamentul prinde, așadar, viață. Adăugăm acestui fapt și depășirea simțitoare a sarcinii de plan la sarea care este livrată sub formă de soluție. Rezultatele obținute oferă certitudini în ceea ce privește îndeplinirea exemplară a angajamentului asumat. Fabrica „Partizanul" Bacău La fabrica de pielărie și încălțăminte, unde întrecerea socialistă este impulsionată de angajamente valoroase, în perioada care a trecut de la începutul anului pînă în prezent s-au produs peste plan, 12.700 perechi de încălțăminte, 6.300 mp piei moi și 11.200 kg piei tari. Se lucrează din ce în ce mai bine și mai mult, la fiecare loc de muncă oamenii obțin randamente maxime, folosesc timpul și materia primă în modul cel mai chibzuit. Mai mult, colectivul de aici a hotărît să lucreze în cîteva dintre duminicile următoare. Se fac și aici, ca în întregul județ, eforturi deosebite pentru ca ajutorul daft zonelor sinistrate și pe această cale, a sporirii producției, să fie cît mai edificator. Fabrica de șuruburi Bacău Bilanțul celor cinci luni care au trecut din acest an s-a încheiat la fabrica de șuruburi cu rezultate pozitive în ceea ce privește îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor. Angajîndu-se să dea peste plan, în cursul lunilor care au trecut, o producție în valoare de 1.567.000 lei, colectivul de muncă al fabricii a realizat o producție suplimentară de 3.879.000 lei. Muncitorii, inginerii, tehnicienii și-au adus întreaga lor contribuție la realizarea acestor sarcini și îndeosebi, în luna mai, cînd au lucrat și în cursul zilelor de duminică. Numai în cursul zilei de 31 mai a. c., unul din schimburile care a lucrat în această zi a dat peste plan 209.000 șuruburi mecanice și 70.000 piulițe. Instalația de obținere a butadienei de la Uzina de cauciuc din cadrul G.I.P. — Borzești. Foto : C. BUTE I" G.P.L. Comănești La Complexul de prelucrare a lemnului din Comănești, cei 2.100 salariați, din toate trei schimburile de lucru, au făcut din ziua lor de odihnă o zi normală, de lucru. La sfîrșitul zilei de duminică, 31 mai a. c., s-au înregistrat cantități însemnate de produse finite, traducîndu-se astfel în fapt angajamentele luate. Au fost realizate 2.000 scaune, 60 m c placaj, 200 m c cherestea, 100 tone P.F.L. și o producție în valoare de 45.000 lei la secția baracamente. Puse față în față, angajamentele și realizările din luna £ • ••,Opiii si ziua lor S-a împămintenit tradiția ca, în prima zi a lui iunie, să ne sărbătorim copiii. E ziua lor, a copiilor, a tuturor copiilor. Le facem daruri și peste an, dar un cadou la 1 Iunie capătă o semnificație aparte. — Eu vreau o bicicletă I — Mașina aceea roșie îmi place... tare. Ba, nu, cea albastră e mai frumoasă. Glasurile lor cristaline exprimă niște dorinti ce se vor cit mai estetice. Noi ii înțelegem. E ziua lor, a copiilor, a tuturor copiilor. Pentru această zi, cei care au trei, sau patru, sau cinci anișori, sau mai mari, au făcut pregătiri din timp și foarte serioase. In cămine, în grădinițe s-au desfășurat concursuri de desene și modelaj, dintre care doar 30 de mici artiști plastici au primit premii și mențiuni. Lucrările lui Gal Adrian, ale lui Busuioc Gabriel sau ale lui Tamaș Florin și ale celorlalți laureați au și fost prezentate în microexpoziția deschisă la grădinița de aplicație de pe lângă Liceul pedagogic. Duminică în Parcul Libertății, a fost fândul sportivilor de o șchioapă să-și întreacă torțele într-un concurs de biciclete, triciclete și trotinete. Au fost și premiați unii (printre ei Hamagiu Marius,rescu Lucian, Stan Gabriel), Grigoînsă toți concurenții au avut de cîștigat, fie și numai bomboane, în cinstea aceleiași zile, la Sascut, la Plopana, în Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej și la Bacău, în toate unitățile preșcolare, s-au dat, serbări, fondurile realizate fiind depuse pentru ajutorarea copiilor din zonele calamitate. Pentru că 1 Iunie, e ziua tuturor copiilor. * Au terminat printre primii prășitul cartofilor Hotărît lucru, în acest an, cooperatorii din jurul municipiului Bacău și-au propus să fie, dacă nu primii, dar in orice caz printre primii, la aproape fiecare lucrare agricolă de sezon. Aseară am fost informați că în cooperativele agricole Letea Veche, Mărgineni, Măgura și Hemeiuși s-a încheiat prima prașilă la cartofi, iar C.A.P. Letea Veche a terminat și prașila a doua la sfecla de zahăr. v HOTARIREA Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România privind îmbunătățirea preturilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei In procesul de făurire a agriculturii socialiste, de creștere a producției vegetale și animale, zootehnia — ca ramură principală — a cunoscut o continuă dezvoltare. Ca rezultat al eforturilor financiare făcute de stat pentru crearea și lărgirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, al activității depuse de țărănimea noastră muncitoare, au crescut efectivele de animale și păsări, s-a mărit producția de carne, lapte, ouă și alte produse animaliere; față de anul 1960, producția globală a sectorului zootehnic a fost în 1969 cu 32 la sută mai mare. în aceeași perioadă, ca urmare a creșterii veniturilor bănești ale populației, ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii, s-a sporit continuu consumul de produse animaliere. In comparație cu 1960, anul trecut volumul desfacerilor prin comerțul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate și conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brînzeturi cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Cu toate acestea, realizările obținute nu sunt încă pe măsura posibilităților de care dispune agricultura noastră socialistă, a nevoilor economiei naționale și a cerințelor de consum mereu crescînde ale oamenilor muncii. Creșterea continuă a populației țării, ridicarea nivelului de trai și a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerințelor de produse agroalimentare — îndeosebi de carne, lapte, ouă — în sortimente variate și de calitate superioară. Tocmai de aceea, ținînd seama de rolul zootehniei în dezvoltarea intensivă și eficientă a agriculturii noastre, precum și în îmbunătățirea continuă a aprovizionării populației, partidul și statul acordă o deosebită atenție acestei ramuri. Calamitățile naturale care s-au abătut recent asupra unei mari părți a țării noastre au provocat, după cum se știe, printre pagube materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obștească și proprietatea personală a țăranilor. Revărsările de ape au distrus, de asemenea, importante cantități de furaje, numeroase construcții zootehnice, adăposturi pentru animale etc. — ceea ce impietează asupra dezvoltării zootehniei în zonele calamitate. In lumina Directivelor Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român, plenara Comitetului Central din martie a.c. a adoptat un program național de dezvoltare a zootehniei și de creștere a producției animaliere. Acest program cuprinde un ansamblu de măsuri pentru dezvoltarea susținută a bazei tehnico-materiale a zootehniei, concentrarea și specializarea producției în unități de tip industrial, lărgirea bazei furajere, îmbunătățirea raselor de animale, atît în unitățile agricole de stat, cît și în cele cooperatiste. Pentru înfăptuirea acestor măsuri, numai în perioada viitorului plan cincinal, statul va aloca fonduri de investiții însumînd circa 20 miliarde lei, adică de patru ori mai mult decît în perioada 1966—1970. Cooperativele agricole de producție au prevăzut, de asemenea, alocarea unor fonduri însemnate din veniturile proprii pentru dezvoltarea sectorului zootehnic. Realizarea acestui program impune, în același timp, sporirea și o mai bună așezare a prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producție și a asigurării unei rentabilități corespunzătoare, îndeosebi în creșterea bovinelor, vacilor de lapte și porcinelor. Pe această cale producătorii vor fi mai mult stimulați în mărirea efectivelor de animale, în obținerea unor producții sporite de carne și produse animaliere și în livrarea acestora la fondul de stat. Traducerea în viață a programului de dezvoltare a zootehniei și creșterea cointeresării producătorilor vor crea condiții pentru dublarea, pînă în anul 1975, comparativ cu anul 1969, a producției și a fondului de stat la carne, lapte și ouă și, pe această bază, se va îmbunătăți aprovizionarea populației, creîndu-se, în același timp, disponibilități sporite pentru export. Pentru o mai mare cointeresare a unităților agricole socialiste, a producătorilor cu gospodării individuale din zone necooperativizate și a membrilor cooperatori în sporirea efectivelor de animale, îmbunătățirea calității acestora și creșterea producției de carne, lapte, lînă, ouă, în vederea stimulării eforturilor pentru dezvoltarea și mai intensă a zootehniei noastre. Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România Hotărăsc: 1. — Majorarea prețurilor de cumpărare, la producător, cu începere de la 1 iunie a.o., la unele categorii de animale și la unele produse animaliere, după cum urmează: — La bovine adulte se majorează prețurile de cumpărare la animalele livrate la fondul de stat cu 1,70 lei/kg în vin la calitatea I și cu 1,40 lei la calitatea a II-a, pentru toți producătorii agricoli. — La porcine se majorează prețurile de cumpărare a porcilor livrați de cooperativele agricole de producție, membrii acestora și producătorii individuali, în medie cu 1 leu/kg în vin. în cadrul acestei medii, prețurile de cumpărare la porcii de carne livrați în vin la greutatea de 101—115 kg vor fi sporite cu 1,50 lei/kg; — La lapte de oaie se majorează prețul de cumpărare cu 0,50 lei/litru ; — La lapte de vacă, în scopul stimulării producătorilor de a livra cantități sporite la fondul de stat, se majorează actualele prețuri de cumpărare pentru laptele livrat de cooperativele agricole de producție, de membrii acestora și producătorii individuali cu 0,45 lei/litru la cantitățile livrate în perioada 1 noiembrie-30 aprilie și cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai-30 octombrie. La întreprinderile agricole de stat se majorează prețurile de livrare cu 0,25 lei/litru în perioada 1 noiembrie-30 aprilie și cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai-30 octombrie. I (Continuare în pagina a III-a) In ancihirist or Mistelnic Totuși, in unele CAP, timpul bun de lucru nu este folosit din plin Duminică a fost un timp frumos și s-ar fi putut lucra din plin pe ogoare la însămînțat, plivit, prășit, recoltat furaje, în vii, grădini, etc. Doream să realizăm un reportaj pe tema acestui efort colectiv și, în consecință, la drum. Am vizitat mai multe cooperative agricole : Itești, Berești- Bistrița, Oiiișcani, Filipești. Primul popas l-am făcut pe dealul „Nechifor" la o lucernieră aparținînd C.A.P. Itești unde mecanizatorul Vasile Patrichi, solitar, lucra la îmbalotat lucerna. Peste puțin timp sosește cu șareta și președintele cooperativei, inginerul Mihail Mihalaș. Aflăm astfel că se mai găsesc în cîmp alți doi mecanizatori care lucrează cu sapa rotativă la porumb, unul la greblat și trei la prășit porumb. Deci 7 mecanizatori din cei 11 sînt în cîmp, la datorie (restul neavînd ce lucra). Cît despre cooperatori, nici unul ! Președintele îi justifică spunînd : săptămîna care a trecut s-a lucrat din plin, cite 10 și 12 ore; e prima dată, în ultimii ani, cînd se lucrează cu atîta tragere de inimă, din zori și pină-n seară. " La cooperativa vecină, Berești-Bistrita, aflăm că inginerul nu a venit și că în general duminica nu prea dă prin unitate. Aici nici măcar mecanizatorii nu erau mobilizați la lucru in cîmp. De altfel la Berești-Bistrita avea loc o sesiune: la Filipești, circa 100 împuterniciți, brigadieri, șefi de echipă erau în ședință la sediul C.A.P., unde, culmea, se vorbea despre importanța și necesitatea urgentării lucrărilor agricole!?! Așadar, în afara unor mecanizatori și a unui inginer, în cele 4 cooperative prin care am trecut duminică n-am mai găsit pe nimeni în cîmp la treabă. Socotim acest fapt drept consecința lipsei de răspundere a comitetelor comunale de partid respective, a consiliilor de conducere a C.A.P. care n-au mobilizat cooperatorii la lucru. în loc să se vorbească de necesitatea de a se lucra din zori și pînă-n seară, socotim noi, ar fi mai util să se lucreze efectiv. Nu de ședințe e nevoie în aceste zile, ci de muncă făcută zi de zi, cu toate forțele și mijloacele pentru ca în puțin timp să se realizeze acel volum mare de muncă ce se cere făcut acum și nu mai tîrziu. E oare necesar să mai amintim că fiecare zi în ziua de conviețuire a buruienilor cu plantele de cultură duce la diminuarea recoltei, că fiecare zi cîștigatâ la însămintatul ultimelor suprafețe înseamnă, totuși sporuri de recoltă care altminteri sînt pierdute? Am dori ca acest semnal să fie recepționat în toate cooperativele, de către toți factorii de răspundere de la comune,,, deoarece pentru a salva culturile din buruieni, pentru a termina de însămințat CU un ceas mai (10Y0jy10 ) nevoie de un efort colectiv al tuturor cooperatorilor și mecanizatorilor. ___ . Tema DUDAU „Zi de vîrf“ la culesul cireșelor Pentru brigada pomiviticolă din cadrul cooperativei agricole de producție Berești-Bistrița, ziua de duminică a fost declarată „zi de vîrf" la culesul cireșelor de mai. Numeroși cooperatori, copii, tineri și vîrstnici, încă din primele ore ale dimineții, s-au adunat în livada de cireși pentru a participa la această acțiune. Așa s-au cules, sub îndrumarea brigadierului Gheorghe Gh. Gălățeanu, cantitatea de 550 kg cireșe de calitatea I. „întrecerea" a fost cîștigată de cooperatorii Maria Gh. Petrache și Constantin G. Ganea. Cireșele contractate au fost livrate, în cursul zilei de ieri, C.S.F. Buhuși. Pînă în prezent acestui centru i-a fost livrată cantitatea de peste 3000 kg cireșe pentru aprovizionarea piețelor. V Stimulent puternic pentru dezvoltarea zootehniei ieri după-amiază, la Mărgineni, a avut loc adunarea de dezbatere a Hotărîrii Comitetului Executiv al G.C. al P.C.R. și Consiliului de Miniștri privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, la care au participat cooperatori, brigadieri, membrii consiliului de conducere a C.A.P., ai comitetului comunal de partid și birourilor organizațiilor de bază, ai comitetului executiv al consiliului popular comunal, deputați și alte cadre cu munci de răspundere de la nivelul comunei. Această Hotărire, menită să stimuleze direct și substanțial munca producătorilor agricoli (am avut prilejul s-o constatăm pe viu), se bucură și aici, ca în întreaga țară, de adeziunea întregii țărănimi, fiind apreciată ca o componentă a politicii economice a partidului nostru. In discuțiile purtate, la care au luat parte numeroși participanți, s-a subliniat justețea, fundamentarea științifică a celor două Programe Nationale de dezvoltare a irigațiilor și respectiv zootehniei, s-a insistat asupra necesității sporirii efectivelor de animale, a producțiilor și veniturilor. Spre exemplu, brigadierul Ion David arăta că această Hotărire îl avantajează atît ca producător direct precum și în calitate de cooperator, deoarece beneficiază de însemnate sporuri bănești încasate de pe urma contractelor încheiate personal, precum și prin diferența valorică ce-i va reveni la norma convențională. Avem toate motivele să pentru depășirea cifrelor de luptăm plan, spunea inginerul Calistrat Atudorei, șeful fermei zootehnice. Colectivul fermei este hotărît să depășească greutatea medie a tuturor animalelor ce vor fi livrate înoit, pe această cale, cît și prin alte măsuri, să dăm peste plan 13.400 kg camne. Am făcut un calcul și aș vrea să rețineți — spunea președintele C.A.P. ing.Gheorghe Iani — că, sporurile de care vom beneficia, în urma aplicării Hotărîrii, numai în acest an, se ridică la peste 90.000 lei. Aceasta înseamnă că, la fiecare normă convențională, cooperatorii noștri vor primi cu 0,50 lei mai mult decit prevăzusemi în planul de venituri și cheltuieli, iar în anul viitor creșterea va fi de un leu. M. Săpunaru, directorul unității de Toma DUDAU ,Continuare în țmagina a IlI-a} Concertul orchestrei de cameră „București“ înainte de premiera din Capitală, tânăra orchestră de cameră „București", de sub conducerea artistului poporului Ion Voicu, ne-a încîntat prin concertul susținut duminică seara. Bineîntocmit, programul a cuprins lucrări îndrăgite de marele public. Pentru prima dată, apreciatul violonist Ion Voicu, oaspete nelipsit din stagiunile noastre simfonice, ne-a apărut în dubla ipostază de dirijor și solist. Bacău se poate socoti onorat că se numără printre primele orașe vizitate de orchestra „București” — o formație omogenă, cu mare putere de dăruire.  ........