Steagul Roşu, noiembrie 1970 (Anul 25, nr. 5514-5538)

1970-11-08 / nr. 5520

tremre 1/i/uniu. Plenara Consiliului Uniunii județene a CAP. Ieri, a avut loc plenara Consiliului Uniunii județene a C.A.P. la care au participat ca invitați : președinții de cooperative agricole de producție, președinții asociațiilor intercooperatiste, aparatul Uniunii județene a C.A.P., cadre de conducere ale unor întreprinderi și organizații economice județene. La lucrările plenarei au luat parte tovarășii Constantin Lăcătușu, secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., președintele Uniunii județene a C.A.P., Dumitru Găină, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, directorul Direcției agricole județene, Stelian Ionescu, membru al Biroului permanent al Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție. Primul punct al ordinii de zi l-a constituit prezentarea unui raport privind modul în care Biroul executiv al Uniunii județene a C.A.P. s-a preocupat de îmbunătățirea stilului și metodelor de munca ale consiliilor de conducere din C.A.P. pentru întărirea democrației cooperatiste și disciplinei în muncă. Au urmat discuții. Cu acest prilej s-au constituit și comisiile pe probleme: comisia pentru probleme organizatorice; comisia de propagandă și munca culturală; comisia pentru probleme economice și respectiv comisia pentru probleme intercooperatiste și cooperare economică cu unitățile de stat. La punctul trei al ordinei de zi — probleme organizatorice. Sesiunea de comunicări științifice După conferința de presă de vineri seara, ieri, sesiunea de comunicări științifice și-a desfășurat lucrările pe secții. Sala laboratorului de botanică din strada Păun Pincio a găzduit, de la ora 3, lucrările secției „Botanică“, in cadrul cărora cercetători din diverse centre universitare și muzeistice din țară au prezentat interesante comunicări științifice dintre care amintim : „Lichenii din baziul Ustritii, regiunea munților Nemirei și Ciuc“, de Gheorghe Sava (Bacău), „Cercetări asupra florei biologice a masivului Măgura — Tg. Ocna“, de dr. Gheorghe Mihai (Iași) etc. După-amiază, în aceeași sală, au fost prezentate o serie de lucrări din domeniul botanicii, de un ridicat nivel științific, ca, de pildă, lucrarea colectivului de autori din Iași sub conducerea prof. dr. doc. Constantin Burduja — „Flora și vegetația masivului Perchiu“ (Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej); în același timp, secțiile „Nevertebrate“, „Hidrobiologie“, „Vertebrate și ecologie“ și „Valorificarea instructiv-educativă a cercetărilor biologice“ și-au desfășurat lucrările într-un climat de seriozitate și respect pentru studiile prezentate de numeroșii participanți, printre aceștia numărîndu-se personalități de prestigiu ca: prof. dr. doc. Mihai Băcescu, prof. dr. docent Adriana Murgogi, conf. dr. Ștefan Vancea, conf. dr. George Vasiliu și alții. Lucrările sesiunii continuă. Expoziție cu preparate de cofetărie Ieri, în municipiul Bacău, la cofetăria „Nufărul“ (lângă cinematograful „Muncitorul“), s-a deschis o frumoasă și interesantă expoziție de artă culinară cu preparate de cofetărie. Este demn de remarcat faptul că din cele peste 140 de sortimente, etalate cu o măiestrie desăvîrșită, de către maiștrii cofetari Constantin Pal, Vasile Severin, Tudora Iorgoveanu și Nicolae Moldoveanu, 27 sînt sortimente noi, iar tot din acestea 40 de sortimente sînt numai torturi de cele mai diverse mărimi, forme și... gusturi. Această expoziție este de fapt o continuare a concursului internațional de artă culinară a tinerilor bucătari, ospătari și cofetari, desfășurat la București la finele lunii octombrie a.c. și se înscrie printre manifestările de ținută cu care TAPL Bacău se înregistrează în „Luna preparatelor culinare“. De remarcat, de asemenea, un fapt îmbucurător și anume colaborarea pe care maiștrii cofetari au inițiat-o cu prestigioase gospodine din municipiul Bacău în stabilirea unor rețete bazate pe îndelunga experiență a acestora. Expoziția este deschisă în zilele de 7-8 noiembrie, iar cu mai bine de jumătate din sortimentele prezentate se va organiza, în continuare, pînă la finele anului o expoziție permanentă din cadrul aceleiași unități. Buna organizare a acestei expoziții evidențiază și meritele tovarășului Neagu Sebastian, șeful serviciului de producție din cadrul Trustului alimentației publice Bacău, precum și a celorlalți cofetari din cadrul unității care s-au străduit să îmbogățească gama sortimentală și să realizeze exponate de un înalt nivel estetic. Prezenta Informație ține loc și de invitație. Pentru amatorii de dulciuri, mici și mari, și nu numai pentru ei, expoziția de la „Nufărul” este un adevărat deliciu, încercați și vă veți convinge. STADIOANE MUNICIPIUL BACĂU SALA TINERETULUI — ora 11, întîlnirea masculină de volei Viitorul Bacău—Petrolul Ploiești, în campionatul diviziei A. Menționăm că ploieștenii n-au reușit să cîștige nici un set de la începutul campionatului TEREN A.S.A. — Ora 10, iubitorii baschetului pot urmări întîlnirea A.S.A. Bacău—Poli Iași, programată în cadrul campionatului diviziei B (masculin). TEREN SPORT CLUB — Ora 13 : în campionatul republican de juniori se va disputa întîlnirea Sport Club Bacău—Ceahlăul Piatra Neamț, în cadrul aceleiași competiții, pe terenul Liceului de fotbal se întâlnesc echipele Știința Bacău—Liceul de fotbal. In prezența conducerii de partid și de stat, ieri a avut loc comemorarea a trei decenii de la prăbușirea Doftanei într-o atmosferă de emoționantă omagiere a eroismului comuniștilor, luptători neînfricați pentru apărarea intereselor poporului muncitor, pentru eliberarea oamenilor muncii de sub jugul exploatării și asupririi, pentru libertatea și independența patriei, mii de cetățeni — muncitori din uzinele ploieștene, din schelele și rafinăriile Văii Prahovei, țărani din împrejurimi, militari, elevi și studenți — s-au adunat ieri spre a comemora treizeci de ani de la prăbușirea, în noaptea de 9—10 noiembrie, a zidurilor închisorii „Doftana", sub ale cărei dărîmături au fost uciși numeroși militanți revoluționari. Este un moment solemn trăit cu intensitate de toți cei de față. El evocă în conștiința lor drumul străbătut timp de cinci decenii de gloriosul nostru partid, drum presărat cu minunate fapte de eroism, cu nenumărate sacrificii și jertfe ale celor care s-au identificat cu cauza partidului și a poporului muncitor. Impresionanta solemnitate desfășurată sub zidurile cumplitei temnițe — devenită în anii noștri muzeu, a reprezentat prinosul adîncii recunoștințe ,a întregului nostru popor fată de comuniștii, antifasciștii, patrioții revoluționari, care, pe baricadele marilor bătălii de clasă, înfruntînd cu neînduplecată dîrzenie teroarea sîngeroasă a aparatului de represiune burghezo-moșieresc, sacrificîndu-și chiar viața, au ținut mereu sus steagul luptei pentru sfărîmarea rînduielilor nedrepte ale claselor exploatatoare, pentru edificarea socialismului și comunismului pe pămîmtul României. în același timp, în manifestarea de ieri și-au găsit încă o dată expresia voința de nezdruncinat a poporului nostru de a duce înainte bogatele tradiții revoluționare, hotărîrea sa de a strînge și mai puternic rîndurile în jurul partidului și al conducerii sale, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, conducătorul iubit și prețuit de întregul popor, de a înfăptui neabătut obiectivele stabilite de Congresul al X-lea al P.C.R., pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. Este ora 9. Sosesc tovarășii NICOLAE CEAUȘESCU, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofan, Ilie Verdeț. Sunt prezenți tovarășii Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu. Se află, de asemenea, printre cei invitați la Doftana, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, foști deținuți la Doftana, veterani ai mișcării muncitorești, activiști de partid și de stat, ai organizațiilor de masă, oameni de știință și cultură, generali și ofițeri, membri ai familiilor celor căzuți sub zidurile închisorii. Sosirea conducătorilor partidului și statului este întîmpinată cu căldură de cei prezenți. O gardă de onoare, formată din militari ai forțelor noastre armate, membri ai gărzilor patriotice și tineri din detașamentele de pregătire pentru apărarea patriei. (Continuare în pag. a IV) ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN LA G.I.P. BORZESTI 9 Rezultate apreciabile Din bilanțul încheiat la Grupul industrial de petrochimie Borzești la capătul celor 10 luni care au trecut din acest an, este de reținut faptul că planul la producția globală a fost depășit cu 49.442.000 lei, iar cel al producției marfă cu 33.842.000 lei, între altele, s-au fabricat, în plus , 943 tone cauciuc sintetic, 1.832 tone policlorură de vinil, 185 tone fenol, 193 tone acetonă, 1.102 tone sodă caustică, 1.209 tone benzină, 3.824 tone motorină, 1.064 tone păcură, 4.264 tone cocs de petrol, 9.806 tone gaze de rafinărie, 792 tone gaze lichefiate ș. a. Metal economisit Acordînd atenția cuvenită reducerii consumului de metal, de energie electrică și termică, colectivul Direcției mecano-energetice a reușit, în cele 10 luni care au trecut din acest an, să obțină importante economii. Consumul de materiale în fabricarea pieselor de schimb și a utilajelor chimice, bunăoară, a fost substanțial redus, obținîndu-se o economie de 72 tone metal. Fabrica de postav Buhuși Contribuție substanțială După 10 luni de activitate, colectivul de muncă de la Fabrica de postav Buhuși raportează succese de prestigiu în îndeplinirea sarcinilor ce i-au revenit din planul de stat al acestui an. Munca plină de entuziasm și abnegație desfășurată de textiliști în această perioadă a creat posibilitatea ca prevederile planului la producția globală să fie depășite cu peste 19 milioane lei. Au fost produși, peste plan, 149.200 m , țesături finite lină și bumbac de bună calitate, și s-au economisit prin reducerea consumului specific, 55.300 kg fire. Cum vorbim? Că limba e — cu o formulă împrumutată din Esop — însăși „intelepția vieții“, se știe, și nu se știe. Cei care știu caută să-și cultive, dacă-l au ,ori să-și formeze, dacă nu-1 au, simțul delicat al limbii. Cu alte cuvinte spus, se străduiesc să IDE CONST. GAL/KI j stăpinească limbajul, iar prin asta să-și respecte gindirea, ideile, sentimentele, autenticitatea stărilor sufletești. Ei resimt nevoia de claritate, de precizie, de adecvare, nevoia de a convinge. De aceea evită contuziile, ambiguitățile, încercind, pe cite omenește posibil, să transmită exact propriul mesaj. Dar întrucît vorbirea dezvăluie cultura, informarea, sensibilitatea vorbitorului, nu-și refuză deliciul eleganței, al maximei nuanțări. Această nevinovată plăcere și-o îngăduie numai știind că vor face plă(Continuare în pag. a II-a) Acolo unde-și odihnea pașii Mihail Sadoveanu Citiți reportajul cu acest titlu în pagina Anul XXV Nr. 5.520 (6.999) DUMINICĂ 8 noiembrie 1970 4 pagini 50 bani Consfătuirea pe țară a teatrelor populare în localul modernei Case de cultură a sindicatelor din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej, a început, ieri, consfătuirea, organizată de Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă și Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, cu toate teatrele populare din țară. Sunt prezenți aproximativ 100 de invitați — dramaturgii Lucia Demetrius, Teofil Bușecan și Gheorghe Vlad, regizori, scenografi, critici de teatru, membri ai consiliilor artistice ale teatrelor populare, interpreți. La deschiderea consfătuirii au luat parte tovarășii PINTILIE RUSU, șeful Secției propagandă a Comitetului județean Bacău al P.C.R. și VASILE PACURARU, președintele Consiliului județean Bacău al sindicatelor. Cei prezenți sunt salutați de tovarășul EMIL IORDĂCHESCU, directorul Direcției așezămintelor culturale din Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă. Prima parte a întâlnirii a avut ca punct important analiza activității teatrelor populare de amatori în stagiunea 1969-1970. Au fost relevate succesele unor colective dramatice de amatori, buna ori nesatisfăcătoarea lor orientare spre lucrări valoroase din dramaturgia română și universală, unele inițiative meritorii între care și înființarea Studioului de teatru pentru copii din Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej. Colectivul artistic din Slănic- Moldova (de curând constituit ca teatru popular) a fost, de asemenea, apreciat pentru realizările sale din ultimul timp. Cît privește teatrul popular din orașul gazdă, formație cu o activitate neîntreruptă de 10 ani, el a oferit cea dinții reprezentație a stagiunii 1970—1971 — piesa „Monserrat" de Em. Robles — în cadrul unui spectacol festiv ce a avut loc în aceeași zi. In atenția organelor de partid și de stat APROVIZIONAREA PIEȚELOR Cele două vizite ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, președintele Consiliului de Stat, făcute în piețele Capitalei joi și vineri dimineața, ca și indicațiile date, au fost primite cu vie satisfacție de opinia publică. Analiza exigentă a modului cum se realizează aprovizionarea populației, ca și măsurile preconizate, urmăresc ridicarea activității din acest sector pe o treaptă mai bună. Vineri dimineața, a avut loc o ședință operativă a secretariatului Comitetului județean Bacău al P.C.R., la care au fost prezenți toți factorii ce au în sarcină aprovizionarea populației cu mărfuri agroalimentare, cu alte organe de îndrumare și control a activității din agricultură, industria alimentară, comerțul de stat, cooperația de consum, întreprinderea pentru legume și fructe. La această ședință a participat tovarășul Miron Constantinescu, membru supleant al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Academiei de Științe Sociale și Politice a Republicii Socialiste România. Au fost dezbătute, în amănunt, problemele majore ale bunei aprovizionări și deservire a cetățenilor cu produsele alimentare din acest sezon. Totodată au fost stabilite măsuri energice, în funcție de specificul județului nostru, în scopul înlăturării unor deficiențe care se mai manifestă în activitatea de aprovizionare și deservire a cetățenilor. în cursul aceleiași dimineți a fost efectuată, în piața Bacăului, o vizită de sondare a părerilor populației privind activitatea din mărfurilor agroalimentare, sectorul pentru cunoașterea unor aspecte, ale deservirii cetățenilor, la fața locului. Totodată, s-a hotărât ca pe bază de grafic, membrii Biroului Comitetului județean de partid și cei ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, ca și ai organelor de conducere locală de partid și de stat din municipiile și orașele județului, să viziteze zilnic piețele, pentru a controla modul cum se realizează aprovizionarea și deservirea populației. Tot vineri, redacția noastră a organizat în Bacău un raid-anchetă fulger, realizat în colaborare cu Inspectoratul comercial de stat. Au fost urmărite obiectivele de mai sus. Mai întâi, ne vom referi la unele din aceste prime constatări, făcute la puțin timp după vizita conducătorilor organelor locale de partid și de stat. Se știe că laptele este un aliment de mare cerință zilnică. El este solicitat de numeroși cumpărători. La ora 13,30, însă, la unitatea nr. 1 a O.C.L. Alimentara, laptele îmbuteliat (de 3 lei litrul) — este vorba de sortimentul cu calități superioare — lipsea cu desăvîrșire. Și asta, pentru că în loc de 100 de sticle pline, cît solicitaseră comercianții, s-au trimis numai 60. De ce ? Care nu se pune prea mare accent pe transformarea laptelui în produse derivate, neglijîndu-se consumul zilnic cu acest aliment solicitat în stare proaspătă ? Și, încă o problemă. Iată ce ne relatează vînzătoarea de la raionul „Lactate“ a amintitului magazin, Georgeta Burghelea și șefa unității, Ana Păduraru : „Cantitatea de lapte de 3 lei nu e suficientă nici atunci cînd se respectă comenzile noastre. Aceasta, pentru că noi nu putem solicita mai mult ,întrucît pînă după-amiază laptele se acidulează. Frigiderele noastre mențin o temperatură de plus 4 ° C, pe cînd la Industria laptelui sunt condiții mai bune de păstrare. Propunem, prin urmare, ca laptele să fie adus și în cursul după-amiezi“. Un popas în piața centrală a orașului Bacău, efectuat, de asemenea, în cursul zilei de vineri. La unitatea nr. 27 a C.S.F., așa după cum ne-a declarat și vînzătorul de aici, au lipsit, în cursul dimineții cartofii pentru consumul curent, cu toate că ei au fost solicitați, înainte cu o zi unitatea a cerut, prin notă de comandă, 2.000 de kg. Dar, la ora 14, deci, după cca 24 de ore de la emiterea comenzii, aceasta nu fusese încă onorată. Ar trebui să ne răspundă tovarășul director Constantin Solomon, de la C.S.F. Bacău : ce fel de operativitate este aceasta și, mai ales, despre ce fel de respect pentru aprovizionarea populației se poate vorbi in acest context ? Unitatea nr. 2 a aceluiaș centru pentru legume și fructe. Tot vineri, la ora 6 dimineața, s-a dat dispoziție ca morcovul pus în vînzare aici să fie sortat, ori retras din vînzare. Măsură întemeiată, pentru că marfa aceasta era, în bună parte, depreciată și era prezentată cu pămînt. Dispoziția i-a fost comunicată vînzătoarei Maria Hușanu. Era ora 14,30, dar același produs, de proastă calitate, era în continuare expus spre vînzare, sfidînd, ironia cerințele elementare ale cumpărătorilor. Necorespunzători din punct de vedere calitativ, erau și gogoșarii roșii puși în vînzare la acest magazin din piața Bacăului. La unitatea nr. 4 a C.S.F., chipurile, se vindeau cartofi. De fapt, erau expuși spre vînzare, dar nici o gospodină nu îi cumpăra. Erau mici.'  (Conüuutue ír pag. a U*a) \