Steagul Roşu, septembrie 1971 (Anul 26, nr. 5772-5797)

1971-09-01 / nr. 5772

> ANUL) XXVI — Nr. 5.772 (7.251) ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN MIERCURI 1 SEPTEMBRIE 1971 Ștacheta calității trebuie ridicată mai sus Atmosfera de dezbatere activă, creatoare și responsabilă care a caracterizat adunarea reprezentanților, salariaților de la Fabrica „Partizanul" Bacău demonstrează înaltul simț de răspundere, abnegația cu care colectivul acestei unități luptă pentru realizarea exemplară a sarcinilor de producție din acest prim an al noului cincinal. De altfel, aceste eforturi au fost în bună măsură răsplătite de rezultatele meritorii obținute în cursul primului semestru la producția globală, producția marfă, de piei moi, piei tari și încălțăminte. In aceeași perioadă a crescut productivitatea muncii, a fost realizat și depășit planul de producție atît pe total cît și pe relații. Aceste rezultate reflectă, totodată, preocuparea comitetului de direcție care a analizat în ședințele sale de lucru asemenea probleme cum sînt : îndeplinirea planului de producție, calitatea produselor, aprovizionarea tehnico-materială și livrarea la timp a produselor finite către beneficiari, elaborînd, de fiecare dată, eficiente măsuri tehnice și organizatorice. în cuvîntul lor — muncitori, brigadieri, maiștri, tehnicieni și ingineri — toți participanții la dezbatere au subliniat faptul că printr-o mai bună organizare a muncii în semestrul II, cit și în anul următor, ștacheta acestor rezultate poate lăsată în urmă. Analizînd cu responsi sabilitate muncitorească activitatea desfășurată, reprezentanții salariaților au reliefat cauzele care au făcut ca strădania colectivului să nu fie încununată întotdeauna de succesul meritat; în acest sens, vorbitorii s-au referit la necesitatea păstrării ritmicității în aprovizionare, la repararea mai operativă și de calitate utilajelor, precum și la întreținerea a mai atentă a acestora. Ei au arătat cît de păgubitoare sunt defecțiunile care survin la utilaje și staționarea lor din această cauză. în ce privește asigurarea unei aprovizionări ritmice, pe bună dreptate maistrul Gheorghe Hurubaru, de la secția tălpuit, sublinia necesitatea de a se urgenta, la nivel de centrală, satisfacerea mai judicioasă a nevoilor de materii prime materiale de bună calitate, respecitiv talpă, cauciuc, soluții, box și satin, modele de calapoade și șanuri. O problemă care mai dă bătaie de cap în fabrică este legată de recepția materiilor prime și materialelor, neexistînd încă o comisie de recepție, deși necesitatea ei a fost de mult pusă în evidență. Rezolvarea acestei probleme ar înlătura, desigur, în bună parte, neritmicitatea în aprovizionare și recepția superficială. Notăm ca un fapt pozitiv răspunsul dat pe loc de directorul Valerian Ionescu, din partea forului tutelar al unității, care a asigurat colectivul fabricii de sprijinul necesar pentru remedierea greutăților ivite din cauza aprovizionării defectuoase. (Ar fi bine ca acest răspuns să fie și concretizat cît mai urgent). Dezbaterile din adunare au evidențiat faptul că organizarea și planificarea aprovizionării pot și trebuie să fie mai atent făcute, în acest sens revenindu-i sarcini imediate și comitetului de direcție, care are datoria de a îmbunătăți în mod corespunzător măsurile prezentate în adunare. Una din temele centrale ale discuțiilor a constituit-o calitatea, direcție în care va trebui să se lucreze cu mai mult simț de răspundere, aceasta fiind o problemă de o primă importanță pentru Fabrica „Partizanul“. N-au lipsit, nici de această dată, sugestiile și propunerile. Autocontrolul și atestarea scrisă a maistrului și controlorului de calitate trebuie extinsă la toate benzile de lucru. De asemenea, este necesară întărirea asistenței tehnice și a controlului în schimbul II. O atenție specială, mai aprofundată decît pînă acum, trebuie acordată calificării și perfecționării pregătirii muncitorilor, problemă în care comitetul de direcție rămîne încă dator colectivului pe care-l conduce. „De la director la muncitor, fiecare trebuie să treacă prin cursurile de pregătire profesională“, s-a spus în adunare. De asemenea, punîndu-se în aplicare hotărîrile supe C. BUCULEI (Continuare în pagina a III-a) La Fabrica „Partizanul“ G.I.P. Borzești Noi succese pe graficul întrecerii In cursul lunii august, colectivul de muncă din secția a III-a prelucrare a Uzinei de petrol a înregistrat în procesul de producție realizări deosebit de importante. Salariații stalației coxare întîrziată, inde pildă, au dat peste plan 500 tone cocs de petrol, iar cei de la instalația cracare termică au fabricat in plus 600 tone benzină. Și colectivul de la secția condiționate — Uzina chimică — a înregistrat pe graficul întrecerii socialiste succese deosebite. Din cele dintre acestea, amin20 tone acid monocloracetic, 26 tone clorură de aluminiu, 136 tone clorură de var, 139 tone clorură de calciu, 46 tone tricloretilenă și 232 tone condiționate în diferite sortimente, produse obținute suplimentar față de sarcinile avute de la începutul anului. De asemenea, la prețul de cost s-a înregistrat și o economie de 650.000 lei. C.E.I.L Bacău indici superiori de valorificare a masei lemnoase In sectoarele de exploatare ale unităților forestiere din județ se desfășoară ample acțiuni valorificarea superioară a pentru masei lemnoase. Ele se axează, îndeosebi, pe extinderea unor metode eficiente de lucru, creșterea gradului de mecanizare a proceselor tehnologice și sortarea judicioasă a materialului lemnos. Concretizarea unor asemenea acțiuni constă, pînă în prezent, în obținerea unui indice de valorificare a masei lemnoase de 86 la sută față de 83 la sută cît este planificat în acest an, realizîndu-se astfel, în plus față de prevederi, 5.000 metri cubi de lemn de lucru in diverse sortimente. a U.J.C.M. și-a depășit planul la export Pe lângă multiplele activități de servire a populației, cooperativele meșteșugărești din județul nostru acordă o atenție deosebită sporirii, producției destinată exportului. în acest sens a fost lărgită gama sortimentelor prin prospectarea pieții externe. Pe primele 8 luni ale anului acesta, Uniunea județeană a cooperativelor meșteșugărești a depășit planul la export cu peste 600.000 lei valută, înregistrîndu-se creștere față de perioada corespunzătoare a anului trecut de circa 6 ori. Unde, cînd și cum semănăm grîul Rezultatele cercetărilor științifice, precum și practica îndelungată a unităților agricole fruntașe, arată că, în orice condiții, producțiile cele mai mari de grîu se realizează pe terenurile eliberate cît mai timpuriu, vara, arate imediat și fertilizate corespunzător. Pe bună dreptate se arată că, cu cît intervalul de timp de la executarea arăturii pînă la data semănatului este mai lung, cu atît se creează condiții mai favorabile pentru desfășurarea normală a proceselor de dospire a solului, de descompunere a materiei organice și de nitrificare, prin care se asigură rezerve sporite de hrană pentru plante. Deci la amplasarea griului, trebuie să se țină seama în primul rînd de culturile care părăsesc terenul devreme ca : mazăre, borceag, in etc. Intrucît pe o importantă suprafață de grîu, urmează a se însămînța după grîu în primul și chiar în al doilea an, în special pe terenurile neinfestate de boli și dăunători, grijă deosebită va trebui să se acorde nu numai lucrărilor de pregătire și fertilizare a terenului, ci și celor de combatere a bolilor și dăunătorilor. După culturile prășitoare griul se va amplasa pe solele ocupate cu hibrizi timpurii de porumb și alte plante care permit eliberarea terenului pînă cel târziu la 10-15 septembrie, deoarece numai în acest caz lucrările de pregătire a solului și însămînțare a griului se vor putea efectua în perioada optimă. Soiurilor intensive de grîu, cum ar fi Bezostaia, li se vor asigura cele mai potrivite terenuri, bine aprovizionate cu hrană și apă. în vederea obținerii unor sporuri cît mai economice de producție pe fiecare kg de îngrășămînt substanță activă, trebuie ținut seama de următoarele principii : pe toate tipurile de sol dozele moderate de 100-200 kg la hectar azotat de amoniu și 200-300 kg superfosfat, asigură cele mai economice sporuri de recoltă. Ingrășămintele cu azot folosite singure, dau sporuri economice de producție numai pe solurile podzolice din zonele umede. Pe terenurile podzolice este necesar să se aplice amendamente calcaroase în doze de 4-6 tone la hectar, o dată la 4-5 ani, ceea ce mărește eficiența îngrășămintelor aplicate. Pe toate tipurile de sol, eficiența îngrășămintelor este mai mare cînd raportul azot-fosfor este echilibrat, cînd ele se aplică în perioada optimă și în mod diferențiat, in funcție de solul cultivat, nivelul de fertilizare din anul precedent, aprovizionarea cu apă a terenului. Soiurile intensive valorifică cu mult mai bine îngrășămintele administrate. Pe toate tipurile de sol îngrășămintele cu fosfor se vor aplica odată cu arătura de bază sau cu lucrările de pregătire a patului ger ing. Alexandru SAUCIUC (Continuare în pagina a III-a) In pagina a ll-a de azi Culturale In pagina a ll-a de azi ii 4 pagini 30 bani Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. în ziua de 31 august 1971 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri și șefi ai unor instituții centrale. In cadrul ședinței au fost examinate și aprobate propunerile privind îmbunătățirea activității Academiei de învățămînt social-politic „Ștefan Gheorghiu" ; lărgirea și reorganizarea școlilor interjudețene pentru pregătirea activiștilor de partid, ai organizațiilor de masă și obștești, precum și propunerile de organizare a Institutului pentru pregătirea cadrelor de conducere din economie și administrația de stat. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotărîri cu privire la executarea unor lucrări de investiții, modificarea Decretului pentru organizarea și funcționarea Băncii de Investiții, precum și cu privire la alte probleme curente. Fabrica de brînzeturi din Slobozia. CONVOCARE Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Bacău, în temeiul art. 23 al. II din Legea nr. 57/1968 de organizare și funcționare a consiliilor populare, convoacă deputații Consiliului popular al județului Bacău în cea de-a XI-a sesiune ordinară, care va avea loc în ziua de 11 septembrie 1971, ora 8, în sala Teatrului dramatic „Bacovia" din municipiul Bacău. Președinte: GHEORGHE ROȘU Secretar: CONSTANTIN VELISAR Comuniștii dezbat măsurile pentru perfecționarea activității politico-ideologice și cultural-educative Hotăritor pentru dezvoltarea succeselor de pînă acum Recenta plenară a comitetului de partid al Uzinei de cauciuc din cadrul GIP Borzești a dezbătut, în lumina Programului de măsuri pentru educarea marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii elaborat de conducerea partidului, felul cum s-a desfășurat activitatea politico-educativă din uzină, ce trebuie făcut pentru îmbunătățirea acestei activități. Materialul prezentat plenarei lărgite, ca și discuțiile, au avut, în mod firesc, mai mult un caracter critic, subliniindu-se, îndeosebi, ce nu s-a făcut, repercusiunile negative ale unor stări de fapt nedorite, în activitatea organizațiilor de bază și a comitetului de partid, insistîndu-se pe ceea ce trebuie să se întreprindă, concret, în fiecare sector de muncă. „Nu peste tot organizațiile de bază controlează conduc nemijlocit întreaga activișitate a oamenilor — au arătat unii vorbitori. Urmare acestui fapt, atît rezultatele economice, din unele secții, cît și cele ale educației nu sînt pe măsura imperativelor actuale“. Pe această linie, s-au criticat lipsurile existente în activitatea unor organizații de partid ca cele de la sectorul ARC, de la secțiile butadienă, IMF și cauciuc. Aici se face simțită lipsa rolului de mobilizator colectiv al organizațiilor de bază, fapt ce a contribuit, într-o mare măsură, la înregistrarea unor aspecte negative în producție, generate de comportarea necorespunzătoare a unor salariați la locul de muncă. Așa cum arăta comunistul Aurel Cristea o atenție sporită trebuie acordată bunei organizări și desfășurări a adunărilor generale, care continuă să fie principalul factor educativ al comuniștilor. „De buna desfășurare a adunărilor generale din organizațiile de bază, trebuie să se ocupe în egală măsură cu biroul și un membru al comitetului de partid. In acest fel, comitetul de partid va fi mai temeinic angajat în munca de orientare și ajutorare a birourilor organizațiilor de bază, iar eficacitatea adunărilor generale va spori". In plenară s-a subliniat, între altele, o problemă căreia merită să i se acorde o atenție deosebită în viitor. „Vorbim de educarea comunistă a salariaților, de răspunderea directă pe care o poartă organizația de partid în acest sens — arăta comunistul Gică Livadă. Consider însă că o răspundere, cel puțin tot atît de mare, trebuie s-o poarte pentru aceasta și conducerea administrativă. Toți cei care conduc trebuie să se considere — așa cum se amintește în Program — în primul rînd conducători politici, în această calitate a lor, tovarășii din conducerea administrativă au datoria să acționeze folosind măsuri cu caracter politic și educativ, să contribuie astfel, împreună cu organizația de partid, la ridicarea conștiinței socialiste a tuturor salariaților". Acest punct de vedere implică organizarea unor acțiuni comune, periodice, în care comitetul de partid, conducerea administrativă, cît și sindicatul și U.T.C.-ul să urmărească obiectivele majore ale laturii educativ-formative din activitatea din întreprindere, considerînd-o ca fiind hotărîtoare pentru dezvoltarea succeselor de pînă acum. V. EUGEN Rezultate meritorii - angajamente mobilizatoare Ieri, în sala de ședințe a Stațiunii pentru mecanizarea agriculturii din Hemeiuși, a avut loc adunarea generală a reprezentanților salariaților din întreprinderea pentru mecanizarea agriculturii Bacău, care a avut drept scop analiza realizării indicatorilor de plan în prima jumătate a anului și măsurile ce se impun în vederea îndeplinirii cu succes a sarcinilor ce revin pentru perioada imediat următoare cît și a viitorului an. In calitate de invitați au participat delegați din partea M.A.I.A.S.A., a centralei întreprinderilor pentru mecanizarea agriculturii, a Consiliului județean al sindicatelor,Băncii agricole, Bazei de aprovizionare nr. 4 Bacău, U.J.C.C. și a Inspectoratului județean pentru protecția muncii ș. a. La desfășurarea lucrărilor a luat parte tovarășul ing. Dumitru Găină, directorul general al Direcției generale a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor. Ing. Vasile Șandrea, inginerul șef al I.M.A. Bacău a prezentat o informare asupra rezultatelor obținute în primele 6 luni ale anului de către cele 19 stațiuni pentru mecanizarea agriculturii, precum și măsurile ce se impun în vederea îndeplinirii planului de producție pe 1971 și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. S-au făcut, cu acest prilej, precizări în legătură cu asigurarea bazei materiale necesare realizării cu succes a indicatorilor de plan pe 1972. In cuvîntul lor, participanții la adunare au scos în evidență realizările obținute, deficiențele manifestate în activitatea desfășurată, dar mai ales măsurile preconizate în vederea realizării exemplare a sarcinilor de plan pe anul în curs, pentru asigurarea condițiilor necesare înfăptuirii indicatorilor de plan pe 1972. In încheierea lucrărilor a luat cuvîntul tovarășul ing. Dumitru Găină, directorul general al Direcției generale a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor. După ce s-a referit la succesele obținute de către stațiunile pentru mecanizarea agriculturii în primele 6 luni ale anului, planul de venituri, pe întreprindere fiind realizat în proporție de 118,4 la sută, vorbitorul s-a oprit pe larg asupra răspunderilor ce revin întreprinderii pentru mecanizarea agriculturii, conducerilor S.M.A., mecanizatorilor, în executarea tuturor lucrărilor agricole din campania de toamnă în cadrul perioadei optime și de cea mai bună calitate, bază sigură în obținerea de recolte bogate în anul viitor. De veghe pentru sănătatea publică Grija pentru sănătatea publică — iată trăsătura dominantă a medicilor și cadrelor medii sanitare. Unul dintre cei mulți este și dr. Gabriel Dumache, de la Policlinica de adulți din Tg. Ocna. Atenția față de cei care vin la consultații, preocuparea pentru stabilirea unor diagnostice exacte, pentru tratamente adecvate, ca și grija pentru o bună educație sanitară a pacienților și a populației în general, l-au făcut cunoscut și apreciat pe medicul oftalmolog Gabriel Dumache. Pacienții vin cu încredere la el, iar colegii din cadrul spitalului îl stimează, prețuindu-i calitățile. Comunistul Gabriel Dumache este secretar al organizației de bază P.C.R. din Spital, străduindu-se să fie mereu printre cei ce sunt în fruntea tuturor acțiunilor obștești. Este de altfel o trăsătură specifică tuturor comuniștilor. JL J J»