Steagul Roşu, septembrie 1972 (Anul 27, nr. 6082-6107)

1972-09-01 / nr. 6082

ANUL XXVII — NR. 6.082 (7.861) VINERI 1 SEPTEMBRIE 1972— 4 pagini — 30 bani Este cunoscută contribuția deosebită pe care o are G.I.P. Borzești în economia județului, precum și locul fruntaș, pe care-l ocupă acest grup, între unitățile Ministerului Industriei Chimice. Sunt revelatorii în acest sens rezultatele obținute după un semestru de activitate, în special contribuția la realizările înscrise la capitolul reducerea prețului de cost, la îndeplinirea planului pe sortimente și a indicatorilor de plan la export. Este nimerit să amintim aici cuvintele de mulțumire pe care le-a adresat în adunare din partea ministerului de resort, Petre Oltean, director al Direcției de dezvoltare și planificare din Ministerul Industriei Chimice. „Aproape 80 la sută din depășirile realizate la capitolul producție livrată la export pe total minister, revine intr-un mod cu totul meritoriu G.I.P. Borzești". Este adevărat, grupul borzeștean are de acum o bogată experiență, aici s-a încetățenit, de mult timp, iin climat specific de conlucrare între diferitele compartimente, se lucrează conjugat și cu mult simț de răspundere. Activitatea de coordonare, de sistematizare a muncii în această importantă unitate a chimiei românești este nu rareori citată ca model, ca exemplu a modului concret de punere în practică a indicațiilor partidului. E în același timp firesc ca la un asemenea grup industrial să existe și multe greutăți de înfruntat. Complexitatea problemelor conduce inerent și la multe deficiențe și toate aceste greutăți au fost expuse clar, de fiecare dintre participanții la dezbaterile adunării generale a reprezentanților oamenilor muncii din cele 4 unități ale G.I.P. Borzești. A reieșit că nu poate fi vorba de o categorisire eliminatorie in probleme cheie și probleme minore. Iată citeva dintre opiniile vorbitorilor. Maistrul Gheorghe Popa de la secția I.M.F. din cadrul Uzinei de cauciuc arăta că „rezultatele obținute pînă acum le-am închinat Conferinței Naționale a partidului, zilei de 23 August și in continuare le vom dedica aniversării Republicii. Din cele 11 milioane lei economii obținute de secție, 2,2 milioane lei s-au realizat de pe urma reducerilor consumurilor specifice, ceea ce demonstrează că există o preocupare pentru transpunerea în fapte a indicațiilor partidului. Calitatea produselor noastre crește cu fiecare lună , realizarea planului la export și depășirea lui cu peste 1.000 tone fenol și peste 770 tone acetonă dovedește acest lucru". In continuare același participant cerea sprijinul forurilor tutelare pentru urgentarea sosirii unor utilaje pentru ca investițiile de creștere a capacităților de producție să fie realizate în mod corespunzător. Octavian Cincu, adjunct șef serviciu C.T.C., critica, în cuvîntul său, lipsa de responsabilitate la punerea în funcțiune a unor instalații aflate în stare de reparații și arăta că nefuncționarea ritmică a acestora a condus la înregistrarea unor scăderi de calitate completînd în continuare, pe același subiect, calitatea produselor, cu o întrebare justificată „nu putem oare să refuzăm materiile prime necorespunzătoare ?" Participanții au ridicat probleme concrete și au cerut ca acestea să fie trecute în amplul plan de măsuri tehnico-organizatorice pentru semestrul II și anul 1973. Astfel maistrul Iuliu Olteanu, de la secția cauciuc, arăta că de foarte mult timp se tergiversează problema etanșării autoclavelor de la polimerizare, și că este timpul ca această deficiență să-și găsească rezol varea printr-o seamă de măsuri o perative. O luare de atitudine responsabilă a avut-o tehnicianul Eugen Popescu, de la CFU, în cuvintul său a făcut apel la toți cei prezenți în sală, ca acolo unde merg, în mijlocul oamenilor pe care-i reprezintă, să insufle răspunderea care ne stă deopotrivă tuturor. Să-l doară pe fiecare cum produce, cum predă, și cum ajunge marfa la beneficiar". O critică aspră a adus unor servicii care-și trec,problemele cu ușurință, de la unul la altul. „Există unii tovarăși care nu dispun, nu răspund, principala lor problemă părînd a fi păstrarea postului pe care-l ocupă". S-a referit apoi, concret, la necesitatea mecanizării unor lucrări care impun folosirea unei mari cantități de muncă vie și a cerut mai multă operativitate din partea laboratoarelor care întocmesc fișele de analiză ale produselor spre livrare. „Cind împrumutăm vagoane, cînd nu dispunem de un parc suficient, e nevoie ca fiecare să contribuie la rulajul mai rapid al acestora, cu mai mult simț de răspundere. Uneori analizele sunt comparativ mai lungi decit însăși încărcarea produselor". Asemenea atitudine venea de la un om cu tmple argintii, de la un om care constituie la locul său de muncă un exemplu de conduită proi. Constantin BUCULEI (Continuare in pag. a 2-a) G.I.P. Borzești MÜNCHEN '72 Ziua de ieri a adus delegației noastre olimpice o nouă medalie : luptătorul VASILE IORGA, o adevărată revelație la categoria 82 kg (lupte „libere“), a urcat pe cea de-a treia treaptă a podiumului de premiere din „Messegelande“, cucerind medalia de bronz; în pagina a IV-a veți găsi ultimele știri de la Jocurile Olimpice. Oficiul farmaceutic Bacău ne informează despre farmaciile cu serviciu permanent (deci, și în cursul nopții) de pe raza județului nostru. Ele funcționează în municipiile Bacău (Farmacia nr. 1) și Gheorghe Gheorghiu-Dej (Farmacia nr. 37). Agenția județeană Bacău a Biroului de turism pentru tineret ne comunică : „în fiecare săptămînă se organizează, pentru cunoașterea Capitalei, excursii cu trenul cu o reducere de preț de 50 la sută. Itinerariul cuprinde vizitarea, printre alte importante obiective, a Muzeului de istorie a partidului, a mișcării revoluționare și democratice din România și a Muzeului de istorie a R S.R. înscrierile se fac la B.l.r., de pe lângă Comitetul județean Bacău al U.T.C., telefon 13996. Tinerii care doresc să participe la programul acestor excursii (costul 56 lei) în grup sau individual, au posibilitatea să se înscrie la cea mai apropiată ieșire : sîmbătă, 2 septembrie a. c. Important: se primesc înscrieri pînă sîmbătă la prînz , că Din surse autorizate, am aflat ieri stagiunea Teatrului dramatic Bacovia" urmează să se deschidă în ziua de 20 septembrie a. c. Spectacolul inaugural de la sediu va fi, de fapt, o reluare a reprezentațiilor cu „Despot Vodă" de V. Alecsandri. LAv~/_ Energii pe înălțimi. Foto IV. BOGDANEȚ Președintele Consiliului de Stat Evicor AE mm va face n vizită in Belgia Stilul de munca AL ORGANELOR SI ORGANIZAȚIILOR DE PARTID * * in 1 Conferința Națională a stabilit noi dimensiuni în vederea edificării socialismului multilateral dezvoltat. Pentru aceasta sunt necesare eforturile, direcționate științific, ale întregului popor. La diversele nivele de activitate socială, canalizarea forței umane este, în primul rînd, realizată prin intermediul organelor și organizațiilor de partid. Cum își realizează acestea înaltele răspunderi încredințate ? în pagina a III-a a ziarului nostru de astăzi redăm citeva aspecte din munca politică desfășurată. Sub genericul lilJilttrtl Iil Miiai ilili’IHNililillli TC obiectiv fundamental al hotăririlor Conferinței Naționale a partidului pot fi citite articolele : • Un obiectiv aflat permanent pe agenda comitetului comunal de partid . Activitatea economică a cooperațivei agricole. • în atenția muncii politice de masă : Cunoașterea documentelor Conferinței Naționale. • Difuzarea presei în dezbaterea biroului comitetului comunal de partid. • Ce ne spun discrepanțele dintre „ceea ce planificăm“ și „ceea ce se întîmplă in viață“. • A avea mereu în vedere propunerile oamenilor, înseamnă : Fructificarea inițiativei, a spiritului creator. La invitația regelui Baudouin I și a reginei Fabiola, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, va face o vizită oficială în Belgia, între 24 și 26 octombrie 1972. In preajma deschiderii noului an școlar Planificarea muncii cadrelor didactice poate fi îmbunătățită se mai desparte puțin timp pînă la data cînd, în școlile de toate gradele, va începe un nou an școlar. In prezent se fac ultimele pregătiri pentru asigurarea bazei materiale a procesului de învățămînt, îndeplinirea planului de școlarizare, acoperirea catedrelor vacante etc. In perioada 1—15 septembrie a.c., toate cadrele didactice, indiferent de specialitate, precum și directorii de școli vor avea în centrul preocupărilor lor organizarea temeinică a muncii pe primul trimestru al anului școlar 1972—1973. Este necesar ca la baza acestei organizări, ce trebuie să asigure un conținut bogat activităților viitoare să stea în primul rînd documentele Conferinței Naționale a partidului, alte documente de partid și de stat referitoare la învățămint, planurile de învățămînt, programele școlare, regulamentul școlar, precum și diferite instrucțiuni și ordine ale organelor superioare. Fără Indoiala, fiecare director, învățător sau profesor va ține cont și de experiența pozitivă a anului precedent, de anumite învățăminte care au reieșit cu ocazia diferitelor analize. Se impune ca dascălii cu o vechime mai mare în învățămînt, cu o experiență mai bogată să ajute pe cei mai tineri și, îndeosebi, pe noii absolvenți numiți în învățămînt, să-și întocmească planurile de muncă. De modul cum fiecare își va organiza munca depinde îndeplinirea integrală a sarcinilor trasate școlii și cadrelor didactice de către partid și guvern. Este cunoscut faptul că planul de muncă este un instrument extrem de prețios pentru buna desfășurare a muncii cadrelor didactice. Nici nu se poate concepe ca un Învățător sau profesor să-și desfășoare activitatea în mod spontan, de la sine, întîmplător, la inspirația momentului. Prin excelență munca cadrelor didactice are un caracter prospectiv și de aceea trebuie foarte bine organizată. Pe baza unor constatări proprii am ajuns la concluzia că aspecte foarte importante ale activității cadrelor didactice nu sunt cuprinse în planurile de muncă ale acestora, planificarea muncii are un caracter îngust, limitat. Pornind de la ideea că orice fel de activitate trebuie planificată în timp, se impune ca fiecare cadru didactic, la întocmirea planului de muncă, să țină cont de prevederile regulamentului școlar in care sînt înscrise patru categorii de activități : didactică, educativă, metodică și de perfecționare și social-culturală. Practica de pînă acum arata că în planurile individuale de muncă ale cadrelor didactice sînt cuprinse numai activitatea didactică — planificarea materiei — și activitatea educativă, în cazul cind respectivul profesor este și diriginte. Cele patru categorii de activitate sînt însă obligatorii și de aceea fiecare trebuie să știe ce are de făcut într-o anumită perioadă de timp. S-ar putea obiecta că activitatea metodică și social-culturală este cuprinsă în planul de muncă al școlii și că n-ar mai fi necesar sa apară și în planul fiecărui cadru didactic. Realitatea respinge insă un asemenea argument. Este imposibil ca în planul de muncă al unei școli să fie cuprinsă întreaga activitate metodică și social-culturală a unui cadrul didactic pe un trimestru, mai ales că unele colective didactice sunt foarte numeroase. Dar, n-ar fi nici normal și nici just să fie așa. Planul de muncă al școlii cuprinde obiectivele și sarcinile generale ale celor patru categorii de activități, nu poate intra în amănunte. Este, deci, absolut necesar ca fiecare cadru didactic, atunci cînd își organizează și planifică munca pe o anumită perioadă de timp, să aibă în vedere munca de ansamblu, nu numai anumite laturi sau aspecte ale acestei munci. Aceasta implică, desigur, o creștere simțitoare a răspunderii personale pentru realizarea acțiunilor planificate, mobilizează toate cadrele didactice la o muncă creatoare, de perspectivă, stimulează interesul fiecărui cadru didactic pentru o activitate bogată și bine prof. Ion FOPOVICI, activist al Comitetului județean Bacău al P.ffi.R. (Continuare in pag. a 2-a) Contractările de animale - o acțiune care nu se poate desfășura de la sine Pentru a veni în sprijinul țăranilor muncitori, s-au creat posibilități certe ca producătorii individuali să valorifice cu statul tot felul de animale pe bază de contracte și achiziții. în acest mod se garantează prețuri ferme și stimulative, se acordă avansuri bănești și alte avantaje, creîndu-se astfel posibilitatea de sporire neîncetată a veniturilor materiale destinate gospodarilor de la sate. In județul nostru, bunăoară, avem numeroase exemple care ne demonstrează cu prisosință că producătorii individuali s-au convins pe deplin de importantele avantaje pe care le au cei care contractează animate. Comuniștii Ioan Cercel, Vîlcu Ursache, Constantin Hrdban și mulți alți cetățeni din satele comunei Secuieni, au valorificat purcei și viței obținînd importante sume de bani. Anul acesta pe raza comunei Secuieni s-au încheiat contracte pentru 533 de porci, 534 vite și au însemnat număr de bovine admite și ovine. Rezultatele obținute în direcția contractărilor de animale, se datoresc în mare măsură preocupării existente pentru popularizarea avantajelor care se acordă celor ce valorifică surclasul de priăose ea statul. Grijă sporită se manifestă și în privința asigurării unei baze materiale care să permită creșterea neîncetată a contractărilor de animale. Tovarășul dorj Picâaroagă, secretarul comitetului comunal de partid Secuieni, ne spunea printre altele că organele locale desfășoară o susținută muncă de convingere a țăranilor muncitori să contribuie la asigurarea fondului central cu diferite produse agroalimentare. Ea cooperativele agricole din Secuieni și Odobești s-au organizat nuclee de scroafe pentru prăsilă, creîndu-se astfel posibilitatea de aprovizionare a cetățenilor cu purcei. Pe aceeași linie se înscriu și preocupările din comuna Dealu Morii unde s-au contractat peste 340 purcei și 231 viței. Și la Podu Turcului există o oarecare grijă pentru sporirea numărului de contracte la animale. Realizările obținute pînă în prezent, nu reflectă însă adevăratele posibilități economice locale. Și tovarășul Marin Cimpoca, secretarul comitetului comunal de partid recunoștea în discuția avută cu noi că la Podu Turcului sunt condiții reale pentru a încheia mai multe contracte de livrare a animalelor. Trebuie să spunem insă că se întreprind prea puține acțiuni în a carul CURTEANU (Continuare în pag. a 2-a) Pregătiri... pregătiri.■ [UNK] Cu cit ne apropiem de ziua deschiderii noului an școlar magazinele care pun la dispoziția elevilor uniforme școlare, librăriile aprovizionate cu manuale și rechizite cunosc un freamăt în continuă creștere, specific acestui eveniment. In scopul cunoașterii preocupărilor pentru o bună și continuă aprovizionare a magazinelor cu astfel de mărfuri, ne-am adresat celor în drept. La Centrul de librarii De la tovarășul Lazan Ion , directorul Centrului de librării am aflat că încă cu mult timp înaintea datei de 1 septembrie, au fost realizate două probleme de bază : bună aprovizionare a librăriilor cu cele necesare, dar și asigurarea desfacerii operative a rechizitelor și manualelor școlare în scopul evitării aglomerației și pierderii de timp. Ca să ne dăm seama de rezultatele obținute in aprovizionarea librăriilor, ne folosim și de citeva cifre. Librăriile au fost aprovizionate pentru această perioadă cu peste 300.000 caiete de dictando și matematică cu 48 și importante cantități de 100 de file, creioane, pixuri și stilouri și în sfîrșit toată gama de rechizite și manuale școlare care, raportată la numărul de elevi din clasele I—XII din municipiul Bacău este suficientă. In scopul economisirii timpului cumpărătorului, conducerea Centrului în colaborare cu Inspectoratul școlar a întocmit liste orientative cu necesarul de rechizite pentru clasele mici. Tot la acest capitol se mai adaugă și extinderea spațiului de servire, unele articole fiind repartizate si la raioanele de carte și standurile de stradă , prelungirea programului de lucru a librăriilor cu încă o oră in perioada 1—15 septembrie a.c. In zilele de duminică vor fi deschise prin rotație unele librării. La O.C.L. Produse industriale Pentru ca elevii să se poată aproviziona în condiții cît mai bune cu uniforme școlare, în municipiul Bacău au fost stabilite patru magazine prin care se vînd uniforme școlare. Este vorba de magazinul „Punguța cu doi bani“ — care lucrează pe două schimburi, fiind deschis de la ora 7 la 21, inclusiv duminica între orele 8—12, magazinul „Universal“, magazinul nr. 33 „Confecții", de pe strada Mihai Viteazul. Cele 1800 costume de elevi, 1000 vechi pantaloni în plus, 1700 pecămăși de zefir și rochițe „caro", peste 2.000 bluze plandină și sarafane, puse in vinzare prin magazinele amintite mai sus, vor da posibilitatea celor interesați să se aprovizioneze din timp, pentru a se evita astfel aglomerația. Pentru a veni în sprijinul unor elevi care au dimensiuni mai puțin comune, conducerea O.C.L. Produse industriale a stabilit ca în cadrul magazinului Universal — secția de retușuri, să se ia măsurile necesare, și să se execute costumele respective in cadrul Fabricii de confecții „Bacăul", JL