Steagul Roşu, martie 1973 (Anul 28, nr. 6235-6261)

1973-03-01 / nr. 6235

> ORGAN " AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACǍU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVIII — NR. 6.235 (8.014) j JOI 1 MARTIE 1973 4 pagini — 30 bani Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român Miercuri, 28 februarie 1973, au început lucrările Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Deschizînd lucrările ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R., a propus următoarea ordine de zi, care a fost adoptată în unanimitate : 1. Informări privind aplicarea măsurilor stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972, referitoare la pregătirea condițiilor necesare îndeplinirii și depășirii planului pe 1973. Vor prezenta informări : Consiliul de Miniștri, Secretariatul C.C. al P.C.R., precum și o serie de ministere și comitete județene de partid. 2. Proiectul de Lege privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României. 3. Proiectul de Lege cu privire la înființarea, organizarea și funcționarea Curții Superioare de Control Financiar. 4. Proiectul de Decret privind înființarea și funcționarea Consiliului pentru problemele organizării economico-sociale. 5. Propuneri de modificare a Legii nr. 9/1968 pentru dezvoltarea construcției de locuințe, vinzarea de locuințe din fondul de stat către populație și construirea de case proprietate personală, de odihnă sau turism. 6. Propuneri de modificare a Legii nr. 10/1968 privind administrarea fondului locativ și reglementarea raporturilor dintre proprietari și chiriași. 7. Proiect de hotărîre cu privire la îmbunătățirea organizării și retribuirii muncii în agricultură. 8. Măsuri privind reducerea numărului cadrelor de conducere și îmbunătățirea structurii organizatorice la ministere, centrale și organizații economice. 9. Proiectul de hotărîre cu privire la dezvoltarea continuă a educației fizice și sportului, informare cu privire la principalele concluzii asupra activității de educație fizică și sport. 10. Informare cu privire la activitatea internațională desfășurată de Partidul Comunist Român și statul român în anul 1972. Prezintă informări Secretariatul C.C. al P.C.R. și Consiliul de Miniștri. Potrivit hotărîrii plenarei din noiembrie 1972, reconfirmată și de actuala plenară, la lucrări participă ca invitații membrii guvernului și conducători ai organelor centrale de stat și obștești ; secretarii pentru problemele economice ai comitetelor județene de partid ; primvicepreședinții consiliilor populare județene ; directori ai centralelor economice ; directori și secretari ai comitetelor de partid din mari întreprinderi industriale ; directori ai institutelor de cercetări și proiectări ; directori ai întreprinderilor de comerț exterior ; redactori-șefi ai presei centrale. Problemele supuse spre dezbatere plenarei au fost analizate și de următoarele comisii permanente ale Comitetului Central al P.C.R. • Commisia pentru problemele economice ; Comisia pentru problemele muncii organizatorice, de cadre, activității organelor de stat și formelor obștești de participare a maselor la conducerea societății; Comisia pentru problemele de agricultură, silvicultură și industria alimentară ; Comisia pentru relații internaționale. In legătură cu împlinirea unui sfert de veac de la realizarea unității organizatorice și politice a clasei muncitoare din România, Comitetul Central a consacrat ședința plenară de ieri sărbătoririi solemne a acestui eveniment de însemnătate istorică pentru edificarea socialismului în țara noastră. In acest cadru, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Plenara Comitetului Central își continuă lucrările joi, 1 martie. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU / Stimați tovarăși, Plenara Comitetului Central are loc la cîteva zile de la împlinirea unui sfert de veac de la unul din marile momente ale istoriei noastre revoluționare : realizarea unității organizatorice și politice a clasei muncitoare și crearea partidului ei unic, marxist-leninist. Ținînd unare importanța excepțională seape care a avut-o pentru lupta politică a proletariatului, a întregului nostru p popor, pentru transformarea revoluționară a societății și victoria socialismului în România, consider potrivit să evocăm acest în mod solemn, în cadrul eveniment, plenarei de astăzi. Crearea Partidului Comunist Român a fost rezultatul unui proces istoric obiectiv, al particularităților dezvoltării noastre sociale, al luptei revoluționare a celor ce muncesc din România, al maturizării politicoideologice a clasei muncitoare și al creșterii rolului ei în viața politică a țării. Lichidarea sciziunii din rîndurile mișcării muncitorești, realizarea unității politice și organizatorice a proletariatului, crearea unui puternic partid politic de avangardă în stare să conducă lupta tuturor celor ce muncesc împotriva exploatării și asupririi, pentru libertate și dreptate socială, a fost un vechi deziderat al militanților revoluționari, al luptătorilor pentru progres social din România. Intrînd în arena luptelor sociale împotriva regimului burghezo-moșieresc, clasa muncitoare simțit încă de la început nevoia de a a-și strînge rîndurile și de a acționa mită pentru împlinirea misiunii istorice ce-i revenea în crearea noului destin al poporului român. Aspirația spre unitate s-a afirmat cu deosebită tărie, în special în momentele grele ale luptei revoluționare, în perioadele de înfruntare deschisă cu clasele exploatatoare, pentru salvgardarea libertăților și drepturilor vitale ale celor ce muncesc, pentru interesele supreme ale națiunii. In numeroase acțiuni de clasă, în marile lupte sociale și politice împotriva patronilor, a regimului burghezo-moșieresc s-a înfăptuit frontul unic de jos, s-a realizat o colaborare strînsă între comuniști și socialiști, între organizațiile sindicale, pe platformă politică comună. Această colaborare s-a accentuat în preajma celui de-al doilea război mondial, in lupta antifascistă, împotriva dictaturii antonesciene, a înrobirii țării de către Germania nazistă și a războiului antisovietic. Lupta împotriva războiului, rezistența împotriva politicii fasciste au impus dezvoltarea tot mai largă a acțiunilor unite ale mișcării muncitorești, conlucrarea tot mai strînsă a Partidului Comunist cu Partidul Socialist și Social-Democrat, în condițiunile dezvoltării activității revoluționare, ale luptei patriotice, antifasciste, din România, în momentul în care se punea problema unor schimbări radicale, de importanță istorică in viața poporului nostru, cînd erau la ordinea zilei pregătirea și organizarea insurecției armate naționale antifasciste în vederea răsturnării dictaturii militarofasciste, pentru ieșirea României din războiul antisovietic, întoarcerea armelor împotriva Germaniei fasciste și alăturarea țării de forțele aliate antifasciste s-a pus cu o deosebită stringență realizarea mai fermă a unității de acțiune a clasei muncitoare. Tocmai această necesitate imperioasă a făcut ca în aprilie 1944 să fie realizat Frontul Unic Muncitoresc între Partidul Comunist Român și Partidul Social-Democrat, în jurul căruia s-au coalizat apoi, într-un timp extrem de scurt, toate forțele democratice, patriotice, antifasciste ale întregului popor, în vederea asaltului decisiv împotriva dictaturii militaro-fasciste și a cotropitorilor germani, pentru salvarea națională. Realizarea acestui front larg, al cărui nucleu l-a constituit clasa muncitoare unită, a fost condiția sine qua non a victoriei actului istoric de la 23 August 1944, premisa eliberării țării în condițiile favorabile ale victoriilor strălucite obținute de Armata Sovietică, de celelalte forțe ale coaliției antihitleriste. Frontul Unic Muncitoresc a continuat să joace un rol esențial și în perioada care a urmat, eliberării țării, în unirea eforturilor clasei muncitoare, ale întregului popor pentru participarea la războiul antihitlerist, în vederea eliberării totale a României și zdrobirii definitive a Germaniei hitleriste, pentru desfășurarea victorioasă a marilor bătălii politice in vederea democratizării țării, înfringerii împotrivirii claselor exploatatoare și izolării partidelor politice reacționare, pentru cucerirea puterii în stat și transformarea pe cale revoluționară a societății românești, în focul acestor lupte aprige s-a întărit și consolidat tot mai puternic unitatea de acțiune a clasei muncitoare, a comuniștilor și social-democraților. Această unitate se manifesta atît în marile acțiuni politice de masă care au avut loc în perioada respectivă, cît și in cadrul guvernului democratic instaurat la, 6 Martie, 1945, în care clasa muncitoare avea rolul conducător. Pe măsura adîncirii procesului revoluționar, a cuceririi de noi poziții de către masele populare, de către forțele democratice, a devenit tot mai imperioasă necesitatea realizării unității organizatorice și politice clasei muncitoare — forța socială de bază a societății. Aceasta condiționa însăși îndeplinirea de către clasa muncitoare a mărețului rol pe care era chemată să-l joace , in România, rolul de clasă conducătoare în lupta pentru lichidarea definitivă a exploatării omului de către om, în marea operă de edificare a noii orînduiri sociale — orînduirea socialistă. Mersul ferm al poporului pe acest drum făcea absolut necesară crearea unui partid unic al Clasei muncitoare, ca detașament de avangardă, revoluționar, capabil să unească în jurul său toate forțele națiunii in noua perioadă istorică în care avea să intre România. După cum se cunoaște, în procesul desfășurării luptei revoluționare, al conlucrării dintre partidele comunist și social-democrat, dintre reprezentanții acestora, au avut loc largi contacte și, în practică, s-a trecut la constituirea și realizarea unor organizații politice unice ale clasei muncitoare, cu conducere unică. Aceasta s-a concretizat pînă la urmă într-o hotărîre comună a conducerii celor două partide și în elaborarea unei platforme care a fost dezbătută și adoptată în cadrul organizațiilor partidelor respective și în procesul constituirii, jos, în organizațiile unice. In aceste condițiuni, a avut loc, la 21 februarie 1948, Congresul de unificare, care a consfințit de fapt realitatea din țară, revenindu-i sarcina de a proclama în mod public și solemn unificarea celor două partide într-un partid unic, pe baza concepției revoluționare materialist-dialectice despre lume și viață, creindu-se astfel partidul unic al clasei muncitoare, căruia i-a revenit sarcina conducerii luptei poporului român de transformare socialistă a țării. Aceasta a constituit o măreață victorie politică a proletariatului, a maselor muncitoare din România, care a avut repercusiuni profunde , asupra întregii desfășurări ulterioare a evenimentelor, a luptei pentru înfăptuirea mărețelor transformări revoluționare. In cei 25 de ani care au trecut de la unificare, partidul nostru și-a îndeplinit cu cinste misiunea pe care și-a asumat-o in fața clasei muncitoare, a întregului nostru popor. Călăuzindu-se neabătut de fundamentale ale teoriei principiile revoluționare a proletariatului, aplicind în mod creator adevărurile generale ale socialismului la condițiile concrete ale țării noastre, punînd mai presus de orice interesele vitale ale întregului popor, aspirațiile sale de libertate, dreptate socială, independență, bunăstare și fericire, Partidul Comunist Român a desfășurat o vastă activitate organizatorică, politică și ideologică, asigurând înfăptuirea, pas cu pas, a țelurilor refacerii și modernizării economiei naționale, așezării ei pe baze socialiste, făuririi relațiilor socialiste de producție, organizării întregii societăți pe principii noi, ridicării continue a nivelului de trai material și cultural al tuturor celor ce muncesc. Convingîndu-se prin propria experiență că politica Partidului Comunist este expresia fidelă a intereselor sale supreme, poporul a urmat neabătut partidul nostru, înfăptuind cu devotament și abnegație programul său de zidire a socialismului pe pămîntul României. Justețea politicii partidului este demonstrată in modul cel mai elocvent de marile victorii obținute în acest sfert de veac de România în toate domeniile vieții economice și sociale, de succesele istorice dobîndite pe calea progresului și civilizației noi, socialiste. Luptînd fără preget pentru dezvoltarea patriei, pentru înflorirea multilaterală a societății noastre socialiste, Partidul Comunist Român dezvoltat și întărit necontenit solidaritatea internaționalistă cu celelalte partide comuniste și muncitorești, și-a făcut întotdeauna, cu cinste, datoria de detașament activ al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Bucurîndu-se de sprijinul și încurajarea celorlalte partide, el și-a manifestat la rîndu-i, sprijinul neprecupețit față de celelalte detașamente ale clasei muncitoare, față de partidele care luptă pentru libertate și progres social, pentru cauza socialismului și comunismului. în același timp, partidul nostru a dezvoltat larg contactele cu celelalte forțe socialiste și progresiste, cu mișcările de eliberare națională, contribuind activ la întărirea și dezvoltarea marelui front antiimperialist, în lupta pentru colaborare și pace în lume. Invățînd din propria sa experiență revoluționară, din vasta experiență a poporului român, constructor al socialismului,partidul nostru a studiat și studiază totodată cu atenție experiența celorlalte partide, a tuturor popoarelor care făuresc noua orînduire socială, lărgind și intensificînd colaborarea și întrajutorarea cu acestea în lupta pentru triumful socialismului și comunismului. Făurirea partidului revoluționar unic al clasei muncitoare din România a reprezentat, putem spune, și un eveniment important în mișcarea muncitorească internațională. România a fost prima țară in care s-a realizat fuziunea organizatorică politică a partidelor politice ale clasinei muncitoare într-un partid unic, ca rezultat al unui proces istoric obiectiv, al evoluției luptei politice de clasă, al dezvoltării sociale, al trecerii la transformarea revoluționară a societății românești pe calea socialismului. Prin originalitatea căii pe care s-a produs și a formelor pe care le-a îmbrăcat acest proces de unificare, experiența clasei muncitoare din România constituie o contribuție însemnată la îmbogățirea tezaurului teoretic și practic al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Istoria noastră revoluționară a demonstrat cu puterea faptelor că lichidarea sciziunii și realizarea unității politico-organizatorice a clasei muncitoare, crearea unui partid unic — stat major politic de luptă al celor ce muncesc — este o necesitate obiectivă pentru asigurarea victoriei, atît în revoluția socialistă, cît și în opera de edificare a noii orînduiri. Fără un asemenea partid, unit, înarmat cu ideologia marxist-leninistă, cu cunoașterea legilor dezvoltării sociale, capabil să unească și să organizeze forțele poporului, nu este de imaginat înfăptuirea sarcinilor de uriașă complexitate pe care le pune transformarea revoluționară a societății pe calea socialismului. Partidul Comunist Român, încercat și călit în nenumărate bătălii revoluționare de-a lungul unei istorii glorioase de peste o jumătate de secol, continuatorul direct al mișcării muncitorești revoluționare, socialiste din România, cu o vechime de aproape un secol,este astăzi mai puternic și mai unit ca oricînd, înmănunchind în rîndurile sale aproape 2.300.000 din cei mai buni fii ai țării — muncitori, țărani și intelectuali, oameni ai muncii de diferite naționalități și din toate generațiile, bărbați și femei — partidul nostru își îndeplinește cu cinste rolul de forță politică conducătoare a întregii societăți românești. Acum, cînd evocăm împlinirea a 25 de ani de la crearea partidului revoluționar unic al clasei muncitoare din România, este bine să subliniem învățămintele principale pe care le oferă bogata experiență de luptă a comuniștilor români și de care depinde continuarea cu succes a transformării revoluționare a societății românești, cucerirea de noi și noi victorii, pe drumul măreț al socialismului și comunismului. Principala concluzie care se desprinde din această experiență este că marile aspirații de libertate și fericire ale poporului se pot realiza numai în condițiile în care clasa muncitoare — clasa cea mai avansată a societății — își strînge rîndurile, acționează unită în lupta revoluționară și în fruntea ei se găsește un partid puternic, înarmat cu concepția științifică a materialismului dialectic și istoric, strîns legat de mase, de popor, exponent fidel al intereselor fundamentale ale celor ce muncesc, ale întregii națiuni. (Vii aplauze). Iată de ce este necesar să facem totul, și de acum înainte, pentru întărirea continuă a partidului nostru, pentru cimentarea unității sale de monolit, pentru ridicarea nivelului său politic și ideologic și intensificarea activității sale organizatorice. Este necesar să acționăm și în continuare cu cea mai mare răspundere pentru asigurarea unei linii politice juste a partidului nostru, elaborată pe baza aplicării creatoare a legităților generale la condițiile concrete ale fiecărei etape istorice de dezvoltare a țării noastre. întărirea continuă a partidului cere, de asemenea, promovarea cu tot mai multă consecvență în viața de fiecare zi a principiilor muncii colective, dezvoltarea democrației de partid, creșterea spiritului critic și autocritic, a răspunderii în muncă a fiecărui activist și membru de partid, dezbaterea tuturor problemelor cu masa activiștilor și membrilor de partid, sporirea forței combative și eficienței fiecărei organizații a partidului nostru în cadrul colectivului în care își desfășoară activitatea, promovarea cu curaj în întreaga viață socială a noului, a tot ceea ce contribuie la accelerarea mersului înainte pe drumul socialismului și comunismului. O condiție esențială a succesului in întreaga activitate a partidului este legarea tot mai strînsă de mase, dialogul viu, neîncetat, cu clasa muncitoare, țărănimea și intelectualitatea, cu toți cei ce muncesc, consultarea largă a întregului popor asupra problemelor care privesc soarta națiunii noastre. Numai astfel Partidul Comunist Român va putea asigura mobilizarea și unirea într-un singur torent a energiilor creatoare ale națiunii, a elanului revoluționar al tuturor claselor și păturilor sociale. Numai în felul acesta partidul își va putea îndeplini și in viitor în mod exemplar înalta răspundere ce-i revine față de popor, misiunea istorică de forță politică conducătoare a țării pe calea bunăstării și fericirii. Numai așa partidul își va îndeplini în continuare, in cele mai bune condițiuni, îndatoririle ce-i revin ca detașament activ al mișcării comuniste și muncitorești internaționale, întărind continuu prietenia și solidaritatea cu celelalte partide comuniste și muncitorești, cu toate forțele ce luptă în zilele noastre pentru libertate și progres social, pentru pace și prietenie intre popoare. Iată de ce, tovarăși, trebuie să nu precupețim nimic pentru a face să sporească și mai mult forța și unitatea de fier a partidului nostru comunist, combativitatea revoluționară și capacitatea sa organizatorică. Aceasta este chezășia că Partidul Comunist Român va asigura înfăptuirea cu succes pe pămîntul României a societății socialiste multilateral dezvoltate și trecerea la făurirea societății comuniste, va asigura dezvoltarea liberă și independentă a României socialiste, creșterea rolului ei în lupta pentru victoria cauzei socialismului, pentru pace și destindere, pentru colaborare fructuoasă între toate națiunile lumii. Am ferma convingere că, sub conducerea eroicului nostru partid, care nu cunoaște azi alt țel mai nobil decît slujirea intereselor poporului, patria noastră va urca tot mai sus pe treptele progresului și civilizației, va păși neabătut înainte spre piscurile luminoase ale comunismului, ocupînd un loc de cinste în marea familie a națiunilor socialiste, a tuturor națiunilor lumii. (Aplauze puternice). Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului pe calea bunăstării și fericirii, a înfloririi României socialiste, libere și independente (Aplauze puternice). Trăiască eroicul popor român, constructor al socialismului și comunismului (Aplauze prelungite). Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste ) Trăiască ideile atotbiruitoare ale comunismului (Aplauze puternice, prelungite). t Plenara Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste Miercuri, 28 februarie 1973, a avut loc Plenara Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R., președintele Consiliului Național al F.U.S. Plenara a dezbătut și aprobat hotărîrea privind perfecționarea activității și creșterea rolului consiliilor Frontului Unității Socialiste în viața social-economică a țării. Hotărîrea adoptată va fi dată publicității. Plenara a aprobat cererile de aderare la Frontul Unității Socialiste a Consiliului Național pentru Apărarea Păcii, Asociației generale a vînătorilor și pescarilor sportivi și Asociației crescătorilor de albine. Ca urmare a modificărilor în conducerea unor organizații care alcătuiesc Frontul Unității Socialiste, pe baza recomandărilor făcute de organizațiile respective, plenara a aprobat următoarele schimbări în componența Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste și a Biroului Executiv : Au fost cooptați ca membri ai Consiliului Național următorii tovarăși : Dumitru Bălan, președintele Consiliului județean Brăila al Frontului Unității Socialiste, Ștefan Mocuța, președintele Consiliului județean Cluj al Frontului Unității Socialiste, Iulian Ploștinaru, președintele Consiliului județean Mehedinți al Frontului Unității Socialiste, Ion Catrinescu, președintele Consiliului județean Prahova al Frontului Unității Socialiste, Aldea Militari, președintele Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, Corneliu Mănescu, președintele Grupului român al Uniunii Interparlamentare. Plenara a hotărît eliberarea tovarășilor Ilie Alexe, Dan Marțian, Gheorghe Petrescu și Miu Dobrescu din Biroul Executiv, care au primit alte sarcini. — Tovarășul Mihai Dalea a fost eliberat din funcția de secretar al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, în urma alegerii sale ca președinte al Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. 1 . Plenaru a ales în Biroul Executiv pe următorii tovarășii Florian Dănălache, președintele UCECOM, Oliviu Rusu, președintele Consiliului Național al Inginerilor și Tehnicienilor, Aurel Duca, șeful Secției propagandă a C.C. al P.C.R., Corneliu Mănescu și Aldea Militaru. — Avînd in vedere aderarea la Frontul Unității Socialiste a Comitetului Național pentru Apărarea Păcii, Asociației generale a vînătorilor și pescarilor sportivi și Asociației crescătorilor de albine, plenara a hotărît ca reprezentanții acestor organizații — tovarășii Sanda Rangheț, secretar al C.N.A.P., Tiță Florea, președintele A.G.V.P.S., și Viaceslav Harnaj, președintele A.C.A., să fie cooptați în Consiliul Național și aleși în Biroul Executiv. I . Tovarășul Corneliu Mănescu a fost ales în funcția de vicepreședinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. La discuții, în cadrul Plenarei, au participat tovarășii Ion Ichim, președintele Consiliului municipal, Bacău al F.U.S., Ludovic Fazekas, președintele Consiliului județean Harghita al F.U.S., Eleonora Mărculescu, membră a Biroului Executiv al Consiliului județean Galați al F.U.S., președinta Comitetului județean al femeilor, Marin Enache, președintele Consiliului, F.U.S. al sectorului III din municipiul București, Constantin Drăgoescu, membru al Biroului Executiv al Consiliului județean Gorj al F.U.S. In încheierea dezbaterilor, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. în pagina a IV-a Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUSESCU Mecanizatorii răspund cu entuziasm inițiativei lansată de S.M.A. Hemeiuși La redacție, zilnic, ne sosesc răspunsuri la valoroasa inițiativă lansată de Stațiunea pentru mecanizarea agriculturii Hemeiuși „La fiecare 500 de ore de funcționare a tractorului să lucrăm o zi cu combustibil economisit", prin care mecanizatorii, inginerii și tehnicienii se angajează să pună in valoare toate rezervele existente în vederea obținerii unor rezultate economice și financiare cît mai bune, cît și în scopul creșterii producției agricole pe tarlalele unităților deservite. Apreciind posibilitățile de care dispun, colectivele de muncă din cadrul stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii se angajează să realizeze importante economii la cheltuielile de producție, în bună parte din acestea avînd drept sursă de formare reducerea consumului de carburanți și lubrifianți. Prin aplicarea unui ansamblu de măsuri cu privire la exploatarea rațională a tractoarelor — efectuarea în cele mai bune condiții a îngrijirilor tehnice, în conformitate cu normativele în vigoare, eliminarea cu desăvîrșire a timpilor de funcționare în gol cît și a deplasărilor inutile a tractoarelor, introducerea unui regim sever în depozitarea, conservarea și manipularea principalului carburant (motorina), evitarea tuturor pierderilor datorate scurgerilor sau altor cauze — se arată în răspunsul Stațiunii pentru mecanizarea agriculturii Helegiu, unitatea își propune să realizeze o economie la motorină de 4100 litri, cantitate ce va asigura funcționarea unui tractor U-27 pe tot timpul anului. S.M.A. Podu Turcului, analizîndu-și rezervele de care dispune, se angajează ca, prin măsurile luate, să asigure funcționarea tuturor tractoarelor, timp de două zile din rezervele de motorină ce se crează pe baza reducerii consumurilor stabilite prin normativele tehnice în vigoare. Deplină angajare în marea întrecere întreprinderea minieră „Saima" — Tg. Ocna, care și-a sărbătorit, nu cu mult timp în urmă, 90 de ani de la darea în exploatare a primei galerii de coastă, a cunoscut și cunoaște o continuă modernizare a procesului de producție. Astăzi, în această întreprindere, noul este prezent in tot pasul. S -a deschis o nouă mină, în care s-a aplicat pentru prima dată in țara noastră metoda de exploatare sării in camere mici și pilieri păstrați de susținere, s-a dat in folosință o modernă instalație de preparare a sării, iar eficiența tehnico-economica a marcat creșteri substanțiale. La recenta adunare generală, darea de seamă prezentată de inginerul Ion Gosav, președintele comitetului oamenilor muncii, dezbaterile care au avut loc, examinind în mod detaliat, pe bază de bilanț, activitatea unității și a organului de conducere colectivă desfășurată în cursul anului 1972, a conchis cu satisfacție că minerii „Salinei“ depun eforturi susținute și sunt ferm angajați în întrecerea de a obține producții din ce în ce mai mari și de cea mai bună calitate. Ca urmare a activității desfășurate de organul de conducere colectivă, sub conducerea comitetului de partid, care a fost preocupat în permanență de asigurarea unei bune desfășurări a activității de producție, principalii indicatori de plan au fost depășiți cu 4,4 la sută la valoarea producției globale, cu 3,8 la sută la valoarea producției marfă, iar productivitatea muncii a crescut cu 1,1 la sută. De menționat că din totalul depășirii valorii producției globale, 325.000 lei s-au obținut pe seama creșterii productivității muncii. „Salina“ Tg. Ocna In vederea asigurării condițiilor optime pentru desfășurarea corespunzătoare a procesului deducție, organul de conducere precolectivă a acordat o deosebită atenție desfășurării activității în toate compartimentele. In acest sens, comitetul oamenilor muncii a stabilit programe eficiente de lucru atît pentru lucrările de investiții, cît și pentru activitatea de bază. Dintre aceste măsuri menționăm : organizarea activității din subteran pe bază de ciclograme de lucru, asigurarea cu cadre corespunzătoare a locurilor de muncă, îmbunătățirea condițiilor de microclimat în subteran, organizarea activității de întreținere și reparații pe bază de grafice și întărirea asistenței tehnice, la toate locurile de muncă, cu cadre bine pregătite și dispeceri de serviciu. O preocupare susținută se manifestă la „Salina" pentru buna organizare a activității compartimentului electro-mecanic, preocupare justificată de creșterea continuă a gradului de mecanizare a fluxului tehnologic. Rezultatele în această direcție sunt concretizate, între altele, de generalizarea schimbului II și extinderea activității și în schimbul III, fapt care a permis creșterea gradului de folosire a mașinilor, în 1972, cu 18 la sută față de anul 1971. Atenție deosebită a acordat organul de conducere colectivă îmbunătățirii activității de organizare științifică a producției și muncii, realizîndu-se integral cele a 6 studii din planul pe anul 1972, studii dintre care amintim: organizarea și corelarea activității din subteran cu instalația de preparare de la suprafață, fixarea de consum Nicolae MATEI, economist, întreprinderea minieră „Salina" Tg. Ocna (Continuare în pagina a II-a) 's