Steagul Roşu, noiembrie 1973 (Anul 28, nr. 6444-6469)

1973-11-08 / nr. 6450

Aici, la atelierul de pompe al Schelei de extracție Zemeș, preocuparea mecanicilor Ion N. Bîșcă, Dumitru Popa, Și Constantin Jechilă (șef de echipă) este de a asigura lucrări de calitate și la timp. Succesul este asigurat întotdeauna, date fiind buna lor pregătire profesională, experiența în meserie. Fiecare comunist, la locul său de muncă (Urmare din pag. I) disponibil, pe primele nouă luni ale anului în curs, la Combinatul petrochimic Borzești a rezultat că indicele de funcționare a instalațiilor a fost de 93,48 la sută , din numeroasele instalații o bună parte alternînd intre 85—90 la sută, iar altele (ca alchilamine, acid monocloracetic, îmbuteliere oxigen) „coborind“ sub 70 la sută ! Care au fost cauzele înregistrării unui grad scăzut de utilizare a capacităților de producție ? Printre ele, la Uzina chimică, frecvente opriri pentru remedierea unor defecțiuni mecanice (la acid monocloracetic, detoxan, hexacloran, clorura de var, pinetox și monoclorbenzen), defectarea redresoarelor de la electroliza cu catod de mercur care a dus la scăderea utilizării capacităților la toate instalațiile consumatoare de produse clorosodice, spargerea și înlocuirea cu întîrziere a unei coloane la instalația alchilamine ; la Uzina de cauciuc , lipsa de materii prime pentru alchilarea benzenului; la Rafinărie , frecventele defecțiuni mecanice la unele instalații etc. Demn de reținut este faptul că în creșterea productivității muncii, la nivelul combinatului, s-a reflectat și materializarea unor studii efectuate de un număr mare de specialiști, antrenați de conducerea unității sub îndrumarea comitetului de partid, studii care au vizat introducerea progresului tehnic. Cu alte cuvinte, au fost asimilate noi sortimente de cauciuc, latexuri, copolimeri : s-au introdus noi procedee de fabricație a polistirehului, P.C.V.emulsie, mecanizări și automatizări în vederea rectificării butadienei etc. Dar — pentru că există și acest aspect — unele studii „au uitat“ că, la instalații ca detoxan, clorura de aluminiu, clorura de var, este necesară mecanizarea operațiunilor de încărcare, descărcare, transport... Și alte „pîrghii“ se impun în creșterea productivității muncii. Bunăoară, analizele întreprinse au reliefat că în domeniul organizării producției și a muncii încă mai sunt deficiențe. Există un paradox care trebuie neintîrziat elucidat. Se știe că aplicarea Decretului 162/1973 a întărit sectorul productiv cu cadre tehnico-inginerești care să conducă direct și operativ procesele de producție. Insă, așa cum înțeleg unii șefi de secție pe schimburi să se ocupe de rezolvarea problemelor, la ora actuală, se pare că aceștia, uneori, nu fac altceva decit o muncă de simplu control. In direcția pregătirii cadrelor s-a acționat conform legislației în vigoare pentru cuprinderea diferitelor categorii de salariați în sistemul permanent de calificare și ridicare a calificării. Combinatul are la această dată circa 950 cadre școlarizate. Se apreciază, de asemenea, că la nivelul uzinelor sale, coeficientul de calificare a crescut de la 50 la sută, în 1970, la 80 la sută în 1973. Totuși, existența diferenței are implicații asupra problemei supuse în discuție : productivitatea muncii. Un alt domeniu, de strictă acțiune pentru organizațiile de partid, îl oferă folosirea eficientă a timpului de lucru și întărirea disciplinei în producție. In combinat, pe primele nouă luni, indicele de utilizare a fondului de timp a fost cu 0,27 la sută mai mic față de aceeași perioadă a anului trecut. După un calcul efectuat la nivelul Comitetului municipal de partid, luîndu-se în seamă și aspectele celorlalte unități economice, s-a apreciat că în această perioadă n-au lucrat cam 400 de salariați ! Munca lor ar fi însemnat realizarea unei producții echivalentă cu peste 110 milioane lei la nivelul economiei municipiului! Obligații de mare răspundere stau în fața organizațiilor de partid, ale căror eforturi se solicită a fi orientate spre folosirea deplină a tuturor comuniștilor, valoroasa lor experiență, la fiecare loc de muncă, determinînd impulsuri în curmarea risipei forței de muncă, în creșterea productivității muncii, întreaga muncă politico-educativă, toate formele de propagandă, trebuie canalizate spre reducerea numărului de ore nefolosite în scop productiv. Ce ne poate spune oare numai o asemenea situație înregistrată : 31.556 ore/om absențe nemotivate la C. P. Borzești ! ? Și acestea, în special la secțiile anorganică și mecanică. Comitetul municipal de partid, analizînd aceste aspecte a atras atenția organelor și organizațiilor de partid, organelor de conducere colectivă din întreprinderile municipiului, organizațiilor de sindicat și U.T.C. că sînt necesare măsuri noi, în această perioadă, pentru obținerea de rezultate superioare în domeniul productivității muncii, a folosirii integrale a capacităților de producție și a fondului de timp disponibil, a forței de muncă, calificării și perfecționării pregătirii profesionale a tuturor salariaților. In acest sens, la nivelul Combinatului petrochimic Borzești se cere o și mai susținută popularizare a succeselor, semnalizarea la timp a tendințelor negative, prezentarea experienței pozitive, a metodelor și inițiativelor avansate în vederea cunoașterii și folosirii lor de către întreaga masă de salariați. Acestor cerințe, se circumscriu organizării mai temeinice a adunărilor generale, dezbateri mai aprofundate și operative a aspectelor muncii de partid în viața economică a fiecărui loc de muncă. Planurile de activitate ale tuturor factorilor de decizie politicoeconomici — reîmbogățite în acest sens—, trebuie să creeze premisa integrării organice a fiecărui colectiv în efortul general, înlesnind valorificarea deplină și eficientă a tuturor resurselor de care dispune marea familie a petrochimiștilor, în fruntea căreia se află comuniștii, care să ducă la înfăptuirea exemplară a sarcinilor de plan pe 1973, la pregătirea asaltului calitativ al anului economic 1974. Pe feme i ȘTEFAN I. MARCU — comuna Berești-Bistrița . Este încadrat în muncă din februarie 196«. In anul 1971 s-a transferat la altă unitate, iar în anul în curs a ieșit la pensie, are dreptul la compensarea în bani a concediului de odihnă pentru perioada lucrată în anul 1966 . Potrivit punctului 29 din precizările Ministerului Muncii nr. 2038/ 1968 unitățile sînt obligate să acorde în cazul încetării raporturilor de muncă, compensarea în bani atît a concediului neefectuat pe anul calendaristic în curs cît și a eventualelor diferențe de concediu cuvenite pe anul 1967 și stabilite pentru perioada cuprinsă între începerea ultimului an de muncă și 31 decembrie 1967. Unitatea de unde dv. aui ieșit la pensie este obligată deci să vă compenseze în bani concediul de odihnă cuvenit pentru perioada lucrată în anul 1966. 9 ION T. MANORACHE — Bacău I In ce condiții beneficiază de ajutor pentru incapacitate temporară de muncă salariații cu contracte de muncă pe durată determinată ? Potrivit art. 3 din hotărîrea nr. 680/1965 angajații cu contracte de muncă pe durată determinată au dreptul, în caz de pierdere temporară a capacității de muncă din cauză de boală sau accident, la ajutoare care se acordă pe o durată de cel mult 65 zile lucrătoare în cursul unui an calendaristic. Rezultă deci că numai pe o asemenea durată aveți și dv. dreptul să primiți ajutorul pentru incapacitate temporară de muncă. 9 GH. PASCARU — Bacău : Sporul de vechime și sporul de noapte se iau în calcul la acordarea dreptului de alocație de stat pentru copii ? Salariata care întrerupe activitatea pentru îngrijirea copilului pierde sporul de vechime ? Potrivit art. 2 din Decretul 285/ 1960, republicat, la încadrarea în plafoanele prevăzute pentru acordarea alocației de stat pentru copii se iau în considerare salariul tarifar brut de încadrare, inclusiv sporul fix, eventual, acordat pentru menținerea salariului tarifar avut anterior. Ținînd seama și de precizarea făcută la punctul 10 din instrucțiunile M. F. și C.S.M.S. 1515/1966, precum și cea din anexa VII la H.C.M. 914/1968, cele două sporuri menționate de dv nu se iau în considerare la stabilirea dreptului de alocație ale legislației muncii Potrivit art. 9 litera K aliniat 2 din Legea 1/1970, beneficiază de menținerea vechimii neîntrerupte în aceeași unitate și salariata încadrată cu contract de muncă pe durată nedeterminată care a încetat activitatea fiind însărcinată sau pentru a-și crește copilul pînă la împlinirea vîrstei de șapte ani, dacă s-a reîncadrat în muncă în termen de 90 zile de la data încetării acestei situații. Vă precizăm că, pentru menținerea vechimii neîntrerupte în aceeași unitate, motivul încetării activității trebuie să fie consemnat în mod expres, în cererea adresată de salariată conducerii unității. Perioada cît salariata a întrerupt munca nu se include în calculul vechimii neîntrerupte în aceeași unitate. Dacă îndepliniți condițiile arătate vă mențineți vechimea neîntreruptă în aceeași unitate și puteți beneficia de sporul de vechime. 9 GH. STOICA — comuna Ștefan cel Mare i Cum se face încadrarea muncitorilor calificați în categorii superioare ? Potrivit articolului 22 din Legea 12/1971 încadrarea muncitorilor calificați în categorii superioare se face pe bază de probă practică și de verificare a cunoștințelor profesionale susținută în fața comisiei tehnice de încadrare și promovare a muncitorilor cu îndeplinirea următoarelor condiții : — au efectuat în ultimele trei luni lucrări superioare categoriei lor de încadrare; — și-au realizat sarcinile ce le-au revenit cu respectarea calității prescrise ; — îndeplinesc condițiile de pregătire și vechime prevăzute de lege. încadrarea în categorii superioare a muncitorilor calificați se poate face numai dacă unitatea are prevăzut în planul său un volum suficient de lucrări corespunzătoare categoriei pe care aceștia o solicită. 9 PETRACHE MOCANU — comuna Bîrsănești . In timp ce era bolnav i s-a desfăcut contractul de muncă. Ulterior s-a încadrat ca nou angajat, motiv pentru care nu beneficiază de dreptul de alocație de stat pentru copii și concediul de odihnă. Este legal ? Codul muncii prevede la articolul 146 că nu poate fi desfăcut contractul de muncă din inițiativa unității în timpul incapacității temporare de muncă în care salariatul primește ajutoare de asigurări sociale, decît în unele situații prevăzute în mod expres. Din scrisoarea dumneavoastră nu rezultă în ce condiții , vi s-a desfăcut contractul de muncă. Dar dacă n-ați contestat în termen desfacerea contractului de muncă rămîneți considerat nou angajat și nu puteți Beneficia de drepturile pretinse. V VVv • Vr * V Calculatorul electronic(Urmare din pag. 1) — obținerea într-un timp foarte scurt a unui program optim de croire (diagramele de croire și indicele de croire a fiecărei diagrame în parte), care asigură minimizarea restului inutilizabil — pentru fiecare operație de croire în parte, distribuția reperelor în diagramele obținute este foarte apropiată de distribuția reperelor în planul de croire, lucru care duce la micșorarea supraplanurilor (a restului utilizabil); — timpul redus de rulare pe calculator (un număr de minute aproximativ egal cu numărul de repere ale problemei de croire) deci obținerea diagramelor cu un cost minim ; — asigurarea unei mari exactități în croirea pieselor etc. Exemplificăm faptul că pentru reperele de P.A.L. cu grosimea de 12, 16 și 18 mm ale garniturii 623/11 au fost obținute 3 programe optime de croire (pentru fiecare grosime în parte) care asigură creșterea randamentului croirii cu 2-3 procente. Obținerea acestor programe, care a necesitat, în total, 30 minute de rulare pe calculator, eliminînd aproape în totalitate efortul uman a furnizat: — diagramele de croire, sub formă grafică (desenată); — dimensiunile fiecărui reper ; — cîte plăci urmează a se utiliza pentru obținerea fiecărui reper în cantitățile necesare ; — formatul și dimensiunile supraplanurilor rezultate, ceea oferă posibilitatea unei analize ce și găsirea căilor de realizare a lor : — deșeurile (restul din debitare) rezultate. In general pachetul de programe utilizat se pretează la optimizarea croirii tuturor reperelor dreptunghiulare și din alte materiale cu unele restricții în ce privește elementele de introdus în calculator. în urma unui sondaj al Curții Superioare de Control Financiar Curtea Superioară de Control Financiar a efectuat recent un sondaj în unele ministere și consilii populare în legătură cu eficiența cheltuielilor suportate de bugetul de stat pentru elaborarea studiilor de amplasament, a proiectelor de sistematizare și a altor asemenea lucrări. Acțiunea a scos in evidență faptul că în acest domeniu se mențin încă unele deficiente în modul de gospodărire a fondurilor financiare, că nu există pretutindeni o preocupare susținută pentru asigurarea unei eficiențe corespunzătoare în utilizarea banilor destinați unor astfel de activități. Un prim rezultat al acestui sondaj îl constituie trecerea la fondul de rezervă bugetară a Consiliului de Miniștri, peste 50 milioane lei sumă rezultată prin diminuarea cheltuielilor respective la instituțiile controlate. Curtea Superioară de Control Financiar a luat măsuri operative pentru prevenirea risipei și a pagubelor din avutul obștesc și întărirea răspunderii în exercitarea controlului financiar preventiv, efectuat atît de către organele proprii ale Curții, cît și de ministere, instituții centrale, unități de stat și cooperatiste. (Agerpres) l.icna Țarălungă, controloare de cablate la Întreprinderea de confecții din Bacău, la locul de muncă. Foto: C. BURSUCI tV'WCv > 'V Cu sentimentul deplin al participării Nimic spectaculos la o privire generală asupra sectorului de confecții din cadrul Combinatului de celuloză și hîrtie „ Detea" Bacău. Nici în privința utilajelor și nici a muncii. Sau poate un aspect de excepție (într-o unitate industrială unde întilnește și mari instalații, mașini întinse pe zeci de metri, care efectuează o suită întreagă de operațiuni) să-l constituie tocmai lucrul de migală, încorporînd acea doză de sîrguință și răbdare, aproape artizanală, ce stîrnește admirație. Aici, unde hîrtia ajunge să ia forma caietelor școlare, unde de la intercalarea colilor (unele liniare, altele pentru desen), îndoirea lor și pînă la ambalare se cere un volum important de muncă, lucrează un număr mare de femei — aproape 70 la sută din totalul salariaților. Iar ceea ce ar putea constitui o particularitate în plus ar fi faptul că foarte rar vreo muncitoare din sectorul de confecții își cere transferul. Comunista Maria Păpăuț are nici mai mult mai puțin decît 40 nici de ani de activitate aici. O urmează, în... clasamentul după vechime în muncă, Valeria Bajora (cu 35 de ani), Ciinciu (cu 33 de Elena Maria Scurtu (cu 24 ani), de ani) și altele, și altele. Mă uit la ele cum lucrează. Fiecare mișcare este bine studiată. Nimic în plus. Nici un gest de prisos. Fie că se numește tipograf, liniator, confecționer, ghilotinist, ambalator, pentru fiecare meseriaș ritmul lui trebuie să fie ritmul general, calitatea muncii — calitatea cea mai realizată la nivelul bună întregii secții. Cînd luăm în mîini un caiet, iar dacă ne gîndim la efortul celui care l-a confecționat, la grija cu care i-a atins fiecare filă, asigurîndu-i ținuta corespunzătoare ieșirii lui... în lume. Privesc în juru-mi și mă încearcă un gînd nebănuit. Numai femeile, numai mamele, cu gîndul la copiii lor școlari, ori viitori școlari se cuvine să facă o asemenea muncă. E o grijă maternă în gestul lor, ceva din bucuria ce o simți cu ocazia pregătirii unui cadou. .. .O filă de desen și una liniară pentru caietul de biologie; o filă albă și una de aritmetică — pentru caietul de geometrie; un caiet pentru chimie avînd pe copertă tabelul elementelor chimice. O întreagă țesătură în care sînt încorporate simțăminte, răspunderi profesionale ca în oricare alt loc de muncă. — Ați avut vreo reclamație în ultimul timp ? — mă adresez inginerei Maria Matei, șefa sectorului. — Anul acesta, nici una. Anul trecut a reclamat unul din beneficiari niște defecțiuni la cotorul caietelor. Nu era o observație de fond. Nu era, dar s-au luat imediat măsuri de îmbunătățire. La ghilotină se lucrează cu mai multă atenție, îndeosebi la caietele cu file duble. Mai notez doar că din angajamentul anual s-au realizat 24 tone de confecții din hîrtie, ca producție suplimentară pe 1973. In ce fel ? Prin aprovizionarea la timp cu materie primă, prin mai buna organizare la locul de muncă (inclusiv o redistribuire a personalului pe schimburi în funcție de profesională și pregătirea aptitudini), prin realizarea integrală a normelor in mod ritmic. Dintre fruntașii în întrecerea socialistă, cinci sînt femei. Poate pînă la finele anului se vor afirma și alții. Deocamdată... Oamenilor statornici, muncitorilor care țin în emblema întreprinderii și la prestigiul lor nu le place să se vorbească despre ei decit prin faptele de fiecare zi. Muncitoarele de la „Betea" pe care le-am cunoscut în sectorul manual de confecții fac parte dintre aceștia. Nu mi-au vorbit cine știe cu despre munca lor. Mi-au arătat în ce constă ca %i care le sunt realizările. Simplu, cu tot atîta sinceritate ca și în felul lor de a fi. M. MARDARE Registrul conștiinței cetățenești Sfatul gospodăresc al... gospodinelor „Vreți să știți care este aportul nostru, al celor din echipa de control obștesc, la îmbunătățirea activității unităților de care răspundem ? La circumscripția medicală de pediatrie nr. 1 am constatat că nu funcționa frigiderul și am intervenit pentru remediere. De asemenea, am cerut să se realizeze o mai bună dotare cu seringi și ace, cu unele materiale necesare curățeniei localului. Numai tovarășa vicepreședintă Florica Leuștean știe că nu scapă de noi pînă nu se rezolvă ceea ce cerem. Ar fi bine să mai notați că la circumscripția medicală nr. 3, echipa de control obștesc a venit cu sugestia de a se pune pe jos linoleum. Din cîte vedeți, avem în atenție sectorul sanitar — circumscripțiile medicale de care am amintit, plus circumscripția nr. 5 și Casa de copii. Poate ar trebui să spun că la această instituție de ocrotire a copilului (de la zero la 3 ani) am întîlnit un colectiv inimos și harnic în frunte cu dr. Iulia Matei, care are cu ce se mîndri. Vara n-ai să vezi, aici, o muscă. Iarna, la un număr așa de mare de copii — peste 300 — nu sunt mai mulți de 4—5 copii la izolare, în tot sezonul. E un model de curățenie. Și, știți numai cîte bucăți de lenjerie sunt necesare, în medie, pentru un copil mic, în 24 de ore ? O sută. Chiar am propus să se lărgească spațiul pentru uscat rufe“. Are Petranca Dumitru, femeia aceasta în vîrstă, care îmi vorbește, un fel al ei de a te convinge. Nu-i vorba de tonul folosit, de... preferința față de subiectul în discuție, ci de un anume patos. Să mă mai mir atunci că cetățenii cartierului unde locuiește o cunosc foarte bine ? De cînd a venit în Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej — acum 13 ani —, n-a fost acțiune obștească mai importantă la care să nu ia parte. Mai întîi ca soră medicală. Apoi, ca pensionară. Dar întotdeauna ca o femeie energică, o gospodină destoinică, E deputată, membră în diverse comisii obștești cu excepția „formației de pompieri voluntari" — cum îi place ei să glumească pe seama atîtor atribuții. In echipa de control obștesc acționează numai de doi ani, nu s-a lăsat chemată a doua oară , cînd tovarășa medic Elena Măzărîngă s-a adresat membrilor echipei pentru vreo acțiune. O singură nemulțumire are că gospodinele sunt încă prea puțin solicitate. „Ele au mai mult timp liber, colindă magazinele, cunosc piața, atitudinea lucrătorilor din comerț și ar putea contribui mai mult în vederea unor îmbunătățiri ce se impun“ — susține ea. N-o contrazicem. Consiliul municipal al Frontului Unității Socialiste e în măsură să se pronunțe în această chestiune. Reținem numai dorința ei de a face mai mult. — Aveți, totuși, 68 de ani. Nu vă simțiți obosită ? — Omul bătrîn are nevoie de activitate, de mișcare. E drept, că din echipa de control obștesc eu și eu Maria Flintoacă suntem mai în vîrstă, dar nu ne lăsăm. Parcă s-ar putea ? Nu atît nevoia de... activitate, cît dorința de a fi de folos constituie impulsul în toată munca ei obștească. Pentru că, dacă nu-i pe teren cu echipa de control obștesc, e la comisia permanentă cu probleme de sănătate, sau la o ședință a Biroului Comitetului municipal al femeilor, sau la o discuție în cadrul colectivului de autoritate tutelară. Joi 8 noiembrie 1973 — PAG. 3 prezentă activă IN VUIA SOCIETĂȚII NOASTRE E bine să știți. Care e aportul familiei in integrarea copilului in viața de școlar De obicei, grija părinților și mai ales a mamelor pentru cei mici, se îndreaptă cu precădere spre asigurarea condițiilor materiale necesare unei creșteri normale, se lasă astfel pe plan secundar un element esențial și anume dezvoltarea sub aspect psiho-intelectual a copilului. Or, este știut că perioada copilăriei între 3—6 ani este cea mai propice pentru acumularea, structurarea și aprofundarea celor mai diverse cunoștințe. Prospețimea funcțiilor senzoriale, plasticitatea sistemului nervos, determină o receptivitate sporită, dar in același timp și o temeinică păstrare a cunoștințelor noi. In lumina datelor științifice privind instrucția și educația copilului, documentele Plenarei C.C. al P.C.R. — 18—19 iunie a.c. referitoare la perfecționarea învățămîntului, prevăd măsuri de generalizare în perspectivă a învățămîntului preșcolar și de cuprindere aproape totală, în grădinițe, încă din acest an, a copiilor de 5 ani. Perfecționarea conținutului muncii educative, optimizarea țiilor de pregătire a copiilor condiîn vederea trecerii lor la clasa I capătă o însemnătate deosebită, sensuri pe care trebuie să le înțeleagă, alături de educatoare, părinții, mamele. Pentru a veni în sprijinul propriilor lor copii, mamele trebuie să știe că în grădiniță există un sistem de cerințe care vizează prezența la timp a copiilor în unitate, ținuta lor, comportamentul și mai ales participarea activă la toate formele de activități. Cunoscînd acest program, mamele pot și trebuie să-și îndrume copiii de așa manieră încît să nu contravină acțiunilor educative din grădiniță, ci să contribuie la realizarea și consolidarea unor cunoștințe, principii și deprinderi. Este bine de știut că prin conținutul activităților din orice domeniu se realizează îmbogățirea vocabularului, conturarea reprezentărilor și a noțiunilor, dezvoltarea gîndirii și a vorbirii copiilor. Cu cît se vor cunoaște mai bine formele și conținutul activităților din ziua respectivă de către părinți cu atît vor putea fi controlați copiii asupra celor reținute de către ei și se va influența nemijlocit la consolidarea cunoștințelor date. Deci, o permanentă legătură cu educatoarea, va permite o mai bună cunoaștere a propriului copil, stabilirea unor mijloace și procedee optime de continuare a muncii educative în familie, astfel incit familia și grădinița să colaboreze pentru dezvoltarea intelectuală a copiilor, pentru stimularea interesului și a curiozității de cunoaștere, mai pe scurt spus, să contribuie la formarea capacității de adaptare rapidă a copilului la condițiile noi ale școlii primare. Să facem astfel ca sunetul clopoțelului din școală să nu-i intimideze pe cei mici, ci să-i îndemne la o activitate nouă și interesantă. Mamele, trebuie să știe că frecventarea cu regularitate a grădiniței de către copil, îndeplinirea cerințelor stabilite, va permite acestuia o integrare rapidă și totală la condițiile vieții de școlar. Maria ATODIRESEI, inspector școlar Se poartă tricotajte Nu există jurnal de modă care să nu acorde un spațiu important tricotajelor. Se poartă bluza și jacheta ajurată, se poartă salopeta și pantalonul în punct de elastic, se poartă dungile și mînecile kimono, se poartă haina bărbătească din fire P.N.A. Intr-un cuvint se poartă tricotajele. La centrul de tricotaje nr. 1 din Bacău, aparținînd cooperației meșteșugărești, am avut ocazia să constatăm de altă pasiune și fantezie dau dovadă lucrătoarele în realizarea comenzilor. De cele mai multe ori sugestiile lor, în funcție de silueta și vîrstă clienților, vin să îmbunătățească modelele din reviste, după cum, creații originale le sunt recomandate băcăuanilor prin prototipurile expuse în vitrina din Pasajul 6 Martie (lingă unitatea C.E.C.) Fără îndoială că unele modele pot fi realizate nu numai cu ajutorul mașinilor de tricotat, dar și cu andrelele. In acest sens ne-am adresat maistrei Niculina Cotescu, care vă recomanda : O combinație coloristică originală — albastru, verde și alb — pentru un pulover kimono, la fel de elegant și practic pentru pantalon și pentru fustă. Dungile sunt plasate pe orizontală, astfel: 5 cm albastru, 3 cm verde, 1 cm alb. O fustă plis-soleil în mai multe culori. Din gama coloristică la modă am ales : maro, galben, verde, roșu, într-o alternanță originală de dungi de cîte 5 și 3 cm. In desenul nostru, spațiilor marcate pe orizontală le corespunde următoarea succesiune coloristică : maro, galben, verde, roșu, galben, verde, maro, galben, verde, roșu, galben, verde. Atît puloverul cit și fusta se confecționează din fire P.N.A., care se găsesc în magazine. Hi- ,1JI '"'liww