Steagul Roşu, ianuarie 1974 (Anul 29, nr. 6496-6520)

1974-01-03 / nr. 6496

ANUL XXIX — NR. 6.496 (8.275) JOI 3 IANUARIE 1974 ’4 pagini — 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. Peste cîteva momente încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, în înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creșterea avuției naționale, în perfecționarea bazei tehnicomateriale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățămîntului, științei artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, odată în plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute în acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări întregul nostru popor pășește în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății într-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobîndite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație, Dragi tovarăși, Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieții internaționale printr-o serie de succese importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii între națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî tuicta, singur soart Desfășurînd o vastă și intensă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi și respect al independenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internațional, în dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orînduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale între poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații între state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al Români să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre in istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, în viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stâpînă pe bogățiile sale, pe p«.”.fiul său detin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire ! La mulți ani, dragi compatrioți! * "1 * J Prezente pe fluxul neîntrerupt al muncii Colective din județ raportează cele dinții succese ale anului Am pășit într-un nou an, al patrulea din cincinal. Este anul în care suntem cinemați să traducem în fapt, zi de zi, sarcinile pe care ni le-am propus în marea întrecere de a înfăptui cincinalul înainte de termen. Hotărîte să dea viață, în mod exemplar, imperativelor economice din 1974, colectivele din industria județului nostru au pregătit minuțios producția, au acționat din timp pentru crearea tuturor condițiilor care să asigure, încă din prima zi, succesul activității de la locurile de muncă. Dorința fermă de a dedica marilor evenimente ale anului — Congresul al XI-lea al partidului și a XXX-a aniversare a Eliberării patriei — realizări deosebite își pune amprenta pe uia întrecere ce animă, din primele ore ale lui ianuarie, activitatea fiecărui om al muncii. Acolo unde procesul de producție nu s-a întrerupt nici in noaptea Anului Nou — pe platforma industrială a Borzeștiului, în schelele de foraj și extracție, la C.C.H. „Letea“, Rafinăria Dărmănești, peste tot unde se lucrează în foc continuu — muncitorii, inginerii și tehnicienii, prezenți la datorie, au înscris cele dinții succese ale anului. Pe cîteva dintre acestea le redăm in grupajul de față. Petrochimiștii raportează: Din primele ore ale noului an producții superioare planului în marea citadelă a petrochimiei de pe Valea Trotușului, noaptea de Anul Nou a fost deosebit de bogată în realizări. Demarajul bun în producția acestui an a fost asigurat, în toate instalațiile Combucatului petrochimic Borzești, de oameni destoinici, pasionați de munca lor. Din datele de ultimă oră, furnizate de corespondenții noștri, aflăm că au fost, deja, consemnate primele depășiri de plan la numeroase instalații. Schimbul III, cel care a fost la post în această noapte, merită toată aprecierea colectivului de petrochimiști, în timp ce colegii de muncă petreceau împreună, în seara de revelion, în holul Casei de cultură a sindicatelor din municipiu, sau acasă, în mijlocul familiilor, cei aflați la datorie au reușit să raporteze la ieșirea din schimb importante cantități de produse petrochimice obținute peste prevederile planului. Iată, de pildă, LA UZINA DE CAUCIUC, în cadrul secției I.M.F. — polistiren, maiștrii Ion Diaconu și Maria Străpuc, operatorii Constantin Cristea, Petru Bucătaru, Anghel Lucaci, Jenică Neagu, Nicolae Eftimie, Gheorghe Jinga, precum și inginerul Alexandru Pascu, șeful secției, au consemnat, în prima dimineață a lui 1974, o producție suplimentară de polistiren de circa 5 tone și de fenol de aproape 4 tone. Rezultate bune s-au obținut și la secția cauciuc-butadienă, întreaga cantitate de butadienă produsă în instalațiile proprii a fost prelucrată pentru fabricarea primelor cantități de CAROM din acest an. De asemenea, LA UZINA DE PETROL au fost înregistrate la capitolul producții suplimentare, circa 50 tone de produse petroliere. Rafinerii au dorit să pășească cu dreptul in cel de-al patrulea an al cincinalului. La UZINA CHIMICĂ, operatorii, inginerii și maiștrii de la instalația de producere a policlorurii de vinil au ținut să nu-și dezmintă numele de fruntași, pe care l-au purtat cu cinste in anul care a trecut. Astfel, ei au obținut peste prevederile planului aproximativ 3 tone de PC.V. Rezultate remarcabile au înregistrat, în noaptea dinspre '74, și colectivele de muncă din instalațiile de producere a clorurii de aluminiu, alchilaminelor și alcoolilor grași. Pentru toți acei care au pășit în noul an cu gînd optimist, pentru îndeplinirea cu succes, la datorie, a sarcinilor de plan aferente primelor ore din 1974 adresăm șî noi, asemenea colectivelor din care fac parte, un călduros „La mulți ani!“, noi succese, noi izbînzi în realizarea sarcinilor de plan. întreprinderea metalurgică Bacău Influxul neîntrerupt al producției La ora cînd marea majoritate a oamenilor se îndreptau către locul de petrecere a Revelionului, unii s-au prezentat la locul de muncă de fiecare zi. Printre aceștia, electricianul Vasile Dima și lăcătușul Ion Sîrbu, ambii avînd o sarcină de înaltă răspundere : supravegherea operațiunii de sinterizare (uscare) a cuptorului care peste cîteva zile va face să curgă din nou șuvoiul lichid al fontei la întreprinderea metalurgică Bacău. Ei nu erau insă singurii care la 31 decembrie, ora 22, intrau pe poarta întreprinderii, în același schimb, început în 1973 și terminat în. 1974 au mai fost"" prezenți la datorie și Constantin Poenaru, Vasile Sacic, Ioan Pintilie, Ion Solomon, Petre Sumănaru, Anton Cherecheș, Dumitru Vereș, muncitori la deservire generală, care au asigurat descărcatul operativ al vagoanelor încărcate cu fontă sau grafit. De asemenea, cei care în noaptea de Revelion au asigurat funcționarea centralei termice au fost: Constantin Poroșnicu, Petru Grosu, Ion Antal, Ioan Cîrcel și Antonin Coșa. ..iar la.....stâîia.. dl. a, nexiuni (toată partea electrică) a stat de veghe electricianul Mitică Ungureanu. Acestea sunt doar cîteva nume de oameni care în timp ce tovarășii lor de muncă se aflau în jurul meselor sărbătorești, cu familiile sau prietenii, ei vegheau ca la locul de muncă totul să se desfășoare normal. Energeticienii din Borzești PREZENȚI LA DATORIE Energeticienii din Borzești au fost și ei prezenți la datorie. Luminile brazilor împodobiți, din sălile de petrecere a revelionului, din fiecare casă au primit putere și de aici, din instalațiile termocentralei. In acea noapte, din cauza condițiilor meteorologice neprielnice, au existat unele probleme legate de menținerea tensiunilor, care au trebuit să fie coborîte în banda minimă, după cum ne informează inginerul de serviciu Gavrilă Onisim. Dificultățile au fost trecute cu succes, neînregistrîndu-se nici un fel de avarie sau stagnare. Pentru petrochimiștii marelui combinat din apropiere au fost livrate mii de kilowați-oră și mii de tone de abur, care au asigurat buna funcționare a instalațiilor. Merită a fi menționate aici numele celor care au asigurat funcționarea instalațiilor energetice , maiștrri Marcel Popescu, Ion Nastasiu, Ion Dragomir, Ion Dobrin, Ion Dumitrache, Ion Ghiuliu, operatorii, electricienii și mecanicii principali Ion Bînțu, Ion Radu, Petru Căldăraru, Ion Stoian, Ion Roșcanu, Ion Ignat și laboranta Elena Dumbrăveanu. De la ora zero, oră de start in noul an, pînă ieri dimineața, în jurul orei 10, energeticienii borzeșteni au pulsat în sistemul energetic național peste 6.960.000 kwh. Pentru această cantitate de energie electrică livrată în primele ore ale anului 1974 toți acei care au asigurat buna funcționare a agregatelor termoenergetice merită a fi călduros felicitați. LOCALENDAR 1974 PAGINA Urători la sediul Comitetului județean Bacău al P.C.R. Combinatul petrolului Moinești La sonde activitate continuă La sonde, în schelele de foraj și extracție, acolo unde petroliștii moineșteni dau bătălia pentru mai mult, mai bine, mai eficient, cele dinții ore ale anului au consemnat și cele dintîi succese. Formațiile de sonduri prezente la punctele de lucru și-au făcut datoria din plin. Supraveghind pulsul sondelor, urmărind cu atenție înaintarea sapei în rocă, brigăzile care au sărbătorit sosirea noului an prin muncă au avut onoarea de a completa cu realizări primele rubrici de pe graficele de producție. La Zemeș, la Modîrzău și Tg. Ocna, pe fluxul neîntrerupt al muncii și-au semnat prezența aceiași oameni care, prin dăruire și responsabilitate, prin hărnicie și pricepere profesională, au înscris în bilanțul economic din cel de-al treilea an al cincinalului realizări de prestigiu, premisele succeselor pe care sînt hotărîți să le înregistreze în acest an cu semnificații deosebite pentru întregul nostru popor — al XI-lea Congres al partidului și a XXX-a aniversare a eliberării patriei. La Schela de foraj Tg. Ocna, de pildă, al cărei colectiv a încheiat anul 1973 cu rezultate lăudabile, toate brigăzile s-au aflat la datorie forind primele sute de metri. Cele conduse de Ion Damaschin și Ion Bîrligiu au înscris pe grafice cele mai mari realizări. „Alo, aici Bacăul. Vorbiți, vă rog!“ Dintre atîtea ferestre luminate din noaptea Revelionului le-am ales și pe cele ale palatului telefoanelor în curiozitatea noastră de a afla cine a renunțat la bucuria unei petreceri pentru a spori bucuria altora, înlesnindu-le legătura cu persoane aflate în alte localități. Și nu ne-a părut rău. Pentru că munca aceasta de atenție și încordare, chiar dacă nu are în ea nimic spectaculos, cere aceeași dăruire și responsabilitate profesională ca în oricare alt sector de activitate. Urătorii se aflau în plină vervă cînd comenzile telefonice pentru ora zero începeau să se adune. Telegraful funcționa și el fără încetare. Fiecare salariată pe care o vedeam la pupitrul de serviciu este așteptată în familie. La ora 21,30 alte salariate veneau să le ia locul, preluînd toate comenzi-M. M. (Continuare în pag. a II-a) SIMM BVK mt M... Un clinchet de zurgălăi, în urările cele mai optimiste însoțind, după datină, alaiul pitoresc al urătorilor, 1974 a intrat în drepturile sale , tînărul, plinul de încredere în Nou decis să ducă mai departe realizările unei perioade de muncă rodnică, să dea prestanță și rotunjime împlinirilor de pînă acum. Iar la hotarul dintre ani, tot după datină, s-a făcut un popas pe versurile Plugușorului, întocmai cum se obișnuiește la casele gospodarilor, la sediul Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean Bacău. Au zăbovit aici, în ultima zi a lui '73, să ureze, „sănătate, multi ani, fericire", ei, pionierii „cu inima plină de dor și iubire" , au venit uteciști și artiști amatori, mîndri că pot exprima bucuria de a fi înflorit ca o grădină Bacăul lor natal, județul nostru, și de a mulțumi partidului nu atît ,,cu vorba sau cu struna, ci cu inima prea buna“ plină de emoție într-o asemenea zi de sărbătoare. Un veritabil spectacol folcloric a prins să se desfășoare în piața din centrul municipiului Bacău, acolo unde membrii Biroului Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean Bacău au primit arătorii. A fost rostit cu însuflețirea caracteristică „Plugușorul“, într-un decor alcătuit din tradiționalul plug împodobit cu brazi și tras de patru boi. (Continuare în pag. a II-a)