Steagul Roşu, martie 1974 (Anul 29, nr. 6545-6571)

1974-03-01 / nr. 6545

eaoulrosu ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXIX — NR. 6.545 (8.324) VINERI 1 MARTIE 1974T 4 pagini — 30 bani In prezenta tovarășului Nicolae Ceaușescu, joi dimineața, au fost reluate în plen lucrările Conferinței pe tară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Dezbaterile s-au desfășurat sub puternica înrîurire a cuvîntării secretarului general al partidului, adevărată Cartă a agriculturi românești, document de însemnătate excepțională pentru dezvoltarea pe mai departe a acestei ramuri de producție, a întregii noastre economii. Sosirea în incinta Pavilionului expozițional a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, a fost întîmpinată cu puternice ovații, cei prezenți exprimîndu-și sentimentele de înaltă stimă și prețuire, de profundă recunoștință și dragoste față de secretarul general al partidului, pentru analiza amplă făcută in cuvîntarea rostită la deschiderea conferinței asupra drumului parcurs de agricultura noastră, a căilor și mijloacelor de creștere în continuare a producției agricole, ale perfecționării activității în acest important sector al economiei naționale, cit și pentru aprecierile calde la adresa muncii pline de abnegație desfășurată zi de zi de cei ce lucrează pe ogoare La lucrările conferinței au participat : tovarăși Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Ianos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, prim-secretari ai comitetelor județene de partid, activiști de partid și de stat, cadre din unele ramuri industriale, oameni de știință și cultură. Lucrările conferinței au fost deschise de tovarășul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Au luat apoi cuvîntul Ion Spătărelu, președintele C.A.P. „Gheorghe Doja", județul Ialomița ; Florentin Cîrpan, director al întreprinderii de stat pentru creșterea și îngrășarea porcilor Beregsău, județul Timiș ; Marin Nedea, director al S.M.A. și președinte al C.A.P. Purani, județul Teleorman ; Elena Orzan, șef de fermă la C.A.P. Valea Măcrișului, județul Ilfov ; Alexandru Toana, președintele C.A.P. „Viața nouă“, Poiana Mare, județul Dolj ; Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid Constanța; Costică Mișca, președintele C.A.P. Bucov, județul Prahova ; Ion Davidem, președinte și inginer șef al (Continuare in pagina a IlI-a) rtí> L1O1 CENTRALA UNIVERSITARĂ ,M. EMINEM an Prolefan din toate țările,uniti-va / Lucrările Conferinței pe tară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste Solemnitatea decorării unui mare număr de cadre de conducere și lucratori fruntași din agricultură Intr-o atmosferă solemnă, joi dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a înmînat înalte distincții ale Republicii Socialiste România unui mare număr de cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură pentru merite deosebite în organizarea muncii, pentru aportul nemijlocit la sporirea producției vegetale și animale. Solemnitatea s-a desfășurat in rotonda Pavilionului expozițional din Capitală, în prezenta miilor de participanți la lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Au luat parte tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat. Luînd cuvîntul în numele celor decorați, Eroul Muncii Socialiste Andrei Cojocaru, director S.M.A. Ianca județul Brăila, a spus : Acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste constituie un important îndemn pentru a munci cu mai multă abnegație, cu mai multă pricepere, pentru mecanizarea și modernizarea agriculturii noastre socialiste și pentru a pregăti noi cadre de nădejde în această nobilă muncă. Asigur conducerea de partid și de stat, pe dumneavoastră personal, dubițe tovarășe Nicolae Ceaușescu, că împreună cu colectivul pe care-l conduc, vom cinsti marile evenimente politice ale anului — a XXX-a aniversare a Eliberării patriei noastre și cel de-al XI-lea Congres al partidului — cu rezultate superioare în S.M.A. și producții record la cooperativele agricole pe care le deservim. Profund emoționată de cinstea ce mi se face prin acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste, a spus Ana Vornicu, președinta C.A.P. Tîrgușor — Constanța, trăiesc astăzi unul din cele mai importante momente din viața mea. Simbol al hărniciei, pasiunii și dăruirii în muncă, această înaltă distincție reprezintă pentru mine și cooperatorii în mijlocul cărora muncesc o răsplată de onoare, dar și o obligație de mare răspundere pentru realizarea sarcinilor ce ne revin în procesul dezvoltării și modernizării agriculturii. Pentru noi, țăranii cooperatori, aceasta reprezintă totodată un nou și prețios imbold în intensificarea eforturilor pentru sporirea pe toate căile a producției agricole. După ce a mulțumit călduros conducerii superioare de partid și de stat, tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, pentru acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste, Gheorghe Mărginean, directorul I.A.S. Jidvei — Alba, a spus : Pentru mine, cit și pentru întreg colectivul de lucrători din I.A.S. Jidvei această înaltă distincție este un imbold în munca noastră viitoare. Vom depune eforturi sporite, toată capacitatea noastră de muncă in vederea transpunerii in viață a hotarîrilor Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste, prețioasele dumneavoastră indicații privind dezvoltarea și modernizarea agriculturii, aducindu-ne în felul acesta contribuția la făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Vă rog să-mi permiteți ca din partea celor ce au cinstea să fie distinși astăzi, cu ocazia acestei mari aniversări a agriculturii noastre socialiste, a spus în cuvîntul său Angelo Miculescu, ministrul agriculturii, industriei alimentare și apelor, să vă adresa numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și al guvernului, precum și al meu personal doresc să adresez cele mai calde felicitări tuturor acelora care au fost distinși astăzi, și care vor fi distinși în continuare, cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii aplauze). Am acordat astăzi titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ unui mare număr de președinți de cooperative, de directori de întreprinderi agricole de stat, de cooperatori și lucrători din agricultură. A sporit deci numărul de Eroi ai Muncii Socialiste. Aceasta este o apreciere deosebită pe care o dăm activității desfășurate de tovarășii respectivi, de colectivele în care ei muncesc, contribuției aduse la înfăptuirea politicii partidului în domeniul agriculturii. De altfel, după cum știți, prin Hotărîrea Comitetului Central de acum un an, am stabilit ca anual să acordăm celor care vor obține rezultate bune în agricultură, titlul de Erou al Muncii Socialiste și alte ordine ale Republicii Socialiste România. Deci, am făcut un început șer dumneavoastră, tovarășe secretar general, conducerii de partid și de stat, mulțumiri din toată inima pentru aprecierea dată muncii noastre, tuturor, celor ce au lucrat pentru a îndeplini sarcinile date agriculturii. Considerăm aceasta, însă, și ca o obligație sporită a noastră de a munci cu mai multă perseverență pentru îndreptarea lipsurilor, pentru a valorifica potențialul ei real spre a obține recolte ridicate în condiții economice superioare. Vă asigurăm, tovarășe secretar general, din partea conducerii ministerului agriculturii, a tuturor cadrelor care lucrează in aceasta, a tuturor specialiștilor și lucrătorilor din agricultură, că nu vom precupeți nimic pentru realizarea acestor sarcini de cinste puse de partid și de stat în fața noamior Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, întîmpinat cu vii și îndelungi aplauze, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Asistența în picioare aclamă, ovaționează cu putere. Miile de participanți, exprimindu-și dragostea nețărmurită față de condu. (Continuare în pagina a III-a) cu ocazia acestei conferințe. Urmează ca activitatea din acest an să prilejuiască acordarea unui număr mai mare de titluri de Erou al Muncii Socialiste, de alte ordine ale Republicii Socialiste România, atât unităților, cât și acelor tovarăși care vor avea rezultate deosebite, precum și județelor, consiliilor populare și comitetelor județene de partid. Este deci deschisă calea spre a avea fiecare județ un număr mai mare de Eroi, și mai cu seamă de a crește acest număr ca rezultat al obținerii unor producții sporite în toate sectoarele de activitate. Cu aceste gînduri îmi exprim convingerea că acordarea acestor ordine — care constituie o apreciere a activității de pînă acum — va constitui un imbold pentru înfăptuirea în cele mai bune condiții a politicii partidului și guvernului in domeniul agriculturii. Fericit încă o dată pe toți tovarășii distinși. Vă urez noi succese în activitatea dumneavoastră! (Aplauze puternice). Cuvîntul tovarășului mitt m justificate sau nu, cheltuielile de producție sunt totuși prea mari! In ultimii 7 ani, producția întreprinderii „Partizanul“ a crescut de peste 5 ori, gama produselor s-a îmbogățit, an de an a crescut numărul muncitorilor, productivitatea muncii, volumul economiilor la prețul de cost și al beneficiilor. De la producerea de bocanci în exclusivitate în 1966 s-a ajuns astăzi la realizarea a 14 sortimente de încălțăminte în 6 sisteme de fabricație, volumul exportului fiind, la fel, în creștere. Dacă pînă în anul trecut unitatea își realiza cu succes toți sau aproape toți indicatorii de plan, iată că în 1973 întreprinderea se înscrie cu nerealizarea nivelului de cheltuieli și beneficii. Acest fenomen de discontinuitate în realizarea indicatorilor financiari are la bază, în primul rînd, cauze îndeobște socotite obiective. Din furnizate de către contabilul datele șef Ion Miță și inginerul șef al întreprinderii, Cremansa Baciu, princi pa „Partizanul“ pala cauză a neîncadrării în plafonul cheltuielilor de producție stabilite prin planul de stat și respectiv nerealizării volumului beneficiilor planificate o constituie cheltuielile neeconomicoase — dobînzi penalizatoare pentru credite nerambursate în termen. Circa 60 la sută din volumul acestora revin secției Fibrotex deoarece nu s-a asigurat desfacerea produsului, întreprinderea rămînînd încă din 1972 și tot anul trecut cu un apreciabil stoc sau altfel spus cu serioase împrumuturi restante. Influență negativă, de creștere a imobilizărilor, a avut și sistemul de contractări (socotit defectuos de către interlocutori) în sensul că acestea au loc foarte aproape de momentul începerii producției. Am cerut o exemplificare. Iat-o : „Pentru desfacerea produselor din se-Toma DUDAU (Continuare in pagina a IV-a) In întregul județ, vibrante ecouri la cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu - amplu document programatic ce mobilizează plenar oamenii muncii de pe ogoare la realizarea de producții record in toate sectoarele agricole Pretutindeni, pe cuprinsul țării, dar mai cu seamă în rîndul locuitorilor satelor, este deosebit de puternică impresia produsă de cuvintarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, in fata celor peste 8.000 de participanți la lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Ampla și profunda analiză a problemelor actuale și de perspectivă ale agriculturii a scos în evidență, cu o mare claritate, atât bogatele realizări obținute de oamenii muncii de pe ogoare, în cei 25 de ani care se Împlinesc de la trecerea, la noua etapă a revoluției agrare din țara noastră — etapa revoluției agrare socialiste —, cit și resursele inepuizabile de care dispune acest sector de bază al economiei naționale a României socialiste, oferind, prin clarviziunea ei, o serie de jaloane precise, pentru ridicarea întregii activități din agricultură la cote tot mai înalte de productivitate și eficiență. Iată de ce a fost înregistrat un număr record de ascultători ai emisiunilor de radio și televiziune, de ce ziarele care au apărut ieri, cu textul cuvîntării publicat integral, au avut, numai în județul Bacău, zeci și zeci de mii de cititori. Tot ieri, redactori ai ziarului nostru au avut prilejul să consemneze, în cîteva din satele județului, ecouri vii, directe, legate de conținutul cuvîntării tovarășului Nicolae Ceaușescu, de modul în care acest adevărat document programatic al agriculturii noastre, reflectă tabloul complex al problemelor și sarcinilor ce stau în fața lucrătorilor ogoarelor — de la țăranul cooperator, mecanizatorul sau lucrătorul din unitățile agricole de stat, și pînă la specialistul abia sosit de pe băncile facultății. Am putut constata astfel că tot ceea ce se petrece acolo, în marele forum al lucrătorilor ogoarelor, întrunit în Capitala, este urmărit, cu sentimentul unei profunde adeziuni, de fierc’âi’e om al muncii din satele județului, că aspectele abordate în cuprinsul cuvîntării posedă uriașa forță de convingere a vieții înseși, că analiza deschisă, spunînd lucrurilor pe nume, scoțînd în evidență atit marile succese dobîndite dar și deficiențele care încă se mai întîlnesc, neocolind nici căile cele mai eficiente de înlăturare a lor — a mers, cum se spune în popor, la sufletul oamenilor, al țărănimii noastre îndeosebi, care are, astfel, încă o dată prilejul să se convingă de grija atentă pe care o poartă conducerea partidului și statului nostru. Publicăm primele ecouri la cuvintarea rostită în ziua de 27 februarie, de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Lucrători ai secției de mecanizare de la C.A.P. Letea Veche citind cu deosebit interes cuvintarea secretarului general al partidului. S.M.A. Tătărăști Activitate intensă, eficientă Recenta cuvîntare a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R., rostită cu ocazia deschiderii lucrărilor Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste, constituie un amplu program de activitate pentru lucrătorii ogoarelor, în scopul creșterii producției agricole vegetale și animale, al ridicării nivelului de viață al întregului nostru popor. Asemănător celorlalți oameni ai muncii ce lucrează în agricultură, și mecanizatorii de la SMA Tătărăști, în frunte cu comuniștii, acționează energic în vederea rezolvării cu răspundere a tuturor activităților agricole de sezon. Ei sunt hotărîți ca, eforturile depuse, să-și aducă prin contribuție sporită la înfăptuirea , cu succes a mărețelor sarcini ce revin agriculturii în cel de-al patrulea an al actualului cincinal. Hotărîți să răspundă prin fapte chemării secretarului general al partidului de a face munca mai eficientă, colectivul de muncitori de aici s-a angajat ca, în acest an, printr-o mai bună organizare a muncii, și folosire rațională bazei tehnico-materiale, să reducă cheltuielile la 1.000 lei venituri cu 13 lei. Prin folosirea mai judicioasă a parcului de mașini și tractoare, să sporească timpul de lucru al tractoarelor față de sarcina planificată cu 1 la sută, economisind în același timp peste 5.000 litri de motorină. Prin aplicarea lucrărilor în cadrul perioadei optime și în condiții de cea mai bună calitate, va asigura premisele depășirii producțiilor agricole stabilite în cooperativele agricole deservite cu 100 kg la hectarul de grîu, 100 kg la porumb, 80 kg la floarea-soarelui și 1.000 kg la cultura sfeclei de zahăr. De altfel, în aceste zile, mecanizatorii au și trecut la efectuarea lucrărilor în cîmp, folosind judicios orice moment favorabil efectuării muncilor agricole de sezon. C. MIRON, secretarul comitetului comunal de partid Tătărăști Salariații de la Ferma de stat Radomirești au fost printre primii cititori ai amplei cuvîntări rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu la tribuna înaltului forum al cadrelor care activează în agricultura țării. Jkâ „încă o confirmare a marilor rezerve de care dispune agricultura noastră“ Am ascultat, la radio, cuvintarea rostită de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și asemenea celorlalți lucrători ai fermei noastre, pot spune că analiza făcută agriculturii noastre, într-un spirit profund științific, m-a ajutat să văd și să înțeleg mai bine propriile noastre sarcini pe care le avem de îndeplinit, în cursul acestui an și în întregul cincinal, aici, la ferma Radomirești. In cuvîntare s-au făcut largi referiri la posibilitățile de creștere a producției, existente în unitățile agricole de stat. Eu lucrez într-o asemenea unitate și îmi dau foarte bine seama că aceste posibilități sînt reale. Ferma noastră, de exemplu, a realizat, în anul trecut, un spor de producție, la lapte, de 500 hectolitri, realizînd o producție medie pe cap de vacă furajată, de 4408 litri de lapte. Pe primele două luni din acest an, sîntem în măsură să raportăm realizarea unui spor de producție de 800 hl. față de plan. Pentru a pregăti condițiile obținerii unei producții și mai bune în viitor, avem în program efectuarea unor importante lucrări de creștere a resurselor furajere. Astfel, numai pe cele 128 ha de pășune anul acesta vom finaliza acțiunile întreprinse în ultimii ani mergînd pînă la aducerea apei potabile pe pășune. Producția de masă verde va atinge astfel 25 de tone la hectar. In felul acesta, vom da viată unuia din dezideratele exprimate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, în cuvintarea sa, și anume cel privitor la necesitatea ca, în cel mai scurt timp, atit în ce privește producția, cît și eficiența economică, toate întreprinderile agricole de stat să devină model de organizare a întregii noastre agriculturi. inig. Constantin CREȚU, șeful Fermei de stat Radomirești