Steaua Roşie, martie 1954 (Anul 3, nr. 154-162)

1954-03-03 / nr. 154

4 FOLOSIREA METODEI CONVENERULUI VERDE ÎN R. D. GERMANA La Rostock a avut loc o consfătuire în cadrul căreia s-a luat în discuţie problema succeselor obţinute în urma folosirii convenerului verde. Cu acest prilej, Fritz Lang, membru al cooperativei agricole de producţie din Bernsdorf, raionul Geithain, a arătat că folosind metoda conveierului verde a reuşit ca în cursul anului 1953 să livreze 1.750 kg. carne de porc peste cotă. Totodată, la sfîrşitul anului a avut posibilitatea să vîndă 600 kg. carne de porc. In cursul anului 1953 venitul obţinut de acesta din vînzarea cărnii s-a ridicat la peste 30.000 mărci. Gerhard Seifert ţăran cu gospodărie individuală din Ihalheim, raionul Stollberg, întreţine 17 vite. Folosind metoda condreierului verde, el reuşeşte să predea totdeauna la timp cota către stat şi totodată să vîndă cantităţi considerabile de produse animale. Tarilei de democraţie populară pe drumul creerii unei agriculturi înaintate CREŞTEREA NIVELULUI DE TRAI AL ŢĂRANILOR CHINEZI In China populara nivelul de trai al maselor de multe milioane de ţărani se îmbunătăţeşte rapid. Zilele trecute, Ciclul „Dacianjibao“ a publicat materiale privitoare la viaţa nouă a ţăranilor din provincia Sandun, privitoare la transformările petrecute în viaţa ţărănimii chineze. Ca urmare a înfăptuirii reformei agrare, care a transformat radical viaţa ţărănimii muncitoare, ţăranii din provincia Sandun au primit avroape 32 milioane muli mu = 0,06 ha.) de pămînt moşieresc, un mare număr d® vite, inventar agricol etc. In ultimii ani, în rînduriie ţăranilor din această provincie au luat o largă dezvoltare diferitele forme ale tjutorului mutual în muncă şi ale cooperării. Spre sfîrşitul anului 1953, în provincia Sandun se numărau peste 1.000.000 de grupuri de ajutor mutual şi peste 1.200 de cooperative agricole de producţie, care reuneau aproximativ 25 la sută din numărul total al gospodăriilor ţărăneşti. In vederea sporirii producţiei la hectar şi a obţinere unor recolte bogate şi constante ii această provincie, puterea populară a alocat 3.000 miliarde iuani pentru construcţia de irigaţii efectuate in anii 1950— 53. Totodată, guvernul popular a pus la dispoziţia ţăranilor mari credite în bani şi le-a furnizat peste 53.00 pluguri, 133 roţi hidraulice, o mare cantitate de seminţe selecţionate, îngrăşăminte chimice, insecticide pentru stîrpirea dăunătorilor agriculturii, etc. Ca urmare a eforturilor depuse de ţărani şi a autorului multilateral acordat de puterea populară, în provincia Sandun producţie, culturile- agricole a crescut în anul 1963 aproape de 13 ori în comparaţie cu anul 1950. Paralel cu creşterea producţiei agricole. In anii puterii populare s-a ridicat considerabil nivelul de trai al ţăranilor. In 1953, puterea de cumpărare a ţăranilor din provincia Sandun a sporit de peste două ori în comparaţie cu anul 1950. In îmbunătăţirea traiului ţărănimii a avut un rol important crearea unei reţele largi de organizaţii comerciale de stat şi cooperatiste în regiunile rurale. Aceştia aprovizionează pe ţărani cu mărfurile industriale de care au nevoie. Totodată au fost organizate numeroase centre de stat şi cooperatiste pentru achiziţionarea produselor agricole. PREGĂTIREA DE CADRE PENTRU AGRICULTURA BULGARIEI In Republica Populară Bulgaria se acordă o deosebită atenţie pregătirii şi ridicării calificării cadrelor cu munci de răspundere din gospodăriile agricole cooperative de muncă. în prezent, în R. P Bulgaria funcţionează 28 de şcoli speciale, cu durata de 1 şi doi ani. Şcolile sînt frecventate de 1.780 de persoane. Absolvenţii acestor şcoli vor lucra ca brigadieri ai brigăzilor de cîmp,ai brigăzilor de creştere a animalelor şi ai brigăzilor de horticultori. In perioada 1947-1953 aceste şcoli au fost absolvite de 9.046 specialişti. În R. P. Bulgaria funcţionează de asemenea şcoli pentru pregătirea preşedinţilor de gospodării agricole cooperative de muncă. Aceste şcoli au şi fost absolvite de 1.436 de preşedinţi. In lunile de iarnă, aproape în toate gospodăriile agricole cooperative de muncă îşi desfăşoară activitatea cursurile şi cercurile agro-zootehnice. Anul acesta,din R. P. Bulgaria funcţionează 3.730 de cercuri şi cursuri agrotehnice şi zootehnice frecventate de 90.783 de persoane. PRODUCŢIA DE MAŞINI AGRICOLE IN R. R. UNGARY In ultimii ani industria Ungariei a pus la punct producţia a numeroase maşini agricole, care înainte nu erau fabricate în ţară. Printre acestea se numără combine cerealiere, semănătoare remorcate de tractor, semănătoare pentru semănatul în cuiburi dispuse în pătrat, cultivatoare, secerătoare-legătoare, etc. In prezent, întreprinderile constructoare de maşini din R.P. Ungară pun la punct producţia a numeroase tipuri de noi maşini şi unelte agricole. Anul acesta vor fabrica maşini şi unelte agricole nu numai întreprinderile constructoare de maşini agricole, ci şi întreprinderile industriei grele. Anul acesta va începe fabricarea combinei pentru recoltarea orezului. Se pregăteşte producţia în serie a maşinii de recoltat sfeclă, a cultivatorului în consolă, a unui dispozitiv pentru tractoare in vederea arăturii adînci pe anumite terenuri şi o serie de alte maşini. Se lărgeşte considerabil producţia de inventar agricol pentru cooperativele agricole de producţie şi pentru ţăranii cu gospodării individuale. Se prevede ca numărul plugurilor cu tracţiune animală să atingă nivelul producţiei obţinute în întreaga perioadă anterioară de cinci ani. STEAUA ROȘIE 100.000 DE HECTARE DL RAMINT IRIGAT LA SFÎRŞITUL CINCINALULUI IN R. R. ALBANIA si cursul anului trecut in R.P. Albania au fost construite 30 de noi canale de irigaţie mari şi mici. Guvernul popular al R. P. Albania acordă o grijă deosebită extinderii reţelei de canale de irigaţie. In anii puterii populare aufost construite 250 de canale de acest fel. Statul a cheltuit milioane lei pentru aceste lucrări. Anul trecut în întreaga ţară au fost fertilizate 59.742 ha. faţă de 1931 ha. in 1952. La sfîrşitul cinematului suprafaţa de pămînt irigată în Albania va fi de 100.000 hectare. 3 martie 1954 Lucrările celui de al Vl-lea Congres al P. C. Bulgar SOFIA (Agerpres). — A.T.B. In şedinţa din seara de 26 februarie a Congresului al VI- lea al Partidului Comunist Bulgar, la dezbaterile pe marginea rapoartelor de activitate a Comitetului Central al Partidului şi Comisiei Centrale de Revizie, a luat cuvîntul Anton Iugov, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Bulgar, care a rostit o amplă cuvîntare. El a arătat ca succesele obţinute de poporul bulgar, în perioada dintre Congresele al V-lea ş i al VI-lea ale partidului, confirmă forţa şi viabilitatea regimului democrat-popular, superioritatea lui faţă de regimul capitalist. După ce s-a ocupat de uriaşa muncă organizatorică a Partidului Comunist Bulgar, care a însufleţit şi mobilizat poporul la construirea socialismului, Anton Iugov a vorbit de problemele creşterii partidului, a întăririi organizaţiilor de partid şi a legăturii lor cu masele de oameni ai muncii. Vorbitorul a subliniat că partidul nu trebuie să se mulţumească cu succesele obţinute ci trebuie să-şi concentreze atenţia asupra lipsurilor care nu dăinuie. Anton Iugov a consacrat o mare parte din cuvîntarea problemelor legate de activitatea industriei grele, dri lichidarea disproporţiei şi gituirilor î economia naţională. General-colonelul Pancevsk, ministrul apărării naţionale, a rostit o cuvîntare consacrata succeselor în pregătirea de luptă și politică a Armatei Populare Bulgare. Răspunsul lui Palmiro Togliaffi la întrebarea unui corespondent al ziarului ,,Paese Sera" ROMA (Agerpres). Raspunzînd la întrebarea corespondentului ziarului „Paese isera" in legătură cu articolul lui De Gasperi „Noi și comunismul din Italia“, publicat de săptămânalul oficial al partidului democrat-creştin „Discuzzione“, secretarul general al Partidului Comunist Italian, Palmiro Togliatti, a declarat printre altele: „Rareori se întîmplă ca un conducător politic să recunoască cu atît regret faptul că a suferit o înfrîngere. Tocmai acest lucru, şi mai ales acest lucru, l-a făcut De Gasperi. Noi ştim foarte bine că intr-un fel sau altul el a vrut să ne pună înafara legii... Totuşi, este un fapt că De Gasperi nu a reuşit sa traducă in viaţă planurile sale întunecate şi că noi, dimpotrivă, am păşit înainte şi continuăm să mergem cu încredere înainte pe drumul nostru“. La întrebarea dacă nu crede că în declaraţiile lui De Gasperi se întrezăreşte şi o ameninţare pentru viitor, Togliatti a răspuns: „Fără îndoială, ele cuprind această ameninţare; ea trebuie demascată. Toţi adevăraţii democraţi trebuie să fie vigilenţi. In timp ce de-a lungul anilor De Gasperi pregătea şi punea la cale intrigi politice împotriva noastră, noi ne continuam munca calmi, pătrunşi de convingere profundă şi avînd în faţă scopul limpede: trezirea maselor populare, organizarea lor, educarea şi conducerea lor. Oare noi am trecut de hotarele democraţiei? Niciodată! In cadrul parlamentului noi am acţionat întotdeauna in conformitate cu drepturile şi datoria noastră. Poate că prezenţa noastră, autoritatea noastră, cuvîntările noastre au acţionat asupra nervilor sanfediştilor (o organizaţie religioasă-politică reacţionară din secolul al XIX-lea — N.R.). Aceasta nu are nici o importanţă. Important este faptul că noi am fost şi sîntem o forţa vie, viabilă, in dezvoltare, care nu poate fi ruptă de societnt® i italiana. Este regretabil, fireşte, este foarte regretabil, să se constate că conducătorul politic al unui partid atît de important ca cel democrat-creştin este cu totul incapabil să se apropie măcar de înţelegerea adevăratei esenţe a problemei. Dar tocmai de aceea, pentru că n-a fost capabil să facă acest lucru, De Gasperi a suferit o înfrîngere în planurile sale sanfediste și este foarte probabil că va «suferi o înfrîngere și în viitor“. Pregătiri in vederea Conctresului Partidului Comunist din KroiEitrii# DJAKARTA (Agerpres). După cum relatează ziarul „Harian Rakjiat“, în prezent în oraşele şi satele ţării se fac pregătiri în vederea Congresului Partidului Comunist din Indonezi care se va ţine în cea de a doua jumătate a lunii martie. Munci- torii, ţăranii şi tineretul manifestă un viu interes pentru apropiatul congres, studiazăproiectul de program al partidului comunist, precum şi raportul secretarului general al partidului comunist, Aidit. Numai la Jokjiakarta au fost difuzate peste 120.000 de exemplare ale programului și raportului lui Aidit. Divergenţe intre Bîdault şi colaboratorii săi PARIS (Agerpres). După cei în U.R.S.S., Joxe, şi secretacum relatează ziarul „Liberarul general al Ministerului Araţion“, după conferinţa de la Bercerilor Externe al Franţei, Parolin, între Georges Bîdault, pe di, pe de altă parte, se observă de o parte, şi ambasadorul Fran- o „totală divergenţă“ în anumite probleme importante de politică internaţională. Potrivit relatărilor aceluiaşi ziar, Joxe şi Parodi critică „destul de aspru“ politica lui Bindault. Evenimentele din Siria BEIRUT. (Agerpres). TASS Situaţia din Siria continua să rămînă încordată. Postul de radio Alep a anunţat că comandamentul trupelor răsculate din districtele militare de nord, de est, de vest şi central nu recunoaşte nici o declaraţie care vine din Damasc. După cum relatează ziarele libaneze, de fapt Siria este divizată in prezent în două părţi. Marele stat major general, în frunte cu Sukeir, şeful marelui stat major, sprijină pe preşedintele provizoriu al republicii, Maamun Kazbori, ales de perlament, în vreme ce trupele din regiunile din nordul ţării şi din Siria centrală refuză să recunoască pe succesorul lui Şişaklr. Ziarul „Telegraf“ relatează că comandamentul trupelor răsculate a trimis lui Kazbek un ultimatum, în care ii cere să demisioneze imediat şi să dizolve parlamentul. Ziarul arată că la 26 februarie, la Homs, in casa fostului preşedinte al Siriei, Atasi, a avut loc o consfătuire a unor oameni politici din Siria. După cum arată ziarul „Al- Hanat“, participanţii la aceasta consfătuire au hotărît, cu consimţămîntul comandamentului trupelor răsculate, să sprijine cererea cu privire la abrogarea constituţiei şi la formarea unui guvern pe „o bază nouă“. Presa libaneză publică comentarii ale presei străine în legătură cu evenimentele din Siria. In esenţă, aceste comentarii arată că mersul evenimentelor din Siria urmăreşte traducerea în practică a proiectului englez de creare a aşa-numitei „Semilune fertile“, din care urmează să facă parte Irakul, Siria şi Transiordania. Potrivit concepţiei adepţilor săi, această uniune trebuie să se găsească sub influenţa Angliei. Membrii de rind ai partidului laburist indignaţi de politica remilitarizarii Germaniei occidentale LONDRA (Agerpres). Ziarul „Daily Worker“ relatează că în Anglia se lărgeşte mişcarea împotriva planurilor de reînarmare a Germaniei occidentale. Ziarul scrie că membrii de rînd ai partidului laburist sunt indignaţi de faptul că fracţiunea parlamentară a partidului a adoptat o rezoluţie în care sprijină reînarmarea Germaniei occidentale. La 25 februarie, comitetul executiv al sindicatului naţional al muncitorilor agricoli a dat publicităţii o declaraţie în care sprijină poziţia lui Gooch, preşedintele acestui sindicat, care s-a pronunţat împotriva reînarmării Germaniei occidentale la o şedinţă a comitetului executiv al partidului laburist, al cărui membru este. Consiliul sindicatelor din Leeds (Yorkshire) a adoptat o rezoluţie care cheamă la acţiune împotriva reînarmării Germaniei occidentale sub orice formă. .Această rezoluţie va fi dezbătută de federaţia consiliilor sindicatelor din Yorkshire. Diferite organizaţii şi grupuri de muncitori din Leeds şi alte oraşe din Yorkshire trimit membrilor parlamentului zeci de telegrame de protest împotriva planurilor de reînarmare a Germaniei occidentale. Pe adresa primministrului Churchill au fost trimise din oraşele părţii de vest a Yorkshire-ului aproximativ 3.500 mesaje de protest împotriva reînarmării Germaniei occidentale. Tipar«»: întreprinderea POLIGRAFICA, TG.-I MUREŞ. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Stalin Nr. 10. Telefon Redacţia: 49», 69». Administraţia: Tipografia: ea/ Taxa poştală plătită in numerar conf aprobării Dir. Ben, PTT Nr. 179 950