Steaua Roşie, ianuarie 1960 (Anul 9, nr. 769-777)

1960-01-03 / nr. 769

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA Anul IX. Nr. 769. Duminică, 3 ianuarie 1960. 4 pagini — 20 bani DECLARAŢIA Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare domino cu privire la Apelul Sovietului Suprem al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste din 31 octombrie 1959, adresat parlamentelor tuturor țărilor lumii în problema dezarmării generale şi totale Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Romine a luat cunoştinţă cu satisfacţie de Apelul Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice adresat parlamentelor tuturor ţărilor în problema dezarmării generale şi totale. Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Române împărtăşeşte convingerea Sovietului Suprem al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste că mijlocul sigur, hotărîtor pentru încetarea cursei înarmărilor şi asigurarea unei ere de coexistenţă paşnică il constituie dezarmarea generală şi totală a statelor. Considerăm propunerile guvernului sovietic privind dezarmarea ca un program de măsuri corespunzătoare celor mai arzătoare cerinţe ale vremii noastre. Aplicarea acestor propuneri ar asigura pe deplin securitatea tuturor statelor, fără a dezavantaja pe nimeni. Totodată ele ar rezolva şi problema controlului, pentru că dezarmarea generală şi totală permite un control general şi total. Dezarmarea ar permite ca sumele uriaşe cheltuite astăzi pentru înarmare să fie utilizate pentru îmbunătăţirea vieţii tuturor popoarelor. S-ar crea largi posibilităţi pentru acordarea de sprijin eficace ţărilor slab dezvoltate, iar toate cuceririle geniului uman ar fi puse în slujba civilizaţiei şi progresului întregii omeniri. Schimbările pozitive intervenite în ultima vreme în relaţiile internaţionale întăresc convingerea noastră că dezarmarea generală şi totală este pe deplin realizabilă. In slujba acestui mait ţel militează cu consecvenţă toate ţările lagărului socialist, toate popoarele iubitoare de pace. In favoarea dezarmării se pronunţă numeroşi oameni de stat din diferite ţări, cercuri tot mai largi ale opiniei publice mondiale. Vizita preşedintelui Consiliului de Miniştri al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, Nikita Sergheevici Hruşciov, în Statele Unite ale Americii, precum şi înţelegerile intervenite recent cu privire la întilnirile viitoare ale şefilor de guverne ai marilor puteri din Est şi Vest arată că tot mai mult se impune în viaţa internaţională metoda tratativelor ca unic mijloc de reglementare a problemelor litigioase. Marea Adunare Naţională îşi exprimă totodată satisfacţia în legătură cu alcătuirea Comitetului de dezarmare al celor 10 state, printre care şi Republica Populară Romînă, care, potrivit rezoluţiei adoptate în unanimitate de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite, va examina şi planul de dezarmare generală şi totală propus de guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste. Totodată nu se poate ignora că în statele occidentale continuă să acţioneze forţe influente care îşi întemeiază speranţele pe intensificarea cursei înarmărilor şi a încordării internaţionale. Unei asemenea orientări îi corespund, în Europa, măsurile cu privire la accelerarea înzestrării Republicii Federale Germane cu arme atomice şi cu arme-rachetă, întreprinse de militariştii revanşarzi vest-germani, care, neţinînd seama de învăţămintele istoriei, continuă să acţioneze împotriva păcii şi colaborării internaţionale. Adepţii războiului rece sunt însă din ce în ce mai izolaţi, iar pentru opinia publică mondială devine tot mai evident caracterul falimentar al politicii de pe poziţii de forţă. Datoria oamenilor de stat de răspundere din toate ţările, a parlamentelor şi guvernelor, este să asculte voinţa popoarelor şi să acţioneze cu fermitate pentru înlăturarea piedicilor care mai stau în calea lichidării războiului rece şi a înfăptuirii dezarmării generale şi totale. Acestui ţel îi sunt subordonate întreaga activitate pe plan internaţional a Republicii Populare Române, iniţiativele ţării noastre în domeniul colaborării sale cu celelalte state, atît pe planul relaţiilor bilaterale şi regionale, cit şi in cadrul organizaţiilor internaţionale. Exprimînd interesele fundamentale de pace şi progres ale poporului român, năzuinţele sale către o lume fără războaie, Marea Adunare Naţională sprijină întrutotul Apelul Sovietului Suprem al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste şi declară că Republica Populară Romînă îşi va aduce întreaga contribuţie la lupta pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale. ani «I«? Enumică rodnică La 31 decembrie, colectivul fabricii de mobilă din Tg. Mureş a sărbătorit 10 ani de la înfiinţarea acestei întreprinderi, cea mai mare de acest gen, din sud-estul Europei. In cursul celor 10 ani, productivitatea pe cap de muncitor a crescut cu 231 la sută. Incepînd din anul 1960, prin fuziunea întreprinderilor Iprofil „Simo Géza“, şi Iprofil „Lemn Mobila“ capacitatea de fabricaţie se va mări simţitor şi întreprinderea se va numi „23 August“. In oraşul Tg. Mureş va funcţiona deci o fabrică de mobilă de şi mai mari proporţii, în care producţia va fi nu numai mărită, dar şi modernizată Patru fruntaşi ai secţiei de montaj dulapuri de la Iprofil (23 dreapta). Utemistul NAGY BÉLA, a învăţat meseria in fabrică. Astăzi, este un exemplu în faţa tovarăşilor săi. Faţă de 3,7 cit îi este norma elapuri. DANGUJ ALEXANDRU membru de partid, fruntaş în producţii iar prin realizarea celui mai bun rezultat. El montează zilnic 7 dulapuri, faţă de norii DÉZSI LUDOVIC, membru de partid, s-a evidenţiat prin mare ce o depune fiind ales printre aceia care lucrează pentru mobilierul Palatului Conp * SZASZ ALEXANDRU, membru de partid, este colegul de intrigul Alexandru. Execută un lucru de calitate și realizează zilnic cite 7 dulapuri. De la stînga la ce o depune el zilnic 5—6 du- Maori Cuvîntarea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1959 la posturile noastre de radio şi televiziune, următoarea cuvîntare : Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Populare Române! Ne aflăm la sfîrşitul unui an de muncă rodnică, de realizări remarcabile în dezvoltarea economică şi social-culturală a patriei noastre. In acest an, pe întinsul ţării au intrat în funcţiune noi întreprinderi, s-au deschis noi şantiere, au fost construite noi clădiri de locuinţe. A sporit avuţia naţională prin creşterea însemnată a producţiei industriale şi agricole. Noi creaţii îmbogăţesc patrimoniul culturii noastre socialiste. Poporul muncitor a trecut în revistă cu prilejul celei de-a 15-a aniversări a eliberării patriei bogatele sale înfăptuiri, exprimate în avîntul economiei şi culturii, în mersul ascendent al ţării noastre pe calea socialismului. Ca urmare a măsurilor luate de partid şi guvern a crescut nivelul de trai al populaţiei. Toate acestea sunt rezultatul muncii entuziaste şi pline de eroism desfăşurate de clasa muncitoare, de ţărănimea muncitoare şi intelectualitate, rodul politicii promovate de Partidul Muncitoresc Român. Poporul nostru are toate temeiurile să se mîndrească cu realizările sale, să păşească în noul an cu încredere in forţele sale creatoare, cu hotărîrea de a dezvolta succesele obţinute. Perspectivele anului 1960 însufleţesc la noi înfăptuiri. Prin hărnicia şi iniţiativa creatoare a maselor muncitoare, se vor realiza noi progrese pe tărîm economic, social şi cultural. Oamenii muncii trec praful noului an strîns uniţi în jurul forţei lor conducătoare al încercatului nostru partid muncitoresc, întărind necontenit alianţa muncitoreascăţărănească şi frăţia între poporul român şi minorităţile naţionale. Anul de care ne despărţim a fost bogat în victorii însemnate ale sistemului socialist mondial. Tot mai puternică a devenit unitatea lagărului socialist, s-a dezvoltat colaborarea frăţească şi intr-ajutorarea tovărăşească între popoarele ţărilor socialiste. Uniunea Sovietică, păşind în etapa construcţiei desfăşurate a comu(Continuare in pag. 4-a) TELEGRAME Tovarăşului Nikita Sergheevici Hruşciov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, preşedinte al Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice. Tovarăşului Kliment Efremovici Voroşilov, preşedinte al Prezidiului Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice. Moscova Dragi tovarăşi, Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romin, Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Romine, Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romine şi întregul nostrutopor, vă trimit dv. şi prin dv., gloriosului popor sovietic cele mai calde şi sincere felicitări. Uriaşele realizări in construirea comunismului, obţinute prin munca plină de abnegaţie a poporului frate sovietic, sub conducerea înţeleaptă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, succesele epocale ale ştiinţei şi tehnicii sovietice care dau viaţă celor mai îndrăzneţe visuri ale omenirii însufleţesc poporul nostru, ca şi popoarele tuturor ţărilor socialiste, la dobindirea de noi victorii in construcţia socialistă, stîrnesc respectul şi admiraţia întregii lumi. Lupta perseverentă a Uniunii Sovietice şi alături de ea a celorlalte ţări socialiste, pentru coexistenţa paşnică între toate statele, valoroasele iniţiative ale guvernului sovietic în vederea destinderii internaţionale, deschid perspectiva unor noi victorii ale cauzei păcii “şi prieteniei între popoare. Poporul român îşi va aduce şi pe viitor întreaga sa contribuţie la întărirea prieteniei de nezdruncinat dintre poporul român şi popoarele Uniunii Sovietice, la întărirea forţelor păcii şi a unităţii lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică. Urăm din toată inima marelui popor sovietic noi vitorii în construirea comunismului, in lupta pentru pace în întreaga lume. La Mulţi Ani, e dragi tovarăşi! GH. GHEORGHIU DEJ, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, CHIVU STOICA, preşedinte al Consiliului de Miniştri ION GHEORGHE MAURER, preşedinte al Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romíne, al R.P.R. Tovaarăşului Gheorghe Gheorghis-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín. Tovarăşului Olivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Romine. Tovarăşului Ion Gheorghe Maurer preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a R. P. Romíne Dragi tovarăşi, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice, Consiliul de Miniştri ai Uniunii Sovietice şi Întregul popor sovietic vă felicită cordial ps dv. şi prin dv. întregul popor român cu prilejul Anului Nou care vine. Anul 1959 a fost marcat prin Întărirea continuă a puternicului lagăr socialist, prin slăbirea încordării Internaţionale, prin noi succese în lupta pentru pace in întreaga lume. Remarcabilele victorii obţinute în anul care a trecut de harnicul popor român sub conducerea Partidului Muncitoresc Român în construirea socialismului umplu de bucurie sinceră inimile oamenilor sovietici. Suntem ferm convinşi că prietenia indisolubilă şi colaborarea rodnică dintre popoarele ţărilor noastre frăţeşti se vor dezvolta şi în viitor in interesul întăririi continue a familiei unice a popoarelor lagărului socialist. Urăm din toată inima, dragi tovarăşi, poporului diate romin succese şi mai mari în construirea Rominiei socialiste, în lupta pentru triumful păcii în întreaga himlei1 NIKITA HRUŞCIOV, KLIMENT VOROSILOV. Moscova, 31 decembrie 1959.