Steaua Roşie, aprilie 1966 (Anul 18, nr. 76-101)

1966-04-01 / nr. 76

2 Combinatul de îngrăşăminte azotoase din Tg.-Mureş. Hala pompelor de recirculare a apei de la turnurile de răcire. (Foto : ZOLTÁN HARAGOS) La I. M. Bălan Examinarea cursanților Recent, 28 de muncitori ai întreprinderii au absolvit cu succes cursul de calificare de 1 an pentru meseriile de mineri şi ajutori de mineri. Trecînd examenele cu succes, absolvenţii au fost încadraţi la locurile de muncă corespunzătoare cunoştinţelor acumulate. Peste cîteva zile li se vor distribui şi certificatele de muncitor calificat. In următoarele zile urmează să fie examinaţi încă 34 de muncitori. Decernarea premiilor La clubul minerilor a avut loc, într-un cadru festiv, decernarea premiilor pentru cîştigătorii concursului „Pentru cel mai bun interpret". In faţa a 400 de spectatori, tov. Tiberiu Kristály, directorul clubului, a înmînat celor mai buni interpreţi premiile şi diplomele cuvenite. Printre cei premiaţi se numără Irina Korb, Győző Vaslabán, Doina Macarie, Géza Siklódi şi Mircea Silvaş. FRANCISC DEMETER miner Ultima zi a lui mărţişor n-am s-o uit cît oi trăi. Imi rezervasem, păcatele mele, această zi pentru un scop personal. Voiam să mă căpătuiesc, cu concursul binevoitor şi dezinteresat al temerarului echipat Val-Virter, în speţă al baronului Münchhausen, o veche şi sinceră cunoştinţă. Viitoarea mea ... „pasiune" trebuia să-mi fie „predată" vie şi nevătămată de ilustrul baron. Locul de Intîlnire era biroul meu. Apariţia mult aşteptatei „bucurii", mai trebuia precedată de cîteva telefoane misterioase ... Misiunea mea se reducea la o nimica toată (?), la o distracţie banală, să notez tot ceea ce necunoscuta persoană îmi va şopti în receptor. Să aştepţi cîteva telefoane, pînă în faptul zilei, cînd pantofii noi-nouţi îţi string picioarele cu bătături mai abitir ca chingile de pe vremea inchiziţiei şi gîtul ţi-e înţepenit in gulerul tare apretat al epocii baroniene, e lucru de şagă? Şi-n timp ce jalnica mea făptură se zbatea in chinurile „purgatoriului", eu! meu curat precum rouă se amăgea cu gîndul că acu, încep telefoanele să zbîrnîie şi o dată cu ele, din lumea basmelor apare necunoscuta visurilor mele condusă cu delicateţe de cel mai corect personaj al epocii trecute, prezente şi viitoare, nemuritorul baron Münchhausen . .. Brrrrr ... mă trezii din visare scîrţîitul strident al telefonului. Şi o voce — eram aşa de sugrumat la gît şi la picioare incit nu mi-am dat seama dacă e bărbat sau femeie — imi gîdilă timpanul cu următoarele cuvinte, așternute de subsemnatul pe hîrtie, cu cea mai fidelă autenticitate: „Incepînd cu 1 aprilie (adică azi, ora zero) toate persoanele care au cereri făcute la I C L și înaintate de acesta la I P C.l. să-și strîngă lucrurile, inclusiv copiii de vîrstă şcolară şi preşcolară în mijlocul camerelor, pentru că echine de zidari, vopsitori şi tîmplari, meşteri mici şi meşteri mari, în cursul acestei zile vor satisface toate cererile, indiferent de vechimea lor, care s-au dovedit întemeiate. Locatarii din noile blocuri care nu au primit pînă acum, fireşte, din cauze obiective, în permanenţă apă rece şi caldă, să nu o mai depoziteze în sticle şi borcane, în ustensilele de strictă necesitate ale copiilor pînă la vîrsta de doi ani, că la robinetele fiecăruia va curge la orice oră din zi şi noapte lichidul incolor şi inodor, rece şi cald, după preferinţe". O bubuitură, ca de petardă mă înştiinţa revoltător de „politicos" că necunoscutul îşi încheiase convorbirea. Uite domnule, mi-am zis în sinea mea cu glas tare „nu aduce anul ce aduce ziua", vorba proverbului. Faină treabă și oameni săritori cei pe care multă lume, pînă azi, i-a blamat cu vorbe nu prea plăcute. Și n-apuc să-mi sfîrșesc bine vorba că hop telefonul, gata să mă înghită nu alta, țîrîi din nou. — Bun găsit răbdătorule „ginerică", mă luă subțire o voce de femeie durdulie (așa mi-am imaginat-o eu în strînsoarea suferinţelor fizice ce mă sufocau nu alta). Află frumosulei şi dă de ştire la toţi şi la toate că cei care au azi, 1 aprilie, nevoie de serviciile policlinicilor de toate specialităţile nu e nevoie să mai facă şir în faţa ghişeelor cu noaptea în cap. Indiferent la ce oră ar veni (în limitele orelor de consultaţie) vor avea numere de ordine noi-nouţe, confecţionate dintr-un material anume, antipurtător de microbi, în locul cartonaşelor îndoite şi şterse. In loc de chipul plictisit şi arogant al persoanelor de sex feminin şi masculin ce stau cu prinse în scobitori în spatele ghişeelor de largă circulaţie, vor întîlni în zorii acestei zile chipuri surîzătoare, pline de bunăvoinţă şi afecţiune faţă de toţi cei care se perindă cu miile prin faţa lor, cu treburi mărunte sau mari. Taxatoarele din autobuze, chiar şi în cele mai aglomerate ore — cînd din vina întreprinderii comunale și nu a celor ce folosesc mijlocul de transport în comun, autobuzele întîrzie, în timp ce unele din acestea, multe la număr care poartă simbolic cifra 5 vin val-vîrtej, una după alta, ca la capăt de linie să-și facă veacul cîte 3—6 in linie pastelată, în timp ce ar putea fi orientate să circule în mod normal cu semne distinctive pe liniile 1 şi 2 — nu vor mai îndemna călătorii „avansaţi în faţă". Şi n-apucai bine să pun punctul pe i că vocea se stinse ca prin farmec... Păsărică din faţa geamului meu ciripea drăgăstos, dar celor cărora li se adresa treceau încă pe lingă ea fără s-o bage în seamă. Ciripeşte glas vrăjit, pînă cînd trilul tău va dezgheţa urechile, va descreţi frunţile şi-ţi vor da colivia de aur ce ţi se cuvine. E doar dreptul tău, pasăre cu aripi măiestre şi nimeni nu te poate văduvi de el... In sfîrșit, în pîlnia receptorului aud vocea catifelată, bîtfă a baronului Münchhausen. Baroane! am țipat eu atît cît cheutorile vestimentare îmi permiteau să strig. — Fără familiarisme, mă luă baronul scurt. — Bine dar... — „Bine dar" — mă îngînă el, de-mi pieri ciripitul — notează în continuare şi nu mă întrerupe. Cu supunere am stenografiat: „Edilii oraşului au întreprins azi, începînd cu ora h, o mare descindere pe toate străzile, urmaţi fiind de cele mai moderne utilaje de construcţii, a căror utilitate extraordinară era programată să împînzească lumea abia în anul 2000. Unde vor găsi străzi nepavate sau pavate parţial, nerrivelate, în decurs de cîteva ore acestea vor rivaliza prin frumuseţe şi pitoresc cu centrul oraşului. Adevărată minune. Pentru păstrarea curăţeniei, în locul unde se scrie pe panouri mari, „claxonatul interzis", se dau în folosinţă staţii ultramoderne de spălare a autovehiculelor. Acestea vor păşi în oraş după ce au intrat într-un tunel (lung de 30 m), primenite ca în ziua lor de naştere. Oraşul va fi astfel fără praf, fără noroaie. Apele se vor scurge numai în canale. In cartierul clinicilor, nu se va mai vedea strop de mîl adus de ploi de pe Platoul Corneşti. Părţile împricinate pentru căţei, purcei, găini şi neastîmpărul copiilor în joaca lor nevinovată, au hotărît să-şi retragă plîngerile de la comisiile de împăciuire și tribunal. .. — Dar baroane, l-am întrerupt eu brusc, toate acestea sînt adevărate, scriindu-le nu dezinformez cititorii? — Asta e bună. Vrei să te însori, rezolvă-le. — înseamnă, că deși nu sînt din os de zeu, sînt supus totuși unor munci ca și Hercule? — Păi da. Nu-ți aduc eu nevastă de pe alte tărîmuri? Dovedeşte că eşti în stare de ceva. Sîc, sîc, sîc. . . şi baronul dispăru de pe fir. Poate, cine ştie, cei vizaţi în ciuda zilei de 1 aprilie, ziua şotiilor, vor face o glumă adevărată şi din glumele baronului ne vom alege cu o păcăleală adevărată. Astfel mă voi putea şi eu căpătui. De nu, apelez la „Sfîntul" şi face el ordine cu perspicacitatea şi trăsăturile nobile ale caracterului său infailibil Şi dacă nici aşa nu, uitaţi toate cele scrise, ele nu au fost decît simple păcăleli adevărate. Pentru conformitate GH. TOCACIU VINERI, 1 APRILIE Tg.-Mureş — Arta: filmul Winnetou (partea a ll-a). Progresul: filmul Criminalul în vacanţă. Steagul roşu: filmul Gustul mierii. Tineretului: filmul Pădurea spînzuraţilor. Muncitoresc: filmul Amintiri din copilărie. Flacăra: filmul Daţi-mi condica de reclamaţii. Gheorghieni — Mioriţa: filmul Ultima cavalcadă spre Santa Cruz. Luduş— Flacăra: filmul Cine eşti dumneata, domnule Serge? Miercurea- Ciuc — Harghita: filmul Camera albă. Odorhei — Muncitoresc: filmul Cartierul veseliei. Reghin — Patria: filmul Trei surori. Victoria: filmul S-a întîmplat la miliţie. Tîrnăveni — Melodia: filmul Furtună deasupra Asiei. Topliţa — Muncitoresc: filmul Hocheiştii. Teatrul de stat din Tg.-Mureş, secţia română, prezintă azi, la orele 20, comedia „Cu cine mă bat" de Aurel Storin. ★ Teatrul de stat de păpuşi din Tg.-Mureş, secţia română, prezintă azi, la orele 11, „Lie" şi „De ce fuge cîinele după pisică", iar la orele 16, „Sînziana şi Pepelea". In sala de conferinţe din Piaţa Trandafirilor nr. 26, azi, la orele 18, în cadrul cursului „Tineretul şi viaţa contemporană", va fi ţinută expunerea „Morala şi problemele sexualităţii". Conferenţiar: Aurora Nireşteanu, lector univ. VINERI, 1 APRILIE 19,00 — Telejurnalul de seară; 19,15 — Pentru cei mici; 19,45 — Pentru școlari; 20,00 — Săptămîna; 21,00 — Avanpremieră; 21,15 — Folclor bihorean; 21,40 — Teleglob; 22,05 — Muzică de 1 aprilie; 22,40 — Telejurnalul de noapte. SÎMBĂTA, 2 APRILIE BUCUREȘTI (Spicuiri) Programul I: 6,15 — Transmitem pentru sate; 8,08 — Muzică populară; 8,30 — La microfon melodia preferată; 9,35 — Fragmente din opera „Seceris" de Tiberiu Brediceanu; 10,30 — Roza vînturilor; 11,30 — Popas folcloric pe plaiuri transilvănene; 13,30 — Muzică ușoară; 14/08 — Răspunsuri muzicale iubitorilor de folclor; 15,00 — Melodii populare; 17,35 — Melodii de Aurel Giroveanu; 18,30 — Ştiinţă, tehnică, fantezie; 19,15 — Sport; 19,30 — O melodie pe adresa dumneavoastră; 20,00 — Radiogazeta de seară; 20,55 — Romanţe; 21,15 şi 22,20 — Muzică de dans. Programul II: 8,30 — Melodii populare; 10,30 — Viers și joc; 12,30 — Itinerar folcloric muzical; 13/08 — Caleidoscop muzical; 14,30 — Muzică uşoară; 16,00 — Sînt cîntecele dumneavoastră preferate? 17,30 — Oameni de seamă din istoria culturii: George Enescu; 19,03 — Muzică populară; 20,20 şi 21,20 — Muzică de dans. 21,45 — Mic dicţionar de muzică uşoară. TG.-MUREŞ. 5,00—5,30 în limba română: Cîntece şi jocuri populare — Specialiştii au cuvîntul. 5,30— 6,00 în limba maghiară: Concert de dimineaţă — Brigada ştiinţifică. 14,30—15,00 în limba maghiară. Unde să ne distrăm la sfîrşitul săptămînii? — Muzică populară. 17,00—17,30 în limba română: Ştiri — Concertul nostru. 17,30— 18,30 în limba maghiară: Ştiri — De toate pentru toţi — Muzică de dans. STEAUA ROSIF Cîştigătorul derby-ului: Petrolul Partida de ieri de la Ploieşti s-a încheiat cu victoria gazdelor cu TV 0, prin golul marcat de Dridea II dintr-o lovitură de colţ. In felul acesta Petrolul îşi consolidează poziţia de fruntaş al clasamentului, distanţîndu se cu două puncte de Rapid, ocupanta locului al 2 lea Miza mare s-a resimţit de-a lungul întregii partide. A fost un joc de mare luptă. Petrolul a atacat aproape tot timpul, în unele perioade în mod dezlănţuit. Rapidul s-a apărat şi, trebuie să subliniem, cu mult succes, apărarea giuleştenilor situîndu-se la nivelul faimoasei înaintări ploieştene. Mai ales Dan şi Motroc au fost neobosiţi, anihilînd incursiunile lui Badea, Moldovan şi a celor doi Dridea. Rapidul a fost handicapat nu numai de teren dar şi de lipsa a nu mai puţin de 5 titulari, toţi bolnavi. Cu echipa completă, ar fi reuşit, poate, să obţină un alt rezultat. Bineînţeles, duelul Petrolul Rapid nu s-a încheiat cu meciul de ieri. Pînă la sfîrşitul campionatului, ambele echipe mai au de jucat multe partide dificile. ★ Surpriza etapei de ieri a campionatului categoriei A de fotbal a furnizat-o echipa gălăţeană Siderurgistul, codaşa clasamentului, care a dispus de C.S.M.S. la scor: 6—0 ! Iată şi celelalte rezultate : Dinamo Bucureşti—Steagul roşu 1—0; Ştiinţa Craiova—Politehnica 1—0; Dinamo Piteşti—Farul 3—2; UTA —Crişul 1—1; Steaua—Universitatea 1—0. ERNEST LOB CUPLAJUL DE BASCHET DIN SALA „METALOTEHNICA" Avînd în vedere faptul că sfîrşitul campionatului republican de baschet se apropie vertiginos, federaţia de specialitate ţine cu orice preţ ca meciurile restante să fie reprogramate In această situaţie sala „Metalotehnica" din Tg.-Mureş a fost omologată pentru jocuri oficiale... Cele două meciuri feminine au dat loc unor dispute însufleţite, în care rezultatul final nu s-a conturat decît în ultimele secunde ale partidei. Ba mai mult, la jocul Voinţa Tg.-Mureş —Spartac Salonta au fost necesare şi prelungiri, pentru a fi desemnată echipa câştigătoare. In „deschidere" s-au întîlnit formaţiile Voinţa şi Spartac. Timp de 38 de minute oaspetele au condus, dar „s-au trezit" egalate şi chiar conduse cu 38— 37. In această situaţie, cu 7 secunde înainte de sfîrşitul jocului echipa Spartac a beneficiat de două aruncări libere dintre care a transformat doar una. Deşi egalitate la 38, urmează prelungiri. In aceste 5 minute de joc, gazdele, animate de o dorinţă fermă de a învinge, bine conduse de Demeter, îşi depăşesc adversarele şi cîştigă partida cu 48—44. In partida „vedetă", echipa Mureşul a întîlnit Rapid Bucureşti. Jocul a fost animat de gazde, care au condus timp de 30 de minute, dar pînă la urmă victoria a revenit campioanelor cu scorul de 38—36 (18—19). In urma acestor jocuri, echipa Voinţa a obţinut 9 victorii şi îi este asigurat un loc în primele patru formaţii din seria a ll-a. In schimb, baschetbalistele de la Mureşul se află în continuare în cursă pentru evitarea locului 9. Sperăm că echipa îşi va mobiliza toate forţele şi în ultimele două jocuri va acumula punctele necesare clasării echipei pe un loc mai onorabil. V. KADAR PESTE 60.000 DE PUI DE O ZI Cele patru incubatoare (din Tg.Mureş, Luduş, Miercurea-Ciuc şi Tîrnăveni) au realizat şi livrate pînă în prezent 60.300 PUI DE O ZI. Cel mai mare număr s-a obţinut la Luduş, 26.700 pui. Anul acesta, incubatoarele cooperaţiei de consum din regiune vor obţine peste 700.000 pui de o zi. Emisiuni speciale Staţia de radioficare de la Combinatul chimic din Tîrnăveni a organizat o emisiune specială în sprijinul înlăturării absenţelor nemotivate de la muncă, intitulată „Absenţe nemotivate". In cadrul acestei rubrici a fost evidenţiată secţia bicromat-alumină-blinker, care a încheiat anul 1965 fără nici o absenţă şi tot aşa continuă şi acum. Tot în cadrul acestei rubrici au fost criticate secţiile chimică, transporturi, carbid şi altele, care au înregistrat, de la începutul anului şi pînă acum, între 9 şi 18 absenţe. In cele 54 de zile-absenţe nemotivate s-ar fi putut fabrica 43 tone acid sulfuric, sau s-ar fi putut concasa, sorta, ambala şi depozita peste 180 tone de carbid şi altele. Tot la această rubrică au fost criticaţi şi întîrziaţii. Minutele întîrziate în primele două luni ale anului însumează 15,21 ore, timp în care s-ar fi putut obţine mai multe realizări în combinatul nostru. CANEA ALEXANDRU corespondent voluntar Timpul probabil. Vremea devine rece, cu cerul schimbător, temporar va ploua în munţi ninsoare. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 4 şi plus 2 grade, iar maximele între 3—-8 grade. Vînt slab cu unele intensificări din nord şi nord-est. Dimineaţa brumă locală şi îngheţ slab. SORTAREA — operaţia cheie a sporirii lemnului de lucru (Urmare din pag. 1) Voi aminti mai departe despre felul cum facem măsurarea fagului. De obicei şi acesta ne soseşte tot în trunchiuri lungi. Atenţia noastră este concentrată în primul rînd spre scoaterea derulajului. Fiecare bucată o examinăm, o însemnăm şi abia după aceea o secţionăm cu mare grijă. Atunci cînd lemnul în exterior aparent este frumos, îl verificăm şi în interior, spre a nu greşi asupra clasificării buştenilor ca derulaj sau pentru cherestea. Zilnic scoatem circa 15 la sută buşteni de derulaj. Astfel noi ne-am achitat obligaţia trimestrială faţă de C.I.L. Gălăuţaş înainte de termen şi la termen faţă de C.I.L. Blaj. Menţionez însă că de la pădure ne mai sosesc autoremorci cu minusuri în cantitate, adică cu material avizat şi neexpediat din cauză că măsurarea s-a făcut incorect. De la alte parchete ne-a venit lemn sub stas şi buşteni cu putregai, din care nu putem scoate nimic. Numai în ultimele 10 zile de la Pîrîul Pietrosul a venit 1,43 mc sub stas, de laBagga 1 mc şi 1,19 m c lemn de foc putregai. Calitatea muncii noastre va depinde şi în viitor de sprijinul pe care ni-l dau colectivele de forestieri din pădure. In primul rînd propun să ne expedieze lemnul bine măsurat, fără minusuri şi fără plusuri. La fag să se controleze ca unii buşteni să aibă nodurile tăiate din faţa lemnului, spre a nu provoca greutăţi la centrarea lor în gatere. Socotesc încă o dată că putregaiul să nu-l mai transporte de la pădure, întrucît ne creează necazuri și ne răpește timp cu manipularea lui în depozit. PUBLICITATE întreprinderea balneoclimaterica BORSEC cu sediul în BORSEC, Bulevardul „7 Izvoare" nr. 19, raionul Topliţa, telefon 33, ANGAJEAZĂ IMEDIAT: Un şef serviciu alimentar-cantine, posedînd studii superioare şi 6 ani în funcţii economice sau studii medii şi 9 ani în funcţii economice. Un contabil I, posedînd studii medii şi doi ani în funcţii economice. | Amănunte: la direcţiunea întreprinderii. Uzina „TEHNOFRIG“ Cluj Str. Fabrica de Chibrituri nr. 5—11, telefon nr. 16T80 VINDE DIN STOC: — Bandă laminată la rece, diferite dimensiuni; — Bare trase inoxidabile, diferite dimensiuni; — Organe de asamblare, diferite; — Tablă oțel inoxidabil, diferite dimensiuni; — Bandă oțel arc, diferite dimensiuni; — Motoare electrice tip Electroprecizie, Electromotor, UMEB, conform listei; — Rulmenţi diferiţi, conform listei; — Piese de schimb auto diferite, pentru S.R., I.M.S., M 14, Molotov, K.D., Zis; — Manometre industriale diferite; — Pietre de polizor diferite, conform listei; — Burghie şi diferite scule, conform listei; — Materiale de protecţie diferite; — Diferite materiale electrice, conform listei. La cerere trimitem liste complete şi detalii. I. R. E. M. C. Întreprinderea REGIONALĂ EXTRACTIVĂ Şl METALO-CHIMICA MIERCUREA-CIUC Str. Coşbuc nr. 20 PRODUCE Şl LIVREAZĂ pe bază de comandă fermă — fără repartiţie — URMĂTOARELE DULAPURI METALICE: — dulap metalic tip birou, vopsit cu email imitaţie lovituri de ciocan sau vopsit cu duco tufuit; — dulap metalic tip vestiare, cu trei compartimente, vopsit cu duco verde; — dulap metalic tip S. 1 pentru scule, vopsit cu duco. Lămuriri suplimentare: la serviciul desfacere al întreprinderii, telefon: 133. Să apărăm sănătatea copiilor noştri! Părinţi, Incepînd de la 1 aprilie se vor face copiilor următoarele vaccinări: — Vaccinarea antidifterică cu trivaccin a copiilor în vîrstă de 3—12 luni şi revaccinarea celor în vîrstă de peste 1 an. — Intre 12—15 aprilie 1966, vaccinarea antipoliomielitică sub formă de picături copiilor născuţi între 1 noiembrie 1964 şi 1 noiembrie 1965. PREZENTAŢI COPIII LA VACCINĂRI LA DATELE PLANIFICATE DE MEDICUL DV. DE CIRCUMSCRIPŢIE I CASA DE EDUCAŢIE SANITARĂ REGIONALĂ TG.-MUREŞ