Steaua Roşie, septembrie 1968 (Anul 19, nr. 208-232)

1968-09-11 / nr. 216

TEflUfl ROŞIE jorgan al Comitetului judeţean Mureş al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean provizoriu FABRICA DE AMONIAC II, DIN CADRUL COMBINATULUI DE ÎNGRĂȘĂMINTE AZOTOASE TG. MUREȘ. "■ 1— La C.L.F. Rea lii ii Din nou nereguli la preluarea legumelor In articolul „Castraveţii au ans în ieslele animalelor“, apărut începutul lunii trecute în comele ziarului nostru, C.L.F. Rein a fost criticat pentru neresetarea graficelor de preluare a sumelor. După apariţia articolu- C.L.F. şi-a îmbunătăţit numîn această direcţie. Dar pentru iţin timp. In ultima perioadă aceput din nou să se muncească voia întîmplării. Iată ce nea darat la data de 5 septembrie g. Ştefan Szabó, de la C.A.P. Orneşti. „In această săptămână delegatul L.F. Reghin nici nu s-a prezent pentru întocmirea graficului livrare a legumelor. In loc de se prelua marfa conform contctului încheiat, se fac internţii din partea C.L.F. pentru a convinge să valorificăm noi gumele cum putem. Noi suntem uitate de producţie şi nu de varificareŞi ca atare pretindem inform dispoziţiilor în vigoare şintractului încheiat, să se preia ate cantităţile de legume. Pina la ora actuală C.L.F. Reghin a preluat numai 125 tone de castraveţi şi 35 t de roşii din 200 t şi respectiv 84 tone cît prevede contractul încheiat. Cu castraveţii am început să furajăm din nou animalele, iar 6.000 kg de roşii şi circa 8.000 kg de ceapă aşteaptă de mai multe zile să fie ridicate de către C.L.F. Ar fi păcat să se deprecieze asemenea produse de bună calitate, care după cite suntem informaţi sunt căutate pe piaţă. Să obişnuim animalele să consume roşii şi ceapă ar fi foarte greu. O asemenea „experienţă“ ar fi de lungă durată şi ar costa scump cooperativa. Cooperatorii noştri s-au străduit şi se străduiesc să realizeze şi să depăşească planul de producţie la toate culturile. La legume însă, realizarea lui este periclitată din vina C.L.F. Dacă aşa se vor întîmpla lucrurile, la anul viitor C.L.F. Reghin nu mai are ce căuta în C.A.P. Gorneşti pentru încheierea contractelor. Despre această stare de lucruri am anunţat forurile superioare, însă pînă acum nu s-au luat măsuri concrete. In speranţa că se vor lua măsuri contra celor vinovaţi cerem şi sprijinul ziarului pentru îndreptarea acestei stări de lucruri din unitatea noastră“. Nu ştim cum se poate califica această atitudine a C.L.F. Reghin privind respectarea angajamentelor contractuale. Pentru producerea legumelor s-au investit bani şi o mare cantitate de muncă, iar ele stau şi se depreciază în unităţi. Şi aceasta în timp ce pe piaţa din Tg.-Mureş s-a simţit in săptămîna trecută lipsa roşiilor şi a cepei. Faţă de această situaţie, întreprinderea judeţeană de valorificare a legumelor este chemată să facă ordine la C.L.F. Reghin. Dacă centrul din Reghin nu este capabil să preia şi să valorifice legumele de la C.A.P. Gorneşti, de ce nu este trecută această unitate în raza de aprovizionare a oraşului Tg.-Mureş? T. GABOR Radiografia unui examen economic trecut cu bine Convorbire cu tovarăşul IONEL CHIRIŢA, inginer-şef la întreprinderea „Prodcomplex" din Tg.-Mureş — Pentru început v-am ruga să ne spuneţi cum apreciaţi activitatea depusă de întreprindere în perioada care a trecut din acest an? — In primele opt luni care au trecut, colectivul întreprinderii noastre a obţinut rezultate bune in activitatea tehnicoeconomică; planul la producţia globală şi marfă a fost îndeplinit şi depăşit cu 4.403.000 lei şi respectiv cu 8.384.000 de lei. Din ultimul bilanţ întocmit la sfîrşitul lui iulie a. c. rezultă că s-au înregistrat 729.000 lei economii la preţul de cost şi 824.000 lei beneficii suplimentare. La obţinerea acestor succese au concurat mai mulţi factori. Desigur, pe prim plan se înscriu măsurile luate în cadrul acţiunii de organizare ştiinţifică a producţiei şi a muncii, care vizează mai buna utilizare a capacităţilor de producţie şi a timpului de lucru, optimizarea proceselor tehnologice, adaptarea producţiei la cerinţele şi exigenţele actuale etc. — Se ştie că realizaţi o gamă mare de produse, credem insă că posibilităţile de lărgire a ei nu sunt epuizate. Ce aţi întreprins în această direcţie? — întreprinderea acordă o atenţie deosebită asimilării de noi produse şi îndeosebi a celor solicitate pe plan local. In acest an, am introdus în fabricaţie 56 de produse noi din mase plastice, bunuri de larg consum, mobilier din metal şi lemn etc. Numai din produsele fabricate pentru prima dată în 1968 (din care unele se execută numai de cîteva luni), s-au livrat beneficiarilor bunuri în valoare de 3.500.000 lei. Efectul introducerii acestora în fabricaţie se va face mai mult simţit de-acum înainte şi mai ales în cursul anului viitor. — Ce aţi întreprins pentru cunoaşterea cererii consumatorilor şi popularizarea produselor întreprinderii? — Urmărim să avem cît mai dese contacte cu acei cărora le sînt destinate produsele noastre, să le cunoaştem preferinţele şi exigenţele. Astfel, recent, cele mai reprezentative produse ale întreprinderii au fost prezentate în cadrul expoziţiei industriei locale din ju-Convorbire consemnată de V. MEGHEŞ (Continuare în pag. a 3-a) In ziarul de azi: La secţia de prematuri Cum pregătim şedinţele de birou şi adunările generale ale organizaţiilor de bază Asociaţia locatarilor Fantezia creatorilor de modă Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Anul XX, Nr. 216 (3.259) Miercuri, 11 septembrie 1968 4 pagini, 30 bani Tovarăşul » Ion Gheorghe Maurer a primit pe secretarul de stat pentru afacerile externe al Marii Britanii Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer a primit, marţi dimineaţa, pe secretarul de stat pentru afacerile externe al Marii Britanii, Michael Stewart. Cu acest prilej au fost discutate unele probleme de interes reciproc privind dezvoltarea relaţiilor româno-britanice, precum şi aspecte ale situaţiei internaţionale actuale. La întrevedere, care s-a desfăşurat într-o atmosferă de cordialitate, au participat Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Vasile Şandru, adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Vasile Pungan, ambasadorul României la Londra. Oaspetele a fost însoţit de sir John Chadwick, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, P. T. Hayman, subsecretar de stat pentru afacerile externe, D. J. D. Maitland, secretar personal principal, W. R. Haydon, șeful departamentului de știri, C. S. R. Gifford, consilier, director adjunct al departamentului Nord in Ministerul Afacerilor Externe, și P. J. Goulden, consilier în Ministerul Afacerilor Externe. (Agerpres) La Fabrica de zahăr din Tg.-Mureş : Noua campanie de prelucrare La ora cînd aceste rinduri văd lumina tiparului, primele cantităţi de sfeclă din recolta anului 1968 au intrat în procesul de producţie. Alaltăieri seara, colectivului schimbului III de la Fabrica de zahăr din Tg.Mureş "i-a revenit cinstea de a declanşa noua campanie de fabricaţie. După cum ne-a informat directorul fabricii, Gheorghe Koos, sunt asigurate toate condiţiile tehnice şi organizatorice pentru buna desfăşurare a producţiei, primele 3.700 tone de sfeclă fiind deja pregătite pentru a intra în procesul tehnologic. A început construcţia fabricii de maşini de calculat electromecanice din Tirgu-Mureş TG.-MUREŞ. In partea de sud-est a oraşului Tg.-Mureş, a fost inaugurată o nouă zonă industrială în care vor fi construite mai multe întreprinderi de mecanică fină. Prima unitate, a cărei construcţie a şi început, este fabrica de maşini de calculat electromecanice. Aceste maşini, realizate pentru prima oară în ţară vor fi destinate celor mai diverse calcule de birou. Anual la Tg.-Mureş se vor produce 30.000 de astfel de maşini. Se prevede ca fabrica să intre în funcţiune în prima parte a anului 1970. Construirea acestui obiectiv a fost încredinţată unui şantier aparţinînd întreprinderii de construcţii şi montaj din Cluj. (Agerpres) 54 secţii de prestări servicii Cooperativa orăşenească de consum Luduş are în subordine 54 secţii de prestări servicii, cu peste 20 de profile, printre care: croitorii, cizmării, frizerii, zugravi, zidari, tîmplării etc. încă în acest an se preconizează să se mai înfiinţeze şi alte secţii de prestări în localităţile unde nevoile o cer. Intr-un viitor nu prea îndepărtat, în oraşul Luduş se va deschide şi o spălătorie-curăţătorie. SPORT AZI MECIUL DE FOTBAL A.S.A. TG.-MUREŞ — SELECŢIONATA DIVIZIONARA „C“ In vederea pregătirilor pentru etapa de duminică a campionatelor divizionare de fotbal, cît şi pentru verificarea potenţialului de joc al echipelor, azi, cu începere de la ora 16.30, pe stadionul „23 August“ din Tg.-Mureş, se vor întîlni într-un meci amical echipele A.S.A. Tg.-Mureş, din divizia „A“, şi o selecţionată divizionară „C“ din judeţul nostru. Jocul prezintă un interes deosebit, constituind un preţios examen de verificare pentru formaţia din divizia „A“ care duminică are de susţinut un joc dificil în deplasare cu U.T.A. Arad. De asemenea, evoluţia celor mai buni jucători din divizia „C“ din judeţul nostru va constitui un punct de atracţie pentru iubitorii fotbalului din Tg.Mureş. I. P. TEATRUL DE STAT DIN GALAŢI (Foto: I. MARX) Primirea de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu a delegaţiei parlamentare olandeze Marţi dimineaţa, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit delegaţia parlamentară olandeză, condusă de G. M. Nederhorst, vicepreşedinte al celei de-a doua camere a Statelor Generale, care se află într-o vizită în ţara noastră la invitaţia Marii Adunări Naţionale. La primire au participat Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat. Au fost de faţă Jonkheer dr. Dirk van Eysinga, ambasadorul Olandei la Bucureşti. In timpul întrevederii, care s-a desfăşurat într-o atmosferă de cordialitate,au fost abordate probleme privind dezvoltarea colaborării intre cele două ţări, precum şi vinele aspecte ale situaţiei internaţionale actuale. . Consfătuire judeţeană pe tema culturii griului Ieri, 10 septembrie, a avut loc la Tg. Mureş o consfătuire judeţeană pe tema culturii griului. Au participat preşedinţii şi inginerii din cooperativele agricole din judeţ, cercetători din Staţiunea experimentală Tg.-Mureş, specialişti din I.A.S. şi I.M.A., de la Direcţia agricolă şi Uniunea judeţeană cooperatistă. La consfătuire au luat parte tovarăşii Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului popular judeţean, Ernest Szotyori, secretar al Comitetului judeţean de partid, Ioan Benkö, prim-vicepreşedinte al Consiliului popular judeţean. In cadrul consfătuirii au fost analizate rezultatele obţinute în acest an la cultura griului şi s-au stabilit măsuri pentru pregătirea şi buna desfăşurare a însămînţărilor de toamnă. Din referatul prezentat de ing. Marcel Mogoşiu, directorul Direcţiei agricole judeţene, a reieşit că, deşi timpul a fost în acest an mai puţin favorabil, s-a obţinut o producţie de grîu bună. Producţia bună a fost influenţată de dezvoltarea bazei tehnico-materiale a agriculturii judeţului, de aplicarea unei tehnologii corespunzătoare la lucrările de fertilizare şi pregătire a solului, de însămînţarea majorităţii griului în epoca optimă şi extinderea solurilor intensive. Referatul prezentat cît şi discuţiile purtate au scos în evidenţă învăţămintele ce se desprind din experienţa acestui an şi care vor fi aplicate, în mod corespunzător, pentru viitoarea producţie de grâu. La fel, s-a arătat că în această toamnă există condiţii mult mai bune ca anul trecut: solul are frrţiditatea suficientă, sunt asigurate mai multe îngrăşăminte şi seminţe din soiuri intensive, dispunem de un parc sporit de tractoare şi niâint agricole. împărtăşind rezultatele şi experienţa dobîndită în acest an, numeroşi participanţi la discuţii au insistat în special asupra măsurilor care au rol hotărîtor în sporirea producţiei de grîu, şi au scos in evidenţă unele neajunsuri, mai ales, privind organizarea muncii la recoltare. Pe baza propunerilorfăcute cu acest prilej, a rezultatelor de producţie din anul trecut şi a noilor cercetări ştiinţifice s-a adoptat un plan de măsuri tehnico-organizatorice privind pregătirea şi executarea la un nivel superior a însăminţărilor de toamnă şi a celorlalte lucrări de sezon. In încheierea lucrărilor a luat cuvintul tovarăşul Nicolae Vereş. Sintetizind rezultatele obţinute în acest an la cultura griului şi arătind lipsurile manifestate, vorbitorul a dat indicaţii privind respectarea întocmai a complexului de măsuri agrotehnice, indicat la această cultură şi generalizarea experienţei pozitive a unităţilor fruntaşe. Vorbitorul şi-a exprimat convingerea că lucrătorii de pe ogoarele judeţului, mobilizînd toate rezerveleexistente, vor reuşi să execute la timp şi in bune condiţii însămînţările de toamnă, pentru realizarea unei producţii superioare in anul viitor. Asupra lucrărilor vom reveni consfătuirii Alte puncte pentru desfacerea rechizitelor şcolare C.L.D.C. Tîrgu-Mureş a organizat desfacerea rechizitelor şcolare (in afara librăriilor din localitate), şi prin chioşcurile instalate in cartierele Tudor Vladimirescu, Libertăţii şi Mureşeni. Programul de funcţionare al acestora este următorul: 7,30—12,45 și 17—20. Incepind din ziua de 14 septembrie 1968, noi standuri cu rechizite vor fi deschise la liceele „Papiu Ilarian“, „Bolyai Farkas“ și „Unirea“.