Steaua Roşie, octombrie 1968 (Anul 19, nr. 233-259)

1968-10-09 / nr. 240

Organ al Comitetului judeţean Mureş al PIC.R. şi al Consiliului popular judeţean provizoriu mm si conviete pini nari de seamă si alegeri - eveniment de mare importanţă la vlata organizaţiilor de pin ŞTEFAN PRAGAI şeful secţiei organizatorice a Comitetului judeţean de partid In conformitate cu prevederile Statutului Partidului Comunist Român, în toamna acestui an vor avea loc adunări şi conferinţe pentru dări de seamă şi alegeri în organizaţiile de partid, începînd de la organizaţiile de bază pină la organizaţiile judeţene. Desfăşurîndu-se între 15 octombrie—25 decembrie, în noul cadru organizatoric determinat de reorganizarea administrativ-teritorială a ţării, adunările şi conferinţele de dări de seamă şi alegeri constituie în acest an un eveniment deosebit în viaţa partidului nostru, ele trebuind să ducă şi duc nemijlocit la ridicarea calitativă a întregii noastre activităţi la nivelul sarcinilor actuale puse de partid în faţa tuturor comuniştilor, a întregului nostru popor. Ele se pregătesc şi se desfăşoară sub semnulluptei pline de abnegaţie a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii, pentru realizarea istoricelor hotărîri ale Congresului al IX-lea şi ale Conferinţei Naţionale a Partidului Comunist Român, sub semnul adeziunii totale şi fierbinţi a întregii noastre naţiuni socialiste, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, la principiile politicii interne şi externe a partidului şi statului. Avînd în vedere toate acestea — sarcinile mari economice, politice, social-culturale care stau în faţa noastră în viitorii ani ai actualului cincinal, răspunderea comuniştilor pentru realizarea lor, pentru ridicarea oraşelor şi satelor, şi implicit a nivelului de viaţă material şi spiritual al oamenilor muncii , adunările şi conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri trebuie să fie pregătite în cele mai bune condiţii. Aceasta, şi pentru că adunările şi conferinţele trebuie să determine creşterea continuă a rolului conducător al fiecărei organizaţii de partid la locul de muncă, dezvoltarea democraţiei interne de partid, întărirea muncii şi conducerii colective, creşterea răspunderii cadrelor de partid şi de stat pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Aceasta presupune cu necesitate analize competente şi exigente, un spirit critic şi autocritic, ale activităţii desfăşurate într-un domeniu sau altul, participarea activă şi cu simţ de răspundere a tuturor comuniştilor la dezbaterea problemelor puse în discuţia adunărilor sau conferinţelor, la stabilirea şi adoptarea măsurilor şi apoi, la aplicarea lor în viaţă, la înfăptuirea politicii partidului. Activitatea organului de partid, a tuturor comuniştilor, a conducerilor unităţilor pentru realizarea planurilor de producţie în industrie şi agricultură, realizarea economicoasă a innvestiţiilor, dezvoltarea comerţului de stat şi cooperatist, a învăţămîntului, a artei şi culturii, întărirea rindurilor partidului,respectarea normelor vieţii interne de partid, educarea politico-ideologică a comuniştilor, educarea mamelor " în spiritul patriotismului socialist şi internaţionalismului proletar, al respectării cu stricteţe a legalităţii socialiste şi comportării demne în familie şi societate, conducerea de către partid a organizaţiilor de masă şi în special a organizaţiilor U.T.G. etc iată numai cîteva probleme care trebuie să facă obiectul dezbaterilor adunărilor şi conferinţelor de partid pentru dări de seamă şi alegeri. Fireşte, adunările şi conferinţele organizaţiilor de partid vor analiza şi dezbate problemele specifice locului de muncă în primul rînd, fără a neglija însă problemele comune care privesc deopotrivă toate organizațiile de p partid. In in (Continuare in pag. a 3-a) CU TOATE TORŢELE mijloacele insamblarea griului! Toamna aceasta capricioasă a pus în mare încurcătură pe lucrătorii ogoarelor, deci şi mersul muncilor agricole. Aşa se face că pînă la 7 octombrie, porumbul a fost recoltat doar în proporţie de 3,4 la sută, sfecla de 35,1 la sută, cartofii de 19,7 la sută. Tot pînă la aceeaşi dată terenul pentru însămînţările de toamnă a fost pregătit abia în proporţie de 17,8 la sută. Cel mai mare neajuns constă însă în faptul că griul, principala cereală ce se însămînţează acum, a fost semănat abia pe 3,3 la sută din suprafaţa planificată. Cu toate că în vii s-ar fi putut lucra mai intens, nici culesul strugurilor nu este terminat. Lucrarea fiind efectuată în proporţie de 69,6 la sută. Terminarea grabnică a culesului în vii, este absolut necesară pentru ca braţele de muncă antrenate aici să poată lucra la scosul sfeclei, culesul porumbului etc. Cu tot timpul nefavorabil din toamna aceasta, însămînţarea griului putea fi mai avansată. Neajunsul a fost că prea mult s-a aşteptat după eliberarea terenului de trifoi. Prea multe zile bune de lucru s-au pierdut pînă acesta a fost cosit, uscat şi transportat. Şi acum, la 8 octombrie, mai sînt încă multe cooperative agricole care vor să mai ia o coasă de trifoi. .. Printre acestea se numără şi cooperativa agricolă din Nadeş, care din 150 ha trifoi, după care urmează să însămînţeze grîu, doar 40 ha are eliberate şi numai 15 ha arate. Nici aici, din 290 ha, nu s-a semănat nici un bob de griu. In bazinul Sighişoarei, din 18 C.A.P. cate se află în această parte a judeţului nostru, mai avansată cu însăminţările, este doar cooperativa agricolă din Albeşti, care a terminat semănatul orzului. Griul însă nu a început să fie semănat în nici o unitate. Slab se desfăşoară şi recoltarea sfeclei de zahăr şi culesul porumbului care, de asemenea, s-a efectuat pe suprafeţe mici la Criş şi Daia. In această zonă s-a întîrziat şi scosul cartofilor. La C.A.P. Viişoara, Saschiz, Apold şi Daia cartofii mai trebuie recoltaţi şi transportaţi de pe suprafeţe cuprinse intre 60—75 ha. Intrucit însămînţarea griului este rămasă în urmă, se recomandă să fie urgent făcută o reamplasare a acestei culturi şi concentrate toate forţele şi mijloacele pentru ca întreaga suprafaţă planificată a se însămînța cu grîu in această toamnă să fie realizată. A cincea instalaţie de foraj „F-200“ PLOIEŞTI. Colectivul Uzinei „1 Mai“ din Ploieşti a livrat exportului a cincea instalaţie de foraj F-200. Prevăzută cu motoare de mare putere şi convertizoare hidraulice de cupru, instalaţia de foraj F-200, premiată cu medalia de aur la Tîrgul internaţional de la Brno din această toamnă, poate fora pină la 3.500 de metri adinerme, cu posibilităţi de adaptare la diverse condiţii de şantier , straturi tari, presiuni şi temperaturi ridicate. Mecanismele hidraulice, manevrate de la un pupitru de comandă, asigură o viteză sporită şi o mare siguranţă în foraj. Un alt avantaj al acestei instalaţii este că ea poate fi echipată şi cu motoare electrice — fără modificări constructive — in cazul când se forează în şantiere electrificate. Constructorii de utilaj petrolier ploieşteni lucrează acum la fabricarea reperelor pentru alte 5 instalaţii de acest fel care au fost solicitate pentru export. (Agerpres). ›‹ In pag. a 4›a ♦ ♦ ♦ ! ‹ :: „Operaţiile de cord în atenţia X *X cardiologilor europeni“ (Corespondenţă din Paris, de la dr. Coman Kund Wilhelm, medic primar cardiolog, la Clinica chirurgicală nr. 2 din Tg.-Mureş). ! (6—13 octombrie) Pentru a evidenţia munca mai puţin cunoscută a apicultorului, pentru popularizarea apiculturii, a foloaselor ei, precum şi a produselor acesteia, Federaţia Internaţională a Asociaţiilor de Apicultură — Apimondia — for internaţional înfiinţat în anul 1893, a hotărît cu ani în urmă organizarea într-un cadru festiv a unei sărbători internaţionale a apiculturii, sub forma „Săptămânii apicultorului“. In anii puterii populare, o dată cu dezvoltarea celorlalte ramuri ale agriculturii socialiste s-a dezvoltat şi albinăritul. Pentru aceasta, partidul şi guvernul au luat o serie de măsuri menite a crea condiţii favorabile dezvoltării apiculturii, creşterii efectivului de stupi cu albine, măririi continue a productivităţii stupinelor, înlocuirii tehnicii rudimentare în apicultura şi formării de noi cadre. In dezvoltarea apiculturii un aport deosebit îl aduce Asociaţia crescătorilor de albine din ţara noastră care, prin cursurile apicole, prin organizarea de schimburi de experienţă cu caracter internaţional, republican şi judeţean, expoziţii, contribuie la popularizarea fruntaşilor, metodelor noi etc. Pentru a ne da seama de amploarea dezvoltării apiculturii, amintesc că din cele peste 1.100.000 familii de albine existente în ţară, 46.012 se găsesc în judeţul nostru. Cu excepţia anului în curs care nu a facilitat producţia de miere, în anii trecuţi stuparii din judeţul nostru au obţinut producţii medii de 12 kg miere pe familie de albine, folosind in acest scop resursele melifere din Delta Dunării, sudul Olteniei etc. ONISIM VARVARI preşedintele filialei judeţene a asociaţiei crescătorilor de albine (Continuare în pag. a 3-a) | PEISAJ DE TOAMNA. (Fotó: C. SZÁSZ) Anul XX. Nr. 240 (3.283) Miercuri, 9 octombrie 1968 4 pagini, 30 bani de G&&Vide-i&Gs- stagiunii din sied In sala arhiplină a Palatului culturii din Tg.-Mureş a avut loc luni, 7 octombrie, concertul de deschidere a noii stagiuni a Filarmonicii de stat din localitate. In program au fost cuprinse: Rapsodia a Il-a de Enescu, patru interludii marine de Benjamin Britten şi Simfonia a Iil-a, „Eroica“ de Beethoven. La pupitrul orchestrei s-a aflat noul dirijor permanent al Filarmonicii, Jan Hugo Huss, care cu acest prilej şi-a inaugurat noua activitate dirijorală la Tg.-Mureş. Concertul s-a bucurat de un succes binemeritat. Spectacoul juiarnsam pionieri Ieri seara, în sala mare a Palatului culturii din Tg.-Mureş, a avut loc un reuşit spectacol închinat aniversării a 10 ani de la înfiinţarea Ansamblului de pionieri din acest oraş. Ansamblul cuprinde un cor de 100 membri, o echipă de 60 de dansatori, precum şi numeroşi solişti vocali. Au fost executate o suită de dansuri populare româneşti, maghiare şi germane, piese corale clasice şi contemporane, nenumărate piese de muzică populară. Dirijorii corului şi orchestrei au fost Birtalan Iosif şi Hubesz Walter. Scenografia a fost semnată de maeştrii de balet Domokos István şi Székely Dénes, de la Ansamblul de stat de cîntece şi dansuri din Tg.-Mureş. Spectatorii au răsplătit cu vii aplauze evoluţia micilor artişti. ★ Asupra celor două manifestări de mai sus vom reveni cu cronici de specialitate. Pachere hidraulice de mare presiune Sondorii din bazinul petrolier al Moldovei au introdus in operaţiile de extracţie o nouă metodă de.lucru: utilizarea packetelor hidraulice de mare presiune în procesele de injecţie. Cu ajutorul lor, petroliştii din Moineşti au economisit peste 3 milioane lei la lucrările de extracţie şi au dat în funcţiune 2 sonde care nu puteau fi exploatate prin alte mijloace. (Agerpres). I Pe şantierul C.I.L. Reghin I ADĂPOSTIREA I şi conservarea utilajelor I o problemă de maximă urgenţă Efortul general de ridicare a marelui Complex pentru industrializarea lemnului din Reghin este vizibil. La toate punctele de lucru se desfăşoară activitatea cu deosebit impuls, indiferent de vremea nefavorabilă din ultimele săptămîni. Cu toată stăruinţa constructorului şi beneficiarului au rămas de rezolvat probleme complexe, de maximă urgenţă, care vor influenţa puternic activitatea în continuare. Se desprinde in mod deosebit datoria constructorului de a urgenta lucrările de închidere şi acoperire a halei P.A.L., primul obiectiv in care va începe montajul utilajelor în luna ianuarie 1969. Rămînerea în urmă trebuie recuperată necondiţionat în cel mai scurt timp. Este vorba de zile, de ore, întrucît beneficiarul are utilaje în valoare de 30 de milioane lei neadăpostite şi neconservate în cele mai bune condiţii. Cu toate că beneficiarul, dirigintele de şantier au luat unele măsuri pentru descărcarea şi aşezarea utilajelor pe platforma şantierului , in condiţiile expedierii lor masive de către furnizorul extern, continuă să se afle sub cerul liber zeci de tone. Este de la sine înţeles că a accepta, chiar şi pentru cîteva zile, rămînerea în nămol a unor piese grele care ating 24 de tone, ar fi o mare greşeală. De aceea socotim că adăpostirea liniei tehnologice pentru fabricarea P.A.L. este problema de cea mai mare actualitate pentru comitetul de direcţie al complexului. Fiecare oră de aşteptare a utilajelor în aceste condiţii de umiditate excesivă duce la oxidarea instalaţiilor, la deprecierea unor mecanisme de mare valoare. Se impune mai ales luarea celor mai urgente măsuri de mişcare şi conservare a acestor părţi de utilaje încă nedescoperite, în lăzi, în poziţii incorecte de aşezare care pot afecta buna lor funcţionare în viitor. In această acţiune de mare răspundere, de adapostire a acestei zestre tehnice, socotim că C. I.L. Reghin este necesar să primească ajutorul calificat al Direcţiei Combinatelor in Construcţie (D.C.C.) din M.E.F., care pînă în prezent nu a urmărit îndeaproape activitatea concretă a şantierului. In această direcţie este semnificativ faptul că D. C.C. a trimis hormonograma spre şantier după ce aici sosiseră deja 950 de tone de utilaje. Ajutorul Direcţiei este cu atit mai necesar cu cit acum se pune problema amplasării provizorie a agregatelor în hala P.L. in ordinea fluxului de montaj. Deci este bine ca din această fază să se deplaseze specialiştii din partea D.C.C. care să identifice cu precizie ordinea de instalare a agregatelor liniei tehnologice, aşa incit după adăpostirea lor în hală să nu mai fie nevoie din nou de alte manipulări grele şi costisitoare. Pornind de la faptul că o mare parte din platforma şantierului este ocupată de agregate şi avînd în vedere că furnizorul extern va continua livrările în zilele următoare, se impune luarea celor mai urgente măsuri de mobilizare a oamenilor şi de asigurare a mijloacelor de ridicat pentru mişcarea şi adăpostirea liniei tehnologice. Orice intirziere va costa sute de mii de lei valută. Protejarea superficială cu prelate este o problemă de moment, este o măsură provizorie care nu garantează păstrarea acestora. Este necesar să se ia toate măsurile pentru conservarea părţilor metalice de mare fineţe cu substanţe anticorosive Numai în acest fel vor fi ferite de acţiunea umezelii aceste utilaje de mare tehnicitate Ing. GIF BARBULESCU ŞANTIERUL C.I.L. REGHIN. SE ÎNĂLŢĂ HALA P.R.L. e0 0 © ©$0 `8