Steaua Roşie, decembrie 1968 (Anul 19, nr. 286-312)

1968-12-03 / nr. 287

Anul XX, Nr. 287 (3.330) Marți, 3 decembrie 1968 4 pagini, 30 bani ÎNTREPRINDEREA „NICOVALA" îşi propune un normativ sporit de mijloace circulante, va obţine oare? întreprinderea „Nicovala“ din Sighişoara, prin proiectul de plan financiar pe anul 1969 şi-a propus noi normative de mijloace circulante faţă de anul curent. Se aştepta să se pună in valoare noi rezerve interne menite să ducă la mărirea vitezei de rotaţie a acestor mijloace. Insă prevederile propuse sunt de altă natură: la o creştere a volumului producţiei globale de circa 30 la sută, faţă de cea realizată in acest an, în condiţiile în care nu se va schimba profilul producţiei, s-a stabilit o mărire a normativului minim de finanţare de peste 150 la sută, faţă de cel din anul curent . Ce denotă acest mod de prevedere? Că întreprinderea la stabilirea mijloacelor circulante pentru anul 1969 nu a plecat de la cele avute anul acesta, că în mod vădit, dornică să-şi creeze o situaţie mai uşoară în acoperirea cu fonduri a cheltuielilor, să-şi creeze unele rezerve, nu a respectat întocmai indicaţiile generale de planificare a mijloacelor circulante. Astfel, pentru trimestrul întîi al anului 1969 s-a calculat şi propus, de întreprindere, pentru materii prime şi materiale, un normativ valoric minim de 3.844.000 de lei, faţă de 1.511.000 de lei cît a fost aprobat pentru anul curent. De asementea, normativul mijloacelor circulante pentru producţia nefinită s-a stabilit la aproape 8 milioane de lei pentru ultima parte a anului viitor, faţă de normativul maxim din acest an de 3,5 milioane de lei. Cum s-a ajuns la un asemenea necesar? Din lipsa unor elemente comparative (întreprinderea execută mai mult utilaje şi piese de schimb unicate) la baza calculelor au stat doar date tehnice, operative şi experienţa acumulată. S-a normat, după cite se vede, un număr maxim de zile ca necesare la asigurarea întreprinderii cu unele materiale şi materii prime şi la realizarea producţiei neterminate. Dintr-un calcul sumar făcut la patru materiale cu pondere rezultă că s-a normat cu 35 pina la 95 de zile mai mult decit cele rezultate ca necesare după fișele de materiale existente anul acesta la magazia întreprinderii. Din determinarea intervalului mediu între livrări rezultă că s-a calculat peste necesar, numai la cele patru materiale, un plus de normativ de peste o jumătate de milion de lei (?). La calculul normativului maxim de mijloace circulante pentru producţia nefinită pe anul 1968 s-a avut în vedere un ciclu de fabricaţie de 52 de zile la grupa utilaje şi 30 de zile la piese de schimb. Inexplicabil, la calculul acestui normativ, pentru anul 1969, cu toate că nu se va schimba prea mult structura producţiei, s-a stabilit un ciclu de fabricaţie de 81 de zile la utilaje şi 41 de zile la grupa de piese de schimb. S-a luat ca bază doar producţia planificată a se realiza în anul viitor şi pentru care s-a stabilit intern un ciclu oarecare de fabricaţie. Calculind însă ciclul de execuţie la şapte utilaje realizate în 1967 şi 1968 a rezultat că între data lansării şi predarea produsului finit a existat un interval mult mai scurt decit media zilelor luate în calcul pentru anul 1969. De exemplu, maşina de gravat s-a prevăzut a se realiza în 1969 în 80 de zile, utilaj aproape identic cu cel realizat în 1967 în 50 de zile, iar pentru „rastelul de depozitare suluri urzeală preliminare“ s-a prevăzut în 1968 un ciclu de fabricaţie de 90 de zile, pentru un utilaj asemănător „rastellul preliminar“ s-a stabilit ca în anul viitor să se execute în 150 de zile (?). La realizarea celor 7 utilaje, luate în analiză, a rezultat un necesar de 397 de zile, ceea ce înseamnă în medie pentru fiecare utilaj 57 de zile. Calculele preliminare așa cum le-a făcut întreprinderea au permis „fundamentarea" normativului maxim la producţia neterminată mai mare decit cel din anul curent cu aproape două milioane de lei. Creşterea normativului mijloacelor circulante pe anul 1969 aşa cum şi-a propus întreprinderea, va conduce la scăderea vitezei de rotaţie (in zile) la producţie in 1969 cu 40 de zile faţă de realizările preliminate pe 1968. O astfel de stabilire a normativului de mijloace circulante nu are nici o justificare. Apare ca o practică prin care se urmăreşte crearea unei situaţii uşoare în aprovizionarea şi desfăşurarea procesului de producţie, dar care contravine unor principii economice întronate. V. MEGHES El VĂ MULŢUMIM DIN INIMA PENTRU PREZENTAREA FAPTELOR ACESTUI MINUNAT OM CARE ESTE PILOTUL ALADÁR BÜKKY. IN COLOANELE ZIARULUI „STEAUA ROŞIE“DEOCAMDATĂ, MICUŢA GABRIELA NU VĂ POATE MULŢUMI, DAR SUNTEM SIGURI CĂ O VA FACE C³ND VA FI MAREPINĂ ATUNCI, IN SEMN DE RECUNOŞTINŢA, VĂ TRIMITE O FOTOGRAFIE Cu stimă, familia STOICA ,,După apariţia articolului ,,ACT DE MARE CURAJ“ din ziarul nostru nr. 284, ne-a sosit şi următoarea scrisoare semnată de părinţii Gabrielei: 1 TEAUA RO PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! Organ al Comitetului judeţean Mureş al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean provizoriu ! Conferinţe ale municipale şi ale Aşa cum am anunţat, în zilele de 30 noiembrie şi 1 decembrie a. c. au avut loc conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri ale comitetelor municipal Sighişoara, şi orăşeneşti Tîrnăveni şi Reghin ale organizaţiilor U.T.C. Darea de seamă prezentată de tov. Petru Eftimie, secretarul Comitetului municipal U.T.C. Sighişoara şi participanţii la discuţii au subliniat activitatea comitetului, a organizaţiilor U.T.C. din oraş, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, pentru educarea patriotică a tineretului, pentru pregătirea lui pentru muncă şi viaţă. La punctul 2 al ordinei de zi conferinţa aales noul comitet municipal Sighişoara al U.T.C., iar comitetul, in prima sa şedinţă de constituire, a ales biroul şi secretarii comitetului. Biroul se compune din tovarăşii: Eftimie Petru, Rusu Ioan, Bota Rudolf, Jeleru Constantin, Stingu Alexandru, Pătrunjel Ioan, Kopacek Klaus, Moldovan Gheorghe, Kristofolletty Klara, Oancea Veronica şi Spătăceanu Rodica. Ca membri supleanţi ai biroului au fost aleşi tovarişii: Szél Irina, Enciu Floarea, Wagner Erhard şi Schaiber Margareta. Secretar al Comitetului municipal al U.T.C. Sighişoara a fost organizaţiilor orăşeneşti U.T.C, ales tovarăşul Eftimie Petru, iar ca locţiitori ai secretarului, Rusu Ioan şi Bota Rudolf. ★ Sîmbătă, 30 noiembrie a. c., a avut loc şi conferinţa organizaţiei U.T.C. a oraşului Tîrnăveni. După ce a analizat multilateral activitatea comitetului, a organizaţiilor U.T.C. de pe raza oraşului, de la ultima conferinţă şi pină in prezent, conferinţa a ales noul organ orăşenesc U.T.C., iar în prima sa şedinţă, comitetul a ales biroul, secretarul şi locţiitorii secretarului. In funcţia de secretar al Comitetului orăşenesc Tirnăveni al U.T.C. a fost reales tov. Blăjan Vasile, iar ca locţiitori ai secretarului, tovarăşii Dumitriu Olga şi Nan Gheorghe. Conferinţa orăşenească a organizaţiei U.T.C. Reghin a constituit un bun prilej de analiză a muncii, un fructuos schimb de experienţă. Atit darea de seamă cit şi discuţiile au dezvăluit în spirit critic şi autocritic şi cu mult simţ de răspundere, laturile cele mai importante ale activităţii. In prima sa şedinţă, noul comitet orăşenesc a ales biroul. Ca secretari ai comitetului au fost aleși tovarășii: Iacob Teodor, secretar, Tripon Gheorghe și Moldovan Romulus, locțiitori ai secretarului. ★ SISTEM MODERN de programare şi control a producţiei de energie electrică La Termocentrala „Steaua Roşie“ din Fîntînele au fost întreprinse în acest an ample măsuri de organizareşi programare ştiinţifică a producţiei de energie electrică. Intre altele, specialiştii de aici au lărgit domeniul de funcţionare al instalaţiei automate de reglare a frecvenţei şi puterii agregatelor energetice. Instalaţia asigură în prezent, pe lingă funcţiile ei de pină acum şi menţinerea unor sarcini constante în timpul funcţionării agregatelor precum şi a unei frecvenţe necesare. Se asigură totodată, reglarea şi programarea automată a puterii turbogeneratoarelor precum şi a încărcării şi descărcării lor în orice regim de funcţionare. întregul sistem de comandă şi control al celor 6 turboagregate este concentrat într-o cameră specială de comandă şi control. Instalaţia, prima de acest fel din ţară, prezintă multiple avantaje economiice şi funcţionale. Se asigură intre altele şi o funcţionare perfectă şi o siguranţă maximă a agregatelor, reduce solicitările din instalaţie provocate pină acum de variaţiile parametrilor şi supravegherea agregatelor centralei cere un efort mai redus. Un calcul de eficienţă economică scoate în evidenţă faptul că în urma introducerii acestui modern sistem de programare şi control al producţiei, se obţin anual economii de combustibil şi alte materiale în valoare de circa 4 milioane lei. ACŢIUNE de perfecţionare a cadrelor din I.A.S. In cadrul acţiunii de perfecţionare continuă a organizării şi conducerii unităţilor agricole de stat, intre 3 decembrie 1968—25 ianuarie 1969 se va desfăşura la Sinaia un ciclu de consfătuiri şi schimburi de experienţă organizat de Departamentul I.A.S., la care vor participa şefii de ferme din LAS. Prima serie de specialişti va studia probleme privind orientări moderne în agricultură, rolul, sarcinile şi responsabilităţile conducătorilor de unităţi în contextul noilor cerinţe ale agriculturii moderne, orientării noi, soluţii tehnice actuale folosite în diverse sectoare de producţie şi altele. (Agerpres) Produse totmai perfecţionate După ce a încheiat asimilarea construcţiei familiei de strunguri carusel, în şase tipodimensiuni, cu diametre diferite, colectivul fabricii de maşini-unelte şi agregate din Bucureşti a trecut la realizarea unui marţ strung intr-o construcţie ,modernistă. .Este, vorba de un canisel cu diametrul de asciiere de 1.600 mm, cu comandă program, ce se va construi în ţara noastră pentru prima dată. După omologare, noua maşină proiectată in ţară va intra anul viitor în fabricaţie de Serie- Mergînd mai departe pe linia perfecţionării produselor, colectivul acestei fabrici va realiza anul viitor un alt carusel, cu diametrul de 1.250 mm, care poate primi comandă program numerică, adică i se poate fixa dinainte cota de aşchiere. Acest strung, după cum sublinia inginerul şef de concepţie al fabricii, va sta la baza unei viitoare familii de carusele româneşti. . (Agerpres) Lucrări de combatere a eroziunii solului Lucrările de combatere a eroziunii solului prevăzute a fi executate în acest an din fond central au fost terminate. S-au efectuat, intre altele, pe mai mult de 3.800 ha terase, baraje şi plantaţii de arbori pe terenuri degradate la Drobotfor — Bacău, Sîntcraiul Almaşului — Cluj, Valea Teancului — Buzău şi staţiunea experimentală Ştefăneşti — Argeş. S-au făcut, de asemenea, lucrări de combatere a eroziunii pe terenuri arabile de către cooperativele agricole, cu mijloace şi forţe proprii, pe aproape 80.000 ha. In prezent se continuă amenajarea teraselor pe 20.000 ha pentru plantaţii de vii şi pomi pe terenuri în pante, lucrări efectuate pină la sfîrşitul acestei luni în proporţie de peste 90 la sută. (Agerpres) INTERVIUTRANSPORTUL IN COMUN In sezonul rece In ce condiţii se va desfăşura transportul în comun în lunile de iarnă? Iată o primă întrebare pe care i-am adresat-o tov. BUCA FRANCISC, inginer-şef la întreprinderea comunală. — Avem certitudinea că transportul în comun se va desfăşura mult mai bine ca în iarna precedentă. Numărul autobuzelor a sporit. Zilnic, în orele de vîrf, pe liniile de transport circulă 70—77 mijloace de transport. Dacă în iarna precedentă, încălzirea motoarelor autobuzelor, mai cu seamă dimineaţa, se făcea anevoios şi din această cauză se întîrzia ieşirea pe trasee, acum, prin sistemul de încălzire (instalaţii cu abur) care funcţionează la locurile de garare se pot încălzi aproape toate motoarele. Cu alte cuvinte, sistemul de încălzire actual va asigura ieşirea operativă şi la timp pe trasee a tuturor mijloacelor de transport în zilele cînd temperatura aerului va fi mult scăzută. Asigurarea la nivelul cerinţelor a asistenţei tehnice pe schimburi, înfiinţarea a două posturi de revizie a autobuzelor în punctele unde se încrucişează cele mai multe linii de transport, existenţa în permanenţă a materialului antiderapant în staţii şi pe porţiunile de drum în pantă — iată şi alte măsuri care vor contribui la o bună desfăşurare a transportului în comun în sezonul de iarnă. Partea de sud a municipiului este zona industrială a Tirgu-Mureşului. In unităţile industriale din această zonă lucrează mii de oameni. In prezent, transportul în comun în orele de vîrf — dimineaţa şi între orele 13—15 — se desfăşoară anevoios. Ce măsuri aţi preconizat pentru evitarea aglomerărilor, pentru scurtarea timpului de aşteptare? — Concomitent cu studiul fluxului de călători pe care îl facem, pe anumite linii, am luat deja măsuri ca, în zona amintită, la orele de vîrf (intrarea şi ieşirea din schimburi), cîteva autobuze să se deplaseze numai pină în faţa unor unităţi economice. Astfel, de pildă, muncitorii din schimbul I de la Fabrica de pielărie şi mănuşi cînd termină munca, găsesc autobuze care îi aşteaptă în faţa întreprinderii. Totuşi, aşa după cum aţi amintit, pe linia de transport pină la C.I.A. apar uneori situaţii care nemulţumesc călătorii. Greutăţile se ivesc şi datorită faptului că nu există o corelare mai bună intre programele de lucru ale întreprinderilor şi posibilităţii noastre de transport. Bine ar fi dacă schimburile nu ar fi toate la aceleaşi ore. Dacă s-ar realiza aceasta, am putea răspunde mai bine, mai operativ, cerinţelor de transport. In această direcţie ne-ar putea da un sprijin şi Consiliul popular municipal. C. CROITORU In pagina a 2-a, spui tipuri noi de mobilă La cooperativa „Deservirea“ din Tîrnăveni au fost asimilate noi tipuri de mobilă, din diare, ferite esenţe delemn, furniruită cu nuc. Cerniturile de mobilă pentru dormitoare şi sufragerii au o linie modernă şi sunt de bună calitate. Mobila de bucătărie cu plăci melaminate, este prevăzută cu sistem de aerisire. Secţii cu munca la domiciliu In mai mute localităţi din judeţul Mureş , au fost înfiinţate secţii noi cu munca la domiciliu. La Ibăneşti şi Grindeni se produc articole din lemn iar la Ruşii Munţi, Deda şi Gurghiu se confecţionează costume naţionale. Noile unităţi aparţinătoare de cooperaţia de consum produc, articole de artizanat care sunt mult căutate de turiştii străini. Pentru „pomul de iarnă In toate oraşele din judeţul Mureş, prin magazinele specializate şi librării au fost puse în vînzare diferite obiecte de podoabă pentru pomul de iarnă. La Sighişoara, Tîrnăveni, Luduş şi Reghin, unităţile specializate de produse industriale au pus în vînzare peste 200.000 de globuri, o mare cantitate de artificii precum şi „instalaţii pentru iluminatul pomului de iarnă“. Numai la Tg.-Mureş se desfac 45.000 de globuri şi aproape 1.000 de seturi de becuri pentru pomul de iarnă, din cadou... In „Luna cadourilor" magazinele de mercerie din judeţul nostru vor pune în vînzare însemnate cantităţi de ciorapi de damă. Unităţile din Tg.-Mureş au fost aprovizionate cu 65.000 de perechi de ciorapi din relon iar cele din Sighişoara, Reghin şi Tirnăveni vor desface aproape 150.000 de perechi ciorapi din acelaşi material. V îmbrăcăminte de sezon In această iarnă, prin magazinele de confecţii din municipiul Tg.-Mureş se vor desface diferite tipuri de confecţii printre care: 3.000 buc. paltoane de damă, 2.700 paltoane bărbăteşti, precum şi 3.000 de paltoane pentru copii. De asemenea, la magazinul „Corso“ se găsesc haine diferite din piele, precum şi feţe din ţesături din care se pot „monta“ mesaje din blană de oaie, sau din imitaţie de blană. Incepînd de astăzi, vă puteţi procura ALMANAHUL TURISTIC 1969, intrat de zece ani în interesul iubitorilor de drumeţie Anul acesta, Almanahul editat de Oficiul Naţional de Turism se bucură de colaborarea unor personalităţi de prestigiu ale culturii noastre.