Steaua Roşie, ianuarie 1969 (Anul 20, nr. 1-25)

1969-01-14 / nr. 10

Duminică, în formaţia feminină de baschet Mureşul Tg.Mureş, a evoluat pentru ultima dată ca jucătoare PIRCHAN OLGA. Spectatorii prezenţi la întâlnirea disputată au aplaudat-o frenetic, pentru ultima dată, dar în acelaşi timp şi-au manifestat regretul profund că această „veterană" a baschetului tîrgumureşean, părăseşte scena competiţionala Acelaşi sentiment de regret au manifestat şi iubitorii de sport din oraşul Tg.-Mureş. In întreaga activitate sportivă, ce se întinde pe parcursul a 15 ani, Pirchan Olga a fost aceea care s-a dăruit cu multă pasiune şi dragoste baschetului, sport pe care l-a îndrăgit în mod deosebit şi pentru care nu a precupeţit nici un efort pentru a-şi însuşi cu mai bine tainele lui. De-a lungul anilor, a dovedit multă conştiinciozitate la antrenamente şi şi-a ciştigat încrederea şi respectul cuvenit din partea tuturor coechipierilor, a antrenorilor, a conducerii secţiei şi a clubului din care face parte. Modestia, dragostea deosebită faţă de echipă, de culorile clubului şi de prestigiul oraşului nostru, au caracterizat în permanenţă activitatea sa sportivă. La locul de muncă a fost in permanenţă apreciată şi stimată de colegii de muncă. Retragerea din activitatea sportivă a constituit un eveniment şi a fost sărbătorită şi cinstită de către coechipierele lui Pirchan Olga, cit şi de către conducerea C.S. Mureşul, prin cuvintele de mulţumire adresate de Koos Bela, prin cadourile oferite şi prin ropotele de aplauze cu care spectatorii au răsplătit aceasta sportivă meritorie. Pirchan Olga rămâne un exemplu demn de urmat pentru orice sportiv din oraşul Tg.-Mureş • 4 -/»• C'Ji‘ 1 "*ft. • I- -f t S-a reluat campionatul divizionar al juniorilor şi şcolarilor Duminică s-a reluat campionatul diviziei de juniori şi şcolari la baschet şi volei, cu disputarea primei etape a returului. Cu acest prilej la Tg.-Mureş a avut loc derbiul local la baschet între formaţiile de băieţi şi fete ale Şcolii sportive şi Liceului „Bolyai“. La băieţi Şcoala sportivă (antrenor prof. Ernest Tordai), aflată pe primul loc al seriei în care activează, a dispus cu 47—37 de Liceul „Bolyai“. Principalii realizatori : Şt. Nagy 22, T. Bidiga 13 şi M. Husaru pentru Şcoala sportivă, respectiv L. Nagy 14, C. Todea 9 şi B. Ráczkövi 8 pentru Liceul „Bolyai“. La fete victoria a revenit formaţiei Liceului „Bolyai“ (antrenor prof. Gh. Fülöp) — deţinătoarea primului loc în seria I, care a întrecut cu 45—21 pe cea a Şcolii sportive. Cele mai bune realizatoare au fost Amza 13, Barabás 12, Kiss 8 şi Müller 7 pentru învingătoare, respectiv Năsăudeanu 7, Szabó 6 şi Breda 5 pentru învinse. Formaţia feminină de volei a Şcolii sportive (antrenor prof. Ştefan Surdu), după un joc frumos, a dispus cu 3—0 (15—2, 15—9, 15—5) de cea a Liceului nr. 2 din Făgăraş. După jocul prestat, s-au remarcat în mod deosebit Olimpia Moldovan, Daniela Constantin şi Marioara Buruian de la Tg.-Mureş, respectiv Dorina Damian de la Făgăraş. Formaţia de băieţi a Şcolii sportive, evoluînd în această etapă la Cluj a fost întrecută cu 3-0 de formaţia Liceului „Nicolae Bălcescu“. C. ALBU Tenis de masă Un succes al sportivilor de la Comerţul Sala Republicii din Capitală a găzduit timp de trei zile prima competiţie de tenis de masă a anului, concurs de selecţie pentru completarea lotului care va participa în cursul verii la „Criteriul Europei“ al juniorilor şi copiilor. La întreceri au participat cei mai buni sportivi de la centrele de juniori din oraşele ţârii. Jucătorii de la asociaţia sportivă Comerţul Tg.-Mureş, Éva Berekméri (la fete) şi Gheorghe Naftali (la băieţi), antrenaţi de către Alexandru Verzăr au reuşit o dublă performanţă şi un rezultat excelent: cîştigarea concursului de selecţie atît la fete cit şi la băieţi, dominînd in mod categoric competiţia. Rezultatul sportivilor tîrgumureşeni este cu atit mai valoros cu cît vîrsta lor este cu mult mai mică faţă de ceilalţi concurenţi participanţi la concurs. IOAN PAUŞ Baschetbalistele de la C.S. Mureşul au făcut primul pas pentru a reveni în divizia naţională „A“ , terminînd cele 9 partide ale turului fără a cunoaşte înfrîngerea. Avansul luat faţă de urmăritoare este aproape decisiv. Urmează ca şi în retur, aceeaşi bună comportare manifestată de întregul lot de jucătoare să fie reeditată şi cu siguranţă, că formaţia feminină Mureşul va reintra în primul eşalon al ţării, unde îşi are cu prisosinţă locul. Buna comportare a întregii echipe de-a lungul turului îşi are explicaţia în primul rînd în seriozitatea cu care s-a lucrat la antrenamente, atit din partea jucătoarelor de bază cit şi din partea jucătoarelor cu care a fost reîmprospătat lotul. La acestea se adaugă priceperea deosebită de care a dat dovadă antrenorul echipei — profesorul Balázs — în conducerea tehnică şi tactică a formaţiei. In ultima etapă a turului, mureşencele au întîlnit tînăra formaţie a Şcolii sportive de eleve din Sibiu, pe care au întrecut-o, după un joc lejer, cu scorul de 78—29 (la pauză 33—9). Realizatoarele celor 78 puncte au fost: Balázs — 22; Szabó 14; Lukács 14; Grigorescu 7; Borbély 8; Brassay 6; Pirchan Olga 4 şi Szakács 3. s. nicolae III Handbal Duminică după-amiază, în sala de sporturi a I.M.F. din Tg.-Mureş ,au continuat întrecerile competiţiei de handbal dotate cu „Cupa de iarnă“, prin dsfăşurarea etapei a II-a. Iată rezultatele înregistrate: Junioare: Şcoala sportivă II Tg.Mureş — Voinţa Sighişoara 9—7 (3—3). Senioare: Mureşul Tg.-Mureş — Voinţa Sighişoara 16—8 (7-2). Juniori: Şcoala sportivă II — Şcoala sportivă III Tg.-Mureş 14— 11. Seniori: In derbiul formaţiilor de seniori s-au întîlnit echipele A.S.A. Tg.-Mureş — Medicina Tg.Mureş. După un joc echilibrat meciul s-a terminat la egalitate: 18— 18 (6—7). ★ Intr-un meci amical s-au întîlnit echipele masculine Școala sportivă I Tg.-Mureș — Foresta Sovata. Jocul s-a încheiat cu rezultatul de 35—12 (19—6) în favoarea tîrgumureșenilor. li Ii ii TG.-MUREŞ STRADA BOLYAI NR. 36 angajează imediat sudori autorizaţi Informaţii suplimentare se pot primi de la serviciul personal al întreprinderii, telefon 59-41. întreprinderea AGRICOLĂ DE STAT „MUREŞ“ din ARAD Calea Bodrogului nr. 5, angajează îngrijitori bovine (vaci cu lapte şi bovine tinere) asigurind cazare pentru familişti. Salarizarea conform H. C. M. nr. 3237/1967. Cei ce vor să admire splendorile iernii, n-au decit să renunţe la comoditatea lor de orăşeni, să se îmbrace bine şi să urce pe coama dealului care duce spre Platoul Corneşti, adevărat giuvaer al Tirgu-Mureşului. Zeci de copii zburdalnici îşi încearcă aici măiestria în a conduce săniuţa, zeci de schiori alunecă fulgerător pe colinele străjuite de copaci ce gem sub povara lor albă, imaculată, scânteietoare, la Zoo Şi in incinta grădinii zoologice e mare veselie. Vizitatorii ei au la dispoziţie aici sani trase de căluţi şi măgăruşi. Întrucât autovehiculele au izgonit din oraş săniile, aici. Pe platou, doritorii mai pot face plimbări cu acest mijloc de locomoţie romantic. In timp ce leii retraşi în căştile lor bine încălzite, scot cite un răget de se cutremura toată pădurea, pe semne nemulţumiţi de asprimea climei, cei trei ursuleţi zburdalnici, care au împlinit de acum vîrsta de 9 luni, se simt în largul lor, zbenguindu-se ca nişte copii. O plăcere deosebită e pentru ei jocul „de-a prinselea“, dovedind o pricepere inegalabilă in urcarea pe copacii introieniţi. Urşii bătrini nu se dezmint, fiind scufundaţi în somnul lor de iarnă. Păunii beneficiază de un regim special, fiind adăpostiţi într-un mic castel de lemn, încălzit cu aer cald, printr-un sistem de ţevi. Cuştile speciilor mai gingaşe sunt protejate cu folii de polietilenă, dar pentru majoritatea pensionarilor de la Zoo, reprezentanţi ai faunei autohtone, iarna nu constituie o problemă. Am văzut şi citeva cuşti nou-nouţe, pentru . .. nurcile, pe care însă Staţia experimentală întirzie să le livreze, cu toate promisiunile. De altfel, fauna de pe Platoul Corneşti ar putea fi îmbogăţită şi cu vulpi argintii, albastre şi platinate .. . Şi încă o remarcă. Platoul Corneşti oferă şi in timpul iernii atitea şi atîtea posibilităţi de divertisment, sporturi etc Şi de data aceasta remarcăm insă totala lipsă de orientare a unităţilor de alimentaţie publică locală care nu sînt in stare să amenajeze aici măcar o tonetă sau un locșor pe lingă restaurantul de aici (închis ermetic), unde să se poată servi măcar un ceai fierbine sau o gustare. STEFAN IZSÁK NOI ARBITRI DE FOTBAL AU DEPUS EXAMENUL DE CATEGORIA I Duminică, la sediul Consiliului judeţean pentru educaţie fizică şi sport din Tg.-Mureş a avut loc examenul teoretic pentru arbitrii care doresc să obţină categoria I. Dintre cei 9 candidaţi, 7 au întrunit condiţiile de participare la examen. Arbitrii participanţi la examen au fost: Petre Avram, Constantin Matei, Iuliu Both din Sighişoara, Gheorghe David, Ákos Szilágyi (Tg.-Mureş), Andrei Ciocan (Bistriţa), Ioan Vamoş (Luduş). Examenul a fost instituit pentru arbitrii judeţelor Mureş şi Bistriţa-Năsăud. Probele examenului au constat din întrebări orale şi lucrări scrise. In general răspunsurile au fost bune şi competente. Urmează ca Federaţia de specialitate să se pronunţe asupra reuşitei candidaţilor examinaţi. POPICE După disputarea a zece etape, clasamentul campionatului de popice al municipiului Tîrgu-Mureș se prezintă astfel: 1. Ciocanul I 28 puncte; 2. C.F.R. I 27 puncte (1); 3. Constructorul 26 puncte; 4. C.F.R. II 25 puncte; 5. Stăruința I 22 puncte; 6. Ilefor 21 puncte; 7. I.R.A. 18 puncte; 8. Fabrica de zahăr 18 puncte; 9. U.R.C.C. 16 puncte; 10. Voința II 12 puncte (1); 11. Ciocanul II 11 puncte; 12. Stăruința II 10 puncte. MARŢI, 14 IANUARIE CINEMA _ TG.-MUREŞ — Arta: filmul Astă-seară mă distrez. Progresul: filmele Duelul lung şi Frumoasele vacanţe. Select: filmul America, America. Muncitoresc: filmul Viva Maria. Flacăra: filmul O lume nebună, nebună, nebună. Unirea: filmul Şapte oameni de aur. SIGHIŞOARA — Lumina: filmul Judoka, agent secret. Tîrnava: filmul In oraşul „S“. LUDUŞ — Flacăra: filmul Winnetou, seria a IlI-a. SARMAŞ — Popular: filmul Domnişoarele din Rochefort. REGHIN — Patria: filmul Poemul celor două inimi. Victoria: filmul Intre noi. TÎRNAVENI — Melodia: filmul Neînţelesul. SOVATA — Doina: filmul Vin cicliştii. SÎNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: filmul Premiere strict secrete. FÎNTÎNELE — Patria: filmul Un dolar găurit. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul: filmul Praştia de aur. Conferinţe In sala de conferinţe de la etajul II a Casei de cultură a sindicatelor, azi, la ora 18, în ciclul „Legislaţia muncii“, va fi ţinută expunerea „Norme de muncă şi salarizare". Va vorbi: Oláh Ştefan, jurist. STUDENŢII INSTITUTULUI DE TEATRU din Tg.-Mureş prezintă în sala Studio, azi, la ora 20, „Orfeu în infern“, piesă de Tennessee Williams. TELEVIZIUNE 17,35 — Consultaţii la limba română; 18,05 — Limba engleză; 18,30 — Pentru copii; 19,00 — Telejurnalul de seară; 19,30 — Publicitate; 19,40 — Actualitatea economică; 20,05 — Film serial pentru tineret. Cutreierînd pămîntul. Episodul Anglia; 20,30 — Concert de muzică uşoară; 22,00 — Actualitate teatrală; 22,45 — Telejurnalul de noapte. AGENŢIA O. N. T.MUREŞ organizează următoarele excursii: □ TURCIA — ISTANBUL 10 zile cu autocarul. Trim. I. 1969, pe itinerarul Tg.-Mureş — Plevna — Sofia — Plovdiv Istanbul — Tg.-Mureş. Preţ informativ: 3 500 Iei. Termen de înscriere: 15 ianuarie 1969. ■ R.D.G. TÎRGUL DIN LEIPZIG, cu trenul, intre 28 februarie — 11 martie 1969, pe itinerarul: Praga — Leipzig — Berlin — Dresda. Prețul: 1.748 + 332 lei. Termen de înscriere: 20 ianuarie 1969. un un an de sesiune studenţească Ce aduce nou actualul sistem de examinare? — Recunosc in fiecare nouă sesiune de examene şi un fel de ocazie unică pentru profesori de a examina studentul nu numai sub aspectul strict al cunoştinţelor de specialitate ci şi ca viitor specialist, ca viitor cetăţean. Aşadar, ce aduce nou actuala sesiune in sistemul său de examinare? — Organizatoric vorbind, ne spune prof. dr. RACZ GABRIEL, decanul facultăţii de farmacie au apărut în această primă sesiune din anul universitar curent noi facilităţi, le-aş spune, pentru studenţi. Examenele sunt eşalonate pe o perioadă destul de îndelungată (15 ianuarie — 5 februarie), nu depăşesc numărul de 3. Pe lingă toate acestea studenţii au dreptul să-şi dea şi probe parţiale, din acele materii care au stabilit examenul integral la sfirşitul cursului. Pentru viitorii absolvenţi noutate este şi faptul că examenul de diplomă constă numai în susţinerea şi dezbaterea publică a lucrării de diplomă. Au fost reduse orice alte examene scrise sau orale. Astfel conceput, examenul de diplomă nu trebuie privit ca un obstacol ultim apărut la absolvirea facultăţii ci ca un moment, final e drept, dar extrem de important în viaţa viitorului specialist, moment care reflectă întreaga perioadă de pregătire a lucrării, începută în anul IV, la alegerea subiectului. Examinăm, dacă termenul e adecvat şi suficient de propriu, la examenul de diplomă nu numai pe viitorul farmacist sau medic ci şi pe viitorul intelectual cetăţean care va merge să-şi pună cunoştinţele şi capacitatea de muncă in slujba societăţii, a colectivităţii, a sănătăţii fiecărui om în parte. Fiecare nouă promoţie vine să răsplătească, să confirme investiţia de muncă şi strădanie generală depusă de-a lungul întregii facultăţi de a da absolvenţi cu o înaltă ţinută etică, bine pregătit profesional vieţii, societăţii. Personalitatea farmaciştilor noştri se desăvirşeşte în anii IV şi V, cînd în cercurile ştiinţifice aceştia lucrează independent, pentru elaborarea lucrării de diplomă care adesea reprezintă o contribuţie personală şi inedită a studentului, ne spune conf. dr. TEODOR GOMA, de la catedra de chimie anorganică. Problema însă se pune că chiar dacă în primii ani studentul audiază cursurile fundamentale, nu se pierd din vedere problemele specifice profesiunii de farmacist. Referindu-ne la studenţii anului 1 în cadrul prelegerilor şi a lucrărilor practice, ei au fost puşi în situaţia să elibereze singuri anumite tematici legate de materia prezentată la curs pe care apoi le-am dezbătut in seminarii. Anul I este anul în care studentul este deprins cu stilul de muncă universitar; studentul este învăţat „să studieze“; viitorul intelectual acum începe să-şi însuşească stilul de muncă propriu categoriei sociale din care va face parte. La actuala sesiune pentru anul I urmăresc pe lingă cunoașterea materiei, mai ales formarea gindirii logice, stabilirea conexiunii problemelor, de altfel ceea ce am urmărit de-a lungul întregului semestru. — Noutatea in sistemul de examinare în actuala sesiune, ne spune tov. asistent univ. IOAN NICOLAESCU, de la catedra de biofizică, constă în faptul că voi urmări ca studentul să stabilească permanent legătura cu cunoştinţele căpătate la lucrările practice. Pentru aceasta pe biletele de examen vor fi stabilite subiecte ce se vor referi la legătura logică dintre teorie şi practică. Tematica examenului a fost predată de mult studenţilor. — Vă referiţi la anul I stomatologie? — Fiind primul examen pentru acest an, toată perioada pină la 20 ianuarie, cînd are Ioc examenul, sînt permanent la catedră şi dau consultaţii. — Cum e folosit acest prilej de către studenţi? — Tot timpul semestrului studenţii au venit în număr destul de redus la consultaţii. Acum vin în număr foarte mare şi fără să mai fie invitaţi, pentru că învăţînd pentru examen descoperă problemele dificile sau încă neînţelese. Adevărul este că au avut şi greutăţi în asimilarea materiei întrucît studenţii au venit cu oarecari lacune din liceu. — Aţi orientat studenţii încă din timpul semestrului în ce priveşte noul sistem de examinare? — Da. In predarea noţiunilor ara urmărit permanent corelaţia dintre biofizică, biochimie şi fiziologie. In preajma sesiunii am constatat că studenţii acestui an au un nivel mulţumitor de pregătire avînd în vedere că este şi un an bun. — Ce v-a condus la acest sistem de examinare? — Experienţa anterioară şi faptul că nu se făcea legătura între aceleaşi noţiuni studiate la materii diferite (fizică, chimie, matematică). In acest sens cred că e bine ca la fiecare curs să se amintească în permanenţă aplicabilitatea practică a noţiunilor. — Condiţii de studiu in actuala sesiune? — Bibliotecile institutului sunt supraaglomerate. Săli de lectură foarte puţine la cămine. S-au luat măsuri ca studenţii să poată folosi şi sălile de curs ale institutului cînd sunt neocupate. — Biblioteca municipală nu este prea solicitată de studenţi în această perioadă cu toate că ea oferă un loc foarte bun de studiu. — Nu sunt obişnuiţi studenţii să înveţe acolo. — ? ! — Biblioteca institutului şi-a adaptat programul nevoilor studenţilor. Au fost procurate cursuri litografiate din alte centre universitare, astfel ca studenţii să nu întîmpine greutăţi din acest punct de vedere. Catedrele au depus la bibliotecă din vreme bibliografia Aceasta poate fi pusă imediat la dispoziţia studentului. In plus s-a îmbunătăţit substanţial masa la cantină. Pentru a nu se pierde prea mult timp la micul dejun şi cină, s-au luat măsuri ca acestea să fie servite in incinta căminului „Apollo“. OLGA APOSTOL ILEFOR TIRGU-MEREŞ STRADA BOLYAI 17/A, angajează prin concurs maiştrii tîmplari Pentru unităţile din Tg.-Mureş, Reghin, Sovata. Condiţiile de angajare sunt cele cuprinse în H.C.M. nr. 1.053/1959. Cererile se vor depune la serviciul personal al întreprinderiinformaţii suplimentare se pot primi la telefon nr. 4081.