Steaua Roşie, septembrie 1969 (Anul 20, nr. 207-231)

1969-09-19 / nr. 222

PAui.VAu Mt/AUA KOriK 0- & ^ 1V1 P 5£SS.ISS5^ „Un glonte pentru general Peisajul atît de insolit al ţinuturilor mexicane, obiceiurile şi modul de viaţă al locuitorilor săi, lupta lor pentru o existenţă mai fericită au constituit nu o dată subiectul a numeroase filme din multe ţări. „Un glonte pentru general" este un asemenea film, în care producătorii italieni s-au inspirat din revoluţia mexicană. Personajul principal a fost ales in persoana tinărului Bill, care va căuta prin toate mijloacele şi va reuşi in cele din urmă să-l ucidă pe generalul Elias, conducătorul revoluţiei.Filmul este programat să ru-leze la cinematograful „ARTA“.  „Cavalerii aerului“ Filmul cehoslovac „Cavalerii aerului" are ca protagonişti trei aviatori cehoslovaci care au luptat în aviaţia britanică în timpul celui de-al doilea război mondial. Filmul redă peripeţiile celor trei eroi in timpul unei misiuni de noapte, în cursul căreia bombardierul este avariat și echipajul se salvează cu greu, aterizând cu aparatul la sol. „Totul de vînzare“ Cinematograful „SELECT" va rula noua producţie a Studiourilor poloneze „Totul de vînzare“. Filmul este ecranizarea legendei unui mare actor, Zbigniew Cybulski, legendă care i-a aureolat nu numai creaţiile, ci şi viaţa. Actorii, care poartă pe ecran propriile lor prenume, îşi joacă propriile lor roluri. „Totul de vînzare“ este un film extraordinar, în care realitatea şi ficţiunea se amestecă, pentru a da naştere, împotriva voinţei regizorului — Andrey Wajda, prieten nedespărţit al regretatului actor — unui nou mit. POŞTA Radul Tănase, Sighişoara. Dacă sînteţi pensionar de gradul III de invaliditate, potrivit dispoziţiunilor prevăzute de art. 59 din Legea nr. 27/1966, pe timpul cit sînteţi angajat, aveţi dreptul să primiţi, pe lingă salariu, şi pensia în întregime, fără însă ca acestea împreună (pensia şi salariul) să poată depăşi salariul tarifar în vigoare corespunzător funcţiei avute la data pensionării. Dacă salariul tarifar împreună cu pensia, ori numai salariul, depăşeşte salariul tarifar in vigoare corespunzător funcţiei avute la data stabilirii pensiei de invaliditate, atunci pensia se reduce sau se suspendă, după caz. Popa Gheorghe, Lăscud. Pensia dv. pentru limită de virstă cu vechime incompletă (13 ani) in sumă de 350 lei lunar, a fost acordată in temeiul dispozițiunilor art. 4 alin. 2 din H.C.M. nr. 25/ 1967, potrivit căruia, dacă din calcul rezultă o pensie mai mică decit suma de 350 lei, atunci pensia se aprobă in acest cuantum. In urma adăugării celor doi ani de vechime de care amintiţi în scrisoare, făcîndu-se recalcularea drepturilor dv„ a rezultat o pensie sub cuantumul stabilit iniţial. Pentru acest motiv, prin decizia de adăugare aţi fost menţinut cu cuantumul pensiei din prima decizie, adică cu suma de 350 lei. Frajko Ludovic, Miheşul de Lupte- Dacă consiliul popular comunal nu posedă acte pentru dovedirea timpului lucrat în calitate de agent veterinar, considerăm că vă puteţi adresa consiliului popular al oraşului Luduş, care deţine arhiva fostului sfat popular raional, unde nu este exclus să se găsească documente din care să rezulte activitatea prestată- Dovada timpului lucrat in funcţia menţionată, pe calea reconstituirii, o puteţi face numai în situaţia in care sînteţi angajat. Dacă aveţi această calitate, cu cererea de reconstituire a juridica vechimii în muncă, va trebui să vă adresaţi comitetului de sindicat din întreprinderea sau instituţia unde lucraţi. Lechinţan Vaier, Luduş, str. 8 Martie nr. 43. Timpul cu o persoană a lucrat ca ucenic, potrivit dispoziţiunilor art. 32, lit. b din H.C.M. 252/1967, se are în vedere ca vechime in muncă la stabilirea pensiei, numai în situația în care, se face dovada că pe timpul uceniciei, ucenicul a primit salariu ori că, a cotizat la fostele Asigurări Sociale. Textul legii condiţionînd deci recunoaşterea unor asemenea perioade de dovada salarizări ori a cotizării la fostele Asigurări Sociale, rezultă că asemenea perioade nu se pot reconstitui pe cale de declaraţii de martori. In consecinţă, conchidem că, timpul lucrat de către dv. ca ucenic, nu se poate reconstitui prin declaraţii cu martori. Klonoţchi Nicolae, Răstoliţa- Boria 283. Pensia pentru limită de virstă, aşa cum se desprinde din însăşi denumirea acestei pensii (pentru limită de virstă) rezultă că, pentru obţinerea unui atare drept pe lingă vechimea în muncă prevăzută de Legea pensiilor, solicitantul trebuie să îndeplinească şi condiţia legală cu privire la virstă. In conformitate cu prevederile art. 7, lit. b din Legea nr. 27/1966, republicată la 1 februarie 1960, pe lingă vechimea in muncă de 37 ani ce o arătaţi in scrisoare, care a fost prestată in grupa a III-a pentru a putea beneficia de o atare pensie, trebuie să aveţi şi virstă de 60 ani împliniţi. Din datele ce rezultă din scrisoarea trimisă se desprinde că, sînteţi în etate de numai 58 ani împliniţi. Datorită acestei situaţii in prezent nu puteţi beneficia de pensie pentru limită de virstă. Pentru obţinerea acesteia, vi se deschide dreptul numai la data de 19 decembrie 1970. CSIKI ştefan consilier juridic ŞTIRI sportive MÜNCHEN 18 (Agerpres). La München a avut loc tragerea la sorţi a jocurilor primului tur din cadrul competiţiilor europene de baschet. In „Cupa campionilor europeni" (masculin), campioana României, echipa Dinamo Bucureşti, va întîlni formaţia Partizan Tirana. In competiţia similară rezervată formaţiilor feminine, Rapid Bucureşti are ca adversară în primul tur echipa Mapoel Tel Aviv. Astăzi încep la Sofia întrecerile celei de-a 14-a ediţii a campionatelor europene de lupte libere, la care participă sportivi din 18 ţări. La această competiţie. România va fi reprezentată de un lot de 10 luptători dintre care se remarcă P. Coman (categ. 02 kg), P. Poalelungi (categ. 08 kg), L. Ambruş (categ. 74 kg) şi A. Maindt (categ. 100 kg). (Agerpres) Ip firste C*yiA? „Femeia îndărătnică Pîrcă la deschiderea oficială a stagiunii teatrale, spectatorii din Tirgu-Mureş şi din judeţ vor putea urmări încă cîteva piese ale unor teatre din ţară, aflate în turneu pe meleagurile noastre. După actorii Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra“, pe scena Palatului culturii vor putea fi văzuţi cei ai Teatrului Naţional din Cluj în piesa „Femeia îndărătnică“ de Shakespeare. In distribuţie, cîţiva actori de prima mărime ai scenei naţionalului clujean : Melania Ursu, Gheorghe Nuţescu, George Gherasim, Alexandru Munte şi alţii. Spectacolul va avea loc în ziua de 21 septembrie, orele 17 și 20. Ansamblul folcloric „Ciocîrlia“ Cunoscutul ansamblu folcloric „Ciocîrlia" care a dus în mai toate continentele lumii faima cîntecului şi dansului popular românesc va putea fi admirat in tot ce are el mai frumos de către publicul tîrgumureşean într-un spectacol folcloric, care va avea loc în ziua de 26 septembrie, ora 19, la Teatrul de vară. La reuşita spectacolului îşi vor da concursul membrii corpului de balet, precum şi cunoscuţii solişti Aurelia Fătu-Răduţiu, artistă emerită, Ioan Cristoreanu, Maria Ciobanu, Maria Butaciu, Simion Pop şi alţii. Dirijor, compozitorul și directorul artistic al ansamblului Constantin Arvinte. Este ora 6. La Policlinica nr. 1 din Tg.-Mureş rindul se îngroaşă mereu. Sunt deja zeci de oameni, bărbaţi şi femei, aşteptînd deschiderea uşii pentru a obţine un număr de consultaţie. Cu ce suferă fiecare, nu putem şti. In orice caz, oamenii n-au venit aici în zadar. Căci, consultat din fir in păr, chiar şi cel care se socoteşte sănătos tun, are ceva în organism. Şi cite boli nu există pe faţa pămintului! Aşa că, fiecare cu boala lui, recurge la medic, unul pentru a se trata, altul pentru a beneficia de concediu medical. Şi toţi cei care la aceasta oră aşteaptă să intre într-un cabinet medical sau altul, nu vor intra azi pe porţile întreprinderilor sau instituţiilor ai căror angajaţi sunt. Unii poate se vor interna în spitale, alţii vor sta acasă la pat, iar unii vor pleca să-şi viziteze rudele sau prietenii, chiar şi peste hotare. Da. La unii oameni conştiinţa încă nu s-a ridicat la un asemenea nivel incit să înţeleagă că interesele societăţii sunt mai presus decit cele personale, că activitatea la locul de muncă nu constituie o simplă problemă personală, ci o mare îndatorie socială. Şi astfel, vrînd să-şi rezolve anumite probleme, unii aleargă la medic, răsuflînd apoi uşuraţi cu certificatul medical în buzunar. Ce înseamnă aceasta pentru producţie? Căutind răspunsul dorit, ne-am oprit la cooperaţia meşteşugărească din judeţ, în ale cărei unităţi îşi desfăşoară activitatea mii de bărbaţi şi femei, de toate vîrstele şi profesiile. Interlocutorul nostru este tovarăşul I. Sail, preşedintele Filialei Mureş a Casei de asigurări sociale şi pensii din cooperaţia meşteşugărească. — In cooperativele meşteşugăreşti din judeţ şi in special în cele din Tg.-Mureş, indicele de morbiditate este deosebit de ridicat. In primul semestru al acestui an, de pildă, la cele 7 cooperative meşteşugăreşti din Tg.-Mureş s-au înregistrat 21.280 zile lipsuri in producţie pentru boală şi accidente. In acest timp se putea realiza o producţie in valoare de peste 2.800.000 Iei. Cele mai multe lipsuri in producţie pe motiv de boală se constată la cooperativa „Textila Mureş“ — 7.106 zile şi la „Arta Mobila“ 4.311 zile. La aceasta din urmă, de pildă, socotit la numărul total al lucrătorilor, rezultă 57,12 ore lipsă in medie pe lucrător. — Care sunt cauzele indicelui ridicat al morbidităţii? După cum se ştie, an de an se cheltuiesc fonduri tot mai mari pentru protecţia muncii, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. — Intr-adevăr, asigurarea unor condiţii cit mai bune de muncă, de igienă, stă in centrul preocupărilor partidului şi statului nostru, s-a făcut mult in această direcţie. In vederea îmbunătăţirii continue a acestor condiţii, în fiecare cooperativă activează comisii de asigurări sociale şi protecţia muncii, delegaţi cu asigurările sociale şi inspectori obşteşti in fiecare secţie. Cu regret insă unele conduceri de cooperative nu sprijină aceste comisii conform prevederilor Statutului, nu analizează activitatea lor şi nu-şi însuşesc propunerile. Nu există din partea conducerilor cooperativelor preocupare suficientă nici pentru crearea celor mai bune condiţii de muncă în secţii şi în special acolo unde există multe femei. Spun aceasta deoarece cele mai multe zile de incapacitate de muncă pentru boală se constată la femei (61,33 la sută). In unele secţii şi ateliere lipseşte aerisirea, încălzirea, apărarea împotriva acţiunii gazelor toxice. Nu se acordă importanţa cuvenită nici curăţeniei, dezinfectării periodice a încăperilor sanitare şi sociale. Neajunsuri se constată şi în privinţa respectării legislaţiei muncii in vigoare; nu se respectă timpul de muncă, pauza de masă, planificarea concediilor, se efectuează ore suplimentare etc. Grav este faptul că nu numai la secţiile vechi, dar nici la unităţile noi nu sunt asigurate condiţii corespunzătoare. La secţia de croitorie în serie din strada Lungă, de exemplu, aparţinind cooperativei Textila Mureş, unde lucrează circa 60 de femei, lipsesc vestiarele şi chiar şi instalaţiile sanitare. Asemenea situaţii întilnim şi la alte secţii. Deci, o cauză a îmbolnăvirilor, a numărului mare de zile lipsă din producţie s-ar datora unei oarecare superficialităţi cu care este privită problema protecţiei şi igienei muncii de către conducerile cooperativelor. Aţi văzut la televizor cazul de la cooperativa „Chimica“ din Bucureşti? Din cauza neglijării măsurilor de protecţia şi securitatea muncii, aici a avut loc un incendiu soldat cu mari pagube materiale şi victime omeneşti. Din acest caz poate o să înveţe şi conducerile cooperativelor din judeţul nostru. In problema indicelui ridicat de morbiditate, nu credeţi că ar trebui să existe mai mare răspundere la eliberarea certificatelor medicale? — Sunt întru totul de acord. Cred că in multe cazuri se acordă cu prea mare uşurinţă concediu medical. Interesant este faptul că mulţi lucrători din cooperaţia meşteşugărească, şi in primul rînd cei din unităţile de croitorie, coafură etc., înconjoară dispensarul medical al cooperativelor meşteşugăreşti, recurgînd, prin medicii de circumscripţie, direct la medicii specialişti, obţinind imediat concediu medical. Această uşurinţă cu care se acordă concediu medical, in special de către neurologi şi ginecologi, constituie o altă cauză a indicelui ridicat de morbiditate. O investigaţie mai largă ar scoate la iveală, fără doar şi poate, numeroase alte cauze ale marelui număr de zile muncă lipsă din producţie. Oricare ar fi aceste cauze, atît in cooperaţia meşteşugărească cit şi în alte domenii de activitate, ele trebuie temeinic analizate şi întreprinse măsuri concrete pentru ca la uşile policlinicilor să nu mai întilnim zilnic sute de oameni. Căci nu în puţine cazuri, medicul constată una şi pacientul simte alta. II. POPSOR Ce constată medicul şi ce simte pacientul COMPLEXUL PORCIN DE SELECŢIE ŞI TESTARE DIN GORNEŞTI Agenţia O. N. T. Mureş, organizează excursie la BUCUREŞTI PENTRU VIZITAREA EXPOZIŢIEI ŞI VIZIONAREA MECIULUI DE FOTBAL ROMANIA—PORTUGALIA. Plecarea din Tg.-Mureş: 11 octombrie 1969, întoarcerea: 12 octombrie 1969, după meci. Preţul 162 lei, în care se include transportul cu autocarul, cazare la hotel, două mese de prînz şi biletele de intrare la expoziţie şi la meci. Combinatul de îngrăşăminte azotoase Tg.-Mureş recrutează candidaţi pentru examenul de admitere la şcoala de specialitate postliceală in meseria de PROIECTANT IN INDUSTRIA CONSTRUCTOARE DE MAŞINI, cu durata de doi ani. Examenul de admitere şi cursurile vor avea loc la Grupul şcolar chimic Făgăraş. Înscrierile se fac la sediul combinatului, zilnic, intre orele 8—14 pină la data de 22 septembrie 1969 Examenul de admitere se ţine intre 25—30 septembrie a. c. Ne pot înscrie numai băieţi, absolvenţi ai liceului, cu sau fără diplomă de bacalaureat, fără limită de virstă din oraşul Tg.-Mureş şi diai comunele subordonate-Actele necesare pentru înscriere: — certificat de naştere în original şi copie; — diploma de bacalaureat sau certificat de absolvire a liceului; — buletin de analiza sîngelui şi examen radiologie pulmonar; — certificat medical eliberat de circumscripţia de care aparţine candidatul. Informaţii suplimentare la sediul combinatului sau la telefon 56.16, interior 461. Agenţia C. N. T. Mureş, ORGANIZEAZĂ excursie de 4 zile PENTRU VIZITAREA MĂNĂSTIRILOR DIN NORDUL MOLDOVEI. Plecarea, la 25 septembrie 1969, ora 6,00, înapoierea, la 28 septembrie 1969. Preţul: 294 Iei, în care se include transportul cu autocarul Skoda Lux, cazarea şi masa de prînz. COMITETUL EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR AL JUDEȚULUI MURES COMUNICA. LISTA PREŢURILOR de contractare şi cu amănuntul plafon la unele legume stabilite prin deciziile nr. 427 și 430 1969. Nr. Denumirea crt. produsului Unitatea de măsură extra Calitatea III 1. Roşii sortate amănuntul kg 2,00 1,65 1,40 2. Ridichi de bere cu frunze, 5 buc. la legătură contract lg 0,60 0,45 amănuntul *»— 0,85 0,65 Intrarea în vigoare a preţurilor: — la ridichi de bere atît preţurile de contractare cit şi cele cu amănuntul plafon la data de 19 septembrie 1969, ora zero; — la roşii sortate prețul cu amănuntul la data de 22 septembrie 1969, ora zero. /. /. 5. Antrepozitul frigorifer Tirgu-Mures STR. GH. DOJA NR. 62 angajeaza prin concurs MAISTRU TRANSARE CARNE pe data de 15 octombrie 1969. Condiții de admitere conf. H.C.M. nr. 1.061 1959. înscrierile se fac pînă la 13 octombrie 1969, ora 14. „Surpriză“ în prima zi de şcoală Cu citeva săptămâni înaintea începeriinoului an şcolar, elevi şi părinţi au vizitat unităţile comerciale pentru a-şi cumpăra cele necesare — uniforme, caiete şi alte rechizite. In general magazinele sunt aprovizionate satisfăcător cu aceste mărfuri, însă mai sunt unele lacune şi în special în ceea ce priveşte tipurile de caiete pentru clasele mici. Pentru elevii din clasele I, II, III, încă dinaintea începerii şcolii, părinţii se îngrijesc să le cumpere caietele. Cum e şi firesc, au trecut pe la librării şi cu încredere incompetenţa lucrătorilor de aici, le-au solicitat să-i servească cu caiete pentru clasa in care se află copiii. De la librărie cumpărătorii au plecat acasă bucuroşi. Surpriza a apărut însă în prima zi de şcoală când elevii au scos caietele pe bancă, învăţătoarea le-a atras atenţia ca să spună acasă părinţilor să le cumpere alte caiete (le-a dat şi o mostră) că cele pe care le au nu siaut bune Şi, astfel, oamenii au început să colinde librăriile căutind noul tip de caiete a căror identitate este total necunoscută de librari. — Vă rog caiete pentru clasa a - a— Cite doriţi ? — Din fiecare tip cite două bucăţi ! — Poftiţi ! — Din acestea am mai cumparat, de 30 de lei, dar laşcoală ni s-a spus că nu sint bune. Am dori ,now|_ .tip.. de_ qaiete indicate de şcoală. — Aşa ceva nu avem, incercaţi in altă parte, poate găsiţi acolo ! Dar, la fiecare librărie râspunsul a fost acelaşi: nu cucunoaştem. Nu avem... întrebarea e: ce se fac elevii ? Invăţătorii le cer caiete tip nou, iar în librării nu se găsesc. E cazul ca în cel mai scurt timp Inspectoratul şcolar judeţean şi C.L.D.C. să rezolve problema caietelor pentru că părinţii elevilor nu au bani de aruncat in vint... IOAN HUSAR AGENDA VINERI, 19 SEPTEMBRIE Cinema TG.-MUREŞ — Arta: Angelica şi sultanul. Progresul: Adio, Gringo. Select: Samuraiul. Tineretului: Tarzan, omul junglei. Muncitoresc: Pe urmele şoimului. Flacăra: Răzbunarea haiducilor. SIGHIŞOARA — Lumina: Tata şi expresul colonelului von Ryan. LUDUŞ — Flacăra: La dolce vita (ambele serii). SARMAŞU — Popular: Paradisul îndrăgostiţilor. REGHIN — Patria: Noaptea generalilor. Victoria: Alexandru cel fericit. TÎRNAVENI — Melodia: Drumul spre „Saturn“. SOVATA — Doina: Cavalerii aerului. SÎNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Tată de familie. FlNTÎNELE — Patria: Feldmareșala. MIERCUREA NIRAJULUI — Niraj: Pe teren propriu. Televiziune 10,00 — Limba rusă; 10,25 — Limba spaniolă (reluări); 17,00 — Campionatele europene de atletism; 19,15 — Tineri interpreţi de muzică populară; 19,30 — Telejurnalul de seară; 19,45 — Ediţie specială — actualitatea în agricultură; 20,00 — Filmul artistic: Ape limpezi; 21,25 — Dialog muzical cu Luiza Costache şi Dorin Anastasiu; 21,45 — Reflector; 22,00 — Mult e dulce şi frumoasă; 22,25 — Telejurnalul de noapte şi buletinul meteorologic; 22,40 — Publicitate; 22,45 — Cîntă sextetul vocal polonez „Ali Babki“; 23,00 — închiderea emisiunii. Operetă Opera maghiară de stat din Cluj, prezintă azi, la orele 17 şi 20,30, în sala mare a Palatului culturii, opereta „Contesa Mariţa" de Kálmán Imre.