Steaua Roşie, mai 1970 (Anul 21, nr. 101-126)

1970-05-23 / nr. 119

PAGINA 2 STEAUA ROŞIE CU INIMA ŞI CU FAPTA ALATURI DE CEI LOVIŢI DE STIHIA APELOR DEZLANJUITE Generozitatea umană nu are margini. O dovedesc mii şi mii de fapte izvorîte din dorinţa fierbinte a oamenilor animaţi de cele mai profunde sentimente umanitare de a veni în ajutorul semenilor lor aflaţi în situaţie grea. Pagini întregi nu ar putea cuprinde numele celor care s-au grăbit să întindă o mină caldă, frăţească pentru ca impasul pricinuit de dezlănţuirea furiilor naturii să fie cît mai curînd depăşit, pentru ca rănile provocate de calamitate să se vindece cît mai repede. ... Apele învolburate au devastat şi locuinţa lui Vener Alexandru din strada Voiniceni nr. 52 Tg.-Mureş. Părinţii, împreună cu cei 6 copii, au rămas fără îmbrăcăminte. Din obiectele donate de atîţia şi atîţia oameni inimoşi, adunate la Sediul Comitetelor judeţean Mureş şi municipal Tg.-Mureş al femeilor, întreaga familie a fost îmbrăcată. Cantităţi impresionante de îmbrăcăminte, încălţăminte şi alimente au fost distribuite şi altor familii de sinistraţi din Tg.-Mureş, Cuci, Sînpaul, Cheţani, Bogata, Mica, Găneşti, Ghindari, Sîngeorgiu de Pădure, Sărăţeni şi din alte localităţi. La centrul de colectare a obiectelor din Piaţa Trandafirilor nr. 26 destinate sinistraţilor se desfăşoară o muncă titanică de sortare şi împachetare a miilor de costume, paltoane, rochii, şi rochiţe, pantaloni, pantalonaşi, ciorapi, lenjerie, pleduri, bluze, fuste etc., etc. al căror număr sporeşte cu fiecare clipă. Pensionarul Vali Iuliu din strada Mihai Viteazu nr. 2, a adus un sac întreg de haine şi încălţăminte (12 perechi) în cea mai bună stare. — Sîntem trei persoane în familie şi ne-am gîndit să ajutăm şi noi, pe măsura posibilităţilor noastre pe cei care au suferit de pe urma inundaţiei — a spus donatorul. Rînd pe rînd sosesc alţi şi alţi cetăţeni din oraş încărcaţi cu pachete destinate sinistraţilor: Parkas Maria din Piaţa Trandafirilor nr. 53, Matei Măria din Piaţa Armatei nr. 26 şi alţii. Grădiniţa de copii cu cămin nr. 6 din strada Eminescu a oferit 100 bucăţi de pantalonaşi-salopetă şi fustiţe pentru copii în vîrsta de 5—6 ani. Din comuna Zau de Cîmpie a sosit un transport cuprinzînd rechizite şcolare, o cantitate considerabilă de încălţăminte şi haine. Şi Casa ofiţerilor din Cluj a trimis la Tg.-Mureş îmbrăcăminte şi alte obiecte. Soţia cetăţeanului Trifan Gheorghe din Subcetate nr. 292, s-a deplasat la Tg.-Mureş pentru a putea preda personal o frumoasă cuvertură de pat, lucrată de ea, şi un geamantan întreg de alte obiecte. Suma obţinută prin valorificarea cuverturii va fi vărsată la fondul pentru ajutorarea sinistraţilor. Iată încă unul dintre momentele  emoţionante pe care le-am trăit la sediul Comitetelor judeţean şi municipal ale femeilor: Susana Borbély din strada Podeni nr. 92, care a scăpat împreună cu bunica ei de furia apelor doar într-o haină de casă, a primit îmbrăcăminte şi pentru copilul pe care îl va naşte în aceste zile. Impresionant este şi interesul pe care-l manifestă locuitorii judeţelor necalamitate, faţă de soarta copiilor ale căror familii au avut de suferit din cauza inundaţiei. Scrisori şi telegrame sosesc la Comitetul judeţean de partid şi la Consiliul popular judeţean în care cetăţenii din diferite localităţi se oferă să îngrijească astfel de copii. Marica Victor din Bucureşti, strada Presei nr. 3, ap. 19, sectorul VIII, a trimis următoarea telegramă: „Primesc pentru un an de zile copii din clasele a II-a sau a IlI-a cu întreţinerea mea“. O altă telegramă, semnată de familia Bodea Nicolae, funcţionar, strada Brazda lui Novac bloc D/4, etajul III, apart. 14, scara II, telefon 1-24-84 — Craiova, glăsuieşte astfel: „Cerem pentru întreţinere un băiat sau o fetiţă dintr-o familie sinistrată din Tg.-Mureş“. Toate acestea se adaugă la impresionantul buchet de fapte generoase închinate uşurării suferinţelor pe care le înfruntă în aceste zile cu demnitate atîţia şi atîţia oameni. GIDÓFALVI ILDIKÓ La GHINDARI aparatul de fotografiat a surprins în imagine operaţia de sortare a peste 4.000 articole de îmbrăcăminte donate în comună pentru sinistraţi. Intre ele se află haine pentru copii, tricotaje, costume bărbăteşti şi pentru femei, stofe, lenjerie, prosoape, încălţăminte. CONTRIBUIM MESENILOR Consiliul comunal al Frontului Unităţii Socialiste din Nadeş a organizat în seara zilei de 19 mai a. c. adunări populare în cele patru sate aparţinătoare comunei (Nadeş, Tigmandru, Măgheruş şi Pipea) la care au participat peste 1.300 de cetăţeni, cu care prilej locuitorii salariaţi din aceste sate au hotărît ca în cursul anului curent să acorde lunar salariul lor pe o zi pentru ajutorarea celor care au fost inundaţi. O astfel de hotărîre au luat şi membrii cooperatori, să acorde şi ei lunar, pînă la sfirşitul anului, contravaloarea unei norme. Astfel, s-a stabilit, ca cetăţenii comunei Nadeş să verse la fondul ce se constituie pentru ajutorarea celor ce au fost loviţi de calamitatea naturală, 100.000 de lei. Oamenii muncii din comuna Nadeş şi-au mai propus să ofere populaţiei care a suferit de pe urma inundaţiilor: 5.000 de ouă, 2.000 de kg de cartofi, 1.000 kg de cereale (grîu şi porumb), cantităţi în mare parte deja colectate. Pentru înlăturarea rănilor pricinuite de ape în municipiul Sighişoara, locuitorii Nadeşului vor efectua 500 de zile-muncă patriotică. Această acţiune a şi început în ultimele trei zile, cîte 100 de persoane au lucrat în oraşul Sighişoara la refaceri. IN SPRIJINUL sinistraţilor Casa de cultură a sindicatelor din Tg.-Mureş se alătură zecilor de instituţii din judeţul nostru în vasta şi generoasa acţiune de ajutorare a populaţiei sinistrate. Astfel, în ziua de 1 iunie, la sediul Casei de cultură, se va deschide o expoziţie cu vînzare din lucrări de artă plastică , pictură, sculptură etc., creaţii ale artiştilor amatori din municipiul nostru. Sumele care vor fi realizate din vînzări vor fi depuse în contul C.E.C. 2.000. Formaţia de teatru a Casei de cultură se va deplasa duminica viitoare (31 mai) în localitatea Miercurea Nirajului, unde, pe scena căminului cultural, va prezenta piesa „Cei ce-şi întemeiază un cămin“ de Kiss L. — Fejér Gy. Banii care se vor stringe din vînzarea biletelor la acest spectacol vor fi donaţi, de asemenea, în folosul populaţiei care a suferit de pe urma calamităţilor naturale. Spectacolul în aer liber pe care şi-a propus să-l prezinte publicului tîrgumureşean ansamblul folcloric al Casei de cultură se va bucura de participarea unui solist de la Radioteleviziunea bucureşteană. Veniturile realizate vor întregi sumele destinate, de asemenea cetăţenilor loviți de calamitate. Camioane încărcate de la cooperatorii din Teleorman Zilele acestea am cunoscut un om străin de oraşul nostru. Avea faţa brăzdată de oboseală şi nesomn, iar sufletul îi era încărcat de tristeţe pentru tot ce a văzut în drumul său pe meleagurile pustiite de inundaţii. II cheamă Vasile Gheorghe şi este inginer agronom la Direcţia agricolă judeţeană Teleorman. — Am auzit de nenorocirile ce s-au abătut asupra oamenilor din această parte a ţării. Imaginea pe care mi-o făcusem despre această calamitate era însă foarte săracă faţă de realităţile pe care le-am văzut acum cu ochii. — Cu ce ocazie sînteţi în oraşul nostru? — Vestea grelei încercări care s-a abătut asupra oraşelor şi satelor judeţului Mureş a ajuns şi la ţăranii cooperatori din judeţul nostru. In marea lor omenie, în ataşamentul lor faţă de populaţia sinistrată de aici au hotărît să trimită un prim ajutor în legume, zarzavaturi şi alte produse alimentare. Un număr de 30 de cooperative agricole, printre care cele din Cernetu, Ţigăneşti, Viişoara, Strobăneasa, Zimnicea, Izvoarele, Suhaia, Călineşti şi Beiu, au trimis pentru sinistraţii din judeţul Mureş 34 tone de legume şi alte produse. Conducătorii auto Anghel Florea, Rac Valeriu, Scandac Anghel, Orleştean Ştefan, Paşca Dumitru şi Fierea Ioan de la I.L.F. Alexandria, descarcă rînd pe rînd 20 de tone de ceapă verde, 3,5 tone ridichi, 2 tone fasole uscată, 3.000 de ouă, mari cantităţi de usturoi verde, varză de vară şi alte legume. După inscripţia de pe ambalaje identificăm şi pe expeditorii produselor: C.A.P. Cernetu cu 400 kg varză de vară şi 600 kg ceapă verde; Viişoara cu 800 de ouă şi 750 kg de ceapă verde; Zimnicea cu 1.500 kg de fasole şi 500 de ouă; Călineşti cu 500 kg salată, 670 kg ceapă şi 800 de legături de usturoi verde. Prin acest ajutor, ne spune inginerul Vasile Gheorghe, ţăranii cooperatori din judeţul Teleorman au ţinut să-şi dovedească înalta conştiinţă civică, ataşamentul şi solidaritatea faţă de sinistraţii din judeţul Mureş. M. BALDEANU Pentru sinistraţii din Gipău Dovedind un înalt spirit de solidaritate cu cetăţenii judeţului nostru care au suferit în urma inundaţiilor, locuitorii comunei Gura Vitioarei, judeţul Prahova au hotărît să le acorde un substanţial sprijin în produse agroalimentare. Secretara comitetului comunal de partid, manifestînd dorința comuniștilor din localitate, se va deplasa cu un grup de cetățeni la Cipău pentru a preda personal ajutorul oferit de locuitorii comunei. CHENARE către toate colectivele din instituţiile de învăţămînt din judeţ Hotărîţi să participe, alături de întregul popor, unit într-o impresionantă acţiune patriotică de solidaritate, la înlăturarea urmărilor calamităţii abătute asupra judeţului şi la întrajutorarea sinistraţilor, reprezentanţii salariaţilor instituţiilor de învăţămînt din judeţul Mureş, întruniţi in şedinţă fulger, în ziua de 20 mai, s-au angajat ca toţi salariaţii din instituţiile de învăţămînt din judeţ să contribuie la ajutorarea sinistraţilor cu valoarea unei zile din salariul pe o lună pînă la sfirşitul anului şi cu fondurile anuale de premiere. De asemenea ei se angajează să răspundă la toate solicitările Comandamentului judeţean de apărare împotriva inundaţiilor pentru a contribui la înlăturarea stricăciunilor provocate de inundaţii şi să ajute elevii care au avut de suferit de pe urma calamităţii. Numeroase alte colective didactice din judeţ şi-au dat adeziunea, subscriind în spiritul chemării. De aceea suntem convinşi că apelul nostru va fi urmat de către toate cadrele didactice şi salariaţii din învăţămînt, contribuind astfel la crearea fondului destinat întrajutorării sinistraţilor şi refacerii stricăciunilor pricinuite de calamitate. INSPECTORATUL ŞCOLAR COMITETUL SINDICAL AL JUDEŢEAN SALARIAŢILOR DIN ÎNVĂŢĂMÎNT Podul de la Rușii Munți a fost luat de apele Mureșului. Fapte tinereşti Comitetul judeţean al U.T.C. ne informează: „ La Tîrnăveni, peste 200 de tineri au participat la deznămolirea şi curăţirea pieţii şi a străzilor Frumoasa şi Viitorului. Alţi tineri, elevi ai Şcolii de cooperaţie, lucrează la fabrica de pîine şi ajută la transportarea apei potabile în zonele calamitate. O activitate intensă se desfăşoară la Combinatul chimic din Tîrnăveni. Alături de virstnici, sute de tineri — organizaţi pe echipe şi brigăzi — depun eforturi susţinute, lucrînd cîte 10—12 ore pe zi, contribuind la dezafectarea secţiilor, la curăţirea, revizuirea şi repararea utilajelor. Peste 30 de elevi ai Şcolii de şoferi din Tg.-Mureş lucrează la autobaza I.T.A. din Luduş, ajutînd lucrătorilor autobazei la revizuirea şi repararea parcului de maşini. © Uteciştii de la cooperativa meşteşugărească şi de la Liceul din Sărmaşu au constituit o brigadă, formată din 30 de tineri, care începînd de joi participă la lucrările de deznămolire, la curăţirea şi repararea drumurilor şi la alte lucrări în oraşul Luduş. Peste 200 de tineri din Sîngeorgiu de Pădure au participat la lucrările de curăţire şi de evacuare a nămolului din incinta C.A.P. şi a unităţilor cooperativei meşteşugăreşti din localitate. CHENARE către toate cadrele farmaceutice Calamităţile naturale care s-au abătut in ultimele zile asupra unor întinse ţinuturi ale ţării noastre, lovind greu populaţia a sute de localităţi, perturbînd şi oprind cursul normal al vieţii şi activităţii economice şi sociale, a produs imense pierderi materiale. La chemarea partidului şi guvernului, în aceste momente de intensă mobilizare a energiei naţiunii, mii şi mii de tineri şi virstnici români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, dînd dovadă de un cald patriotism, de ordine şi de disciplină muncitorească, pătrunşi de o impresionantă solidaritate umană, de o profundă conştiinţă socialistă şi de un curajos eroism au luptat şi au trecut la înlăturarea consecinţelor calamităţii care s-a abătut asupra noastră şi au hotărît ca să treacă la refacerea tuturor obiectivelor care au avut de suferit. Ţinînd seamă de necesitatea vitală de a se asigura refacerea grabnică a căilor de comunicaţie, întreprinderilor şi instituţiilor şi avînduse în vedere iniţiativele izvorîte din cadrul colectivelor oamenilor muncii, pentru limitarea pagubelor, pentru depăşirea planului de stat pe anul 1970, precum şi pentru ajutorarea sub diferite forme a economiei şi populaţiei din localităţile afectate de această calamitate, cadrele farmaceutice din municipiul Tg.-Mureş, adresează tuturor cadrelor farmaceutice din judeţele Harghita şi Mureş, următoarea CHEMARE — De a depune eforturi pentru ca toate unităţile farmaceutice din judeţele Mureş şi Harghita, avariate să fie refăcute şi puse în funcţiune în cel mai scurt timp posibil. — Toate unităţile farmaceutice din apropierea celor care au suferit avarii, să deservească cu prioritate bolnavii, populaţia, instituţiile sanitare, precum şi alte întreprinderi şi instituţii din localităţile unde nu funcţionează unităţi farmaceutice, cu medicamente şi cu toate produsele care se găsesc în gestiunea acestor unităţi. — De a dona în fiecare lună salariul pe 1 zi-muncă pînă la 31 decembrie 1970, pentru fondul de ajutorare a judeţelor calamitate. — De a dona salariul pe 1 zi-muncă din luna mai 1970 pentru fondul de ajutorare a sinistraţilor salariaţi ai Oficiului farmaceutic Tîrgu-Mureş. — De a se colecta alimente, lenjerie, haine şi bani, pentru fondul de ajutorare a sinistraţilor din judeţele calamitate. — De a colecta alimente, lenjerie, haine, bani şi alte bunuri, pentru fondul de ajutorare al sinistraţilor salariaţi ai Oficiului farmaceutic Tîrgu-Mureş. Cadrele farmaceutice superioare, medii şi elementare din municipiul Tîrgu-Mureş sunt convinse că toţi salariaţii Oficiului farmaceutic Tg.Mureş din judeţele Harghita şi Mureş, vor răspunde la această chemare prin noi şi însufleţite fapte de muncă, în vederea asigurării bolnavilor, a populaţiei, instituţiilor sanitare, precum şi a tuturor întreprinderilor şi instituţiilor de pe cuprinsul acestor judeţe. OFICIUL FARMACEUTIC TG.-MUREŞ Apel din partea I.R.E. Tg.-Mureş CĂTRE TOȚI CONSUMATORII DE ENERGIE ELECTRICA Pentru preintîmpinarea accidentelor prin electrocutare sau a incendiilor provenite de la instalațiile electrice, este necesar ca în zonele afectate de inundații, sa se ia următoarele măsuri de protecție: 1. Consumatorii particulari vor efectua neîntîrziat prin unităţi specializate, verificarea instalaţiilor electrice interioare şi a aparatelor electrocasnice; acestea nu pot fi folosite pînă la uscarea și repararea lor. 2. Consumatorii industriali precum şi celelalte unităţi socialiste vor revizui prin electricienii de exploatare autorizaţi sau unităţi specializate, instalaţiile electrice de utilizare efectuîndu-se toate remedierile şi măsurătorile ce se impun înainte de darea în folosinţă a instalaţiilor. La aceste verificări se va acorda o atenţie deosebită instalaţiilor de protecţie şi legare la pămînt, fără de care instalaţiile de utilizare nu se vor pune în funcţiune. In cazul instalaţiilor din încăperi în care a pătruns apa, se vor lua măsuri suplimentare de protecţie conform normativelor în vigoare (izolarea încăperilor, izolarea suplimentară de protecţie, izolarea mijloacelor individuale de protecţie, utilizarea tensiunilor de alimentare redusă etc., după caz). 3. Se interzice cu desăvîrşire executarea oricăror improvizaţii în instalaţiile electrice. 4. Se vor semnala unităților de electricitate cele mai apropiate defecțiunile observate în rețeaua electrica stradală sau liniile de înaltă tensiune (ruperi de conductori, înclinări sau ruperi de stîlpi, alunecări de teren, etc.) organizind paza zonei afectate pînă la sosirea la locul indicat a echipelor de deranjamente. DIRECŢIUNEA I.R.E. TG.-MUREŞ în atenţia consumatorilor de gaze In urma inundaţiilor, pentru prevenirea accidentelor posibile, atragem atenţia tuturor consumatorilor de gaz din judeţul Mureş asupra următoarelor: — Respectarea riguroasă a instrucţiunilor pentru utilizarea gazelor naturale. — Anunţarea imediată a oricărei defecţiuni exterioare (conducte de stradă şi branşamente) sau interioare, întreprinderii distribuitoare de gaze de care aparţine. — In cazuri de constatare a vreunei defecţiuni şi emanaţii de gaze să se interzică producerea de flăcări şi scîntei prin aprinderea de chibrituri sau manevrarea instalaţiei electrice, iar în interiorul clădirilor să se realizeze o aerisire intensă prin deschiderea tuturor ferestrelor şi uşilor din zona în care s-a produs defecţiunea. — Să nu se folosească instalaţiile de ardere cu gaze nesupravegheate (în timpul nopţii sau cînd nu este nimeni acasă). — In acele case, imobile, străzi, cvartale sau localităţi în care a fost întrerupt gazul, consumatorii să ia măsuri urgente de controlare a tuturor robinetelor, ca toate acestea să fie închise. — La redeschiderea gazului focurile să fie supravegheate încontinuu, deoarece în unele conducte a putut să pătrundă apa care poate stinge focul. — In acele sobe unde arzătoarele au fost inundate cu apă sau a fost utilizat alt combustibil, înainte de punerea în funcţiune sobele şi arzătoarele să se cureţe, iar instalaţiile de evacuare a gazelor arse (burlane şi coşuri) să fie verificate şi puse la punct. DIRECŢIUNEA ÎNTREPRINDERII COMUNALE TG.-MUREŞ I ! Starea drumurilor ... în județ . Numeroase drumuri judeţene, precum şi poduri au suferit continuă să sufere mari degradări, în special prin alunecările de teren, ceea ce face, pe unele din ele, imposibilă circulaţia sau cu restricţii. De la Direcţia judeţeană de drumuri şi poduri aflăm că în prezent, pe drumul judeţean Tîrnăveni — Blaj circulaţia se desfăşoară normal. Se circulă normal şi pe drumul judeţean Luduş — Sărmaşu, cu restricţii în sectorul Tăureni, precum şi pe drumul Tîrnăveni — Bălăuşeri, cu restricţii la Mica. Din cauza alunecărilor de teren, s-a închis circulaţia pe drumul judeţean Iernut — Band — Tîrgu-Mureş. Continuă să fie închisă circulaţia pe drumurile Şăulia — Band, Acăţari — Miercurea Niraj, Ungheni — Acăţari, Sîngeorgiu de Pădure — Cristuru Secuiesc, Tg.-Mureş — Dîmbu. Pe drumul judeţean Reghin — Monor se poate circula pînă la Batoş, iar pe drumul Reghin — Lăpuşna pînă la Ibăneşti. Artera de circulaţie Dumbrăvioara — Fărăgău continuă să fie închisă la Glodeni, iar cea de la Reghin la Sovata este închisă la Eremitul. Pe prima se poate circula de la Fărăgău pînă la Glodeni, iar pe cea de-a doua de la Reghin pînă la Eremitul. Pe toate drumurile judeţene se lucrează intens pentru redarea lor în cel mai scurt timp circulaţiei. * Alunecările continuă şi pe drumurile naţionale. Prin măsurile operative întreprinse, peste tot este posibilă circulaţia. Secţia de drumuri naţionale atrage însă atenţia că pe şoseaua Bălăuşeri — Sovata, la ieşirea din Sîngeorgiul de Pădure, se menţine pericolul de alunecare completă. In acest sens, pe această porţiune se interzice circulaţia autovehiculelor cu tonaj greu, de peste 15 tone. VREMEA Ieri, la ora 12, temperatura aerului la Tg.-Mureş a fost de 17 grade Timpul probabil. Vremea se menţine schimbătoare, cu cerul noros, local precipitaţii sub formă de averse însoţite izolat de descărcări electrice. Temperatura în general staţionară, maximele vor fi cuprinse între 18—22 grade, minimele între 8—12 grade. Vînt slab pînă la potrivit din sud-vest și vest. In zona muntoasă dimineața ceaţă.