Steaua Roşie, septembrie 1970 (Anul 21, nr. 204-229)

1970-09-27 / nr. 227

Anul XXII. Nr. 227 (3.892) DUMINICA, 27 septembrie 1970 4 pagini, 30 de bani Județul Mureş a îndeplinit prevederile planului cincinal la producţia globală industrială lată la finele acestui cincinal încununată de succes munca plină de abnegaţie şi devotament a oamenilor muncii din industria judeţului nostru, îndeplinirea cu trei luni înainte de termen a prevederilor cincinalului la producţia globală industrială reflectă efortul susţinut al colectivelor de muncă care, sub îndrumarea organelor şi organizaţiilor de partid au reuşit să mobilizeze potenţialul tehnic şi uman, să treacă peste greutăţile temporare cauzate de calamităţile naturale, încheind acest prim bilanţ, muncitorii, inginerii şi tehnicienii din întreprinderile judeţului se angajează ca pînă la finele anului să obţină suplimentar o producţie globală de 2,2 miliarde lei; totodată, îşi exprimă hotărîrea fermă , reieşită şi din dezbaterile în adunările generale ale salariaţilor — ca in perioada ce a mai rămas din acest an să pregătească în condiţii bune producţia anului 1971, primul an al cincinalului 1971—1975. Cu acest prilej, Comitetul judeţean de partid a adresat o scrisoare Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu. Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Cu un sentiment de profundă satisfacţie şi mincine patriotică raportăm conducerii superioare de partid. Dumneavoastră personal, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, realizarea cu peste trei luni mai devreme a prevederilor planului cincinal 1966—1970 revenite judeţului Mureş la producţia globală industrială. Acest important succes asigură obţinerea pînă la finele anului, de către întreprinderile industriale ale judeţului, a unei producţii globale suplimentare de 2,2 miliarde lei. Rezultatele pozitive care au încununat an de an bilanţul economic al judeţului Mureş sunt o confirmare elocventă a justeţei politicii partidului şi statului nostru de dezvoltare armonioasă a tuturor judeţelor ţârii, constituie dovada abnegaţiei cu care oamenii muncii de pe aceste meleaguri — români, maghiari, germani — înfăptuiesc programul construcţiei socialiste elaborat de partid. Numai in decursul actualului cincinal volumul producţiei industriale a judeţului Mureş a crescut cu peste 70 la sută, cu un ritm mediu anual de 11,8 la sută, superior celui planificat. Zestrea industrială a judeţului a sporit atît prin dezvoltarea şi reutilarea unui însemnat număr de întreprinderi, cît şi prin construirea şi punerea în funcţiune a unor unităţi noi, modern utilaje printre care: Combinatul de îngrăşăminte azotoase, Fabrica de pielărie şi mănuşi şi întreprinderea de utilaje pentru industria uşoară din Tg.-Mureş, Fabrica de plăci aglomerate din lemn şi întreprinderea de produse şi materiale sportive din Reghin, Cuptorul nr. 5 de carbid de la Combinatul chimic şi două linii de geam tras la Fabrica de geamuri din Tirnăveni, trei grupuri electrogene la Termocentrala de la Iernut, Fabrica de produse lactate de la Luduş, întreprinderea „Nicovala" din Sighişoara şi altele. Stimulate de măsurile iniţiate de conducerea partidului cu privire la perfecţionarea conducerii economiei, organizarea ştiinţifică a producţiei şi a muncii, creşterea eficienţei întregii activităţi economice, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderile judeţului au valorificat mai bine mijloacele tehnico-materiale şi băneşti din dotare, reuşind astfel să realizeze o creştere a productivităţii muncii de 40 la sută, superioară sarcinilor prevăzute pe întregul cincinal. Exprimăm şi cu acest prilej recunoştinţa profundă a întregii populaţii de pe meleagurile judeţului nostru pentru sprijinul permanent pe care l-am primit din partea conducerii de partid, a Dumneavoastră personal, stimate tovarăşe secretar general, de-a lungul tuturor acestor ani de fecunde înfăptuiri in toate domeniile construcţiei economice şi sociale, sprijin care ne-a stimulat şi mobilizat in înfăptuirea politicii profund ştiinţifice a partidului, de înflorire multilaterală a naţiunii noastre socialiste. Adine recunoscătoare pentru ajutorul multilateral acordat judeţului nostru în zilele de grea încercare din primăvara acestui an ca şi în cele care au urmat calamităţilor naturale ce s-au abătut asupra noastră, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderile judeţului, în frunte cu comuniştii, au dovedit un înalt spirit de sacrificiu în lupta pentru refacerea grabnică a obiectivelor distruse sau deteriorate. Asigurăm conducerea partidului şi statului, pe Dumneavoastră personal, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că şi în viitor oamenii muncii de pe meleagurile mureşene — indiferent de naţionalitate — strins uniţi în jurul partidului, al Comitetului său Central, urmînd neabătut preţioasele sfaturi pe care ni le-aţi dat şi cu prilejul recentei vizite făcute în judeţul nostru, vor munci cu spirit de dăruire şi responsabilitate pentru a da viaţă vastului program adoptat de Congresul al X-lea al partidului. Chezăşie stau pregătirile minuţioase care au loc în întreprinderile judeţului, menite să asigure condiţiile tehnice şi materiale optime pentru îndeplinirea exemplară a prevederilor viitorului plan cincinal. 1 . Exprimăm şi cu acest prilej adeziunea unanimă a populaţiei din oraşele şi satele judeţului Mureş faţă de politica internă şi internaţională a partidului şi statului nostru, hotărîrea sa neabătută de a-şi aduce o tot mai mare contribuţie la opera întregului nostru popor de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, la înflorirea şi prosperitatea României socialiste. Comitetul judeţean Mureş al Partidului Comunist Român A trecut deja o săptămînă din epoca optimă de însămînţare a griului. In această perioadă, cooperative agricole ca cele din Gorneşti, Mitreşti, Găieşti, Cedrad şi altele care încă de la începutul campaniei au luat în serios şi cu răspundere punerea unei baze solide recoltei viitoare, au şi început insămînţarea griului. In alte unităţi ca cele din Valea Largă, Baida, Sărmaşu etc., sfecla de zahăr a fost recoltată de pe suprafeţe întinse, transported în acelaşi timp mari cantităţi de sfeclă la rampele de recepţie. In ceea ce priveşte pregătirile pentru insămînţarea griului, operativ se lucrează şi la cooperativa agricolă din Ercea. Preşedintele Teodor Mureşan şi ing. Mircea Cioancă în prezent sunt preocupaţi cu administrarea pe cele 150 ha destinate culturii griului a celor 45 tone de superfosfat şi azotat de armoniu. Ca urmare a bunei organizări a muncii, aici s-a reuşit ca trifoiul de sămînţă în proporţie de 90 la sută din suprafaţa unde urmează să fie cultivat griul să fie nu numai recoltat dar şi treierat. Intens se acţionează şi cu lucrările de pregătire a terenului. Raidul anchetă efectuat prin cîteva unităţi agricole a scos în evidenţă faptul că deşi de la încheierea recoltării, a treierişului, a trecut o perioadă destul de lungă, totuşi sunt încă multe cooperative agricole care nu au încheiat pregătirile, nu au asigurată săminţa de grîu, îngrăşămintele chimice, se prezintă slab, cu eliberarea terenului. Asemenea aspecte se intîlnesc mai ales la cooperativa agricolă din Păingeni. Această unitate are de însămînţat în actuala campanie agricolă de toamnă griul pe o suprafaţă de 420 ha. La data efectuării raidului anchetă, din necesarul de sămînţă mai erau de selectat încă 30 tone de grîu. Pentru nici un kg de sămînţă nu avea buletin roşu. Din lipsa unui selector, conducerea cooperativei agricole a fost şi este nevoită să apeleze la C.A.P. din Gorneşti, Dumbrăvioara sau Sîngeorgiu de Mureş. Dar şi de aici, ne spunea preşedintele Ioan Fărcaş, pe motiv că erau aglomeraţi, au fost nevoiţi în repetate rînduri să se întoarcă su sămînţă neselectată acasă. Aşa stînd lucrurile la ora actuală, practic această unitate chiar dacă ar vrea nu poate trece efectiv la însămînţarea griului. In această privinţă, o parte din vină o poartă şi organele judeţene. In primul rînd Direcţia agricolă, care cunoştea aceste neajunsuri putea să-i dea mai mult sprijin în asigurarea condiţiilor de selectare a grîului. In al doilea rînd întreprinderea de electricitate Mureş, de mai bine de un an tărăgănează introducerea curentului electric în această unitate. Sunt alocaţi în acest scop peste 160 mii lei. Banii stau nefolosiţi, iar unitatea se zbate şi nu-şi poate mecaniza lucrările în zootehnie, în magazia de cereale etc. Tot aici la Păingeni, slab stă situaţia şi cu eliberarea terenului ocupat de trifoiul de sămînţă. Din 96 ha, doar 44 ha sînt cosite. Dacă la brigăzile din Moişa şi Merişor această lucrare s-a încheiat, la cele din satul de centru — Păingeni — doar ici-colo se poate vedea cite un cosaş. Eliberarea terenului de plantele premergătoare: porumb, sfeclă, cartofi, încă ridică probleme serioase. Neexecutarea REMUS CÂMPEAN (Continuare în pag. a 2-a) ( ' • ) HO-AMIZATORII DE LA C.A.P. DIN ERCEA. PREGATESC TERENUL PENTRU DISCUIRI REPETATE, MECANIZATOR^DE^1A. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN 5 milioane lei producţie globală peste prevederi Asigurînd o bună exploatare a maşinilor şi utilajelor atit din cadrul secţiilor noi , liniile a doua şi a treia de geam tras, cit şi a vechilor capacităţi de producţie, lucrătorii Fabricii de geamuri din Tirnăveni au reuşit să obţină zi de zi noi sporuri de producţie, care le-a permis să îndeplinească înainte de termen sarcinile de plan pe trei trimestre. In perioada care a mai rămas pînă la sfîrşitul lunii septembrie, sticlarii din Tirnăveni vor da in plus însemnate cantităţi de produse printre care: 400.000 mp geam tras, 70.000 mp geam laminat, 1.009.000 buc. butelii şi altele, a căror producţie globală se ridică la 5 milioane lei. Alături de aceste realizări sunt demne de consemnat şi cele obţinute în ridicarea calităţii producţiei. La liniile II şi III de geam tras produsele de calitate superioară au atins procentul de 65—70 la sută, ceea ce înseamnă un succes deosebit de important. Un interesant sistem de containere pentru transportul cărămizilor Un colectiv de specialişti din cadrul întreprinderii de construcţii-montaj, de la Botoşani, a realizat un interesant sistem de containere pentru transportul cărămizilor. Containerele sunt transportate spre şantiere cu ajutorul unor autocamioane prevăzute cu un dispozitiv-furcă, pentru manipulare. Prin folosirea noului procedeu se evită aproape în întregime sfărîmarea cărămizilor şi se înlocuieşte un volum mare de muncă manuală. Calculele privind eficienţa economică indică o reducere a cheltuielilor de transport și a timpului de manipulare cu minimum 11 la sută. (Agerpres). Pe scenă: „Mureşelul14 Ansamblul pionieresc „Mureşelul", al Consiliului judeţean Mureş al Organizaţiei pionierilor din Tg.-Mureş, prezintă azi 27 septembrie a. c. la ora 12, în sala Palatului culturii din Tg.Mureş, un bogat program artistic. Programul va fi susţinut şi la Festivalul „Bucuria Europei", ce se va desfășura la Belgrad — Iugoslavia în luna octombrie. Pagina a 3-a MASA OFERITA De COMITETUL EXECUTIV Al C.C. Al P.C.R. cu PRiiEjul împlinirii a eo de ani de câine TOVARĂŞUL VASILE VllCU Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., a oferit, sîmbătă la amiază, o masă tovărăşească cu prilejul celei de*a 60-a aniversări a zilei de naştere a tovarăşului Vasile Vîlccu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat. Au luat parte tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Miazil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Mie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Miron Constantinescu, I. Iliescu, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Stănescu, Mihai Marinescu, Ion Păţan, Chivu Stoica, Constantin Pîrvulescu, Gheorghe Vasilichi. Conducătorii de partid şi de stat l-au felicitat călduros pe tovarăşul Vasile Vîlcu, urîndu-i sănătate, viaţă lungă şi noi succese în îndeplinirea sarcinilor încredinţate de partid, de statul nostru socialist. In timpul prinzului a toastat pentru sărbătorit tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Referindu-se la munca vastă şi la succesele obţinute de partidul nostru în traducerea în viaţă a măreţului program de înflorire multilaterală a patriei elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R., la politica externă a partidului şi statului nostru de prietenie şi alianţă cu ţările socialiste, de solidaritate şi unitate cu mişcarea comunistă, de destindere, colaborare şi pace în lume, secretarul general al partidului a arătat că, alături de întreaga conducere de partid şi de stat, la toate acestea şi-a adus şi-şi aduce contribuţia şi tovarăşul Vasile Vîlcu. Relevînd sarcinile mari pe care le are de rezolvat în continuare poporul român în construcţia societăţii socialiste, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a urat tovarăşului Vasile Vîlcu sănătate şi putere de muncă pentru a-şi putea aduce şi pe mai departe contribuţia la activitatea partidului şi statului. A răspuns tovarăşul Vasile Vîlcu. Arătînd că întreaga sa viaţă şi-a consacrat-o partidului, sărbătoritul a mulţumit pentru aprecierile calde făcute la adresa sa de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru urările ce i-au fost adresate şi s-a angajat să depună toate eforturile pentru a fi cît mai de folos partidului, construcţiei socialismului în patria noastră. Tovarăşul Vasile Vîlcu şi-a exprimat încrederea fermă că partidul nostru în frunte cu secretarul său general — conducător marxistleninist încercat, profund devotat poporului, cauzei socialismului — îşi va îndeplini cu cinste şi în viitor măreaţa misiune istorică ce-i revine în asigurarea prosperităţii României. Masa s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească. (Agerpres). Cea de-a 58-a sesiune anuală a Fe Dentare Internationale Sîmbătă dimineaţa, in sala Palatului Republicii Socialiste România din Capitală s-au deschis lucrările celei de-a 58-a Sesiuni anuale a Federaţiei Dentare Internationale, manifestare ştiinţifică de mare prestigiu, ce reuneşte personalităţi de frunte ale ştiinţei şi practicii stomatologice din 46 de ţări, din toate continentele. Reuniunea îşi desfăşoară lucrările sub înaltul patronaj al preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer. Sesiunea, care va dura şase zile, îşi axează lucrările pe probleme de cea mai vie actualitate ştiinţifică şi practică, marcînd noi etape pe drumul progresului acestei discipline medicale. Cuvintul de deschidere a fost rostit de prof. Dr. Valerian Popescu, membru corespondent al Academiei, preşedintele Comitetului de organizare a sesiunii. Primit cu aplauze, a luat cuvintul preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer. Cuvîntarea a fost ascultată cu atenţie şi subliniată cu vii şi îndelungi aplauze. In numele F.D.I., al participanţilor, dr. Jack Stork, preşedintele acestei organizaţii, a mulţumit preşedintelui Consiliului de Miniştri, statului român pentru condiţiile create desfăşurării acestei reuniuni. In continuare, participanţii au fost salutaţi de dr. Dan Enăchescu, ministrul sănătăţii, Mircea Maliţa, ministrul învăţămîntului, acad. prof. dr. Aurel Moga, preşedintele Academiei de Ştiinţe Medicale Şi Ion Cosma, prim-vicepreşedinte al Consiliului popular al municipiului Bucureşti. Cu prilejul celei de-a 58-a sesiuni anuale a Federaţiei Dentare Internaţionale, în foaierul Sălii Palatului a fost organizată o expoziţie internaţională de material şi aparataj dentar, la care participă 21 de firme de specialitate din Austria, Cehoslovacia, Elveţia, Italia, R.D. Germană, R.F. a Germaniei, S.U.A., Ungaria şi România. Preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, însoţit de organizatorii reuniunii a vizitat standurile expoziţiei şi a apreciat realizările obţinute în domeniul tehnicii dentare. (Agerpres) ★ iei Salutul adresat de preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer Doamnelor si domnilor, In numele guvernului Republicii Socialiste România adresez un cordial salut reprezentanţilor de seamă ai ştiinţei stomatologice, reuniţi în cea de-a 58-a sesiune anuală a Federaţiei Dentare Internaţionale. Găzduind această reuniune ştiinţifică, guvernul român manifestă, o dată mai mult, înalta preţuire pe care o acordă ştiinţei, dorinţa de a contribui la progresul ei, de a sprijini strîngerea legăturilor între oamenii de ştiinţă din diferite ţări ale lumii. Această atitudine decurge in mod necesar din importanţa pe care a dobîndit-o ştiinţa în zilele noastre, ca forţă de impulsie de prim rang a progresului societăţii. Ştiinţa, — este bine ştiut, — sporeşte din ce în ce mai mult capacitatea omului de a stăpîni natura, îi dă posibilitatea să valorifice mereu mai bine bogăţiile ei, să-şi îmbunătăţească rapid şi considerabil condiţiile materiale de viaţă. însuşindu-şi ştiinţa, oamenii îşi ridică, în acelaşi timp, nivelul de cultură, îşi dezvoltă puterea de cunoaştere şi de înţelegere a fenomenelor din natură şi societate. Prin toate acestea, ştiinţa acţionează ca un factor de eliberare a omului, de promovare a participării sale la deciderea destinelor colectivităţii şi ale lui însuşi ca individ. In măsura în care dezvoltarea ştiinţei şi introducerea în practică a cuceririlor geniului uman sunt degrevate de piedicile pe care le creează tendinţele de exploatare şi asuprire a omului de către om, ştiinţa devine şi un factor de promovare a unor relaţii noi — între oameni, ca şi între naţiuni — relaţii guvernate de raţiune, de spiritul dreptăţii şi al respectului reciproc, de principiile egalităţii,, libertăţii şi demnităţii umane şi naţionale. Transformarea din ce în ce mai mult a ştiinţei întrun instrument de dezvoltare a înţelegerii şi colaborării internaţionale, este un semn al vremurilor noastre, semn care îi conferă din ce în ce mai mult caracterul de bun universal determină un interes acut pentru dezvoltarea ei din partea tuturor popoarelor lumii, fără excepţie. Conştientă de întreaga însemnătate a ştiinţei, România a înscridezvoltarea cercetărilor ştiinţifice ca un obiectiv primordial al construcţiei sale sociale. In cadrul programului naţional de cercetări ştiinţifice, se acordă atenţia cuvenită ştiinţelor medicale şi biologice menite să aducă o importantă contribuţie la ocrotirea sănătăţii oamenilor. Grija pentru sănătatea acestora constituie o preocupare centrală a partidului şi statului nostru, o latură importantă a procesului multilateral de dezvoltare şi înflorire a întregii naţiuni. Este evident că progresul ştiinţelor medicale, confruntate în zilele noastre cu probleme deosebit de complexe, ce-şi aşteaptă o urgentă soluţionare, nu poate fi conceput fără participarea unor forţe intelectuale din ce în ce mai numeroase şi fără o strinsă cooperare între savanţii tuturor ţărilor. Congresul dumneavoastră, care reuneşte oameni de ştiinţă valoroşi ,dintr-un mare număr de ţări, va contribui la stabilirea unor concluzii de importanţă şi utilitate deosebită pentru rezolvarea unor probleme de sănătate publică în domeniul odontostomatologiei, va deschide, desigur, noi perspective de viitor acestei importante ramuri a medicinei. Vă rog sâ-mi permiteţi, stimaţi oaspeţi, să vă spun tradiţionalul „Bun venit în România" şi să adresez Congresului dumneavoastră urări de deplin succes."