Steaua Roşie, ianuarie 1987 (Anul 38, nr. 1-25)

1987-01-03 / nr. 1

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor, la posturile de radio și televiziune, de tovarăşul NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pag. 1) unele zile, îndeplinirea exemplară a tuturor acestor prevederi! Să ne angajăm în modul cel mai hotărît în lupta pentru ridicarea la un nivel superior de calitate şi eficienţă a întregii activităţi din industrie, agricultură, din întreaga economie! Să desfăşurăm larg noua revoluţie tehnico-ştiinţifică, noua revoluţie agrară, noua revoluţie de dezvoltare a societăţii noastre socialiste! Să facem astfel încît anul 1987 să marcheze, prin realizările ce le vom obţine în toate domeniile vieţii economice şi sociale, o etapă importantă pe calea înfăptuirii obiectivelor stabilite de Congresul al XIII-lea al partidului privind trecerea României la un stadiu superior de dezvoltare — cel de ţară socialistă mediu dezvoltată —, realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii întregului nostru popor! Dragi tovarăşi şi prieteni, In anul 1986, situaţia internaţională s-a menţinut deosebit de gravă şi complexă. A continuat cursa înarmărilor, inclusiv a înarmărilor nucleare, s-au menţinut şi chiar s-au amplificat o serie de conflicte şi focare de tensiune din diferite regiuni ale lumii, au avut Ioc noi manifestări ale politicii de forţă, de amestec in treburile interne ale altor state. Incălcîndu-se interesele de pace şi securitate ale popoarelor, în Europa şi în alte părţi ale lumii s-au amplasat noi rachete nucleare şi arme de distrugere în masă, au continuat experienţele nucleare şi acţiunile de extindere a cursei înarmărilor în spaţiul cosmic. Norii ameninţători ai unui război nuclear pustiitor continuă să plutească la orizonturile planetei noastre. în faţa acestor grave primejdii la adresa vieţii şi civilizaţiei întregii omeniri, s-a intensificat lupta forţelor înaintate, progresiste de pretutindeni, a tuturor popoarelor, a opiniei publice mondiale, pentru oprirea culesului periculos al evenimentelor spre încordare şi război, pentru afirmarea fermă a politicii de pace, de colaborare, de apărare a dreptului suprem al omenilor, al naţiunilor , la viaţă, la pace, la existenţă liberă şi demnă. Evenimentele anului 1986 au demonstrat, încă o dată, cu putere, că problema fundamentală a epocii noastre o constituie oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare, în primul rînd, la dezarmarea nucleară, apărarea păcii şi vieţii popoarelor. Este mai necesar ca oricînd ca popoarele lumii să-şi unească eforturile, să conlucreze cît mai strîns pentru a determina să se treacă în mod real la soluţionarea problemelor dezarmării, îndeosebi nucleare. România a salutat şi sprijină propunerile Uniunii Sovietice privind lichidarea, în mai multe etape, pînă în anul 2000, a tuturor armelor nucleare şi consideră că trebuie depuse în continuare toate eforturile pentru ca, pornindu-se de la concluziile întîlnirii sovieto-americane la nivel înalt din Islanda, să se ajungă, într-un timp cît mai scurt, la înţelegeri corespunzătoare care să deschidă calea lichidării armelor nucleare şi a reducerii substanţiale a armelor convenţionale. Trebuie făcut totul pentru ca anul 1987 să fie un an în care să se treacă hotărît de la declaraţii la fapte concrete de dezarmare! România apreciază că este posibil ca, în 1987, să se ajungă la un acord în problema rachetelor cu rază medie de acţiune în Europa, în mod deosebit considerăm că trebuie intensificată activitatea pentru încetarea experienţelor nucleare , ca un prim pas pe calea dezarmării, a eliminării pericolului nuclear. Prin votul său unanim, exprimat în cadrul referendumului naţional de la 23 noiembrie, poporul nostru a demonstrat că este hotărît să lupte pentru dezarmare, pentru pace, România fiind prima ţară din cadrul celor două blocuri militare care a trecut efectiv la reducerea cu 5 la sută a efectivelor, armamentelor şi cheltuielilor militare. Avem satisfacţia că această iniţiativă a poporului român a găsit un puternic ecou pe plan internaţional şi ne exprimăm convingerea că ea va constitui un îndemn şi pentru alte state de a trece la măsuri reale de dezarmare. în viaţa internaţională sunt multe probleme complicate şi grele, care trebuie soluţionate cu participarea activă a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orînduire socială. Trebuie făcut totul pentru excluderea forţei şi ameninţării cu forţa din relaţiile internaţionale şi rezolvarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai şi numai pe calea paşnică, a tratativelor. De asemenea, se impune să fie intensificate eforturile şi acţiunile îndreptate în direcţia lichidării subdezvoltării şi instaurării noii ordini economice mondiale. Este necesar să crească şi mai mult rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale în soluţionarea democratică, în spiritul păcii şi colaborării, a marilor probleme ce confruntă lumea contemporană. în ce o priveşte, România este hotărîtă să întărească continuu conlucrarea cu toate ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare şi nealiniate, precum şi cu statele capitaliste dezvoltate, în spiritul principiilor coexistenţei paşnice. Situăm ferm — ca şi pînă acum — la baza tuturor relaţiilor noastre cu celelalte state, principiile deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc, în spiritul şi pe baza acestor principii, vom conlucra larg cu toate popoarele şi ţările lumii, cu forţele iubitoare de pace de pretutindeni, pentru afirmarea fermă a politicii de dezarmare, de colaborare şi securitate internaţională, pentru o lume fără arme şi fără războaie, a păcii şi înţelegerii între toate naţiunile planetei. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Fie ca anul 1987 să reprezinte pentru poporul nostru un an de noi şi tot mai bogate realizări, de mari victorii în înfăptuirea hotărîrilor Congresului al Xlil-lea, a măreţelor obiective ale edificării socialismului şi comunismului pe pămîntul României! Fie ca anul 1987 să aducă tuturor popoarelor lumii împlinirea năzuinţelor şi aspiraţiilor lor legitime de a trăi şi munci într-un climat de înţelegere şi largă colaborare internaţională, deplină securitate şi pace! Cu prilejul Anului Nou vă urez, din toată inima, dragi compatrioţi, succese şi realizări tot mai bogate pe calea progresului şi înfloririi patriei noastre socialiste, libere, independente şi suverane! Vă urez, tuturor, satisfacţii depline în muncă şi viaţă, multă sănătate şi fericire! LA MULŢI ANI! Respectînd tradiţia străbună, şi în această iarnă lucrătorii ogoarelor, toţi locuitorii satelor, dar mai ales copiii, au întîmpinat şi sărbătorit Anul Nou la sate cu bucurie, cu multe împliniri şi satisfacţii pentru anul 1986 pe care l-am încheiat şi cu nădejdi sporite în acest an 1987. Şi împlinirile anului pe care l-am parcurs, deşi în a doua parte a fost secetos, totuşi, ca urmare a dotării materiale, a sprijinului activ primit în cadrul noii revoluţii agrare, din partea partidului şi statului nostru, a hărniciei cu care s-a acţionat în majoritatea sectoarelor, au fost obţinute rezultate bune. Harnicii cooperatori din Cuci au înregistrat cea mai mare producţie de grîu pe judeţ. Ca de obicei, CAP Mureşeni şi Şăulia de Cîmpie în anul 1986 au avut cele mai mari producţii de sfeclă de zahăr. Desigur, sub impulsul sarcinilor de mare răspundere reieşite la recenta Plenară lărgită a Consiliului Naţional al Agriculturii, in ajun, ca şide Anul Nou, oamenii muncii şi-au făcut noi planuri. Inginerul Augustin Şarlea, directorul IAS Seuca, era satisfăcut că unitatea în anul 1986 a obţinut producţii sporite la grîu, porumb, struguri şi tinde să se apropie de criteriile cerute pentru producţiile record. De asemenea, Vasile Moldovan, preşedintele CAP Cuci, discuta cu prietenii că în noul an 1987 vrea ca împreună cu cooperatorii, mecanizatorii şi specialiştii să pună în aşa măsură în valoare pămîntul încît să realizeze în medie 8.000 kg grîu şi 20.000 kg porumb ştiuleţi la hectar şi altele. Pe Tîrnava Mare, inginerul Györfi Mihai, şeful fermei legumicole Sighişoara, vrea şi el să realizeze în anul acesta producţii record în solarii, ca şi în culturile succesive din cîmp. Ambianţa plăcută din ajunul Anului Nou a fost întregită de frumuseţea datinilor care aduc atîta optimism în cumpăna anilor, de urările făcute de copii cu pluguşorul. Şi nemuritoarele versuri — Mîine anul se înnoieşte / Pluguşorul se porneşte / Şi începe a ura / Pe la case a colinda . .. , au răsunat pe la casele locuitorilor satelor. Dar la sate, în ■ suita datinilor, au mai fost şi altele, tot atît de frumoase, la Dumbrava, Ruşii Munţi, Saschiz, Batoş, Sărmaşu, Crăieşti-Tîrnavă, Sălcud, Iclănzel, Gorneşti, Şăulia de Cîmpie şi în multe alte sate, care au încîntat şi stîrnit admiraţia sătenilor. Dar, mai reţinem voia bună din ajunul şi ziua de Anul Nou nu numai de la mesele cooperatorilor, specialiştilor, ci şi ale celor peste 5.890 de mecanizatori de la SMA şi IAS cu familiile. In alte părţi, printre care şi la Şăulia de Cîmpie, Revelionul a fost făcut şi pe grupe de familii, în colective mari. La miezul nopţii, a fost ascultat cu emoţie şi deosebit interes Mesajul de Anul Nou al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, în care au fost scoase în evidenţă succesele obţinute în toate sectoarele de activitate, dorinţa de pace a poporului român şi gîndurile de noi împliniri în 1987, încă din prima zi a Anului Nou, şi la sate au fost înregistrate noi succese, mai ales în zootehnie, unde activitatea este neîntreruptă. Şi exemple sunt nenumărate, printre care asociaţiile economice intercooperatiste de la Cuci, Luduş, marile complexe ale IAS şi altele. La nivelul Trustului IAS, de la marile unităţi, în prima zi a anului s-au livrat la fondul de stat peste 550 hectolitri de lapte. Cantităţi mai mari au obţinut IAS Albeşti, Iernut, Seuca şi altele. ■ La urările făcute de către cocoii, de Anul Nou, pe la casele oamenilor cu sorcova, adăugăm şi noi pe a noastră — „La mulţi ani!“ — şi un an îmbelşugat în toate sectoarele agriculturii mureşene, . - - V '— - AHUL NOU LA SAS Primele zile ale anului, primele succese în muncă Ianuarie 1987, ora 0,01. Impiegatul de mişcare Petru Moldovan, din staţia C.F.R. Reghin, asigură cale liberă primei garnituri de tren din acest an (Urmare din pag. I) Ioan Stîngaciu, Ileana David, Mihai Boitoş, Teodor Buta, Ioan Hîlmu, Aurelia Drăgan, Silvia Pleşa. Transport suplimentar pe calea ferată încă din prima oră a noului an harnicii feroviari ai Depoului de locomotive CFR din Tîrgu- Mureş au păşit cu hotărîrea fermă de a ridica pe noi trepte calitatea şi eficienţa muncii lor. Astfel, în dimineaţa zilei de 2 ianuarie au raportat primele realizări din 1937: regularitatea circulaţiei a fost de sută la sută, neînregistrîndu-se nici o întîrziere de tren, s-au remorcat suplimentar 8.000 de tone de mărfuri pe distanţa Tîrgu-Mureş — Ciceu, în condiţiile încadrării în consumurile stabilite de energie electrică şi motorină. Printre cei care şi-au adus o contribuţie importantă la remorcarea trenurilor suplimentare se numără şi mecanicii de locomotivă Dan Petruţ şi Moldovan Ioan V, împreună cu ajutorii lor Kiss Ionel şi Mihai Şandru. La restaurantul „Stejarul“, reghinenii au petrecut Revelionul în compania formaţiei de muzică uşoară de la Clubul tineretului. Primele bucurii ale Anului Nou ... Prezent la orele nopţii în Clinica de ginecologie a modeilui Spital clinic judeţean, fotoreporterul nostru Iosif Trif a surprins şi zîmbetul cald, învăluitor, de mamă tinără. Cîmpean Maria, lucrătoare la ICSM Tirgu-Mureş, a dat naştere unui băieţel, Cristian. Plină de mîndrie ea a declarat: „Sînt enorm de bucuroasă pentru acest dar şi gîndurile mele se îndreaptă către liniştea şi pacea tuturor copiilor patriei noastre, către liniştea şi pacea tuturor copiilor lumii. Dispunem de condiţii deosebite pentru creşterea şi educarea copiilor şi ne vom strădui ca ei să devină cetăţeni de nădejde ai ţării“.