Steaua Roşie, iunie 1988 (Anul 39, nr. 129-154)

1988-06-01 / nr. 129

PAGINA 5 STEAUA IcOSIE Bogat palmares al artiştilor fotografi tîrgumureşeni Consecvenţi programului propus la fiecare început de an, membrii fotoclubului Casei de cultură a sindicatelor din Tîrgu- Mureş participă susţinut la toate manifestările de gen din ţară şi la multe expoziţii internaţionale. In ultima perioadă a anului trecut şi în primele luni ale lui 1988, noi succese se adaugă listei, şi pînă acum numeroase, a premiilor şi diplomelor atribuite membrilor acestui colectiv artistic. La Bienala de artă fotografică „Pronatura“ organizată la Odorheiu Secuiesc, din cele 19 lucrări ale mureşenilor acceptate de juriu, au fost premiate, la categoria celor: 2 fotografii şi două diapozitive realizate de Deak Alexandru şi două lucrări ale lui Simon Ida. La categoria alb-negru — două lucrări semnate de Pálosi Francisc şi cîte o lucrare aparţinînd lui Jozsa Francisc şi Molnár Zoltán. Din cele 14 premii oferite de organizatorii celei de-a IX-a ediţii a Bienalei de artă fotografică de la Craiova, şase premii au fost atribuite tîrgumureşenilor Balint Zsigmond, Gheorghe Deac, Marx József, Simon Ida, Török Gáspár şi Kerekes Peter (ultimul, pentru diapozitiv color). Dintre autorii din Tîrgu- Mureş prezenţi la expoziţia de artă fotografică pe temă de etnografie, organizată la Odorheiu Secuiesc, Gheorghe Deac, Haragos Zoltán şi Pálosi Francase au obţinut premii. începutul anului 1988 a adus tirgumureşenilor o bogată listă de invitaţii la expoziţii internaţionale. La Buenos Aires, în cadrul Salonului anual de artă fotografică au fost acceptate şi expuse lucrări realizate de Bálint Zsigmond (trei lucrări), Haragos Zoltán (una), Józsa Francisc (una), Molnár Zoltán (una), Pálosi Francisc (o lucrare). Societatea SABAH din Malaysia a organizat expoziţia internaţională de fotografii, la categoria color fiind acceptate lucrările realizate de Simon Ida, Marx József, iar la categoria alb-negru, lucrările lui Józsa Francisc, Marx József, Haragos Zoltán, Molnár Zoltán. Zece lucrări de la zece artişti fotografi din Tîrgu-Mureş au fost trimise Salonului internaţional de la Offenburg (RFG), juriul acceptînd în expoziţie două, semnate de Pálosi Francisc şi Haragos Zoltán. La Pila în Polonia, la a III-a Bienală de artă fotografică au fost prezenţi cu cîte o lucrare Marx József, Gheorghe Deac, Bartha László. Al XXVI-lea Salon internaţional de artă fotografică găzduit de localitatea Novi Sad din Iugoslavia a avut pe lista participanţilor şi lucrările autorilor tîrgumureşeni Pálosi Francisc, Török Gáspár şi Jozsa Francisc. Simon Ida, cu o lucrare color, a fost admisă la expoziţia de fotografii artistice organizată în oraşul Straconice din Cehoslovacia. Simon Ida a obţinut se pare cel mai mare succes la Beijing (China) unde o lucrare realizată de dînsa a fost distinsă cu Medalia de argint. Tot în cadrul acestei expoziţii internaţionale a expus şi Gheorghe Deac. „Podul prieteniei“ s-a intitulat Salonul internaţional de artă fotografică deschis recent la Kaposvár din R.P. Ungară, expoziţie la care Marx József a fost distins cu Medalia Asociaţiei Artiştilor Fotografi din Ungaria. La salon au mai participat şi Gheorghe Deac, Simon Ida, Haragos Zoltán, Molnár Zoltán şi Kucsera Jenő. D. ANDREI Iniţiative muncitoreşti (Urmare din pag. 1) economii al grupei sindicale“, care se aplică, In prezent, în 68 de grupe de pe platformele din Tîrgu-Mureş şi Sighişoara, cuprinzînd peste 3.500 de oameni ai muncii. In cursul primului trimestru al acestui an valoarea economiilor realizate, prin aplicarea iniţiativei, s-a ridicat la peste 1,9 milioane de lei, din care 1,5 milioane de lei s-au economisit prin reducerea consumurilor normate. Faţă de angajamentul anual de 1.800 de lei economii, în medie, pe fiecare om al muncii, în perioada menţionată s-au realizat economii de 583 de lei. S-au creat, astfel premise favorabile pentru îndeplinirea integrală, chiar pentru depășirea angajamentului nostru anual. Prin reducerea consumurilor specifice au fost economisite 26 tone de cauciuc natural, 14 tone de acetonă, 7 tone de praf PUG, 4 tone nestrapol, 3 tone de granule PVC, 35 tone de laminate şi profile din oţel, 6 tone de bronz, 2 tone de alamă, 68 de tone de sodă calcinată şi alte materiale, precum şi 6.180 de tone de combustibil convenţional. De asemenea, au fost recondiţionate numeroase piese de schimb. N-au lipsit acţiunile şi iniţiativele nici în domeniul recuperării şi valorificării materialelor refolosibile. Au fost reintroduse în circuitul productiv 21 de tone de deşeuri de polietilenă, 4 tone de deşeuri PVC, 480 de tone de cioburi de sticlă şi alte materiale refolosibile, prin a căror valorificare s-a realizat, în trimestrul I, o producţie marfă suplimentară în valoare de 3,9 milioane de lei. Sîntem conştienţi, desigur, că în activitatea noastră, inclusiv în aplicarea şi stimularea iniţiativelor muncitoreşti, se manifestă încă anumite neajunsuri care diminuează eficienţa acestora. Nu toate grupele sindicale s-au implicat, cu responsabilitate, în acţiunile vizând întărirea disciplinei tehnologice şi a spiritului gospodăresc. Sub conducerea organizaţiilor de partid, organele şi organizaţiile noastre sindicale îşi vor intensifica, în acest sens, activitatea politicoorganizatorică, combătînd formalismul, nepăsarea, stimulînd în fiecare secţie şi atelier iniţiativa creatoare a oamenilor muncii, astfel incit să contribuie mai activ, prin acţiuni concrete, eficiente, la îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Producţia de lapte trebuie să crească mai repede! Anotimpul în care ne aflăm este cât se poate de favorabil zootehniei, materializării eforturilor ce se cer depuse pentru redresarea grabnică a efectivelor de animale ieşite din iarnă, în nu puţine unităţi, destul de slăbite şi cu resurse de producţie diminuate. Abundenţa hranei ce se găseşte la această oră în toate păşunile, bine gospodărită şi folosită trebuie să determine o rapidă schimbare în bine a situaţiei, o creştere mai rapidă şi notabilă a producţiei de lapte care să poată satisface mai deplin cerinţele de consum şi industrializare. Unităţile agricole care au furajat bine vacile şi în timpul iernii, şi le-au scos în stare bună la păşune, nu au nici un fel de probleme, reuşesc să mărească producţia de lapte de la o zi la alta. Cel mai edificator exemplu îl găsim în situaţia de la CAP din Mitreşti, care a realizat în luna mai, în medie pe zi, cite 15,3 litri de lapte pe vacă furajată, ajungînd în 30 mai să livreze 16,9 litri. Producţie bună se realizează şi la CAP Band — 11,9 litri marfă, Dîmbău 10 litri marfă, la IAS Albeşti 9,3 litri, Baloş şi Sighişoara cîte 9 litri. Şi alte unităţi, chiar dintre cele cu producţii mai mici în timpul iernii au reuşit să redreseze apreciabil situaţia în CAP Reghin, ca să luăm un exemplu, în iarnă se obţineau patru litri de lapte pe vacă furajată, iar acum, după două săptămîni de păşunare bine condusă şi tot timpul controlată şi îndrumată producţia a crescut la 8 litri, deci s-a dublat. O dublare a producţiei este de aşteptat să se înregistreze peste tot, mai ales în uniăţile care au producţii mici. Din păcate, sporul zilnic înregistrat la un număr mare de cooperative agricole este aproape nesemnificativ. Cum pot fi judecate producţiile care nu se ridică încă nici măcar la trei litri, sau chiar sub doi litri cit s-a livrat la 30 mai de la CAP Daneş, Nadeş şi Chibed, cînd toate păşunile au iarbă din belşug? Cei mai îndreptăţiţi să cunoască cauzele acestei stări de lucru, şi primii care au datoria să îndrepte cu măsuri ferme situaţia sunt conducătorii de unităţi, inginerii şefi, şefii de ferme, specialiştii de la CUASC. Iată cum se prezintă situaţia pe CUASC la data de 30 mai: Miercurea Nirajului — 5,4 litri marfă pe vacă furajată, Sărmaşu — 5 litri, Luduş 4,7, Bahnea 4,5, Band 4,3, Morăreni 4,3, Dumbrăvioara 4,1, Sovata 4,1, Iernut 4, Rîciu 4, Tîrnăveni 4, Zau 4, Reghin 3,9, Fărăgău 3,7, Tîrgu-Mureş 3,7, Sîngeorgiu de Pădure 3,4, Ungheni 3,3, Sighişoara 2,9 litri. Iată, în cele ce urmează şi un „clasament“ al unităţilor mai bine situate, cu producţii bune, şi al celor cu producţii foarte slabe, sub trei litri marfă pe vacă furajată: Mitreşti 16,9 Band 11,9 Dîmbău 10 Reghin 8 Cheţani 7,7 Voivodeni 7 Idiciu 6,7 Găneşti 6,6 Coroisînmărtin 6,6 Sărmaşu 6,3 Chimitelnic 6,3 Bărboşi 6,1 Bogata 6 Cu rezultate foarte slabe: Daneş 1,6 Nadeş 1,8 Chibed 1,9 Iara 2 Filea 2 Gurghiu 2 Pănet 2 Gheorghe Doja 2 Sîntioana de Mureş 2,1 Băla 2,1 Dumbrăvioara 2,1 Glodeni 2,1 Pădureni 2,2 Veţca 2,2 Albeşti 2,3 Fînaţe 2,4 Oroi 2,4 Criş 2,4 Neaua 2,4 Trei Sate 2,5 Deleni 2,6 Ideciu 2,6 Cucerdea 2,7 Ţigmandru 2,7 Găieşti 2,7 Crăieşti Reghin 2,8 Aţintiş 2,8 Solovăstru 2,8 Tăureni 2,8 Pogăceaua 2,9 Sărăţeni 2,9 Ne-am interesat pentru dumneavoastră Examenul de bacalaureat - 1988 Ca şi în anii trecuţi, examenul de bacalaureat se organizează în două sesiuni: lunile iunie şi august. La acest examen se pot înscrie promovaţii ultimei clase de liceu, a XlI-a, învăţămînt de zi, şi a XIII-a, învăţămînt seral, din anii 1988, 1987 şi 1986, în ceea ce priveşte probele de examen, nici o schimbare, ele fiind cele din anul trecut. Pentru pregătire, candidaţii vor folosi manualele din ediţiile după care au studiat elevii din actuala promoţie, şi anume: la limba şi literatura română, din clasele IX-XII, iar la celelalte discipline de învăţămînt, din clasele XI-XII. De reţinut că, pentru susţinerea examenului, cei din promoţiile 1987 şi 1986 se pot înscrie şi la alte licee, stabilite în acest scop de Inspectoratul şcolar judeţean. Examenul de bacalaureat are loc în perioada 21—28 iunie, (în ziua de 29 iunie vor fi afişate rezultatele), iar pentru sesiunea din august, între 15—21. ÎNSCRIEREA IN CLASA A IX-A (treapta I) DE LICEU In clasa a IX-a (treapta I) de liceu se înscriu toţi elevii care au promovat clasa a VIII-a. Pentru clasa a IX-a nu se organizează concurs. Dar, în cazul în care, la o unitate de învăţămînt sau la un profil din unitate, numărul elevilor care au depus fişe de înscriere (cerere) îl depăşeşte pe cel al locurilor planificate, înscrierea în clasa a IX-a se face pe baza verificării cunoştinţelor elevilor sau, după caz, a aptitudinilor acestora. Verificarea cunoştinţelor constă în lucrări scrise la limba şi literatura română şi la matematică, din materia studiată în clasa a VIII-a. La clasele cu predare în limbi ale naţionalităţilor conlocuitoare, elevii susţin o probă şi la limba maternă. Pentru înscriere la profilurile marină şi pedagogie, muzică, arte plastice şi decorative, coregrafie se susţin probe de aptitudini. Cum se va desfăşura activitatea de înscriere în clasa a IX-a, învăţămînt de zi şi seral: 21—27 iunie — depunerea de către elevi a fişelor tip de înscriere, la secretariatele unităţilor de învăţămînt (la profilurile la care se susţin probe de aptitudini, fişele de înscriere se depun pînă la 22 iunie, inclusiv); 23—28 iunie — susţinerea probelor de aptitudini la profilurile menţionate şi afişarea rezultatelor; 28—30 iunie — reorientarea elevilor şi stabilirea unităţilor de învăţămînt şi a profilurilor la care se organizează probe de verificare a cunoştinţelor; 2—4 iunie — susţinerea probelor de verificare a cunoştinţelor; 8 iulie — afişarea rezultatelor; 9—16 iulie — redistribuirea elevilor care nu au fost declaraţi înscrişi în urma susţinerii probelor de verificare a cunoştinţelor. ADMITEREA ÎN CLASA A XI-A (treapta a Il-a) DE LICEU Pentru această clasă de liceu, învăţămînt de zi şi seral, admiterea se face pe bază de concurs, în limita planului de şcolarizare aprobat, pe profiluri şi unităţi. La Invăţămîntul de zi se pot înscrie numai promovaţii clasei a X-a a anului 1988, care nu depăşesc vîrsta de 19 ani pînă la începerea anului şcolar 1988—1989. Pentru Invăţămîntul seral, se pot înscrie absolvenţii treptei I de liceu din promoţiile anterioare. Concursul constă în probe scrise, pentru toate profilurile, cu excepţia celor de artă, probe de aptitudini specifice profilurilor de muzică, arte plastice şi decorative, coregrafie. Probele scrise se susţin din materia studiată în clasele a IX-a şi a X-a. De menţionat că elevii care vor participa la concursul de admitere în clasa a XI-a de liceu trebuie să indice, în fişa de înscriere, şi o şcoală profesională în care doresc să fie şcolarizaţi în cazul că nu vor fi admişi în liceu. Graficul de organizare şi desfăşurare a concursului de admitere este următorul: 15—25 iunie — completarea fişelor de Înscriere cu opţiunile elevilor; 1—8 iulie — înscrierea candidaţilor pentru toate profilurile, cu excepţia liceelor de artă la care înscrierea se face pînă la 1 iulie; 2—7 iulie — susţinerea probelor de aptitudini, afişarea rezultatelor, susţinerea examenelor de diferenţă de către candidaţii care optează pentru schimbarea profilului; 9—13 iulie — susţinerea probelor de concurs pentru toate profilurile; 16 iulie — afişarea rezultatelor; 17—22 iulie ■— redistribuirea candidaţilor neadmişi, din lipsă de locuri, la licee cu locuri neocupate DORIN BORDA CALENDAR Miercuri 1 IUNIE Soarele răsare la ora 5,35, apune la ora 20,53. Zile trecute 153, zile rămase 213. • ZIUA INTERNATIONALA A COPILULUI CINEMA TIRGU-MUREŞ — Arta: Un gentleman în vestul sălbatic. Unirea- Zîmbet de soare. Progresul- Flăcări pe comori. Selecţi Pădureanca (orele 9 şi 11). Monştrii (orele 14,30, 17 şi 19,30). Tineretului: Zbor periculos (orele 9 şi 11). O logodnică pentru prinţ (orele 15, 17, 19 şi 21). Flacăra- Taina reginei piraţilor. SIGHIŞOARA — Luminat Sherlock Holmes. Clubul CFR. Comandantul sării. REGHIN — Patria: Lăcomie. Un gentleman în vestul sălbatic. TIRNAVENI — Melodia: Faraonul (seriile I-II). LUDUŞ — Flacăra: Unde eşti copilărie. SOVATA — Doina Ian pe şlep. Muncitorul: Talismanul. SARMAȘU — Popular: Ultimele zece minute. IERNUT — Lumina: Pînă trece ploaia de toamnă. SÎNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Epoca îndepărtată. FÎNTÎNELE — Patria: Spectacol la miraj. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul. Ultimul meci. TEATRU TEATRUL NATIONAL, azi, ora 19: Phaedra (secţia maghiară). INSTITUTUL DE TEATRU, azi, ora 19: Don Gil de Ciorapverde (secţia română). VREMEA D. A.M.B comunică! Ieri la Tîrgu-Mureş temperatura minimă a fost de 12 grade, iar cea maximă de 23 de grade. C.P . Sibiu prognozează. Vreme uşor instabilă, cu cerul variabil. Local vor cădea averse însoţite şi de descărcări electrice. Vîntul va sufla slab la moderat din sud-vest. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 10 şi 12 grade, iar cele maxime între 21 şi 24 de grade. Izolat, dimineaţa, ceaţă.