Sürgöny, 1864. január (4. évfolyam, 1-25. szám)

1864-01-29 / 23. szám

megjegyzi, miszerint azon összeg különben is kizárólag csak e czélra fog felhasználtatni. A resolutió czélját nem látja át, mert az semmi támpontot nem nyújt a köve­tendő politikára nézve. „ . . . Herbst: Az ausriai érzület nép­öntudatából szól; ha meg akarunk győződni, hogy gr. Rechberg po­litikai lépése Austria érdeke ellen van, csak a porosz kamarai tárgyalásokat kell­ olvasni. Nem csak az, mit Bismark a kis államokról mond, hanem más kamarai beszédek is bizonyítják ezt, melyek Austriát Németor­szág esküdt ellenségének tartják, és egy Poroszország nagyítására szolgáló háborút jótéteménynek ecsetelnek. Ha az államminiszer roszalja a resolutiót, mert ez nem nyújt támpontot, az csak a mérséklet roszalása, mely­­lyel a bizottmány élt. Gr. R e­c­h­b e r­g : A cs. kormány nem várha­tott mig a szövetség a darmstadti indítvány fölött ha­tározott. Az, elfogadtatása esetében, bábomba keverte volna Austriát, mert ez nem tartózkodhatott volna a részvételtől, ha a háború már kiütött, de zsebbe se dug­hatta volna kezeit, tehát be kellett volna avatkoznia. Mily eredményt akar a kormány elérni, még most nem mondhatja meg, állami ügyekben is úgy áll a dolog, mint polgári perekben. Rosz ügyvéd volna az, ki a per kezdetén mindjárt megmondaná, mily egyességet foga­­dana el. Szónok nem érdemel rászólást, hogy Austria Poroszországgal (Közbeszólások : Bismark­kal) megy, és a történelmi emlékezésre hivatkozik . Austria s Po­roszország egymásra vannak utalva. (Közbeszólások : Lásd az olasz háborút!) Ha a két nagyhatalom együtt jár a külföld óvakodni fog a német kolossus ellen föl­lépni. A resolutiók kettős benyomást gyakorolnak majd a külföldön. Németországban még jobban fel fog álta­luk ingereltetni a harczszom­jas párt, míg Dánia ma­kacs ellenállásra látandja magát buzdíttatva. H­e­­­n igazságügyminister: A ház, mely a resolu­tióban kinyilatkoztatja, hogy elhárítja magától a fele­lősséget, mégis felelősséget von magára, midőn a dáno­kat ellenállásra buzdítja. Dr. G­i­s­k­r­a : A resolutió mellett nyilatkozik. Nem tagadja, hogy azt a külü­gyminister politikája el­len intézettnek tekinti, és ezért tartja szükségesnek. Szónok Bismarcknak az alkotmány és parlament elleni magatartását ecseteli. Egy tisztességes (anständig) ember sem rokonszenvezhet Bismarckkal. Az állammi­niszer legközelebb maga is tiltakozott az ellen, mintha a porosz miniszer politikájával egyetértene, és tiszttár­sai közül többen gondolkoznak úgy mint ő. Ha mások másként gondolkoznak, ezt sajnálni lehet, és a resolu­­tio ennek ad kifejezést. H­e­i­n igazságügyminister: Az előttem szólónak bi­zonyára csak fölhevü­lésében jött nyelvére azon kifeje­zés, hogy egy tisztességes ember sem tarthat Porosz­­országgal. (Közbeszólások: „Bismarck“-kal mondatott.) Ezen vita után szavazásra került a sor, melynek eredményét már tegnap közöltük. Szemere Pál emlékezete. Az akadémia nagygyűlésében január 23-ikán Kazinczy Gábortól. I. Veszteségeket ünnepelünk. A diadal örömérzései helyett borongó bánat fog körül, mely nem a palaestra hőseit, hanem elhunyt daliákat kisér azon révbe, mely felé, napderüben vagy vihar között, a dicsőség koszo­rúival halántékain, vagy a gyötrelmek keresztfájával vállain, de küzdve mindig, az élettel vagy magával, lankadó hajósként siet minden élet; hol megszűnik do­bogni a szív, tenni akar, az ajkon elnémul a jajkiál­tás, a szemben kiapad a köny, a homlokon a ve­­rejték. Elvesztettük és fájlaljuk és irigyeljük őket, nem dicsőségüket, nyugalmukat, addig is, mig követnek. Ez az ösvény mindnyájunkkal közös. — Egyikünk élete jeltelen nyom futamló homokban, mit az első szél­­vonal eltemet. Mást a szeretet könyüi kisérnek e vég­ső útjában. De miként a lomb, mely gályáról leszakad­va, egy ideig rezeg s kering a hullám fölött, miglen be­lé temetkezik : a köny előbb-utóbb kiapad, mert forrá­sa a szív, mely hüledez, vagy megszűnik dobogni ma­ga is. — Hány fényes ravatalon sötétlik gyászfátyol­ként a közátok, vagy borong a néma feledés ! S íme a jeltelen hant fölött megvirrad a hiv em­lékezet, a szent vestaláng, mint halhatlan őrként vir­­raszt a történelem. Az érdem az egyedül, melynek számára az örök élet belseje a sír. Ne mondjátok, hogy a borostyán, mit porló sírra nyújt a késő elismerés, mint élő néma vád beszél. A csata fergetegében kinek volna gondja egyesek hős tetteire? Életök s halálok az ügyé, s hogy az éljen, arra nincs drága ár. Vajmi olcsó volna a „hűség koro­nája“ a napi dicsőség hervatag koszorúiból. Mint a fuvalom, mely messze virágos tájak illa­tát hinti el a sivatag fölött, s üdülést hoz a vándornak, ki kétes után messze dzél felé siet, fognak bennünket a múlt képei körül. Vándorai a késő életnek, a mi utunk romok között visz el, előre, mindig előre, mun­kára hiva, tört szívvel bár és könyük között. És emel­jük e romokból a kegyelet oltárait házi isteneinknek, azok nevében, kik őket számunkra megtartották. A nemzet akadémiája méltóan felel meg tarto­zásának, midőn ünnepeiben azoknak emlékét üli, kik a tért, min a tudományok szentegyháza álljon, szá­mára meghóditák, teremték. — És megfelel föladatá­nak, midőn azon férfiak szobrait, kik az ő dicsősége valának, mutatja föl, hogy vita eorum in nos transeat et nostra fiat (Calvin) s kimutatva az ösvényt, melyen futottak, utalja a járatlant; munkálkodásuk eredmé­nyét feltárva , illeti a csü­ggedezőt, s legfensőbb hála ,a nemzet elismerése— által szárnyakat fűz a ne­mes becsvágy törekvéseinek. Midőn Herodot nemzetének gyülekezetében tör­ténelmi könyveit olvasá, egy ifjú ember zokogó rész­vevéssel kiséré a művészt, kinek ajkain feltámadott a múlt. Az athéni Oloros fia Thukidides volt. S­ime a Musák szent ligeteit tűzre hányta a sze­kercze, s Marathon síkjain korcs faj­szi dolgát: az Oloros fia túlélte a Olymp isteneit, s magasztos igéi mennyi nemes érzés és tett méhe­lőnek, hány fájó szívbe harmatoztak vigasztalást, hány kart aczéloztak áldozásra. Jaj az egyesnek, jaj a nemzetnek, ha szive meg nem dobban a hivek és nagyok szent árnyai előtt ! S az emlékezet és hála ezen ünnepeit, van-e föld, mely méltóbban ülné meg, mint a népek Niobéja ehon? Kit az istenek szeretnek, ifjan hal el, úgy nlne a bölcsek és hősök nemzete. Igen f­elhullani az élet nagy harczának fergetegében, a magasan lengő zászlóval kezünkben, a borostyán fris lombjaival halántékain­kon, a tusa riadói, a diadal harsonái között - mily ál­dás ! mily jótétemény! . . De megállani és kiállni csa­tát, s majd halk önérzettel utalni a nyomokra, miket mi töltünk, mi hóditunk meg, s miken most, nélkülünk, gátlanul halad nagy czélja felé az i­gy, mit egykor, az erő napjaiban, tettekkel szolgáltunk, s most ál­dásainkkal kísérünk — mily magasztos, bár néma jutalom! . . .... Mint a napraforgó arra és addig fordítja virágát, merre és mig a nap tündököl, a közfigyelem gyakran önző udvaroncz; látkörét a szűk jelen korlátozza. De a kegyelet visszaszárnyal a múltba, fölássa eltemetett kincseit, s koszorúba fűzve nyújtja a jövőnek át. És e koszorú kit illet meg inkább, mint azon férfiakat, kik egykor a szellem haretterén honmentő tu­­sákat viva, nemzeti tételünk diadalmas bajno­kai valának? S miként a pagony sarjadékai közt a századok egyesen maradt fia, a királyi tölgy, nyugod­tan állhatták mindvégig közöttünk, érezvén, hogy ko­ronájok utól érve igen, de elárnyékolva nem leend soha ? . .­­ . . Mint a kirablott palotának egyenként szakadoz­nak alá hatalmas övezetei, romokban is az egykori fény és nagyság tanúságai: hullanak — a próféta szavai­ként — azon csillagok, miknek ragyogását mind in­kább­ inkább emeli a felleges éj, mely körülfog. E hivek és nagyok egyike az, kinek nevével e napot ünnepli a haza tudományos intézete — Sze­mere Pál. , És midőn e tisztet elvállalom, nem az önhit báto­­rita fel, hogy a közérzés tolmácsa én legyek oly fér­fiak között, kiket méltó társasul ünnepel a nemzet íté­lete, és óvatlan kezekkel azon munkához nyúljak, mit jelesek hamvai felett a nem halandó történelem vesz át; nem a verseny vágya izgatott, hogy e helyről, a tudo­mány és ékesszólás eme szószékéről, vissza ne riaszszon, s méltán, önérzetem. Uraim ! jól tudom én, hogy egy jogczim az, mely számomra tért enged itt: azon viszony, mely gyermekéveim óta az elhunythoz fűzött. A hála és szeretet nyilatkozását akarák önök; nem a tudomány ítéletét várák. És igazuk volt. Midőn Ossián „a gyász visszaforduló napjaiban , Malvina karján Szelmának romjai s „a zengő halom“ fölött állt, mig a bús felhők közti kitekinte a méla hold , a halottak tüzösvénye meggyulad a folyam fölött, s a fenyéren elfutamló köd oszlopaiban fényes harczsoro­kul vonulnak el azon dicsők szellemalakjai, kik többé nincsenek : a királyi Bárd oly dicsőség fölött kesergő, melyben osztozott; a hősökben társait siratta, s érzé, hogy a dal, mely fölrezzent hárfája húrjain, Morvén bérczein nem hal el soha. Engem a dicsőség versenyterétől távol, az ismeretlenség homályai födöz­­nek, s osztályrészeinül sem a szó igéző varázsa nem ju­tott, mely a szív könyvit gyöngyökké bűvöli, sem az eszmék hatalma nem sajátom, mely mint köréből a mű­vész,a történelem tényeiből szobrokat alkot teremtő erővel. — Én mit sem adhatok, a mit teszek, nem egyéb, mint hogy megtört erővel, a kegyelet szerény adományát hozom. Mint az utas, ha eltekint a táj fölött, mit az ipar s verejték nyomonként hódíta meg, s a természet rend­kívüli alkotásai helyett az áldást hozó munka sze­rény barázdáit látja: nem egyszerű részletek ragadják meg figyelmét, hanem az egészen édeseg szeme: m­akor az, mit romaként kell befoglalnunk, ha igazsá­got szolgáltatva ösvényt­ törő nagyjain­knak egyszers­mind azon helyt, mit elfoglaltak, kijelölni akarjuk. Nem bánt az önhit, hogy ezt megkiséreljem. Sok­kal közelebb áll még a maga nagyságában ez a kor hozzánk, hogysem belátnunk lehetne; minden perez, mely elfutamlik, emelni fogja azt; s aztán, mit mond­hatnék róla én, ki e­zért, nem mint e tisztelt testület, tehetségeivel hódította meg, hanem legfölebb érzéseivel fogja körül ? Elmondom tehát, a­mit mindenki tud, s lehet, hogy keserű és fájó dolgokat is. A rideg Cato ékesszó­lása Carthago emlegetéséből állt; ez ostorozó gondo­lat nem hagyta elszunnyadni a nemzet figyelmét; és a szóból a puni viadal szülemlett s Róma nagysága. Jaj az egyesnek, jaj a nemzetnek, mely pirulni nem tud. Bal s jó tetteit tartsa szem előtt egyiránt, azokból ta­núságot, ezekből erőt meritve. A Szemere család sajátszerü ellentétek képvise­lője volt. A ház főnöke a munka és elmélkedés, az el­vek és szív embere, hivatalában, vallásában, családjá­ban élt. Ügyvéd és reformátor, Verbőczi és Calvin hive egyiránt, „hű jobbágy“ az akkori idők értelmében, de hugenottái hűség-­s bátorsággal csüggve hitvallása minden betűjén. Férj és atya teljes lélekkel, de elvből rideg hüvely alá burkolva meleg érzéseit. Házánál az, aki illetékesen kezeli teljhatalmát, rendelkezik, parancsot oszt; neki kell tudni, miért teszi. És való­ban tudta is , a­mit kimondott: végleges határozat volt, a­mi egyiránt kötelezte magát, mint másokat, s nem tűrt ellenvetést, nem volt többé megmásítható. S e vas akarat előtt meghajlott kiki, bölcseségét szintúgy nem vonva kétségbe, mint jogosultságát. E viszony fölött az anyai kebel virrasztóit, a ri­deggé válható légkörben a szeretet melegét ömlesztve el. A f­e­l­e­s­é­g tartozása szerint megtette, a­mit pa­rancsul tekintett, de a n­ő­i kímélet s anyai elnézés ezernyi apró jótéteményeivel. A ház két fia hasonló ellentételességet mutat a tettben és lélekben. Az idősb, Ábrahám, egy vas alko­­tású, bőrébe nem férő pajzán fiú, kinek minden mozdu­lata megannyi szabálysérelem ; szép szó vagy fenyí­ték egyiránt hiába vont korlátot kényesnek ; mig öcs­­cse Pál, egy gyönge, élhetetlen, szelíd gyermek, a meg­intést is hév könyükkel fogadá. Az anyai szív tartá fönn a kellő sulyegyént. Az atya nem ismert áldozatot, hol azt a gyerme­kek java kívánta. Végig próbálta tanintézeteink nagy részét: Budát, Kun-Halast, Kőröst, Pápát, Patakot, Pozsonyt. S míg itthon saját akarata mint abroncs kö­zött tartá mindazt, a ki a házhoz tartozott, teljes sza­badságot hagy a iskolázó gyermekeinek, hogy „a ma­guk lábán járni“ korán megszokjanak. Kezökbe adá mindazt, mit egy „diligentiára“ elégnek határozott, gazdálkodásuk- s a tanulás eredményeiről csak utólag véve számot szigoran. Persze, vajmi sokszor kellett, titkon, az anyai gondnak kapni ki a gyermekgazdákat szorultságaikból. Ily viszonyok közt teljes szabadságban fejlett a két gyermek jelleme. Pál könyveiben élt; Ábrahám a pige, lapta, a teke palaestráin. Pál alig várta a tanszak megkezdését: Ábrahám a vacallókat leste, gazdálkod­ni, lovagolni, vadászni; Pál a tanárok kedvencze, Ábra­­hám a „fiuk“ vezére, idóluma, amazt a censurák ko­szorúi tünteték ki, de ezé volt a „közvélemény“, a paj­tásoké tudniillik. S méltán , ki volt oly kimerü­letlen forrása itt meg új kalandos vállalatoknak, mulatni, csí­nyeket követni, s a „rajtavesztés“ válságaiban ki vett magára baráti áldozatossággal , martyri kitartással minden bünrovást, mint Ábrahám ? Hébe hóba a kis Palit sem hagyta nyugton a gúny, s ingerlő az ambitió, „kiállni a gátra,“ legtöbb esetben persze drága áron, mert edzett társaival hogyan mérkőzhetett volna a gyönge,tapasztalatlan fiú, így jön, hogy Nagy-Kőrösön, egy délután, Ábrahám indítvá­nyára, egy roppant hósuvatag várat védve s ostromol­va, a kis Pali elsülyedett, s kivergődni önerejével nem birt. Kiáltozása a csata hevében elpendl­lt, majd elné­mult. A diadalmas sereg, eltikkadva pihenni ment ne­héz koszorúin, s a különben sem sok figyelemre mélta­tott társat sírjában hagyá. Gazdájuk, kinél szállásoltak, estve vette észre, hogy a gyermek nincs. — Megfagy­­v­a ásták ki. Innen eredt részben azon test és ideggyöngesé­­ge, mely életének egyik gyötrelme­s csapása jön. S Ábrahám maradt az, a­ki volt, és maradt hol­táig. Ismertem a vas férfiút, emez őstypusát az egy­kori magyar nemes embernek, minden fény- s vajmi kevés árnyoldalaival. Gyúlékony véralkat, mely rob­­banásaiban nem ismert korlátokat; nemes szív, mit meghajtani erővel senki,megkérlelni akárki birt. Ri­deg szavakkal szórta áldozatait. Merev ra­gaszkodás szokásaihoz, gyarlóságaihoz; gyermeteg kedély, mit a „bánni“ tudás kénye szerint hajtogatott. Gazdag házassága után is mindenben a régi, egy szo­kását sem hagyta el, egy bútorát sem változtatta meg. De könyv és irás idegen maradt mindvégig előtte. Le­velet, ha a második lapra átment, olvasatlan tett félre. Midőn Pált az egri fürdőbe vitte betegsége, s Egernek lelkes papjai a szeretet és tisztelet érzéseivel verék a becses vendéget szakadatlan körül. Ábrahám, ha há­zából nagynehezen kimozdult öcscsét látni, álmélkod­­va kérdezte: mi dolga lehet és annyi, papokkal i s ott hagyta a „tudákos“ társaságot, s szó nélkül mé­lázva órákig hallgatá a zenét, s itta reggeltől estig fe­kete kávéját, intve és oktatva öcscsét, hogy kövesse „a­z ö j­ó“ példáját. Téged koldussá tett a firka és könyv — úgymond — s nézz ide! — s a 80 esztendős agg, fél kezével a magas asztal széléhez támaszkodva, ifjúi rugalommal pattant föl reá. A két testvér megfutá iskolai pályáját. Atyjo­­kat Budán tartóztató hivatala, s ritkán hagyta gazda­ságát megtekinteni.]" Ábrahám alig várta, hogy a lecz­­kék börtönéből kiszabadulva, átvehesse azt. A vacall­­ók közben kész gazdává képezé ki már magát. Pál letette az ügyvédi vizsgát,s az idő elérkezett, pályát választani. Atyja ezt is tetszésére hagyta, csu­pán azt követelte, hogy legyen valami, „író leszek“, volt az ifjú felelete. Atyja erre sem ten ellenvetést; de e professióból, úgymond, aligha lehet megélni; annak való mulatság,s nem szegény legénynek kereset.Aztán megtanultad-e Horácztól:„Multa talit,fecttque puer, su­­davit et alsit“ ? és hogy fiatal embernek pironság a ke­nyér, mit nem maga keres ? S igenlő választ vévén: „ura vagy akaratodnak és sorsodnak,“ mond az öreg, legyen kivánatod szerint. S száz forintot ad a kezébe, azon kijelentéssel, hogy egy év múlva ismét kérdést teend. E száz forintból kellett élnie egy évig Pesten, az atyai házon kívül. Az ábrándok s koszorúk „ígéret- földe“, az iro­dalmi pálya tehát feltárult, de a prózai valónak min­den tövisével. Hagyján a szabadság és a sok idő! — Tanulmányozásnak áldozva nap és éj. Csak az anya szive fájt. De hallgatott, nem volt mit tenni más ; ismerte azt, a­ki a­r volt a háznál, min­den akarat, minden fillér fölött. Csak midőn, nem fia által, értésére jött, hogy kedvencz gyermeke sűtetlen szobában tölti a kemény télt: vetemült azon merényre, hogy, lopva, tűzifával lássa el koronként. Az év lejárt, a megjelölt napon atyja elébe állt a fiú, elmondani, hogy elhatározása megrendítve nincs. Úgy látszik, csakugyan írónak születtél, vála­szolt teljes nyugalommal az atya. S az évi dijt megkettőzteté. Szemere Pál —­ mint mondá — most a „világ urának“ hitte magát. (Folyt. köv.) VártCXA. Napi újdonságok. _ A jeles zenész Volkmann Róbert febr. 21-dikén a nemzeti múzeumban hangversenyt rendez, melynek érdekét különösen növeli, hogy többnyire saját szerzeményei fognak előadatni. A nemzeti színház zene­karán kívül jelesebb művészeink közül is számosan közre fognak működni. — Liszt Ferenczről írják a bécsi lapok, hogy Rómában teljesen elmerült vallási merengéseiben, s szán­déka volna a dömések szőrcsuklyáját ölteni magára, hogy korábbi élete s­tán képzelmi kicsapongásaiért is vezekel­ve végezze napjait. — A „Zwischenakt“ szerint Molnár György budai színigazgató következő tartalmú levelet kapott Rö­der, berlini színházi ügyvivőtől: „ A­z ö­r­d­ö­g p­i­r­u­l­á­i“ czímű darab az ön társaságánál sok szerencsét csinált; nem volna ön hajlandó azt az itteni Kroll-szính­ázban és mikor előadni ? — Minél előbb, annál jobb néven veszi Engel úr. Szíveskedjék ön megírni, mily nagynak kell lennie a színpadnak, minek a gépek, s mennyi személyzet kívántatik az előadáshoz. Itt a tágas és jól látogatott dí­szes Kroll-színházban a darab kétségkívül nagy hatást tenne és hasznot hajtana. * Kolozsvárról Írják a „M. S.“ nak, miszerint Er­délyben nem ritkaság az olyan tél, mely néha a muszka­­asibériai téllel vetekszik, de a mostanihoz hasonló, január 1-től csaknem egyforma hajthatatlan kemény télre az öregek is alig emlékeznek. 15—20 fokig R. szerint más­kor is leszállott a higany, de 24—25 fokig, mint az Ko­lozsvárit január 18-án s 21-kén történt, ebben a század­ban még csak 1813-ban, 1822-ben szállott le, akkor is csak kevés időre. 15 nap óta folyvást 18 és 25 fok közt mozog a higany. Mint ilyen időjárással szokás, a kenyér- és fadrágaság naponkint nyomasztóbbá válik, s a megfa­­gyás s keresethiány miatti balesetek száma aggasztóiig szaporodik. A színházi előadásokat is meg kellett szün­tetni a ki­állhatatlan hideg miatt. * Kolozsvárt az aristokratiához tartozó urakból s hölgyekből műkedvelő társulat alakult, mely a tél folytán jótékony czélú előadásokat rendez. Előadandó darabokul eddigelé négy vígjáték van kitűzve, u. m. „Egy csésze b­ea“, „A nyolczadik pont“, „Elveszem nőmet és „Chas­­sé Croise“, melyben mint szereplők részt vesznek gr. Rhé­­dei Janka, dr. Wesselényi Istvánné, Komáromi Teréz, gr. Haller Fanni, br. Kemény Ilka, Székely Dávidné urhöl­­gyek, b. Bánffy Kálmán, b. Wesselényi István, b. Orbán Balázs, b. Szentkereszti György, gr. Toldalagi Zsigmond, Komáromi György és Szilvássy Béla urak. __ Nyílt köszönet. A legméltóbb hálaér­zet és legérzékenyebb köszönet nyilvánítása kíséretében tudatja a kunhegyesi inségi bizottmány, miként méltósá­­gos báró Wodianer Móricz és Wodianer Albert ő nagysá­gaik 50 munkatehető, de élelem nélkül lévő kunhegyesi lakosnak 500 ftot, a munkatehetetlen nyomorultak részére pedig 200 ftot kegyeskedtek Kunhegyesre az inségi bizott­mány rendelkezése alá küldeni. E kegyadomány annál nagyobbszerű, s annál meg­lepőbb volt, mert egyrészről Kunhegyesnek még soha szerencséje nem lehetett a nagylelkű jótevők irányában magát érdemesíteni, de másrészről tudjuk azt, mikép­p nagyságaik kegyessége saját uradalmaik szegényeitől igen sok oldalról vétetett igénybe, s ők ezen igényeket megelőző nagylelkűséggel elégiték és elégítik ki szakadat­lanul. Kelt Kunhegyesen, jan. 20. 1864. Az inségi bizottmány nevében C­s­á­v­á­s János m. k. főbiró, mint elnök. — Hála-nyilvánitás. E napokban Al­­mássy Pál ő nagysága egy névtelenül maradni kívánó egyéntől a Nagy-Kunság hat községei részére adományo­zott 1000 ft könyöradományt osztatott szét, melyből 150 ft Kunhegyesnek kézbesittetvén, sietünk az ínséggel küzdő nép nevében, úgy a nagylelkű névtelen pártfogó, mint a lelkes kézbesítő ur iránti forró köszönetünket s örök há­lánkat a nyilvánosság utján a haza színe előtt bemutatni. Kunhegyes, jan. 24. 1864. Kunhegyes város inségi bizottmánya s ennek ne­vében C­s­á­v­á­s János, m. k. főbiró mint elnök. — Különös fölfedezés. Egy pesti vendég­lős, az úgynevezett „mezítlábos“, mint a „br. L. írja, fűrészelés közben egy fatörzsben két ép állatcsontot ta­lált, melyek lófogaknak látszanak. Hogyan juthattak a fába ? — A leleményt a nemzeti múzeumba szállították. _A pesti jótékony nőegylet mai bálja az eddigi rész­vét tanúságaként e farsang egyik legfényesebbike leend, miben a rendezőséget vállalt jogászok finom tapintata egyik főtényező volt. — Halálozás. A „P. H.“-nek írják Kalocsáról, hogy Bedcsula Tamás kanonok s apát e hó 24-kén reg­geli 5 órakor, élte 59-dik évében elhunyt. Nevét jó tettei szintúgy maradandóvá teszik, mint több rendbeli latin műve, melyekkel legújabban gazdagitá az egyházi és tör­téneti irodalmat. Áldás emlékére! — Budáról egy véres tett hírét veszszük. A vízivárosi gyógyszerész, Schw.­nejével együtt, tegnap reggel megölve találtatott szobájában. Részleteket még nem hallottunk, valamint azt sem, gyilkosság, vagy ön­­gyilkosság okozta-e a gyászos eseményt. — Múlt vasárnap — hétfőre éjjel — egy szerelmes pár a kőbánya egyik vendéglőjében öngyilkossági bűn­tényt akkor követett el, hogy a 19 éves magyarbéli, pozson­­megyei szül.­sebész-növendék R­e­i­s­n­e­r Albert, éles beretvával S­t­r­a­u­s­z Katalin héber szabó-kontár 19 éves leányán, és aztán magának balkarján az ütereket a könyökhajtásban átvágván, s mindkettő elvérezvén, meghalt. — A pesti sz. Rókus közkórházban a betegek lét­száma már az egész hó folytán 800 körül van, úgy hogy fiók-kórház felállítása lett szükséges. Jelenleg ápoltatik ott 252 bel-, 219 sebészi, 269 bujakóros, 53 bőr- és 21 elme­beteg. Üres ágy már 19 nap óta nincsen. — E napokban a Duna jegén magában kóborló 7 éves kis fiúcska, a járókelők figyelmeztetése daczára olyan helyre merészkedett, hol a Duna nincs befagyva, s ott a jég szélére toppingatott. A jég leszakadt, s a fiú is vele, de a folyam rögtön fellöké, s a kétségbeeső kiabáló fiút a jégnek vitte, melyben a fiú megkapaszkodott. A leg­közelebb eső ember egy pillanat alatt ott termett, s lefek­­ve a fiút megragadta és kihúzta. Megyei tudósítások. — Pest megye 1864. j­an. 26-i tisztiszéke. Hármas megyénk rendes havi tisztiszéke a hó első ked­di napján szokott ugyan megtartatni, most azonban, hogy a hónap utólsó keddi napjára maradt, azt tiszti­széki tárgyaink csekélyebb száma okozta. Az elnöklő f-ő alispán t. kisjáczi Szeles Mihály volt ; össze­sen hét tárgy lett felolvasva. I. Szőke Lajos és Vincze folyamodványa, né­hai Kecse Lajos hagyatékában az osztoztató bí­róság megadása, és az ügynek a polg. törvény­széktől a tisztiszékhez áttétele tárgyában. Miután az 1862. September 2-án Bécsben 10544. sz. a. kelt udvari rendelvény, világos örökösödési ese­tekben rendeli, hogy midőn a hagyatékhoz ingatlan nemesi javak tartoznak, azon megyében, hol nyil­vános tisztiszékek tartatnak, az érintett választmány alakítására vonatkozó folyamodványok elintézése, illetőleg a választmányi tagoknak az 1840. 13. tcz. értelmében kinevezése a megyei közönséget illeti, ennek alapján Határoztatott : A központi polg- törvényszék, hol az ügy mostanáig tárgyalásban van, a dolog mibenlé­téről adandó felvilágosításra felhivatik. Úgy tudjuk , megyénk 1862. máj. 6-ról 1343. sz. a. volt első, mely a vérek közti világos örökösödési ügyben az osztoztató küldöttség kirendelése iránt a megyei közgyűlés nem létében utasítást kért , akkor alapos kétség támadván aziránt, váljon az ideigl. törv. szabályok I. R. l.§. szerint a magyar törvények vissza­állításával, s ezek alapján a magyar bíróságok és ha­tóság előbbi jogaikba helyezésével, az e tárgybani in­tézkedést jogérvényesen ki és mely hatóság teljesíthe­ti, s az e részben az 1836. 14. és 1810. 13. tcz. világos szavai szerinti illetékes megyei közgyűlést ki és mely hatóság helyettesítheti. A hir. kir. udv. leirat csak oly megyékben, hol tisztiszékek nem tartatnak, helyettesiti az állandó me­gyei törvényszéket hasonló egyekbeni jogérvényes in­tézkedésekre. II. Szolgabirói jelentés gr. K­e­g­­­e­v­i­c­h Béla és Gyula vadászati tilalmuk kitáblázása ügyében. A még 1861. évben készült terven a pótlások megtéve, s a szomszédbirtokosok az 1802. 24. tv. alap-

Next