Sürgöny, 1867. február (7. évfolyam, 27-49. szám)

1867-02-02 / 28. szám

Pest, szombat, február 2.1867. VII. évfolyam. 28. szám. Szerkesztőség: Gránátos utcza 1. sz. III. ,meisz. Kiadó-hivatal: Pesten, barátok­ tere 7­ik sz. Kéziratok nem küldetnek vissza. Bérmentetlen levelek csak rendes levelezőinktől fogadtatnak el. Előfizetési árak: Naponta­ postai szétküldéssel: Egész évre .... *0 frt. Félévre . . • * . 10 n Negyedévre .... 5 » Budapesten házhoz hordva: Egész évre . . . 18 frt — kr. Félévre .... 9 „ — „ Negyedévre • . 4 „ 60 „SÜRGÖNY. Magán-h­irdetések: egyhasábos petit-sor egyszeri hirdetésért 8 kr, kétszeri hirdetésért 7 kr, háromszo­­­ri vagy többszöri hirdetésért 6 krral számíttatik minden beiktatásnál. A bélyegdíj külön minden beiktatás után 30 kr. o. értékben. Külföldről hirdetéseket átvesz­nek a következő urak : M­a­­­n­a­­ Frankfurtban és Ham­burg-Altonában Hausen­­stein és We­gier; Hamburg­ban Tü­rkhelm Jakab, Lip­csében Engler M. és Fort Ernő urak. HIVATALOS RÉSZE Az erdélyi kir. udv. kanczellária az erdélyi kir. ítélő táblánál megüresedett foigtatói állomásra M­é­g­a­y Ferencz, rendelkezés alatti cs. kir. tanácstitkárt nevez­te ki. Szepesmegye főispáni helytartója mint a XVI. szepesi városok kir. biztosa, a Leibicz korona­város ta­nácsánál megürült főjegyzői állomásra s m­­­i­n­t Kon­­rád, ügyvédi és jogtudori jelöltet nevezte ki. NEMHIVATALOS RÉSZ. Szemle. Pest, febr. 1. A franczia kormányhoz közel álló lapok már éreztetik a kellemetlen hatást, melyet rá­juk Hohenlohe herczeg programmja tett. A „France“ Poroszországot okolja ezért; Porosz­­ország Bajorországot csak eszközül használja egész Dél-Németország bekeblezésére. A „Fran­ce“ a „Nordd. Alig. Zig“ czikkét, Hohenlohe herczeg programmjára vonatkozólag, Poros­or­szág feleletének tekinti, melylyel az a neki föl­ajánlott Dél-Németország elfogadását jelenti ki. A „France“ azonban nem a német egység ellen kél ki, hanem csak a Poroszország által meghó­dított Németország ellen van kifogása, s azt hi­szi, hogy az összes nagyhatalmak figyelmét föl fogja kelteni a Németországban készülő új hely­zet. A franczia udvari lap egy adomát közöl e helyzet jellemzésére. Néhány nap előtt nagy ebéd volt a királynál. Augusta királyné azon véleményét nyilvánító, hogy az éjszak-német parlamentnek ünnepélyesen ki kell kiáltania a német császárt. Vilmos király erre azt felelte, hogy „a német császárt nem szavak, hanem tet­tek fogják kikiáltani.“ A „Journé des Débats“ is figyelemreméltó nyilatkozatot közöl egy Berlinből sugallt czik­kében: Külsőleg úgy mutatják , mintha Bajor­ország csupán a Németország egységét fenye­gető külháború esetére akarna Poroszországhoz csatlakozni. De ez nyilván nem egyéb ürügy­nél, melynek czélja azon tényt elleplezni, hogy Bajorország e peretben már át akarja engedni függetlenségét Poroszországnak. Moustier marquis, mint az Indépendance-­­nak írják , csakugyan szóba hozta a „Nordd. Alig­. Ztg“ említett czikkét gr. Goltz porosz kö­vet előtt, de csak mintegy odavetőleg, a meny­nyiben megjegyzé, hogy e czikkét, mely a Majna­­vonalat fictiónak nevezi, a franczia kormány csak úgy tekintheti, mint a czikk írójának egyéni nézetét. Miután a porosz követ e megjegyzés­nek nem mondott ellene, ezzel az egész ügy egyelőre abbanhagyatott. Megemlítjük itt egyúttal, hogy a „Wiener Abendpost“ alaptalannak nyilvánítja a „Pesti Napló“ azon állítását, mely szerint a bécsi és müncheni kabinetek közt jegyzékváltás folyt volna Hohenlohe herczeg programmjára vonatkozólag. A „Nordd. Alig. Ztg“ pedig az angol la­pok azon közleményét c­áfolja meg, mintha a porosz követ felvilágosítást kívánt volna az osz­trák kormánytól a galicziai csapatmozgalmak miatt. A párisi „Patrie“ azon hírnek mond ellene hogy Moustier külügyminister köriratot bocsá­tott ki a jan. 19-ki reformok magyarázatául. A „France“ a „Sentinelle“ nevű aviso-ha­jónak a keleti partok felé történt elindulása álta keltett aggodalmakat kívánja eloszlatni. Szerinte ezzel a franczia kormány nem szándékszik sza­porítani keleten lévő hajóhadát. Azonban oly események állhatnak be az Archipelagusban melyek szükségessé teszik a franczia hajók ott létét, például a sebesültek fölvételére, a török csapatok által üldözött szerencsétlen fölkelők­nek menhely nyújtására. Ezen pusztán humani­tási czélok bírták rá Francziaországot azon apró hajói szaporítására, melyek a keleti vizeken vannak. Mint Bécsből jelentik, egy osztrák hadi­hajó Triestből ma volt indulandó szintén a kan­diai vizekre, az osztrák érdekek védelmére. „Wiener Abendp,“ a triesti újságnak általunk is említett közleményét Austria keleti politikájára vonatkozólag helyesnek nyilvánítván, kijelenti hogy Austriának közeli érdekében fekszik a török birodalom keresztény lakosait, bármely nemzetiséghez tartozzanak is, barátokut meg nyerni. Egyszersmind e lap mindazon okosko­dásokat, melyek némely lapokban Beust báró e tárgybani sürgönyére vonatkoznak, tökéletle­neknek találja; részint, mivel e sürgöny lénye­ges tartalmában megcsonkítva jutott a közönség tudomására; részint, mivel ama lapok a tárgyalá­sok menetét nem ismerik. A párisi „Patrie“ is megerősíti, némely la­pok ellenében, hogy a franczia és osztrák diplo­­matia csendes lépései, melyeket a keleti keresz­tények jogos kívonatai teljesítése és a nagyha­talmak ez ügybeni megegyezése végett tettek, megtermék gyümölcseiket a keleti ügyben, úgy hogy az ottani bonyodalmak közel vannak a kiegyenlítéshez, mely ha létrejö, újra biztosítva lesz a fenyegetett európai béke. A „Wiener Journal“ úgy értesül, hogy a „Hon“ brüsseli levelének azon ál­­tása, mind­ a Langrand a magyarországi egyházi javak iránt előterjesztéseket tett volna, alaptalan. A hatvanötös bizottmány üléséből február 1-én­ Csengery Antal előadó felolvassa a tegnapi ülés jegyzőkönyvét. A 44 ik, 45 ik pontok elfogadtattak. A 46-ik pontra Somossy megjegyzi, hogy a kez­deményezési jog kiterjesztené a delegációk hatalomkö­rét. A pont azonban elfogadtatott. A 47 ik ponthoz Szentkirályi a következő módo­­sítványt tette: „A bizottságok ülései rendesen nyilvánosak lesz­nek. A kivételi szabályok e részben az ügyrend által fognak megállapíttatni, határozat azonban csak nyílt ülésben hozathatik.“ A módosítványt elfogadják. A 48-ik pont elfogadtatik. A 49-ik pontra Soms­ich megjegyzi, hogy az im­munitás nincs correkt kifejezve, s azért más styláris fogalmazást indítványoz, mely elfogadtatik. A szakasz végére teendőnek ajánlja Szentkirályi mondatot: „Egyébiránt a tanácskozások alkalmával netalán történhető rendetlenségek megelőzé­s végett az ügy­rendi szabályzat által fognak intézkedések tétezni.“ A módosítványok elfogadtatnak. Az 66-ik, 51-ik, 52-ik, 53 ik, 54-ik pontok elfo­gadtatnak. Következnek az államadósságokat tartalmazó pontok : 55, 56, 57. Az 55 ik pont elfogadtatik, az 56. szintén. Az 57-ik pontra Lónyay Menyhért megjegyzi, hogy nem a tőkének megosztását, de az adósság terhé­nek közös elvállalását látja czélszerűnek, indokolja azzal, hogy sokféle kamarai, 80 fajta állam kölcsön, sőt 99-féle í­v van mások szerint. Ez adóssági kötvé­nyek nagyrészt a külföld kezében vannak. Ha megosz­tatnának az adósságok, azoknak árkerete különböző lenne, a szerint, a­mint egyik-másik rész vállalná át. Költséges is lenne a kezelés , szokatlannak is találja ez eljárást. Tehát egy bizonyos évjáradék fizetését ajánlja inkább ez a 63 ik új pontban, s az 57-ik pont végszaka­sza kihagyásával, igy : „A quota meghatározásával s a vámszövetség meg­kötésével egyidejűleg lesz egyszersmind az államadós­ságok után Magyarország által elvállalandó évi járadék az 57. és 63. szakaszokban kijelölt módon szabad egyezkedés által megállapítandó.“ Deák a módosítványt csak a 63 ik pont után kí­vánja tárgyaltatni. Ghyczy Kálmán hozzászól a módosítványhoz. El­ismeri, hogy az osztrák államadósságok egész Európá­ban el vannak terjedve, és sok százezer ember vagyonát képezi az európai államadósság, s azoknak mind érde­ke, hogy az államadósságok értéke fentartassék. Az összes pénzvilág érdeke solidáris s Magyarország mind maga ellen zúdítaná azokat, ha megtagadná az állam­adósságokbani részvételt. Nézete szerint az elvállalás fő feltétele, hogy csak Magyarországnak magának van joga meghatározni, hogy mennyit vállaljon­, s e jogot egyezkedésről nem föltételezheti. Kautz Gyula a tőke megosztása ellen szól. Lónyay Menyhért szintén­ Ivánka Ghyczy mellett emel szót. Deák Ferencz emelt ezután szót. Nagyhatású be­szédét azonban már csak jövő számunkban közölhetjük, vánja megállapíttatni. Módosítványa, melylyel a kér­déses szakaszt bővíttetni kívánja, így szól : „Ezen bizottságok tagjainak száma a részletek tárgyalásakor fog meghatároztatni, most csak annyi mondatik ki, hogy ezen szám egy-egy részről 60-at meg nem haladhat.“ Tisza Kálmánnak ege is sok, 60 is sok, ennél­fogva nem bánja a 31 ik szakasz fentebbi megbővíté­sét. Mire a szakasz a módosítványnyal együtt megha­gy­atik A 32-ik szakaszban foglalt egyévi tartam határo­zatlansága ellen Tisza László tesz kifogást. Ló­nyay Menyhért védi a szerkezetet, s az meg is marad. A 33 ik szakasz meghagyatik. A 34 ik szakaszhoz, mely a delegátiók gyülte­­lyéről szól, Szentkirályi Mór ezt a módosítást in­dítványozza : „A bizottságokat mindenkor 0 Felsége fogja, összehívni bizonyos határnapra, és azon helyre, hol 0 Felsége azon időben tartózkodik; óhajtja azon­ban a magyar törvényhozás, hogy az ülések felváltva, egyik évben Pesten, másik évben Bécsben stb. tartas­sanak.“ Ez a módosítvány észrevétel nélkül elfogad­tatik. A 35-ik szakasz felolvasása után Tisza Kálmán megjegyzi, hogy ha a kisebbség bizonyos pontokra hall­gat, ez nem azt jelenti, hogy nem volna észre­v­étele , ha­nem, hogy nem akarja azokat minden egyes pontnál külön külön kifejezni. Ezután a 35. és 36-ik szakasz szó nélkül elfogad­tatik. A 37-dik szakaszhoz ismét Szentkirályi Mórnak van módosítványa. Meghagyja a szakasz első pontját, a többit azonban kitör­i, s ezt kívánja he­lyükbe iktatni. „Ezen együttes ülésben a két bizottság elnökei felváltva, egyszer az egyik, másszor a másik, fognak elnökölni. Határozat csak úgy hozható, ha mindenik delegáció tagjainak legalább %-da jelen van. A hatá­rozat mindenkor absolut többséggel hozandó. Mivel pe­dig a paritás elvének gyakorlati alkalmazása mindkét fél érdekében épen a szavazásnál legfontosabb, szüksé­ges lesz, szabályt alkotni az i­ánt is, hogy, midőn sza­vazás alkalmával egyik fél delegátiójából több tag hiányzik mint a másikból, mi módon kell a szavazók számára nézve a szükséges paritást tettleg helyreállí­tani. E szabály legczélszerűbben akkor állapítható meg, midőn a jelen munka részletei kidolgoztatnak.“ E módositvány elfogadtatik, meghagyatván az eredeti szövegnek a jegyzőköny­v nyelvére vonatkozó végpontja. A 38-ik szakaszban az „és akkori” kifejezés he­lyébe ismét Szentkirályi „mely esetben“­­ indít­ványozván, a szakasz e változtatással elfogadtatik. S­i­may Gergely stiláris észrevétele elmendt­l. A 39. és 40 ik szakasz szó nélkül elfogadtatván, a 41-dik szakasz végpontját, mely a miniszerektől kívánt iratok előterjesztését tárgyazza, S­zen­tkir­á­ly­i Mór akként kívánja módosíttatni, hogy e szavak helyébe : „a kívánt iratokat előterjeszteni“, ezek tétes­senek : »és szóval vagy írásban felvilágosítás­­át ad­ni.“ Tisza Kálmán csodálkozik, hogy a delegátiók előtt a ministériumnak valami fontos iratai lehetn­ének megtagadni valók. Szentkirályi azt feleli, hogy csak külügyekre vonatkozók. M­i­l­u­t­i­n­o­v­i­c­s Svetozár a 8-dik szakaszra tett nézetét ez alkalommal megújítja, s a külügyet nem akarja a törvényhozás hatásköréből elvonatni. T­i­s­z­a Kálmán köszönetet szavaz Szent­­ki­r­á­l­y­i Mórnak, hogy elismerte, hogy a delegációk csakugyan a külügyekkel fognak foglalkozni. Lónyay Menyhért erre következő c­áfolatára Tisza Kálmán és Ghyczy Kálmán felelnek, az utóbbi a 8. és 41 -ik szakasz összevetéséből azt következtetve, hogy a kül­ügyek teljesen a delegációk elé fognak tartozni. U­j­f­a­l­u­s­s­y Miklós azt állítja , hogy Magyarország ezentúl hozzá fog szólhatni a külügyekhez, mit eddig nem tehetett. Ezután még N­y­á­r­y Pál és Ivánka Imre nyilatkoznak a szakasz és módosítvány ellen Gorove István és Szentkirályi Mór pedig védik azt. Deák Ferencz visszautasítja azon vádat, mintha ő és társai valami „nagy árt“ ajánlanának bizonyos vívmányokért, csak azt javasolják, a­mit a haza javára czélszerűnek látnak. Végül a módosítványhoz hozzá kívánja tétetni: „ha kár nélkül történhetik, a szüksé­ges iratok előterjesztése mellett is.“ Ny­áry Pál kije­lenti, hogy ők nem vádolnak senkit, s újra megtámadja a szakaszt, még az utóbbi módosítvány mellett is. Végül még újra Deák Ferencz és Tisza Kál­mán szólanak, s aztán a szakasz Szentkirály módosítványa szerint és Deák Ferencz hozzátételére elfogadtatik. A 42-dik szakasz szó nélkül elfogadtatván , a 43 dikhoz Lónyay Menyhért ismét módosítványt terjeszt elő. A „behajtatván­y szolgáltatja“ szék­helyébe te­endő volna: „a havonkint befolyt államjövedelmekbe a közös költségek fedezésére szolgáló rész a magyar pénzügyminister által havonkint a közös pénzügyminis­terhez áttétetik, azon arány szerint, a­mely arányban áll a közös költségek összege az országos költségek ösz­szegéhez. A közös pénzügyminister felelős lesz stb.“ Az erre következett vitában egyfelől N­y­á­r­y Pál, B­ó­n­i­s Sámuel (2 ízben), Ki­­­s­z­a László, másfelől Deák Ferencz (2 ízben), Lónyay Gábor (de a közös pénzügyminiszer ellen kifogást téve) és L­ó­n­y­a­y Meny­­hért vesznek részt, s a szakasz a tett módosítványnyal együtt elfogadtatik­ Az ülés végződik esti 8 órakor , holnap délelőtt 10 órakor lesz megint ülés. („P. N.“) áyainak erejével Magyarországot megvédi, úgy viszon Magyarország is megvédi . Felségének jogait és igy birtokát, — a pragmatica sanctió némely pontjaiból a dolgok természete szerint következteth­e­tő ; —­­le ezen kölcsönös védelem helyett az albizottság munkálatában a védelemnek, a hadü­gynek, s a védelem minden esz­közeinek közös elintézése állíttatik fel. Ily közös intéz­kedés eddig elő Magyarországban soha sem létezett, mert Magyarország mind a védelem esetéről, mind an­nak eszközeiről mindig önállólag intézkedett; azt tehát nem lehet mondani, hogy ezen intézkedés közössége a pragmatica sanctióból foly. A­mi azt illeti, hogy ezen értelemben értelmezte­tett a pragmatica sanctió mindig a régi időkben is, erre nézve Pest-belváros igen­­. követe a porosz 7­ éves bá­lomra méltóztatott hivatkozni, arra azt vagyok bátor megjegyezni, hogy, miután kijelentette a porosz király (közbekiáltások : a bajor (ál.­fejedelem) azon alkalom­mal, hogy Magyarország ellen nem szándékozik hábo­rút indítani, épen itt találom fel annak okát, hogy Ma­gyarország rendkívüli segélyzéssel e háborúhoz nem­­ járult, mert a porosz 7 éves háborúra Magyarország részéről semmi ajánlat sem létetett. (Közbeszólá­sok : mert rendes katonaság volt, s azon felül insur­rectio.) Az örökösödési háború alkalmával 1741 ben ren­deltetett el az insurrectio, de a porosz 7 éves háború törvényeinkben elő nem fordul. (Közbeszólás: a rendes hadsereg közösen harczolt!) A rendes magyar katona­ság együtt harczolt az osztrák katonákkal a közös harczokban, de abból nem következik, hogy a katona­­ág fentartására szükséges költségek iránt közösen kelljen intézkedni, m­rt ily közös intézkedés törvé­nyeink szerint nem létezett. Egyébiránt én e tárgyban lévőbben nem akarok nyilatkozni, miután épen e pont­ra nézve nézeteimet már előzőleg bátor voltam előter­jeszteni; csak azt akarom kifejezni, hogy a pragmatica sanctaU airánlási pontot részemről én is elfogadom, de annak m­a nem tulajdoníthatok, mint az 1861. évi másodil^fflratunálu^^^^atik, s azon ér­telemben óhajtanám ezen 2. N­y­á­r­y Pál: T. bizottsa^^^^Mpiesátom , miszerint érzem a felelősség terhét, mi reánk nehezedik, és azt hiszem, velem együtt mindenki érzi; ezért tehát rész néven nem fogja venni a t. bizottság, ha, nem tartva magamat a ház szabályaihoz, többször is szólok ugyan­azon tárgyhoz. A­mit Pest belváros igen t. követe a vé­delmi kötelességet általában illetőleg előadott, tökéle­tesen áll, de nézetem szerint az alap nem áll, a­melyből kiindult. Bocsássanak meg, hogy nyíltan szólok. Köz­tünk igen kevés különbség van, ha kimagyarázzuk egy­más nézeteit, azon különbség van t. i., hogy azt én el nem fogadom, hogy a kapcsolat a pragmatica sanctió­ból származik, vagy azon alapszik , mert azon kapcso­lat alapszik egyedül azon viszonyon, a­mely két külön­böző államok közt, melyeknek egy és ugyanazon feje­delme van, lehetséges, t. i. a personal union; ha tehát a kérdésben forgó két szakasz úgy volna szerkesztve, hogy a kapcsolat Magyarország és Ő Felsége többi or­szágai és tartományai közt a personális unió, akkor nem lenne szavam, ha abból következtetnénk védelmi kötelezettségünket és fejedelmünk jogait , akkor töké­letesen meg lennék nyugtatva; de ha nem abból követ­keztetjük, hanem abból, a­mi a pragmatica sanctióban, vagyis ama sokszor idézett törvénye­k­ben épen nincs kitéve, akkor e magyarázat tovább terjed, mint a­med­dig azt az országnak függetlensége és önállása kiter­jedni megengedi. Azt senki sem hozza, gondolom, kétségbe, hogy Magyarország minden ügyei iránt önállólag intézkedett mindannyiszor, a­midőn vagy saját területére, vagy pe­dig fejedelme egyéb jogaira vagy méltóságára nézve meg volt támadva. És itt a különbség köztünk. Én a dolog természetéből folyónak tartom a védelmi köteles­séget Magyarország részéről, de ezzel nem akarom Ma­gyarország önállóságos rendelkezési jogát megcsorbí­­tani. Természetes az, hiszen nemcsak Magyarországon van ez így, hanem így van ez más ily viszonyok közt létező, különben független államok közt is, a­hol egy fejedelme van két államnak. Ez természetes következé­se a létező viszonynak. Az azonos fejedelem egyik ál­lammal a másik ellen bizonyosan háborút nem folytat­hat, s csak azon esetben, ha kívülről megtámadtatik, fogja védeni magát mind a két állam erejével. De ha mi a pragmatica sanc­ióból olvasnánk ki a közös, együttes védelmi kötelezettsége­t, akkor az kö­vetkeznék belőle, hogy most ő Felsége azáltal, hogy az örökös tartományoknak már befolyási jogot, — vagy mint ő nevezi — alkotmányt adott, azáltal, mondom, a mi önállóságunk meg van csorbítva, mert mindig felté­­teleztetik azon dolgokra nézve teendő intézkedéseink mértékénél, hogy abba a másik fél is beleegyezzék. — Ez az, mit Magyarország függetlenségével és önállósá­gával, — ha itt a kötelezettség azon értelemben véte­tik, mint azt Pest-belváros igen­­. képviselője előadta, — összeegyeztetni nem tudok ; nem tudom Magyaror­szág önállóságával és függetlenségével összeegyeztetni azt, és nemcsak összeegyeztetni nem tudom, de hivat­kozom azon törvényekre, melyek azt mondják, valami­kor erre eset volt: „és minden innen vonható következ­tetés nélkül,“ mert mit tett ez? Azt tette, hogy az nem volt kötelezettség, mert ha ez oly értelemben vett köte­lezettség lett volna, először nem lett volna joga azon óvást tenni; másodszor nem lehet feltenni, hogy a feje­delem, — kinek sanctiójától függött, hogy az törvény­nyé legyen, — ily feltételbe beleegyezett volna. Én en­nélfogva, mondom, csak abban különbözöm, hogy én el­ismerem, hogy azon kapcsolatnál fogva, miszerint per­sonal-unióban vagyunk a többi országokkal és tartomá­nyokkal, természetes következés, önkéntesen folyó kö­vetkezés az, hogy ha azok megtámadtatnak, mi védjük azokat, mint védtük mindig, és most sem vonom két­ségbe, hogy jövendőben is tegyük, csak azt nem aka­rom, hogy önállóságunk azáltal, hogy mi e tekintetben többé nem magunk és önállólag rendelkezünk, megcsor­­bíttassék. A hatvanötös bizottmány január 31-kén tartott ülése. Az elnök, Andrássy Gyula gr., délutáni 5 óra után megnyitván az ülést, a jegyzőkönyv felolvasá­sa után­ megkezdődött az elvben elfogadott 25—53. szakaszok feletti részletes tárgyalás. A 25—30-dik szakaszok, N­y­á­r­y Pál indítvá­nyára, mintegy összefüggő egész, egyfolytában felolvas­tatván, ugyancsak N­y­á­r­y Pál szólal fel e szakaszok ellen, mint a­melyek a törvényben gyökerező azon eszmé­vel ellenkeznek, hogy Magyarország független ország, s kérdi, hogy a közös ministériumot ki fogja kinevezni az osztrák császár-e, vagy a magyar király ? D­e­á­k Ferencz egyszerűen azt feleli, hogy erre nézve az osz­trák császár és a magyar király egymás között meg fognak egyezni. K­e­g­­­e­v­i­c­h Béla gróf e válaszszal megelégedvén, viszont azt kérdi, várjon e szerint talán a külföld irányában is nem csupán az osztrák biroda­lom, hanem a magyar birodalom is egyaránt képviselve lesz e ? Ha igen, megnyugszik, s e feltétel mellett N­y­á­r­y Pál is megnyugszik. Ezután a 25—30-dik szakaszok minden további vita nélkül meghagyatnak. A 31-dik szakaszra nézve Szentkirályi Mór egy delegátió tagszámának maximumát 60 ban­ki­ A hatvanötös bizottság január 28-án tartott ülése. (Folytatás és vége.) Ghyczy Kálmán : T. bizottság! Csak egy rövid észrevételt vagyok bátor tenni. Én azt részemről nem veszem kétségbe, hogy azon értelemben, mint azt Pest­belváros igen t. képviselője előterjesztette, a kölcsönös védelem, t. i. hogy valamint Ő Felsége, örökös-tartomá­ A mai szent ünnep miatt lapunk közelebbi száma kedden?­­ hó 5-én jelenem! mi.­

Next