Szabad Föld, 1956. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1956-01-01 / 1. szám

“MÉGIS MOZOG A FÖLDR­ EIS ÉS számunk képes mellékleté­ben összeállítást közöltünk arról, hogy régen milyen elképzelésük volt az embereknek a világmindenségről, írtunk Galileiről, a nagy olasz termé­szettudósról is, akinek munkássága hatalmas léptekkel vitte előre a tu­dományt. Azóta több levelet kaptunk, amelyben olvasóink kérik, írjunk részletesebben Galileiről. Az aláb­biakban eleget teszünk ennek a ké­résnek. Galileo Galilei 1564. február 15-én született az olaszországi Pisában, és 1642. január 8-án halt meg Toscaná­ban. Hosszú élete folyamán felbe­csülhetetlen értékű felfedezésekkel gazdagította az emberiséget. Mint számtantanár, szinte minden percét a kutatásnak szentelte. Akkoriban számtalan ismeretlen dolog gátolta a tudomány fejlődését. Galileit min­denekelőtt a világban történő mozgás és az égitestek ismeretlen világa foglalkoztatta, ő fedezte fel például a szabadesés törvényét, amikor a Pisai ferdetorony tetejéről külön­böző súlyú tárgyakat dobált le és azok majnem egyidejűleg értek föl­det. Ő ismerte fel az inga lengésé­nek törvényszerűségeit is. Amikor értesült arról, hogy Hol­landiában feltalálták a messzelátót, ő maga is készített egyet, amellyel aztán fontos megfigyeléseket vég­zett, így felismerte, hogy a Hold felületét hegyek borítják. Számos csillagot fedezett fel. 1610-ben ő lát­ta meg először a Jupiter bolygó holdjait. Felismerte a napfoltokat és 1611-ben megállapította, hogy a Vé­­nus és Mars bolygó a Nap körül ke­ringenek. Galilei ezekkel a felfedezésekkel magára haragította a katolikus egy­ház számos vezetőjét, akik a biblia cáfolatát látták ezekben a felfedezé­sekben. Mert Galilei felfedezései két­ségen kívül alátámasztották Koper­nikusznak, a nagy csillagásznak a világrendszerről szóló elméletét, amelyet az egyház tűzzel-vassal ül­dözött. Ugyanis Galilei csakúgy, mint Kopernikusz, azt vallotta, hogy a Föld a világrendszernek csak egy kicsi pontja, és a nagy vi­lágmindenségben kering. A katoli­kus egyház szekerét toló „gondol­kodók’­ azonban az annyira nyilván­való földmozgás helyett inkább azt állították, hogy a Föld áll, mégpe­dig a világ kellős közepén, és az egész csillagrendszer forog körülöt­te. Mondani sem kell, hogy ez az el­mélet nagyon megfelelt a katolikus egyház céljainak, hiszen az egyház tanítása szerint a világ, jelenlegi ál­lapotában, öröktől való. Tehát a ka­­tólikus egyház minden fejlődést ta­gadott, mert az aláásta volna az isteni teremtésről szóló tanait. Nagy bűn volt tehát az egyház szemében olyan tudományokkal foglalkozni, amelyek megcáfolják az egyház tanításait. Galileit, a nagy tudóst egész életé­ben támadták haladó gondolkozásá­ért. Rómában bíróság elé hurcolták, aholis a kegyetlen fenyegetések ha­tására — hogy munkáját tovább folytathassa — látszólag visszavonta tanításait, de a tárgyalás után azon­nal kijelentette: „Mégis mozog a Föld”. Ez a kijelentése azóta az egész világon szólásmon­dássá vált. A egyház továbbra is üldözte egész életében, de az igaz emberek üldözésével nem változtathatott a tudomány igazságán. Galilei így ír erről: „Ha annak érdekében, hogy szám­űzzék a világból ezt a véleményt és tanítást elegendő volna befogni egyetlen ember száját — ahogyan ezt talán azok képzelik, akik a ma­gaik elméje szerint ítélik meg a má­sokét, s tehetetlennek tartják, hogy egy ilyen vélemény fennmaradjon és hívekre találjon — akkor mi sem lenne könnyebb ennél. Csakhogy másképpen áll a dolog: ennek érde­kében nemcsak Kopernikusz köny­vét és a tanítást követő többi szer­ző írásait kellene betiltani, hanem szükséges volna­ kimondani a tilal­mat magára a csillagászat tudomá­nyára, sőt meg kellene tiltani az embereknek azt, hogy az égre nézze­nek, mert esetleg észreveszik, hogy a Mars és a Vénus hol nagyon kö­zel vannak a Földhöz, hol meg na­gyon távol kerülnek tőle .. Itt mindjárt nem árt idézni Gali­lei egyik leveléből is. „Úgy vélem tehát, hogy azokban a természeti jelenségekben, amelye­ket akár érzéki tapasztalás, akár ész­szerű bizonyítás útján ismerünk meg, semmiesetre sem szabad ké­telkednünk azért, mert a szentírás egyes helyei szó szerint mást mon­danak, mivel a szentírásnak nem minden kijelentése olyan meghatá­rozott és kötelező érvényű, mint a természeti jelenségek.” Galilei tudományos megállapítá­saiból világossá válik, hogy a világ igenis állandóan fejlődik. A katolikus egyház nem burkolhat­ja tovább tanításait a titokzatosság fátylába. Galilei felfedezését százezrek fo­gadták el az egész világon. A Föld minden részén kutatások indultak: megismerni a Földet és a világmin­denséget. A világ megismerésének új korszaka kezdődött. Leomlottak a hamis állítások, megsemmisültek a babonák. Az emberek már nem ret­tegve nézték a napraavatkozást, vagy az elvonuló üstökösöket. Gali­lei tanításai világosságot vittek az en­yék­ agyakba. Pálfalvi Nándor ! Használjuk fel a téli hónapokat is a falusi sportélet fellendítésére A hideg téli időjárás beköszöntésé­vel legtöbb faluban lanyhul a sport­élet.A labdarúgók, a röplabdázók és a különböző atlétikai sportágak kedve­lői, két-három hónapra búcsút monda­nak kedvenc sportuknak, s várják a tavaszt. A tél valóban nem sok lehető­séget nyújt a legnépszerűbb sportágak gyakorlására, de azért ilyenkor is adó­dik alkalom a falusi fiatalok sportolási lehetőségére. A falusi sportkörök téli munkája felől, Kurucz Gyulának a sió­foki Járási Testnevelési és Sportbizott­ság elnökének tettünk fel néhány kérdést. — Milyen sportágakkal foglal­koznak télen a járás falusi spor­tolói? — Járásunkban a legelterjedtebb Sportág minden télen, a sakk és az asztalitenisz. Ezenkívül vannak falusi sportköreink, ahol síelnek is. Az idén néhány faluban szeretnénk meghono­sítani a súlyemelést és az ökölvívást is. — Szoktak-e versenyeket rendezni a felsorolt sportágakban? — A sakkozók számára minden év­ben a Falusi Kupa keretében kiírjuk az egyéni és a csapatversenyt, az asz­taliteniszezők részére pedig az idén is megrendezzük a Falusi Kupa és a Já­rási Bajnokság küzdelmeit. — Milyen helyiségek állnak ren­delkezésre a fiatalok számára a té­li foglalkozásokhoz? — Ahol nincs a sportkörnek saját helyisége, ott a kultúrházat, vagy a DISZ-helyiséget használják a sporto­lók. Adándon például a kultúrház egyik szobája a fiataloké. —­ Van-e elegendő felszerelés a felsorolt sportágak gyakorlásához? — A legtöbb sportkörben három-négy sakkfelszerelés és legalább egy ping­pong felszerelés van. De ezenkívül na­gyon sok versenyző rendelkezik saját sporteszközökkel is. Az ádándi és tele­ki fiatalok közül sokan önállóan farag­tak sítalpakat. — Tudnak-e anyagi fedezetet biz­tosítani a sportkörök felszerelé­sek vásárlására és a versenyen való részvétel útiköltségeinek meg­térítésére? — A Minisztertanács határozatának értelmében, a vállalatok — amennyi­ben nincs saját sportkörük — az erre a célra szánt összeg 85 százalékát kö­telesek a helybeli sportkörnek átutalni. Ezenkívül a sportkörnek különböző kultúrelőadások rendezésével módjuk­ban áll az anyagi alapot növelni. Volt néhány sportkörünk az elmúlt évben, amelynek öt-hatezer forint téli bevéte­le gyűlt össze a színielőadások és a táncmulatságok jövedelméből. — Részesülnek-e elméleti oktatás­ban a falusi sportolók a tél folya­­mán? — Az edzők számára rendezett tanfolyamokon kívül, a sportköri ta­gok részére filmelőadásokkal egybekö­tött sporttörténeti előadásokat tartunk, amelyeken ismertetjük az egyes sport­ágak gyakorlásának helyes módját, is. Ezenkívül felhasználjuk a teret arra is, hogy új sportköröket hozzunk létre. Ahol lehetőség van rá, meg kell alakí­tani a korcsolya szakosztályt, vagy­­ térbirkóző, esetleg cselgáncs szakosz­tályt is. Az a legfontosabb, hogy min­den sportoló és sportköri vezető arra törekedjék: a hosszú téli hónapokat a lehető legjobban hasznosítsuk a spor­toló fiatalok számára. És­armincötöt írtak. A tél váratla­­nul és kegyetlenül köszöntött ránk. Este még szép, tiszta őszi idő volt, reggelre meg kővé dermedt a föld, s a kemény hideg jégvirágokat rajzolt az ablaküvegre. Miközben fá­zósan húztam magamra a vékony rongypokrócot, az első pillanatban nem tudtam, hol vagyok. De a kopott fésűtartó az ajtó mellett, meg a nagy­apám katonaikori, fakó fényképe a falon hamarosan meggyőzött arról, ■hogy otthon vagyok. Igen, most már határozottan emlékszem: az este jöt­tem haza, fehérneműt váltani és reg­gel indulok vissza a tanyára ... Most anyám hangját hallottam. Ott guggolt a kerek vaskályha előtt. Tüzet rakott. — Visszaeresszük ezt a gyereket? — kérdezte apámtól. — Lefagy a lába ebben az ítéletidőben. Apám éppen a kútra készülődött. Már a kilincsen volt a keze, de nem nyomta le, csak állott és szótlanul nézett maga elé. Munkanélkül volt. Én kerestem egyedül a családban. Kondás voltam Tóth Lajos kuláknál. Soványka béremből a két mázsa bú­zát, meg a hathetes malacot már elő­­re kikértük. Szilveszter van, az időm ma járna le, de a gazda ötven kiló búzát ígért arra az esetre, ha egy héttel tovább maradok. Meleg ruhám, lábbelim nem volt. A kora reggeli fagyos tarlón mezítlábas bocskorban szaladgáltam a konda után. De az ötven kiló búza is nagyon kell, mert most sincs egy falat kenyér sem a háznál. — Mit csináljunk? — tette le apám a kannát. — Azt mondd meg, mit csináljunk? Már csak egy hét van hátra. Ha nem eresztjük ki, akkor fuccs az ötven kiló búzának. — Hát az iskola? — kérdezte anyám felegyenesedve a kályha mel­lől. — Már a negyedik intőt kaptuk a tanítótól. Nem győzzük majd a bün­tetést kifizetni, vagy leülni. A­pám hallgatott. Apám — gondol­** ta — az iskola meg még ész­ben sem volt. Az csak akkor jut eszébe a szegény embernek, ha jön a büntetés, hogy fizetni, vagy leülni. Mert ha nem tudunk fizetni, akkor le kell ülni a város pincéjében. — Hajjaj! — sóhajtott fel csen­desen anyám — csak azt tudnám, hogy mit adok ma enni a gyerekek­nek ... Egy feslett férfiinget foltozott az asztalnál. Nagyon föléje hajolt az ócska ingnek, végtelen buzgalommal öltögetett, hogy szinte harsogott a sokfoltú vászon, s csomót vetve, pen­­dült a cérna vékonyan, mint a húr, de akárhogy takargatta, akárhogy igyekezett is, azért csak kipottyant szeméből a könny ... Először csak egy, le éppen a­­foltra. Aztán több. Sok. Végig gurultak az arcán az or­rig, onnét aztán hulltak szép lassan le. Mind arra a nyomorult foltra. Apám meg sem mozdult. Csak na­gyokat szítt az ócska cigarettán, do­bolt ujjaival az asztalon, s a lámpát nézte merően. Még a lábát is remeg­­tette, mint szokása volt néha, ha ült, a füstöt is hangosan fújta, bajusza szálai között, mintha semmit sem hallana. Egyszer aztán odanézett síró anyámra, s hirtelen borzasztót vá­gott az asztalra, hogy azt hittem, mindjárt darabokra szakad. — Ne sírj! — ordított fel rettene­tesen — azt a keserves úristenit, csak sírni ne sírj, mert megbolon­­dítasz vele! Ő kivágta kezéből a cigarettát, a­hogy az millió sziporkát vetve szállott szét az asztalon. Anyám megrettenve ejtette ki az inget kezéből. — Sándor, az isten áldjon meg — kérte — mi bajod van? — Ne sírj! — kiabált apám féke­­vesztve, s dühétől még jobban meg­dühödve. — Ne sírj, mert nem bí­rom! Ha az ember isten lenne, itt ak­kor is meg kellene bolondulni. Hát mit csináljak? Honnét vegyek? Nincs kenyér! Hát mit csináljak? Lopni menjek? Megverjem a polgármestert, •hogy nem ad munkát? Öljek? Mi? Mit tegyek? A szeme rémségesen villogott, az arca rángatózott, olyan volt, mint a tébolyult. Levágta az asztalilámpát a földre, felkapta a kannát, becsapta az ajtót. Ilyen csúnya veszekedés támadt. Pedig szerették ám egymást. Csak hát a szegény emberek azzal könnyí­­tenek magukon, ha egymást marják. Anyám ijedt szemekkel meredt ránk, aztán leroskadt a székre, s vé­kony nyivó sírással sírt. Aztán megtörölte a szemét. Le­szedte a kötélre teregetett rongyokat, az ágy végéből elővette a mángorlót, s szótlanul, de még mindig szipogva, mángorolni kezdett. Mi szomorúak voltunk nagyon, csöndesen gubbasztottunk, mintha egy nagy friss sír lenne a szobában. Alkony­odott. — Mit adok vacsorára, gyerme­keim? — sóhajtott fel anyám szomo­rúan. — Délben megettük egy csep­pig a lebbencslevest. Rámpát gyújtottunk. Lehetett ta­lán már négy óra is, mikor fel­kopogtak kint apám léptei. Egy kicsit megrázkódtunk rá, hogy mi is lesz hát most, s várakozva vártunk. Hal­lottuk, hogy betette a konyhaajtót, megtörülte a lábát, kereste a kilin­cset, aztán belépett. Már nem égett az arca, nem volt feszes a homloka, nem lobogtak a szemei. Csöndes volt, szomorú és ko­moly. Nem is nézett ránk, nem is köszönt. Aztán hevenyészett újság­papírokba csavart csomagot húzott elő a kabátja alól s letette csöndesen az asztalra. — Ezt nektek hoztam — mondta s leült egy székre. Láttam, ezer bá­nat van benne, s szeretne megkérni mindannyiunkat, hogy ne haragud­junk. Mi csöndben ültünk. A csomagot néztük, s apánkat. Anyánk lehajtot­ta fejét, s akkor ott láttam alázato­san, megbocsátva, bocsánatot is kér­ve, fájdalmas asszonyi szeretettel. Megint megértette az apámat, mint annyiszor azelőtt. Csak még szavakat nem talált hirtelen, az előbbi vihar után. Felállt. — Mi ez, Sándor? — kérdezte, s a csomagra mutatott. Apám felkapta a fejét. — Az? — mondta. — Mi lenne. Nyúl. — Csak nem? — ámult el anyám, s gyerekes komolysággal sietett oda, hogy majd kibontja. — Vigyázz, harap! — kiáltott rá apám, s ettől a bolond kis szótól egy­szerre olyan jókedv támadt, hogy mindannyian nevettünk. Ha nyúl van a csomagban, akkor lesz most már vacsora. És hát valóban nyúl volt benne. Szép, nagy példány, még egészen meg sem dermedt, s a száján friss vér piroslott. A­pám csöndesen, mosolyogva ült,­­ s aztán elmondta, hogy kint a határban a botjával dobta agyon. Mert dühében arra kószált. — Ma nagy vacsora lesz! — mondta anyám, — az apraját megcsinálom pörköltnek jó hagymával, s a nagy­lét meg holnap megsütjük. És sietve vitte a nyulat a konyha felé. — Az ám — állott meg félúton —, de hogyan esszük meg a nyulat? Hi­szen egy falat kenyér sincs a háznál. — Dehogyis nincs — kiáltottam diadalmasan, miközben vászontarisz­nyámból egy csomó dirib-darab ke­nyeret borítottam ki az asztalra. — Idenézzenek! Madárlátta. A tanyáról hoztam .. . Igaz, száraz egy kicsit, de azért meg lehet rágni... Úgy gyűjtögettem össze őket apránként.. . Tudtam, hogy elkél idehaza... Apám félrefordult, lenézett a föld­re mintha keresne valamit. Felnyúlt a kezével és kitörölte szeméből azt a két keserves könnycseppet, amely, nem tehetett róla, hirtelen odatolako­dott. Ari Kálmán Tízéves a Társadalmi Szemle Tíz évvel ezelőtt , 1948 január 1-én jelent meg a Magyar Dolgo­zók Pártjának elméleti folyóirata, a Társadalmi Szemle. A Társadalmi Szemle ez alatt az idő alatt sokat tett azért, hogy olvasói megismerjék a marxizmus —leninizmus elméletét és jelentő­ségét. Rendkívül hasznos útmutatások­kal szolgált minden kommunista számára a hétköznapi munkában, s segítséget nyújtott ahhoz is, hogy megérthessék a párttagok a bonyolult és szerteágazó nemzet­közi eseményeket. Arra nevelte és tanította a kommunistákat, hogy egy pillanatra se szakadjanak el a marxizmus—ieninizmus elméle­tétől, ápolják és erősítsék a haza­­fiság, a proletár nemzetköziség szellemét. Leleplezte és megvilá­gította azokat a politikai irányza­tokat, amelyek idegenek a marxiz­mus—ieninizmus eszméitől, ame­lyek nemcsak a kommunisták, ha­nem egész népünk szempontjából is károsak. A pártmunkásokat és kommunis­tákat arra tanította, hogyan kell az elmélet és a gyakorlat egységét munkájuk során megteremteni, mert ezen múlik, hogy sikerek, vagy kudarcok érik a pártot. Elő­segítette, hogy a kommunista fe­gyelem, a kommunista példamuta­tás megerősödjön a párttagokban. Tudatosította és megismertette olvasóival példaképünknek, a Szov­jetunió Kommunista Pártjának munkamódszerét, sok évtizedes ta­pasztalatait, amelyek felhasználása nélkülözhetetlen a pártmunkában. Ma már széles olvasótábora van a Társadalmi Szemlének, városon és falun egyaránt. Nemcsak párt­munkások, hanem egyszerű párt­tagok és pártonkívüliek is olvas­sák, tanulmányozzák a Társadalmi Szemlét mert biztos iránytűt je­lent munkájukban. A tízesztendős évforduló alkal­mából szeretettel köszöntjük pár­tunk elméleti folyóiratát, a Tár­sadalmi Szemlét és azokat az elv­társakat, akik részesei voltak a fo­lyóirat által elért sikereknek. Egy pikoló világos — Új magyar film — Járai tárgyú magyar filmet mu­tattak be a mozikban, min­denkit érdekelhet: az ifjúság erköl­csi kérdéseiről szól, címe: Egy piskóló világos. A cím arra a sörre utal, melyet a női főszereplő — Cséri Juli — szo­kott rendelni barátnőjével, amikor beül a „Fekete rigó“ kerthelyiségé­be, s várja, hogy vadidegenek föl­kérjék táncolni... Azt a kérdést fe­szegeti a történet, vajon emberré, s méltó hitvessé válhat-e az a leány, aki elindult a züllés útján, aki az első férfinak — aki megkívánta — „csak úgy” odaadta leányságát, nem is szerelemből, hanem „mert — ba­ráti körében — butának nézik a leányt, aki az ilyesmiből nagy ügyet csinál“. De a film e húsba, elevenbe vágó kérdésre a választ megkerüli! Az utolsó képen Cseri Juli ott áll a pályaudvar perronján, hogy bú­csúzzék attól a fiútól, aki igazán sze­reti, mélyen és fájdalmasan és akiért tán még ő is visszatalálna a becsület és emberség útjára. A fiú katona, még két éve van hátra, s kétnapos szabadság után visszaindul csapatá­hoz. (E két nap története a film.) Juli elbúcsúzna tőle, de a kocsi ablaká­ban csak a fiú kenyerespajtásai áll­nak. Ő maga, hogy kitérjen a búcsú elől, visszahúzódott a kocsi belsejé­be. A szerelem s a józanság, a biza­lom, s a gyanakvás, a hit és a kétség vívódik benne a leány és kettejük jö­vője iránt. A vonat megindul, s a fiú végül mégis odaugrik az ablak­hoz, s a címét odakiáltja a leánynak. A kapcsolat tehát folytatódik. Ki tudja, lesz-e házasság belőle? A lányon is múlik... Két év nagy idői Ennyi a mese, de a fölvetett kérdé­sek tovább foglalkoztatják a néző lel­két, s minél tovább, annál inkább ér­zi, hogy az író nem jutott messzebb a kérdés fölvetésénél. A feleletet nem tudta, nem merte, nem akarta megadni. Ezt a kis Cséri Julit — a maga hitvány, gyönge jelleme, a buta da­locskákon, az ostoba „csörgésen” és jampeckodáson „csiszolódott” ízlése­ ellenére — a film rokonszenvesnek tünteti föl. Hirtelen föllobbanása, „szerelme", lelki „átállása“. Kincse Marci, azaz a becsület oldalára na­gyon is fölszínes, megalapozatlan, s így önmardosása, bűntudata sem le­het hiteles és elfogadható. Akadhat leány, akit a film netán arra buzdít, hogy­­ érdemes és lehet is így élni, hiszen ő is rátalálhat még a maga Kincse Ma­cijára, aki szerelmi elva­­kultságában mindent megbocsájt... I­ancse Marci alakját rokonszen­­vessé teszi a film s valóban fájhat a leányok szíve ilyen legényt elszalajtani! Ellenben nem eléggé gyűlöletesek a cinikus, léha, undo­rító jampecek. Nem azt akarjuk, hogy mindet szurokfeketére fessék, de, hogy kipellengérezhetők legye­nek, hitványságukat, aljasságukat, lelkiismeretlenségüket sokkal hatáso­sabban kéne leleplezni. Sikerültebb, hűségesebb rajzukkal riasztóbb pél­dát adhattak volna falusi és városi nézőknek egyaránt. Hibái ellenére is szolgálatot tesz ez a film, mert fölhívja a figyelmet a fiatalság egy rétegének erkölcsi romlottságára. De hiba, hogy a ki­vezető úttal és a baj megelőzésével hiányosan foglalkozik. Lelkes István

Next