Szabad Föld, 1965. július-december (21. évfolyam, 27-52. szám)

1965-07-04 / 27. szám

1965. J­­LIUS 1. Szabadföld -tíz ember legyőzi a természetet Apad a Duna — de a veszély még nem múlt el Mohács, 1965. június 28. Szabódra térsz be a szűk mel­lékutca hivatalába, amelyben ki­lencven nappal ezelőtt még csak két technikus foglalatoskodott békésen, s amely ma nemcsak Mohács, de az egész déli árvíz­­védelem központja. Szabódva, mert látod, hogy a két-három szobácskában két tucatnyi em­bert zavarsz, akik rádió és te­lexgép, kimutatások és telefon­­kagylók fölé hajolva intéznek­­sürgetnek életekbe vágó dolgo­kat Újra esik az eső Itt van Stelczer Károly, aki a pesti Rákóczi utat hagyta oda — a Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézet igazgatója —, hogy a kormánybiztos helyi ki­küldötteként összefogója legyen a Védekezésnek; itt a pécsi Víz­ügyi Igazgatóság vezetője, itt ül­nek ama nevezetes kiskatonák képviselői, akiket szárnyára vett már a hír, mint a legnagyobb dunai árvíz legjobb helytállóiét. — Tegnap, tegnap jöttek vol­na — sóhajt Stelczer Károly, mintegy igazolva balsejtelmei­met, hogy bizony itt csak lábat­­lankodni tudnék. — Több napig csendes, meleg időjárás uralko­dott Mohácson is, ami nagymér­tékben megkönnyítette a mun­kát. De most... — és kimutat az ablakon, amelynek üvegére mil­liárd vízcsepp szóródik az égből. Ez a hétfői délelőtt alaposan megnehezítette a védelem irá­nyítóinak dolgát, mert az eddig oly harmonikusan működő szá­razföldi szállítást át kellett han­golni az immár három hónapja ellenségként viselkedő folyóra: vízijárművek vigyék a követ, egyéb árvízi segédanyagot, ez volt a legfőbb, s a hirtelen jött eső miatt igen-igen sürgős teen­dő. Bár ott áll a belépőn, az en­gedélyen, hogy „amennyiben a védekezést nem akadályozza”, még annyit megtudhatsz, hogy e végtelennek tűnő hetek alatt — grafikon mutatja a falon, mely nap, miként viselkedett a Duna —, s legfőképp a hatodik árhul­lám minden eddigit felülmúló szintje óta mi­ mindent használt fel a sziget és a folyót kísérő falvak védelmében az országos összefogás. — Március 31-én rendelték el az elsőfokú készültséget; a csúcs 983 centiméter volt, máig, tíz nap alatt 21 centimétert apadt a folyó, de még így is negyven centiméterrel magasabb az 1951 évben mért maximumnál. Az ed­digi mérleg a következő: 10 ezer tonna követ, majd ötezer pátr­a­lemezt, 480 ezer homokzsákot, 1100 négyzetméter fóliát építet­tek be, használtak fel a gátak erősítésénél. Tartalékaink közül megemlítendő az a 940 tonna terméskő, amely bármikor, s közvetlenül az uszályokról gyor­san „bevethető”. Ma 108 föld­­munkagép, 200 dömper és teher­autó áll rendelkezésünkre, 40 fölé emelkedett már a mérnö­kök száma, ugyanannyi a tech­nikusoké. Négyezer ember védi a 20 kilométeres töltésszakaszt, itt Mohácson másfél ezer hon­véd állomásozik. A katonák helytállása igen, a sárgászöld egyenruhá­sokkal úgyszólván mindenütt ta­lálkozni: már az út mentén, Mo­hács felé, amint egy esőverte sá­tortábor szélén szederfa alá tart­ják köpenyüket, bent, a város­ban, s majd végig a szigeten, egészen fel Bajáig, sőt az ennél is békésebb tájakig. Sok min­dent köszönhet e falvak népe annak a jól irányított erőnek, amit úgy hívnak, hogy magyar néphadsereg. Iskolában van a parancsnokságuk, a hadosztály politikai tisztje felvezet a folyo­sókon, néhány fénykép díszíti a falakat Nincs ezeken a képeken semmi olyan, ami meg nem je­lent volna már híra­dókban, na­pilapok hasábjain. Ám az egyen­ruhában egyformává szelídült arcokat külön tudja választani az alezredes, így mutatja be őket: — Bajáról, Pécsről június 12 —14 óta vannak itt lövészek, tüzérek, műszakiak. A bátai vé­delmi szakaszra például 13-án éjjel riadóval jöttek ki Pécsről Lázár őrnagy katonái: sikere­sen elfojtották a vízfeltörést. Sólymosi őrnagyéi tizenötödike óta éjjel-nappal töltik a ho­mokzsákokat, a Csele-pataknál, köztük az Éwald-brigád — négy katona — naponta 1200 homok­zsákot tölt meg, pedig teljesít­ményük a munka kezdetén mindössze napi 500 zsák volt... A jugoszláv határtól öt kilo­méternyire, az I/1-es gátőrház­nál átszakadt egy nyúlgát: pé­csi tüzérek fékezték meg ideje­korán. A lakonikus rövidségű emlék­idézések, persze, aligha adják halvány képét is annak a he­roikus küzdelemnek, amelyet a honvédség vívott, s vív máig is ezen a Duna-szakaszon. Mert az erőfeszítések cseppet sem lankadnak, különösen a hétfői esőzések nyugtalanították a vé­delem irányítóit. Igaz, a gáta­kon dolgozók felüdülésként fo­gadták a több napos kánikula után az esőt. — Legalább elűzte a szúnyo­gokat — mondja egy fiatalem­ber, aki a Kölked felé vezető út mentén, a most felépített máso­dik védelmi töltés bezáró pont­ján, pihen földgyaluja mélyé­ben. Miskolcról jött, s az most a dolga, hogy pécsi kollégájával — akinek gépe az út másik fe­lén várakozik — bezárja a töl­tést, ha netalántán mégis át­bukik az első vonalon a víz. A séb­ils­ a víz ellen Acélfal védi legalább egy kilo­méternyi hosszan már a Mo­hács alatti Duna-szakaszt: 15—­ 20 percenként vernek le messzi­re dörgő kalapálással egy-egy pátk­alemezt a meder szélén, pontosan négy lemez ad ki egyetlen métert. — Három féle kalapácsunk van — magyarázza Fényi Ká­roly, aki hatvanegynéhány tár­sával harmadik hete jött le Debrecenből, ahol a vízügyi szolgálat gépműhelyében dol­gozik. — A legkisebb kalapá­csunk 48 kilós, ezzel kezdődik a „pátria” leverése, utána a 75 kilós következik, van egy 250 kilós is, valamennyi sűrített le­vegővel működik. Mostani fel­adatunk szerint, még 600 métert kell ilyen vasfallal befednünk... Amit a vasfal véd, Mohács városa meglehetősen nyugodt képet mutat, csupán itt, közvet­lenül a part mentán szoronga­tott a lakosság helyzete. Ki is telepítették az alsó házsorok birtoklóit, ám az ablakokból itt-ott kíváncsi fejek bukkan­nak elő, mert haza-hazatérnek a lakók, úgy figyelik, miként, s mikorra vonul el az ár. Egy kocsma azonban nyitva tart még ezen az alsó soron, igaz, szóda­vízzel sem szolgálhat, csupán langymeleg szörppel olthatják szórnjukat a betévedők. A város 20 ezer lakója egyéb­ként éli megszokott életét. Pes­ti és pécsi rendőrök irányítják a forgalmat, pesti TEFU-kocsik sorakoznak a főtéren — közülük némelyik öt-hat napja egyhely­ben áll, hogy veszély esetén rög­vest ott teremhessen lemezra­kományával —, a tanácsházán megyei emberek tartanak szol­gálatot az „Árvízvédelem” fel­iratú ajtók mögött. A titkárság vezetője, dr. Mihály Lajos így foglalja össze a város és a já­rás helyzetét, a károk mértékét: „ Fertőző megbetegedés nem volt, csak kisebb sérülések adódtak, így a tervezett szükség­­kórház felállítására még nem kellett sort keríteni. A szociális otthonokban 48 magatehetetlen, kitelepített öreget helyeztünk el, összesen 7672 embert, 154 lovat, 2265 szarvasmarhát, 17 253 ser­­­tést, 3970 juhot szállítottak át a szigetről, illetve vittek el Mo­hács alsó részeiből. Itt, a város­ban 27 ház dőlt össze, 151 vált életveszélyessé, nagy kérésünk, hogy az újjáépítésnél majd Mo­hácson is alkalmazzák a mo­dern technikát, a paneleket és így tovább. Ezenkívül Duna­­szekcsőn 84 ház került még víz alá, 68 összedőlése várható ... Nyelem a szigeten A sziget, ez a virágzó táj, amely oly sok megpróbáltatást állt ki eddig, sértetlen. Szomo­rú emlékeim vannak róla, még 1956 májusából, amikor a jeges árvíz következményeként félig rombadőlt házakat szedtünk darabjaira, hogy helyet adjunk az újnak. Honvédségi vontató viszi most át a kompot, rajta lovasszekér, katonai gépkocsi, néhány asz­­szony, aki meg akarja etetni — estére vissza kell térni a szi­getről! — az otthon hagyott ba­romfit. Újmohács labdarúgó­­pályája fölött suhan a komp, ne­ki az ideiglenes kikötőnek, ahon­nan még vagy 10 kilométer a sziget legnagyobb faluja, a más­fél ezer lelket számláló Homo­rúd. 1956-ban teljesen elvitte az akkor tanyaszerű települést az ár, most díszcserjékkel, fenyők­kel, virágoskertekkel körülvett, vakolt és még vakolatlan há­zak alkotják az új főutcát. Nyugalom uralkodik a tanács­házán, fegyelmezett módon in­téznek itt is mindent. Bejön a víz, nem jön be? — erre a szám­talanszor feltett kérdésre még nincs végleges válasz, a hely­beliek mindenesetre optimisták. Jó tudniuk, hogy velük érez, segíti őket az egész ország. Mert lám, honnan jöttek a mai gépek, dömperek is? — Gyula, Zalaegerszeg, Deb­recen — sorolja a pesti épí­tészmérnök, akit tervezőasztaltól szólított ide a kötelesség. — Az a feladatunk, hogy a jugoszláv határtól Bajáig erősítsük, széle­sítsük a töltéseket. Amikor áthaladunk a sziget túlsó oldalára szegezett hidacs­­kán, még sokáig nem marad­nak el a szembejövő,­­ éjszakai váltásra igyekvő katonai teher­autók, s már Kalocsánál járunk, amikor utoljára találkozunk egy délnek indult földgyaluval. Keresztényi Nándor A „hátországban” dolgoznak ezek a katonák, vagyis jóval a töltések mögött, a Mohácsi-sziget közepén, valahol Homorúd táján. Hatalmas üreg jelzi munkájuk nyomát, ki tudná megszámlálni, mennyi homokzsákot töltöttek meg itt is, az éjfél-nappal — négyfelől reflektorok világítanak éjsza­ka — dolgozó katonák. Kedélyük­ mindamellett nem veszett el, ifjonti lendülettel küldik a tölté­sekhez az újabb rakományt. (Rózsa László felvételei) Kilencven napja ostromolja az ár Mohács töltéseit. A víz óriási erejének mindeddig sikere­sen ellenálltak a töltések, illetve a rárakott homokzsákok. Ám a víz alattomos elem , ha nem bír átcsapni a gáton, mögötte tör a felszínre. Ilyen, úgynevezett buzgárokat látunk ezen a képen is: homokzsákok szigorú négyszögei határolják el őket, védik a várost, az egyébként már kilakolta­tott utcát. .

Next