Szabad Föld, 2004. január-június (60. évfolyam, 1-26. szám)

2004-01-02 / 1. szám

Szabadföld HÁZAI ELET■ Szentmise a szegedi Csillagbörtönben „Én vétkem, én igen nagy vétkem... ” _______BORZÁK TIBOR_______ Vasárnapi misén jártunk. Nem is akárhol, a szegedi Csillagbörtön kápolnájában. Különös jelentősége volt a szertartás során felhangzó mondatnak: „Vizsgáljuk meg lelkiismeretün­ket, és bánjuk meg bűneinket...” A nyolcvanas évek végén egyre többször merült fel, méltányolni kellene a kívánalmat, hogy a börtön falai között is gyakorolhassák vallásukat az elítéltek. Az országban először a Szegedi Fegyház és Börtön keresett megfelelő megoldást. Majzik Mátyás nevelőtiszt még az „átkos”-ban, titokban végezte el a teológiát, majdnem az állásába is került, a hirtelen érke­ző rendszerváltozás mentette meg. És új szemlélet jelentkezett a büntetés-végrehajtás­ban is. A Csillagban Gyulay Endre megyés püspök közbenjárása és segítsége révén elkez­dődhetett a hitélet. Az időközben diakónussá szentelt nevelőtiszt felkerült az országos pa­rancsnokságra, s ott a karitatív vallási ügyek intézésével bízták meg. A világon egyedülálló, ökumenikus alapokra épített Magyar Börtön­­pasztorációs Társaságot 1991-ben alapította meg. A legnagyobb eredmény az, hogy 2000 őszén országosan létrejöhetett a hivatásos börtönlelkészi állomány.­­ Százötvenkét elítéltünk tagja valame­lyik felekezetn­ek. Legtöbben a katolikus kö­zösséghez tartoznak, de jelentős a reformátu­sok száma is. És a kisebb egyházak, mint pél­dául a Krisztus Szeretete, a Jehova tanúi, az ős­keresztények, a zsidók, a hetednapi adventis­ták, a metodisták, a román ortodoxok is gya­korolhatják vallásukat - sorolja a kápolnához vezető úton a szegedi intézet sajtóreferense, Mocsai Zoltán, aki korábban az egyházi ügye­ket patronálta a börtönben. A kápolna nem különálló építmény, ha­nem a Csillagbörtön egyik tágasabb helyisége. Megjárunk néhány emeletnyi lépcsőt, elhala­dunk a zárkasor előtt, mire feltűnik egy kisebb csoport. A folyosón a vasárnap délelőtti szent­misére várakoznak a fogva tartottak. Oda­benn Végh Andrea kántornő vezetésével pró­bál az énekkar. Amíg várjuk a misét celebráló Lénárd atyát, addig Majzik Mátyás alezredes, római katolikus szerpap, diakónus börtönlel­­kész körülvezet a kápolnában. - Ez az oltárkép kétszázhetven éves­­ mu­tat a szemközti falon elhelyezett olajfestmény­re.­­ Péter apostolt ábrázolja, ahogyan lehulla­nak róla a bilincsek a börtönben, amikor kisza­badítják az angyalok Heródes fogságából. Egyébként ez nem a teljes festmény, a másik fele a rókusi templomban található. Viszon­tagságos története során igencsak megrongá­lódott. Nálunk előbb a kultúrkörzetben helyez­tük el, s volt, aki rajta nyomta el a cigarettacsik­ket. Szerencsére sikerült megmenteni a pusz­tulástól: két fogva tartott művész-resta­urátor újította fel. A feszületet is elítélt faragta, s Krisz­tus alakjában önmagát mintázta meg. Az üvegablakokat ugyancsak itt festették, még­hozzá a szegedi dóm ablakainak ábrái alapján. Megérkezik Lénárd György lelkész, a dog­matika professzora, aki négy évig püspöki helynök is volt Szegeden. A Csillagba több mint öt esztendeje jár be. Csütörtökön délután a katekizmuscsoport résztvevőivel foglalko­zik, a szentség vételére készíti fel őket. Vasár­nap misét celebrál, esetleg gyóntat, mivel Majzik börtönlelkész diakónusként „csak” igeliturgiát és lelki vezetést tarthat. Komoly eredményként könyvelhető el, hogy tizenné­gyen elvégezték a hívő rabok szorgalmazta kétéves teológiai kurzust. Dogmatikát, egy­háztörténetet, liturgiát tanultak, s a végén bi­zonyítványt kaptak. - Lelkipásztorként feledhetetlen élmé­nyekhez jutottam - árulja el Lénárd atya. - Amikor dogmatikát tanítottam az elítéltek­nek, felmerült bennem a bizonytalanság, hogy beszélhetek-e nekik Isten jóságáról. Az­zal nyugtattak meg, ha ők nem jutnak börtön­be, talán soha nem kerülnek közel Istenhez. Más alkalommal a betegségemről meséltem, s arról, nem tudhatom, meddig leszek még ve­lük. Sírva kértek, ne hagyjam itt őket. Kezdődik a szentmise. Először Majzik Má­tyás szól a börtöngyülekezethez. „Nem hozzám jöttetek, hanem Jézus Krisztushoz. Öltözzünk ünneplőbe testben és lélekben.” Arra is figyel­mezteti a rabokat, hogy miként kell viselkedni a fiatal kántornővel. A magnóról bejátszott ha­rangszó után az énekkar kezd, majd a lelkipász­tor veszi át a teendőket a szokásos rítus szerint. „Vizsgájuk meg lelkiismeretünket, és bánjuk meg bűneinket!” S halkan árad a felelet „Én vétkem, én vétkem, én igen nagy vétkem...” A liturgia szavainak különös jelentősége van, hi­szen mégiscsak börtönben vagyunk. Igaz, hívő­ emberek között, akik azonban kemény bűn­­cselekményeket, kegyetlen gyilkosságokat kö­vettek el, többen közülük életfogytiglan bünte­tésüket töltik „Bocsásd meg a bűneinket..., s szabadíts meg a gonosztól...” Az apostolok cselekedeteiből egy elítélt idéz, s a szent leckét is egy ríb mondja el. Majzik az evangéliumot olvassa fel, Lénárd atya a prédikációt tartja meg. Egyszerű sza­vakká beszél az Úr cselekedeteiről A padok­ban ülők csendben, feszülten figyelik az el­hangzottakat, csak a nyitott ablakon át szűrő­dik be a zsivaj, kigyúrt legények vezetik le fe­szültségüket a sportudvaron. „Adj nekünk békét...” - hallani idebenn. „A szentmise vé­get ért, menjetek békével!” A vasárnapi miséről mindenki magára viszi a nyugalmat. Már aki megtárta belső békéjét. És szép számmá vannak ilyenek. A hitre, a megtérésre nincs pontos váasz. Szuha Géza például nem tudja megmagyarázni, mi­ért követi Istent Ha tudná, már nem is volna igaz a hite. S így van ez a szeretettel is, arra sem lehet elméleteket gyártani. Gerényi István azt mondja, az anyatejjel szívta magába a vallást, ilyen környezetben nőtt fel A miatyánkot rá­cul mormolta el először, most latinul tanul a rácsok mögött. - A zárkában kinevetnek a vallásosságom miatt, de én nem foglalkozom vele, a hit csak az enyém! - fogad bizalmába Pintér József. - Börtönbe kerülésem előtt is jártam missziók­ra és egyházi énekkarba. Amikor tudomást szereztem az itteni lehetőségekről, azonna je­lentkeztem a nevelőtisztnél. Engem megmen­tett a Jóisten! Hét év van még hátra az ítéle­temből, hiszek benne, hogy jóntra térve kerü­lök vissza a családomhoz. Előfordul, hogy a zárkatársak meggyőzik egymást. De az Istenben van hit mindenki­nek saját döntése. Tarczali Tamás például a börtönben járta meg a helyes utat a vallás segítségével. Átértékelte korábbi életét, többé nem akar megbotlani. Szabadulásáig több mint tíz év van még, addig lehet min gondol­kodnia. Lénárd atya pakol. Mi is szedelőzködünk. A folyosón a heti fürdésre várakozó elítéltek váltják fel a kápolnából kifelé tartó rabokat. Százötvenkét elítélt tagja valamelyik felekezetnek újvári Sándor felvétele Ismét hallatták a szavukat a lakásmaffia áldozatai. A Sors-Társak Egyesületbe tömörült károsultak a karácsony előtti szombaton a Kossuth téren békés tüntetésen jogbiztonságot és korrupciómentes igazságszolgáltatást követeltek. Török-Szabó Erzsébet, az egyesület elnöke hiányolta az ingatlancsalások áldozatainak védelmét, s követelte az erélyes fellépést a csalásban közreműködő ügyvédekkel, közjegyzőkkel és bírákkal szemben Kohanek miklós felvétele 2004. JANUÁR 2.3 ------- Ahogy én látom ------­Szövetkezni szabad... DULAI SÁNDOR Mielőtt a Szabad Földtől 2000 nyarán kényszerű okokból elköszöntem, volt egy ember, aki szinte minden írásomat elol­vasta, az édesapám. Fájdalom, hogy visz­­szatérésemet már nem érhette meg; most, amikor e sorokat írom, éppen egy esztendeje, hogy örökre távozott. Kicsi falum temetője, ahol nyugszik, kétszáz méterre van onnan, ahol tehe­nészként több mint húsz évet dolgozott. Az egykori téesztelep azóta már többször gazdit cserélt, mára teljesen tönkrement, a gazból, bozótból alig látszik ki. Emlékszem, amikor a hatvanas évek közepén felépült, kivonult az egész iskola is, hogy együtt csodálhassuk meg a szoci­alista nagyüzem eme büszkeségét El­mondták nekünk, hogy tehénnek és gon­dozójának itt majd egész más lesz az élete. Apám, aki akkor már túl volt egy hosszas ideggyógyászati kezelésen - ke­vés földünk meg a tanyánk elvesztése mi­att került kórházba -, ellenérzéssel fogad­ta a nagy lelkesedést, ahogy az egész té­­eszszervezést. Túl soknak találta a betont, a vezetéket, a gépet, valahogy igazán soha nem is tudott megbarátkozni velük. Még­is ő lett az egyik legjobb feje, s úgy vigyá­zott mindenre, mint odahaza. Történt egyszer, hogy - éppen napos volt - egy traktoros úgy ment be a karám­ba az MTI-vel, hogy átszakította a bedró­tozott kaput Esett az eső, ő meg félcipő­ben jött, nem akaródzott neki kiszállni a sárba, s kiakasztani a drótot. Apám csen­des szavú ember volt, de akkor kiabált. „Mit van úgy oda, mintha a magáé lenne? - vágott vissza a legény. - Ez csak a tée­­szé!” „Hát nem érted, hogy mindnyájun­ké!?” - apám csak ennyit tudott mondani. Nem volt brigádvezető, és a pártba sem lépett be, a téesz vezetői mégis hall­gattak a szavára. Része volt abban, hogy a nyolcvanas években elindították a háztáji kocatartást és malacnevelést (csak a hiz­lalás folyt ezután a közösben), s abban is, hogy háztáji földjének felét évről évre ki­ki állandó (öntözhető) területen kapta meg. A nagyüzemi és a háztáji gazdálko­dásnak végül olyan együttesét hozták lét­re, mely életképes egészként működött, s így mindenki jól járt. Apám, aki egykor annyit szenvedett a téesz miatt, a kilencvenes évek elejére téeszpártivá lett a maga módján. A ma­gángazdaságok támogatásának örült (s húgomék is belevágtak nagy bátran), de féltette a szövetkezeteket. Nem értette, miért kell fenekestül felforgatni azt is, ami jó, tönkretenni eredményes gazdaságo­kat. Bizonytalanságra nem lehet alapozni, mondogatta, látva, hogy a téeszek gyen­gülésével sokak lába alól kicsúszik a talaj. Ami azóta történt, sajnos nagyrészt igazolta félelmeit. Jó komái, akikkel im­már együtt pihennek a kiserdei temető­ben, úgy mentek el, hogy a gondok egyre szaporodtak családjukban. Fogynak a tartalékok, nehezül a megélhetés a fa­lunkban, ahogy szülte minden kistelepü­lésén az országnak. Aki szülei útját választotta, vagyis pa­rasztként próbál boldogulni, többnyire csak néhány hektár földdel rendelkezik. Az Európai Unió pedig, amelynek négy hónap múlva már tagjai leszünk, a kister­melőket kevéssé támogatja. Sertés- és ba­romfitartók, zöldség- és gyümölcsterme­lők tízezrei juthatnak csődbe, főleg ha egy hektárnál kevesebb a földjük. A kormány szeretne rajtuk segíteni, ám ez csak az unióval egyeztetett módon történhet. El­képzelések vannak, de a részleteken még dolgozni kell. Félő, hogy az uniós nagyüzemmel szemben (akár szövetkezet, akár magán­­gazdaság) ugyanolyan hátrányba kerül a kistermelők zöme, mint a téeszesítéskor az egyéniek. Külön-külön nyilván kény­telenek lesznek sokan feladni, ám az ösz­­szefogás talán megoldás lehet Ezzel azonban a magyar gazda óvatos, pedig a szövetkezés hazánkban - a téeszeket is beleértve - nem csak rosszat hozott. S manapság már nem kell hogy az önálló­ság elvesztésével járjon. Tíz évvel ezelőttről fülemben cseng apám félmondata: „...szövetkezni sza­bad.” Rá emlékezem, s vele vallom ma is: érdemes. A falu lakói fegyelmezetten fogadták a hírt Veszett tehén tejét itták a nagyhegyesiek BALOGH MÁRIA______ A Hajdú-Bihar megyei, 2700 lelket számláló Nagyhegyesen karácsony két napján három­százhúsz embert oltottak be veszettség ellen. A nem mindennapi orvosi műveletet az kö­vetelte meg, hogy a helybeliek abból a helyi te­henészetből vásároltak tejet, ahol egy tehenet nemrégiben veszettség miatt el kellett altatni. Az előzmények a teljesen legyengült, megbetegedett jószágot december 21-én vizs­gálta meg a helyi állatorvos, Hanzéros Ádám, s nem tehetett mást, elaltatta. Mivel veszett­ségre gyanakodott, vizsgálatra a Debreceni Állategészségügyi Intézetbe szállíttatta az állat fejét A betegség felfedezésekor az állatorvos nyomban kilencvennapos zárlatot rendelt el a Dézsi Gazdaság tehenészetében, majd meg­kezdték az állatok vakcinálását. (A tulajdono­sok egyébként a lehető legmagasabb szintű ál­lat-egészségügyi és élelmiszer-higiéniás eljá­rást alkalmazzák birtokukon.) A beteg állat agyvelejének mikroszkópos vizsgálata után a megyei tisztiorvosi szolgálat készenléti orvosát arról értesítették december 24-én, hogy a tehénből leadott mintában ve­szettségre utaló jeleket találtak. Egyúttal felszó­lították a falubelieket: jelentkezzenek azok, akik december 6. és 20. között ittak a Dézsi Gazdaságból vásárolt tejből, s nem forralták fel előtte. A szükséges mennyiségű oltóanyagot még aznap megrendelték Budapestről, s 25-én kapták meg. Békési Zoltántól, Nagyhegyes egyik házi­orvosától megtudtuk, hogy december utolsó napjaira négyszáz fölé emelkedett azoknak a száma, akiknek már beadták az öt részből álló oltássorozat első adagját. A beoltottak többsége helybeli, de a roko­ni és ismerősi körből legalább harmincan je­lentkeztek olyanok, Debrecenből is, akik a kri­tikus két hét alatt ittak az érintett gazdaságból származó tejből. A veszélyeztetettek közül a megyeszékhelyen élők is megkapták az első oltást, a további négyet saját háziorvosuknál is beadathatják - magyarázta Békési doktor. Hozzáfűzte: a faluban szerencsére nem ala­kult ki pánikhangulat, a nagyhegyesiek fe­gyelmezetten fogadták a váratlan hír bejelen­tését. A szakember érdeklődésünkre kifejtet­te, hogy a veszettség lappangási ideje kettő-hat hét, néha több hónap is lehet, egy­előre minden érintett személy tünetmentes. Az orvos hangsúlyozta, igen kicsi a valószínű­sége a tejjel való fertőzésnek, pánikra tehát nincsen ok. Megnyugtató az is, hogy a most forgalomban lévő veszettség elleni oltóanya­gok különösebb reakciót nem okoznak, s az eddigi ismeretek szerint nem is veszélyeztetik az emberi szervezetet. A szakemberek feltételezése szerint ve­szett róka marta meg a megbetegedett tehe­net. Az sem zárható ki, hogy a már elhullott ál­lat nyálával korábban a gazdaság többi szar­vasmarháját is megfertőzte. Hazánkban egyébként az utóbbi évtizedekben nem volt példa arra, hogy ilyen tömegesen kellett volna veszettség elleni védőoltást adni. Békési Zol­tán nagyhegyesi háziorvostól megtudtuk, Ma­gyarországon az utóbbi tizenöt évben öt em­ber halt meg veszettségben, négy megbetege­dést ezek közül macskamarás okozott.

Next