Szabad Ifjuság, 1954. július-szeptember (5. évfolyam, 154-231. szám)

1954-07-01 / 154. szám

, 4 Romániai levél Hazánkban, Románia iskolái­ban most folynak az évvégi vizsgák. Nagyon büszkék va­gyunk arra, hogy a mi isko­lánkban, a szamosújvári (ro­mánul Gherla) szövetkezeti kö­zépiskola magyar tagozata III. osztályában az eddigi vizsgák jó eredménnyel zárultak. Vizsgáinkat egynapos előké­szítők előzik meg, ahol lehető­ségünk nyílik a tanult anya­gok átismétlésére. A helyes, módszeres felkészülésben igen sokat segít az UTM (a Román Ifjúmunkás Szövetség) helyi csoportja. Irányítja, segíti a fiatalok tanulását és ellenőrzi az eredményeket is. Ennek kö­szönhető, hogy ebben az évben eddigi vizsgáinkon egyetlen bu­kott tanuló sincs. A vizsgák sikerét elősegíti iskolai ,,Tüske” nevű faliújsá­gunk is, amely könyörtelenül felfedi hibáinkat. Az újságot az iskola UTM-szervezete az iskolavezetőséggel együtt ké­szíti és a fegyelmezetlen tanuló­kat karikatúrában, éleshangú, gúnyos cikkekben kipellengé­rezi. Emellett van azonban egy di­­csőségtáblánk is, amelyre na­ponta a jól vizsgázók nevei ke­rülnek. A jó eredményt elérő tanuló­­kat az iskola UTM-szervezete hazánk két festői nyaralóhelyé­re, Dorna-Vatrára, és a magyar autonóm tartomány egyik váro­sába, Sepsisszentgyörgyre küldi megérdemelt pihenésre. Enyedi Sándor levelező, Cluj, Románia Hol van a 13 forintos töltőtoll ? Nem régen Budapesten, ta­nulmányi kiránduláson vettünk részt. Városnézés közben az Apisz-boltok kirakataiban igen ízléses és kisdiákoknak is al­kalmas, 13 forintos töltőtollat láttunk. Többen meg is beszél­­tik, hogy ha hazamegyünk, megtakarított pénzünkön ilyen tollat vásárolunk. Már három hete, hogy ismét itthon vagyunk, de a 13 forin­tos diáktöltőtollnak se híre, se hamva. Naponta felkerestük az Apisz-üzleteket, de mindig el­utasító választ kaptunk: 13 fo­rintos töltőtoll nem kapható Sztálinvárosban. Mi a magunk részéről ezt helytelennek tartjuk, s ezért a VIIT osztály nevében kérem az illetékes kereskedelmi szerveket, sürgősen intézkedjenek, hogy mi is 13 forintos diáktollal ír­hassunk. Zsurbei Éva Sztálinvíus­os, 20 tantermes iskola Horvát­h Árpédt (3) Baj, szerencsétlenség sokszor esett. A tutajokon végigsöprő hullámok fe-resodortak embere­ket, akik menthetetlenül eltűntek a tutaj mögött, a cápák is elra­gadtak néhányat. Megjelentek a félelmetes polipok is. A kiseb­bek felmásztak a tutajra, s un­dorító, kék színű foltokat hagytak maguk után a bam­buszpadlón. Néha felnyúlt egy órási kar s a félelmetes, kocsonyás test meg­jelent a tutaj szélén. Ilyenkor kőfejszékkel, késekkel estek neki és vagdosták szét a szörnyete­geket. Éjszaka megkettőzték az őrséget, nehogy hirtelen táma­dás bajt okozzon. A flotta, mint egy óriási le­gyező nyílt szét a tengeren. Az Andok hegyláncainak taréja már régen lebukott az óceánba és ők kint utaztak a határtalan vizen. A vezértutajról a király időnkinnt zászlójelekkel adott parancsokat és összehívta embereit, akik nád­csónakokon jártak a tutajok kö­zött. Akik elfáradtak, szomjaztak s nehezen bírták az állott vizet, vagy levertség gyötörte, őket, a magukkal vitt coca-növény leve­leit rágták. Ennek keserű nedvé­től felfrissültek, még néhány korty tengervizet is tudtak inni. Ők még nem tudták, hogy majd sok-sok idő múlva fehér emberek tudománya is észreveszi a coca­növény érdekes tulajdonságát és a kokain nevű értékes gyógy­szert és kábítószert készíti be­lőle. A hideg áramlat és a sarkvi­dékek felől jövő szél sebesen hajtotta a flottát észak-észak­nyugat felé. A csillagászok meg­figyelték, hogy az ismerős csil­lagképek naponként változtatják helyüket, mindig másutt kelnek­­nyugosznak, mint napokkal előbb. Tudták, hogy hatalmas utakat tesznek meg, mai mérték­kel mérve, 50—100 kilométert naponta, néha többet is. A tenger csodálatosan válto­zatos élete lábaik alatt zaj­lott. Megfigyelték a tutajokat kísérő cápákat, delfineket. A repülőhalak fényes teste csillo­gott a hullámok fölött, sok hul­lott a tutajokra. Az asszonyok reggelenkint összeszedték a fe­délzetre hullott halakat és ké­szen volt a reggeli. Minden ha­jón kőből faragott fazekakban őrizték a tüzet, amelyen halat sütöttek-főztek. Elindulásuk után pár nappal a nagy fregattmadarak eltűntek és csak olyan madarakat lát­tak, amelyek a vízen is tudtak aludni. Egy hónapig utaztak felfelé, az Egyenlítő felé, míg azután az áramlat nyugat felé fordult és sebesen hajtotta őket ismeretlen tájak felé. Háromszor újult meg a Hold, mialatt ők az észbontó üresség­ben utaztak. Egyszer azután nagysokára szárazföldi madara­kat pillantottak meg. A látóha­tár fölött az égen fényes szélű, mozdulatlan felhő jelezte, hogy szárazföld, sziget felé közeled­nek. Úgy is volt. Zászlójeleket váltottak, pa­rancsok repültek egyik tutajtól a másikhoz. Minden eshetőség­re felkészülve, fegyvereiket is előkészítették. Az áramlat elhajtotta őket a sziget mellett. Megpróbáltak odaevezni, de nem bírtak, várni kellett a következő szigetre. A várakozás napjai, hónapjai alatt,­­amikor csendesen teltek az órák, az öregek mesével tar­tották a tenger nézésében elfá­radt fiatalokat. Beszéltek régi hazájukról, nagy királyaikról, akiknek leszármazását messze, vissza az időben, pontosan el­tudták mondani. Elregélték, hogy népük valahonnét nagyon messziről, északról jött, oda is — úgy mondták a régi öregek — hajókon érkeztek, valami nagy és gazdag szigetről, amelyet el­borított a víz. Beszéltek nagy királyokról, híres varázslókról. A mese színes fonala szőtte át a valóságot és az elhagyott ha­za lassanként mesebeli ország­ként tűnt a fiatalok előtt, amely talán nincs is, nem is volt, hi­szen már úgy tetszett, hogy időtlen­ idők óta utaznak a vég­telen tengeren. Új sziget jelent meg a látó­határon és nagynehezen, a tengerparti hullámverésen át­­küzdve magukat, kikötöttek. Messze újabb szigetek látszottak, azokat is felkeresték. Száznapi utazás után Kon- Tiki és népe megérkezett új hazájába, a C­sendes-óceán szi­getvilágába, amelyet ma Poliné­ziának hívnak, örömtüzeket gyújtottak, s nagy lakomával ünnepelték a megérkezést. Friss kókusztej üdítette fel naptól kiszikkadt szervezetüket, gyümölcs, friss forrásvíz és gondtalan pihenés váltotta fel a hosszú utazás ké­nyelmetlenségeit. Ahol néhány őslakót találtak, megbarátkoztak velük. A leg­több szigeten senki sem élt. Az új hazában új élet kezdő­dött. Könnyebben éltek, mint régi, sziklás hazájukban, ahol a magas hegyeken évekig kel­lett dolgozni egy tenyérnyi mű­velhető, öntözhető termőföldért; a tropikus táj mindent megadott. A hálás nép hatalmas kőszob­rokat emelt Kon-Tikinek, aki el­hozta őket zord, mégis oly szép, de sajnos elveszett hazá­jukból. A szobrokat ugyanúgy faragták, mint otthon Peruban. A tutajflottának több egysége eltűnt. Ezeket egy vihar dél felé sodorta el és a mai Húsvét­­szigetekre vetődtek. Ezek soha­sem találták meg a kapcsolatot az óceán óriási távolságain át a király környezetével és így teljesen különálló életet kezd­tek. Ők is építettek hatalmas kőszobrokat, amelyek a mai na­pig bámulatra késztetik a szem­lélőt. ( Folytatjuk) .Minden ország támasza, talpköve a tiszta erkölcs...** Köszönet a „gorombaságért“ Sok cikk jelent meg lapunk­ban az ifjúság neveléséről, s mondhatom, talán egy sem mentes a lelkes felhívástól: „Nevelni kell az ifjúságot!” Igen szép mindez, de senki sem említ, eddig elért ered­ményt, pedig ez volna a lényeg. Szeretnénk megemlíteni egy olyan nevelőt, aki nem írt még cikket, de nevelt s eredményt is ért el Február elején Egerben vol­tam, s unokatestvérem bemu­tatott egy volt iskolatársának, aki az egri tanítóképző HI. osztályába jár. Őszintén beval­lom, kicsivel hosszabb volt a hajam a kelleténél, s sötétkék ingemhez kissé élénkszínű nyakkendőt hordtam. De ma­radjunk csak a kis „tanító­­néninél”. Kissé megvetően vé­gigmért vagy kétszer, s nem szívesen fogadta, mikor közös ismerősünk távozása közben megkértem, engedje meg, hogy kikísérjem a pályaudvarra" (Szilvásváradról jár be napon­ként az iskolába, Egerbe). Nehezen ment a társalgás, keveset beszéltünk. Ő igyeke­zett igennel vagy nemmel, vagy egyáltalán nem vála­szolni kérdéseimre. Közben is­merőseivel találkoztunk, s ő pirulva fogadta köszönésüket. Jobbnak láttam nem sokat be­szélni. Ismét egy ismerőse lőtt, ennek azonban ő köszönt előre, s a szokottnál is jobban elpi­rult. Most­ értettem csak meg, hogy szégyell magát. Hirtelen megszólalt: „Mondja, miért ízléstelenkedik azzal a rikító nyakkendővel, meg gondozat­lannak látszó hajával?” Mon­danom sem kell, hogy megle­petésem óriási volt, de figyel­nem kellett, mert folytatta: „Őszinte vagyok, nem örülök a társaságának. Az előbbi férfi, akinek köszöntem, az osztály­főnököm volt, s nagyon szé­­gyetem, hogy ilyen egyén tár­saságában látott. Igyekeztem válaszolni kérdé­sére. — Nézze, három barátomnak van még ilyen nyakkendője, s azért van nekem is. „Persze, —■ mondta ő, — egyik majom a másikat maj­mol­ja." Szerettem volna meg­magyarázni: a külső nem fel­tétlenül jelenti azt, hogy va­laki jampec. Ahhoz a magatar­tásnak kell megváltozni, hogy valaki jampec legyen... De ő máris folytatja: „Nem szégyell magát jóízlésű embertársai előtt? Ha a magatartása nem jampec, akkor a külsejét se tegye azzá, hogy ilyesmit fel se tételezhessenek magáról." Nem tartott „telki prédikációt”, de mondhatom, minden szavá­nak súlya volt. Kedvem lett volna azonnal szétvágni a nyakkendőmet, de nem tehet­tem a nyilvánosság előtt. Tudtára akartam adni, hogy elismerem igazát, de­­ ismét rosszat szóltam, ugyanis azt mondtam, hogy „a muterom is hasonló véleményen van”. Ez kellett csak nekem .. .­ Roha­mosan zúdult fejemre a kér­dés: „Tud németül?” — Nem — feleltem. — Akkor, miért nem mond „édesanyám­.”-at? Miért kell ezt az asztalingek­­­ben szokásos idegen szót hasz­nálni? Ha tudna németül, akkor sem kellene használnia, hisz van rá szép magyar ki­fejezés. Vonatra szállt, s eltűnt a szemem elől. IH-os tanítónő­­képzős, nevelőnek készül — gondoltam. Igen, sok ilyen nő­Arról szeretnék írni, hogy a családi nevelésnek milyen sze­repe van az iskolai életben. Diákotthonban élek, így alkal­mam van arra, hogy közelebb­ről megismerjem az embereket Sokat vitatkozunk tanulótár­saimmal különböző kérdések­ről. A fenti problémáról is so­kat vitatkoztunk. Szerintem a családi nevelésnek minden másnál nagyobb jelentősége van. Mert ha valaki otthon el­sajátítja mindazt, ami elősegíti a becsületes emberré válást, akkor az iskolában csak tudo­mányos továbbképzésre van szüksége. Ha valaki a családi életben csak becsületes kör­nyezetben élt, megszokta azt, hogy mindig igazat mondjon, szereti szüleit, rendes társa­ságba jár, csak rendes köny­veket olvas, azt már nehezen rontják meg más környezetben. Nagyon helytelennek tartom a testi fenyítést. Számtalan esetben voltam tanúja annak, hogy­ büntetésképpen testi fe­nyítést alkalmaztak és legtöbb esetben eredménytelenül. Ve­gyünk egy esetet: ha a gyerek felmászik a fára, kiszakítja a ruháját, megverik érte. Legkö­zelebb igyekszik úgy felmász­ni, hogy ne szakadjon ki rajta a nadrág, talán akkor nem ve­velő kellene. Azóta kétszer lát­tam­. Egyszer a vonat ablaká­ból néztem ki, s ő kis házuk előtt könyvet olvasott a kert­ben. 23-án évzáró ünnepély volt, s akkor ismét láttam, amint boldogan mutatta neki bizonyítványát egy kis úttörő, s ő vidáman viszonozta a kis pajtás cselekedetét. Biztosan jó bizonyítványa van . .. En­gem észre sem vett, pedig sze­rettem volna, ha ismét végig­nézi minden „motívumtól”” mentes külsőmet. A „véletlen” Szilvásváradra sodort, de bi­zonyos okok miatt nem tudtam személyesen megköszönni „go­rombaságát”, így hát most itt a lapban, az egész ország if­júsága előtt mondok a kis „ta­nítónéninek” köszönetet, s kívánok sok örömet nevelői munkájához. G. Emil ríl meg. Tehát felmászik csak­­azértis, és végeredményben nem attól fél, hogy kiszakad a ruhája, hanem attól, hogy ha kiszakad, akkor megverik. De ha a szülő másképpen adja tu­domására, hogy nem szabad felmászni, például: megmagya­rázza neki tettének helytelen­ségét, akkor már kezd gondol­kozni, és ha látja, hogy szü­leit ez megszomorítja, igyek­szik jóvátenni. Másik eset: ha a gyerek rosz­­szul tanul, veréssel próbálják kényszeríteni, hogy jobban ta­nuljon. Ez is eredménytelen, mert akkor nem a ludas ked­véért tanul majd­, hanem csak szert, hogy meg ne verjék és amit el is sajátít, azt sem tud­ja rendesen felhasználni. S ami talán a legrosszabb: a gyerek könnyen idegessé vál­hat és örökre elvadulhat a szüleitől. Nem elég azonban az, hogy a szülők is és a tanárok is ne­velik a gyereket, a két erőnek együtt, összehangolva kell ve­zetni, irányítani. Ha a peda­gógus és szülő együtt dolgoz­nak, akkor lehet csak eredmé­nyes a munkájuk. És amíg ez nem lesz meg, addig nem lesz igazi fegyelem az iskolákban. Mészáros Ferenc. Pacsa, Petőfi­ utca 23. A család adja az iskolai nevelés alapját BESZÉLJÜNK,­ Találkozások Pudovkinnal Pudovkinra­ emlékezve, halálának első évfordulóján szinte magától értetődő lenne, hogy a nagy szovjet filmren­dező feledhetetlen alkotásaira gondoljunk: az „Anya”, „Szent­pétervár végnapjai", a „Dzsingisz kán unokája” című némafilmekre, az „Egyszerű történet”-re, a „Szökevény”-re, „Győzelem”-re, „Tűz és ferge­­teg”-re, „Szuvorov”-ra, „Orosz emberek”-re, „Zsukovszkij”-ra, „Visszatért szerelem”-re. Mi, magyarok emellett a legszebb emlékeink között Pudovkin két magyarországi útját tartjuk számon, amikor felbecsülhetet­len segítséget nyújtott fejlődő filmgyártásunknak. Pudovkin soha nem feledke­zett el erről. Pár héttel halála előtt Moszkvában kedves bará­tai, a magyarok között, fel­idézte ennek az útnak az em­lékét. Rá emlékezve, hallgas­suk meg szavait, amelyeket ezen az utolsó találkozón mon­dott: — Amikor először jártam Magyarországon, meghívtak Dunapentele építői. A munká­sok kivittek a Dunapartra, ahol csak a szélesen hömpölygő vizet, a frissen hajlongó fákat láttam. Elmesélték tervüket, hogy ide rövidesen mi min­dent építenek. A terv, különö­sen pedig a rövid határidő, kissé túlmerésznek tűnt, de megnyugtatott az a magabiz­tos lendület, amellyel messzi­be mutató kezük hosszú, ívelt vonalat írt a levegőben. Mint­ha letörölték volna vele a kukoricást, így mondták: ott lesz a kohó, amott a mozi, itt pedig a pártbizottság épüle­te... Amikor újra ellátogat­tam Magyarországra, ismét meghívtak a szocialista város építői, akik alkotásuknak­ ad­digra már új nevet adtak: Sztálinváros. S megvalósulva láttam a nagyszerű tervet... Mindig a csodákat megvaló­sító népre gondolok, amikor ezt a szót hallom, vagy kiej­tem: magyar... Pudovkin boldog volt, hogy megismerhetett bennünket, mi büszkék vagyunk, hogy közöt­tünk járt. \ — sgyí*** * Moszkvába* a Szovjetunióba* rendezett magyar filmhét alkalmá­ból tartották meg .j Életről! . . .** cí­mű legújabb fil­münk ősbemutató­ját. A bányászai­mét Tar­los Tibor írta, Fábri Zoltán rendezte. Képün­kön: Bes­ek Kati és Pándi Lajos, a tör­ténet egyik szerel­mespárja. (Magyar Film­gyártó Vállap­tát ( Sáphir Tibor felvétele) ÉLET JEL! .. .ÉSZAKI KIKÖTŐ" Idle, a „legszenzációsabb" angol kalandorfilm meséje dióhéjban. Egy­­fiú elhatározta, hogy megöli dúsgazdag apját az örökség miatt. Egy teniszbajnok pedig a feleségével akar végezni A véletlen egy robogó vonaton összehozza a két gyilkos­jelöltet: megállapodnak abban, hogy felcserélik egymás áldozatait s így majd senki sem jön rá a gyilkos­ságra ... A csehszlovák filmszínházak a felszabadulás után egy darabig játszottak ilyen hátborzongató nyugati kalandor­filmeket. Később azonban a közönség megelégelte az apa­gyilkost, a teniszbajnokot és társait. A közönség elfordult a kalandorfilmektől, de természetesen ma is érdeklik az izgal­mas, kalandos témák. .A csehszlovák filmgyártás éppen ezért elkészítette a „Kávéház a főúton” című filmet, ame­lyet sikerrel vetítenek Magyarországon is. Most­ kaptunk hírt arról, hogy befejezték az „Északi kikötő” című film fel­vételeit is. Az ,,Északi kikötő" főszereplője olyan ember, aki hosszú ideig ügyesen leplezi magát, s a kémelhárító szerv­nek csak nagy nehezen sikerül ártalmatlanná tennie. A cseh­szlovák nézők nagy érdeklődéssel fogadták a filmet. Remél­jük, nálunk is sikert arat a bemutatón. Érdekes Franciaországban ismét film­fesztivált rendeztek. Ezúttal a gyermekeké volt a szó. Ezer­ötszáz gyermek szavazata alap­ján a legjobb gyerm­ekfim díját a szovjet „Csuk és Gek”, valamint a „Fehér sörény” című francia film nyerte el. A kis­lányok a legjobb rajzfilm díját az „Erdei sportverseny” című magyar rajzfilmnek ítélték. ★ Az angol Rank-filmtársaság filmet kezdett forgatni „Simba” címmel a kenyai „hadihelyzet­ről”. Jóelőre kijelentették, hogy figyelembe veszik mind az euró­pai, mind az afrikai álláspon­tot. Kérdés: ez a tárgyilagos­ság mennyire látszik meg majd a celluloid-szalagon!* Filmhírek Kínából A pekingi stúdióban befejez­ték az „Ajánlott levél" című új kínai film forgatását, amely egy 12 éves pásztorfiú történe­tét eleveníti meg a japánok e­leni háború idejéből. A kisfi élete kockáztatásával juttat­­ a kínai partizánokhoz egy fon­tos okmányt, amely a japán­ haditervére vonatkozó adatoka tartalmaz. Az ellenség a pás­torfiút fogságba ejti és k­gyetlenül megkínozza. Végül a kis hős megmenekül, s a okmányt átadja a partizános tagnak. Most folynak a ,,Csun Csi szin” című film felvételei. Ez XIX. század híres parasztvez­rének életét mutatja be. A „F­­ér nyuszi” című gyermekfű­ is elkészült. 1954 július 1.

Next