Szabad Művészet, 1951 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1951-01-01 / 1. szám

és jelentőségűvé a tapasztalatcsere, a szocia­lizmus útján járók kölcsönös segítése. Miután a Szovjet Hadsereg a mi fasiszta államgépezetünkhöz hasonlóan szétzúzta a szomszéd országokban is a burzsoá uralmat, mind több alkalmunk volt megismerni a csehek, szlovákok, románok, lengyelek, bul­­gárok életét, művészetét. Most látjuk csak, mennyi gazdag élménytől fosztott meg ben­nünket az urak kultúrpolitikája, amikor meg­akadályozta a Kárpát-medencében élő népek­nél egymás megismerését. A mesterségesen tenyésztett uszító sovinizmus a környező kis népek nemzeti értékeinek lebecsülésére nevelte a közvéleményt, a kizsákmányolók osztályérdekeinek megfelelően minden meg­értésre való törekvést már eleve hatálytalaní­tani igyekezett. Pedig már az eddigi tájéko­zódásaink is azt bizonyítják, hogy szomszé­daink tanulmányozásával a magunk dolgát is alaposabban tekinthetjük át; nemcsak a történelmi hasonlóságok, de az esetleges különbségek is magyarázatul szolgálnak saját problematikus ügyeinkben. Frontszakaszun­kat annál szilárdabbá tesszük, minél egy­ségesebbé kovácsolódnak népeink, politikai és erkölcsi tekintetben. A munkásosztály élcsapatának világnézete biztosíték arra, hogy múltunk, jelenünk és jövőnk alapvető kér­déseiben azonos módszerek és szempontok alkalmazásával foglalunk állást. Fejlődésünk egyezéseit szövetségünk erősítésére fordít­hatjuk, hiszen a közös sors közös elhatáro­zásokra késztet. A művészet terén ez azt jelenti, hogy tanuljunk egymás teljesítmé­nyeiből, elemezzük ki együttesen a sikerek és tévedések okait, ismerjük meg kölcsönösen azt a társadalmat, amelyet a művek tükröz­tek és tükröznek. A baráti kapcsolatok kimélyítése a népi demokráciákkal sokat segíthet a szocialista kultúra megteremtésében. Támogatásul fel­használhatjuk a szövetséges nemzetek haladó hagyományait is. A Román Népköztársaság művészeti kiállításának a múltra vonatkozó anyaga például szintén több eszméltető pár­huzamot mutatott a magyar műtörténelem­mel, de ezt tapasztalhattuk 1950 tavaszán a csehszlovák tárlaton is, s ez olvasható ki a bulgár és lengyel kézikönyvekből. Európá­nak ezen a felén a XIX. században a gazda­sági-társadalmi fejlődés számos hasonló vo­nást mutat. A polgári forradalmak sikerte­lenségei, a kapitalizmus kibontakozásának elkésése, a munkások viszonylag kis száma az összlakossághoz viszonyítva, a szegény­parasztság elképzelhetetlen nyomorúsága kö­vetkeztében a művészetnek is más szerep jutott, mint a fejlettebb tőkés országokban. A művészet itt szószólója kellett legyen a nemzeti öntudat megerősödésének a nyugati kizsákmányolókkal egy húron pendülő mo­narchikus önkényuralom ellen. Le kellett leplezze a burzsoázia kezességét a feudális szerkezetű nagybirtokos réteg iránt. Lenin 1913-ban ezt írta: „Magyarország, mint ismeretes, legközelebb áll Oroszországhoz, nemcsak földrajzilag, hanem a reakciós földes­urak mindenhatósága tekintetében is, akik óriási mennyiségű földet tartottak meg ma­guknak a középkorból.“ Ez a kép nagyjából ráillik a legtöbb népi demokratikus ország AMAN THEODOR (1831-1891): Cigánylány (Olajfestmény)

Next