Szabad Szó, 1946. szeptember (3. évfolyam, 197-222. szám)

1946-09-02 / 198. szám

te-Felkutatják az ismeretlen helyen tartózkodó hadi­foglyokat 400 N ____ ___ ______ ■___­­____ . _ m 1946 szeptember 2. MAROSSÁSÁRHELY Felelős szerkesztő: KOVÁ­CS GYÖRGY HÉTFŐ­­i évfolyam, 198. szárm Szombaton is vihart idézett elő a görög kérdés Pak­sban Cselekvő ifjúság írta Szabó István a­ társadalom kibomlásának idején, amikor­ a jövőnek csak a körvonalai látszanak, a megélés küszöbén álló és az életbe be­kapcsolódó ifjúság helykeresésé­ben csillan fel az új eredményt sejtető kép. Az életbe fészkelő­­dő-mozgolódó ifjúság belemar­­kolása az élébe táruló lehetősé­­g élébe, a próbálkozásai valami új teremtésére, olyan izgalmas játék, m­int egy bont­akozó félben lévő zseni szárnypróbálgatása. Nem mindegy, hogy ezt a for­­mát­ kereső alkotó kedvet ho­gyan fogadják akár a nemzet irányítói,, akár a társadalom, egésze. Az­ elkényeztetett, mindent készen kapó, probléma nélküli ifjúság felnőtté­ válása után sem tud megbirkózni az áldozatvál­lalást követelő élettel s népének jövője veszhet el tunyasága miatt. A sok teherrel megnehe­zített ifjúság az életörömtől fosztódik meg s egy ilyen fiatal­ság nélküli nemzedék nevelésé­nek eredménye■ kiábrándult, koravén társadalom, s megtor­­pantása a történelmi feladatok előtt. Az önállóságra nevelt és az öncselekvés útjára lépésében támogatott ifjúság, jól induló fiatalságának lendületét férfiko­rába is átviszi, nagy tetteket beváltó ígéret lehet s egy nép jövőjének legfőbb biztosítéka. A nevelődés és felkészülés kö­rülményei, így döntik el már előre népek sorsát­, a felnőtt nemzedék és az ifjúság magatar­tásától függ, hogy melyik utat­­választja. Mindkét nemzedék egy­­formán felelős a történelem előtt; az élenjárók azért, hogy adtak-e elég lehetőséget a az ifjúság azért, hogy a lehetőségeket fel­használta-e? Ezzel a mértékkel s­semléljük az erdélyi magyar ifjúság marosv­ásárhelyi kibon­takozását.­­ Népünk politikai, gazdasági és művelődési életének fejlődé­sét, jogegyenlőségeink védelmét biztosító nemzeti közületünk a Magyar Népi Szövetség, önálló, életerős, a jövőre kellően felké­szült ifjúságot akar nevelni. Érdek lehetőségeit nem csak azokban az intézményekben kí­vánja biztosítani, melyeket meg­védett és kiharcolt népünk szá­mára, hanem teret ad a közélet minden ágában az önálló cselek­vésre, hogy a gyakorlati tapasz­talatszerzést­ már az ifjú kor­ban elősegítse. Cselekvésre érett ifjúságunk előtt két nagy területen kínál­­közik ritka lehetőség: a múlt­­bdi vezetők bűnös politikája miatt nagy veszteségeket szen­vedett magyarság becsületének és erőinek visszaszerzésében s népünk új társadalmának kiala­kításában, nemzetiségi szerveze­tünk keretében. Ebben a felnőtt nemzedékkel egyenrangú félként vehet részt; a történelmi helyzet időt ad komoly felkészülésre és jövőjének előkészítésre, ilyen lehetőségek ritkán adód­­nak egy ifjú nemzedék számára.­ A negyvennyolcas ifjúság állott még ilyen lehetőség előtt, ha az európai viszonyok, tehát külső tényezők engedték idolra. A ma húszéves e­vnek történelmi fele­lőssége igen nagy. Tőlük függ, hogy a következő ötven évben az erdélyi magyar társadalom j­ogyal alakul. Kiküszöbölőd­­hetve mindazok a hibák: a tár­sadalmi rétegződés és vagyonel­­­osztás ellentétjei, a dolgozó ré­­­­tegek kizártsága a politikai élet­­­ből és kulturális elmaradottsága, s melyek az elmúlt száz éven á­t,­­ nemzeti katasztrófáink okoz­­­zói voltak, s Ifjúságunk egészének vállal­ *­nia kell ezt a szerepet, ha akarja, ha nem; az élet fejlődé­se meg nem állítható. Ennek a nagy vállalkozásnak, mely tu-'­lajdonképpen a népi demokrácia tudatos magvalósításának útja s végső eredménye egy eggyé formálódott munkás, földműves és értelmiségi társadalom, idő- mv­re bekövetkező és minél keve­­­sebb veszteségggel járó sikere , ennek az ifjúságnak álásfoglal­­­lásától függ. Ezt az állásfoglalást nem , csak továbbfejlődésünk belső f­ó­szükséglete követeti meg ha-­­­nem a történelmi helyzet is.­­ Most fordul elő, hogy a velünk 8 együtt, élő román nép és a kö­rülöttünk élő népek társadalmi fejlődését ugyanazon alapelvek irányítják. Társadalmunk egész­séges átrendezését történelmünk folyamán éppen az gátolta meg,­­ hogy a körülöttünk lévő állam-­ rendszerek a reakciót képvisel­ték és felvonultak fogadal­maink ellen. Ma azonos sorsú és törekvésű népek fiai nyújthat­nak kezet a barátkozásra, példa erre néhány nappal ezelőtti ba­ráti kézfogásunk Brassóban a demokratikus román ifjúsággal. A fejlődésnek hatalmas távlatai nyílnak meg előttünk mind belső életünkben, mind a körülöttünk élő népek együttesében, így vá­lik kötelességünkké az elődeink által elrontott jóviszony helyre­­állítása is a román és a szom­szédos népek ifjúságával, közös fejlődésünk érdekében. Feladataink öntudatos válla­lása mellett a megvalósítás leg­főbb feltétele ifjúságunk teljes eggyé­ formálódása a népünk felemeléséért folyó munkában. Széttöredezett, külön utakon já­ró ifjúság, menthetetlenül el­süllyed az egymással folytatott harc posványában. Minden szer­vezet, minden csoport, és bár­mely társadalmi réteg fiataljai­nak felelőssége egyforma né­pünk jövőjének sikeréért! Föld­műves ifjúságunk minden tag­ja küzdje le évszázadok során beoltódott bizalmatlanságát és gátlásait. Vegye kezébe sorsát, vállalja el az őt megillető részt a közélet irányításában is. Jó­zanságával és mértékletessé­gé­nél biztosítsuk a kiépülő új tár­sadalom szilárdságát és nemzeti hagyományaink fennmaradását. Munkás ifjúságunk, öntudata, ébersége és mozgékony szerve­zettsége adja meg a lendítő erőt társadalmunk fejlődésének. Is­merje­ meg nemzeti művelődé­sünk értékeit és fejlessze tech­nikai szakismereteit. A földmű­ves és munkás ifjúság kiállása és az őt megillető szerep vállalás­­a, népünk megmaradásának, fejlődésének és társadalmi átala­kulásának is legfőbb biztosítéka. Feltörekvése és a termelésben betöltött szerepe adja azokat az erőket, melyek a régi életforma lebontásához és az új felépítésé­­hez szükségesek. De Diákifjúságunkat elhanyagolt­sága, félrehúzódása és származ­zásának öröksége gyökértelen­­né, otthontalanná tette. Nem si­­került beilleszkednie a nép moz­galmainak áramlatába s a talajt vesztett középosztály bizonytat­lanságának hatása alatt áll. A földműves és mnkás származá­sú értelmiségi ifjúság találta­­meg a helyes utat: konkrét fel­­adatok megvalósítása a paraszt­ság és a munkásság oldalán.­­ Diák ifjúságunknak is ezt az­­utat, az igazi „érelmiséggé“ válás útját kell követnie. Nép­művelési munka vállalásával se­gítse népi rétegeinket a magyar és általános kultúra megismeré­séhez, komoly felkészüléssel fej­lessze szakismereteit, hogy tu­dásával népét szolgálhassa. Le­gyen a nép értelmisége, s szerez­ze vissza az értelmiségi krinika becsületét. A különféle szervezetekben szétszóródott ifjúságunknak min­den egyéni érdeket félre kell tennie s neki zárkózhat el az egységre való törekvéstől. Az egységgé formálódást nem aka­­dályozatja meg egyházaink ifjúságának félrehúzódása sem. Vallásos szervezetekben tevé­kenykedő ifjúságunkra nemzet­építő munkára szükségünk van. Az őszintén vallásos, jobb em­berségre törekvő ember találkoz­ni tud az igazságtalanságok és az elnyomás ellen küzdő, új, jobb társadalmat építő akarat­tal Ady Endre, Móricz Zsig­­mond, József Attila vallásossá­ga és őszinte forradalmisága kö­zött nem volt ellentét, s a vallásos ifjúság áldozatvállalóbb kell le­gyen egy gondolat érdekében, 11 annak igazságáról megerő­­sődött. * Az erdélyi fiatalság nagy összessége lassanként két tá­bort­a oszlik: egyik a becsületes önzetlen munkaváldlóké, az új társadalmat építő földműves, munkás és értelmiségi ifjúságé, a másik a könnyű érvényesülést kereső munkakerülők, a búsma­gyarkodó félrehúzódók és az el­lenségesen szemben állók cso­portja. Társadalmunk elrende­ződése során népünk kifejlődé­sének ezen ellenségei, fölött a történelem véglegesen ítéletet fog mondani. Erdély ifjúságának egyik elő­ző nemzedéke Marosvásárhelyt már egyszer találkozni tudott az erdélyi magyarság szolgálatá­nak vállalásában. Későbbi szét­bomlása mindig figyelmeztetés marad ifjúságunk számára. Ifjú­ságunk mostani zászló­bontása legyen a végleges egységgé vá­lás elindítója s a múlt tévedé­sein okult fiatal nemzedék ne en­gedje a kezéből egy újabb, rit­kán adódó történelmi lehetősé­get. „Ajk emberek kezdik belátni, hogy az egyetlen járható út a Magyar Népi Szövetség útja." Kurkó Gyárfás beszéde a tanítói továbbképző tanfolyam befejező napján Szombaton, a hatnapos tanító továbbképző tanfolyam utolsó napján dr. Nánási János a vá­lasztási törvényt s a választá­sokkal kapcsolatos tudnivalókat ismertette, részletében is kime­rítve előadása anyagát. Námási János fontos ismertetése után Szigeti József tankerületi fel­ügyelő tartotta meg rendkívül érdekes előadását „Demokrati­kus iskola“ címmel Előadása hézagpótló tanulmány volt arra nézve, hogy a demo­kratikus megújhodás mit köve­tel a neveléstől és annak három tényezőjétől: a iskolától a ne­velőtől és a­ diá­któl. A­ nevelés célja röviden: a maga képessé­geit harmonikusan és lehetőleg teljesen kifejteni tudó öntuda­tos magyar ember, aki ezeket a képességeket úgy tekinti, mint a társadalomnak való szolgálat eszközét. Az új nevelés ideálja a közösségi em­ber típusa. Társa­dalmi állapotaink visszamaradá­sa miatt iskoláink sem telhettek meg korszerű intézmények szel­lemével: intézményeink és bizo­nyos fogalmaink még ma is egy régi világ emlékét őrzik. Az is­kola nem nevelte az ifjúságot dialektikus tekintetben. Meg kell kezdeni a magunk revízióját. A gondolatokban gazdag elő­adás után Kurkó Gyárfás, a MNSZ országos elnöke üdvö­zölte a továbbképző tanfolya­mon megjelent tanítóságot Ezután I­szka Gedeon tanító felolvasta. Maros-Torda várme­gye és Marosvásárhely tanítósá­gának 1946 augusztus 28-án Ma­rosvásárhelyen tartott rendkí­vüli közgyűlésén megalkotott emlékiratot. Az emlékiratban fel vannak sorolva mindazok a soreknek, melyeknek létezését a tanítóság saját bőrén érzi,­­ melyeknek eltüntetése nemcsak a tanítóság, de az egyetemes er­délyi magyarság s az egész ro­mán demokrácia közös érdeke. " „Népünk szolgál­attal m­it tenni“ Az emlékirat felolvasása után­­ Kurkó Gyárfás tartotta meg be­szédét. Többek között a követken pol­.ei m­onao.ua.. — Nagy élményem volt, hogy az utóbbi hetekben lezajlott fon­­s­­tos értekezleteken jelen lehet-­­­tem. Részt vettem a temesvári női­­ nagygyűlésen, a brassói ifjúsági kongresszuson, a Magyar Népi Szövetség országos ifjúsági nagygyűlésén és most a marok" tordavármegyei tanítóság to­vábbképző tanfolyamán. Ezeken a gyűléseken azok a rétegek tartották meg közös tanácskozá­saikat, amelyek a társadalom alapjait alkotják. A Magyar Népi Szövetség vezetősége egyes társadalmi rétegekkel, így pá­r tanítósággal nem túlságosan so­kat törődik. Tévedni lehet, de aki tévedését beismerte és a be­ismerés után cselekedett, annak a tévedését meg lehet, sőt meg kell bocsátani — Mi, akiket a sors népünk élére állított, nem akarunk ve­zetni és uralkodni, hanem né­pünk igazi szolgái akarunk lenni „A fontos az, hogy együtt legyünk“ — Azok az erők, amelyek bű­nösek voltak a magyar tragé­diában, melyeknek könnyelmű­sége, felelőtlensége, rövidlátása, önzése nemzeti katasztrófát eredményezett, látszólag elvo­nultak. De ez csak látszat Mert valójában ugrásra készen álla­­nak, alkalmas pillanatot várnak, hogy újra kezükbe kaparinthas­sák az elveszett hatalom gyep­lőjét. Egyelőre csak rágalmaz­nak és vádolnak. Saját nemzet­árulásuk bűnét ránk akarják kenni. Ha csak a személyünket bántanák, még napirendre tér­nénk a dolog felett. De sajnos.

Next