Népujság, 1950. február (7. évfolyam, 25-48. szám)

1950-02-01 / 25. szám

Marosvásár­helyi zeneszerzők estje (Marosvásárhely) Igen nagy­számú közönség hallgatta végig f. hó 24-é­n este a Kozma—Chili —Trózner szerzői estet. A szak­mailag igen kiválóan képzett művészek bemutatkozását, a szerzők és az előadóművészeket egyaránt, a hallgatóság meleg tetszésnyilvánítása kísérte Néhány megjegyzéssel szüksé­gesnek tartjuk kiegészíteni és kiértékelni az est jelentőségét, éppen abból kiindulva, hogy a kritika fegyver­ének használata és­ a helyes önkritika állásfogla­lása alkalmasak a szerzők és a közönség fejlődésének elősegí­tésére. Az a zeneszerző szerepe a mai társadalomban, milyen úton juthat el feladatainak tel­jesítéséhez és hogyan nyilvá­nul meg ennek tudata szerzőink esetében? Ilyen szemszögből vizsgálandó meg a kérdés. A bemutatott művek nagy­része régi keletű, abból az idő­ből származik, amikor a mű­vész szigorúan a polgári világ nevelését kapta, figyelemreméltó azonban az, hogy Kozma Géza és Chilf Mik­lós már abban az időben is az egészséges népi irányzat felé fordultak zenéjükkel. A bemu­tató fő hiányossága éppen ab­ban rejlik,, hogy a ma problé­mái, vagy hiányoznak, vagy pe­dig igen je­lent­éktelenül jelent­keznek a hangversenyen elő­­adott művek a döntő többségé­­ben*­,azokban* is,, ■ ,amelyek­ nap­jai­nkban láttak napvilágot. Kozma Géza régebbi műve egy igen tehetséges zeneszerző kitűnő alkotása. II. Vonósné­gyese, amelynek keretében a szerző kiválóan dolgozza fel a magyar népi, helyenként „,ma­­gyar-nótaszerű“ dallamokat, megragadja a hallgatót. Inven­ciója, feldolgozási módjai, szép hangzásai a művet értékes al­kotássá teszik. Az utolsó tétel bonyolult volta talán a mű túl­méretezését jelenti.­­ Chilf Miklós szintén fiatal­kori művét, (román népi dalla­mokra és táncokra írt négy té­teles zongoramű) mutatta be. A népdal motívumok feldolgo­zásában a szerző abba a hibába esik, hogy művében a forma és a tartalom egyensúlya meg­bomlik előbbi javára, a hatások nem minden esetben érik el cél­jaikat, a virtuozitás itt-ott ön­céllá válik. Dalai, amelyek újabb keletűek, tartalmilag érté­kesebbek, őszintébbek. Trózner József igen tehetsé­ges zeneszerzői tulajdonságok­ról tett tanúságot. Eredményes olyan irányú munkája, amely­­lyel a múlt értékeit művészi ze­nei formákon keresztül tolmá­csolja. Bebizonyítja, hogy azt, amit eddig a zenében alkottak, magáévá tette. Nem tett azon­ban arról tanuságot, hogy ezt tovább is akarja fejlesztni. An­nak a művésznek a benyomását keltette, aki hátra tekint és még nem találta meg a helyes utat, ahhoz, hogy a mai idők zene­szerzőjévé váljék. Hegedű-szo­nátája (amelyből még csak az eddig elkészült,­első­­tételt hal­lottuk) szép­ alkotás. Dallambő­­ség, arányos felépítés, tömör­ség jellemzik a művet. összegezve, zeneszerzőink nem találták még meg azt az utat, ahhoz, hogy a nagy fel­adatokat megvalósító korunkat művészetileg tükrözzék, ami annál is inkább meglepő, mert más irányú művészi aktivitá­sukban mindhárman tevékeny, odaadó munkásai a szocializ­mus kultúrvonalon való építé­sének. Feladatuk nehéz, de meg­valósítható. Meg kell hallaniok az új világ építőinek hangját az emberi társadalom fejlődésé­nek e nagy szakaszában. Fel­használva a zeneművészet ösz­­szes eddigi pozitív megvalósí­tásait, meg kell szólaltat­niok egy egyszerű és mégis gazdag zenei nyelvezeten keresztül a munka témáit, a nagy egyénisé­gek, a nagy események zenei ábrázolását. A zenemű magas eszmei tartalmának, művész formájának a mai élet előre­törő mozgását kell visszatük­röznie. Mindehhez a művész ideológiai tudásának fejleszté­sével és annak a társadalomnak a megismerésén keresztül jut el, amelynek munkásai ma épülnek, harcolnak és győzedel­meskednek. Az est szólistái G. Bánk Emi­lia, B. Bihari Anna, Trózner Sarolta, a vonósnégyesben köz­reműködő K. Magoss Etelka és Müller Ferenc, valamint az ének együttesben­­ szereplő Bedő Emma és,(Dudas Ágnes), dudá­juk legjavát adták,a művek, si­kerre viteléért. B. L. ­ • Este volt. A muzsik (szovjet földműves) hazajött a szántó­ról. Kifogta lovát, betért a kuny­hójába. Sötétség, üressség volt a viskóban. Az asszony még nem jött vissza, a gyermekek sem voltak még otthon. Csend van, csak a tücsök cirpel. Leült a muzsik a lócára és gondolkozni kezdett. — Keserves ez az élet, éjjel­nappal robotolok, mégis a kis pályák és az asszony már sová­nyabbak a deszkánál. Sokáig gondolkozott a paraszt , és szíve megtelt keserűséggel. Egyszer csak hallja, hogy vala­mi mozog és sóhajtozik a ke­mencepadkán. Ki az? — de nem válaszol senki. Másodszor is kérdezi, de csak mély hallgatás a válasz, ■ azonban továbbtart a motosz­­kálás és a sóhajtozás. . A muzsik megtalálta a kén­köves gyújtót és felmászott a kemence tetejére, amit ott látott, attól, rettenetesen megrémül. A kemence tetejéről csúf vénasz­­szony tekintett reá. Honnan jöttél, ki vagy? — • •' kérdezte a paraszt rémüldözve. A vénasszony a paraszthoz fordult és motyogta: — Én vagyok a nyomor, a Te második feleséged, gondos házi­asszonyod!­­— Miféle feleségem volnál Te, nem ismerlek, még a törvé­nyest sem tudom eltartani, tűnj .. - el, mig szépen szólok! Nem hagylak én el — mon­dotta a nyomor — Isten rendelt­­ hozzád hét cári pecséttel. Mig élsz veled leszek, ha meghalsz, •,örökségképpen gyermekeidre­­, maradok. .. 4 «n» tagsztí lángot, hogy ellássa a vénasz­­szony baját, de az csak huho­gott és rikácsolta. — Hozzám ne nyúlj, mert megkeserülöd, ne hívd ki a sors haragját! A paraszt sírva fakadt és így kérte a nyomort: — Eredj, menj tőlem nyomor, mit találsz Te itt a kihűlt ke­mencén. Menj inkább a földes­úri kastélyba, ott vígan dőzsöl­hetsz, ott van minden! A nyomor így válaszolt: — Hiába kérsz muzsik, örök­re veled maradok, csak akkor hagylak el, ha az itteni folyó visszafelé folyik, ha a földed fehér cipót terem és ösztövér feleséged egyszerre három gyer­meknek ad életet. A muzsik keserves sírásra fakadt. Hogy lehet az, hogy a folyó visszafelé folyjon, hogy ez a föld, amelyen még az árpa sem terem meg, fehér cipót te­remjen s deszkasovány felesége három gyermeket szüljön egy­szerre. Ottmaradt hát a nyomor a kemence tetején. ★ El­­éldegél a szegény muzsik, éjjel-nappal robotol és rettene­tesen koplal. Minden elmegy a cárnak adóba, vagy a papnak, vagy az uraságnak. Lova fel­fordult, viskója omladozik. . .csak már főimt­t­hatóit mondogatja napjában több­ször is. .. Elmúlt egy esztendő, tíz, a cár háborút eszelt ki. Elhajtot­ták a népet gyilkolni. Elsőnek a muzsik ment a háborúba. A nyomor ott maradt, az asz­­szony és a gyermekek nyakára telepedett. A háború sokáig tartott, sok vért hullattak a népek. A nép azután belefáradt a háborúzás­ba, nekimentek a cárnak és le­döntették trónjáról. Elkerget­ték a földesurakat és szovjet hatalmat teremtettek. Megörült a muzsik minden­nek. Nincs joga már a nyomor­nak arra, hogy a házában le­gyen. A cári pecsét erejét vesz­tette. Hazamegy. Felnéz a ke­mencére, hát még mindig ott a nyomor. — Megvártalak, nagyon un­tam magamat nélküled, — mondta a nyomor. A cárral el­bántatok, a földesurat elker­gettétek, ezzel kemény csa­pást mértetek rám. De úgy is el­élek mig visszafelé nem folyik a folyótok, nem terem fehér ci­pót a földed és nem szül egy­szerre három fiút a feleséged. A muzsik elkezdte törni a fe­jét, hogyan lehetne visszafelé terelni a folyót, miképpen te­­emhetne fehér cipót a föld és gyen­gszalka­ae­­z a szegény sovány feleség egyszerre há­rom pufók gyermeket. Gondolkodott, gondolkodott a muzsik, de semmit sem sütött ki. A nyomor továbbra is ott he­­verészett a kemence tetején, azt mondotta, őt az Isten küldötte és ezt a küldetést a cár hét pe­cséttel erősítette meg. ■ ★ Az élet kezdett másik oldalra fordulni."Sztálin törvényt hozott a kolhozokról. A muzsik elsőnek iratkozott be. Elmondta a fele­ségének. A nyomor a kemence tetején krákog, sopánkodik: „Ne menj el muzsik te abba a kolhozba, abba én ,beferr­z­dom!“ — Már régen el kellett volna pusztulnod vén boszorkány, — mondja a paraszt. A parasztok együtt vetették be a földet és gazdag termést takarítottak be. Egyre busább lett a nyomor, egyre melegebb lett neki a kemence tetején, már odafeküdt a küszöbre, örül a muzsik, mert érzi, hogy dög­rováson van a nyomor. A falu meggazdagodott. Sztálin mér­nököket küldött a faluba, ezek a folyó vizének egy részét a föl­dekre irányították, másik része pedig az új villanytelep turbi­náját hajtja. Az agronómusok elmondották, hogy jó volna bú­zát vetni. A következő évben búzát vetettek. Mapuxba a*te­nyörű kalászok nőttek ki a föld­ből. Ki­csáp élték a búzát és fe­hér cipót sütöttek. A nyomor egészen oda volt, belezöldült, belepte a moha. A muzsik mikor megszegi az új cipót, így szól a nyomorhoz: — Itt az idő, hogy eltakarodj innen, a folyó visszafelé folyik, fehér cipót terem a földünk, most már eredj, míg szépen kérlek! — Még nem, muzsik! — hörgi a nyomor, — még nem­ jött el az idő, feleséged még nem szült három gyermeket egyszerre. •­ A jó élettől nekigömbölyödött a muzsik felesége is. Elmúlt egy tél és egy nyár. Ősszel be­vitte a muzsik a feleségét a szü­lőotthonba­, ahol egyszerre há­rom egészséges fiúgyermeknek adott életet. Adott a szovjet állam a mu­zsiknak néhányezer rubelt, amelyből épületfát vett, hogy új házat, építsen magának. Most már a muzsik egészen nekibátorodott, hosszú ostort fogott, elős­zólította a nyomort és ezt mondta: — Most már takarodj, nincs többé helyed a házamban, nincs olyan hely a földön, ahol meg­húzódhatnál. Fájdalmában akkorát ordított a nyomor, hogy a falevelek le­hullottak az ágakról. Befutott a szérűbe, onnan a falu kiker­gette az erdőbe, majd a mo­csárba. Két napig ott élt, de azután kiadta páráját. Csak sokára találtak rá. Beásták a földbe, oltott meszet öntöttek rá, sírját hosszú karóval ké­részt üldösték, hogy soha többé na­tárnAk­rs laj­Q HOGYAN KERGETTÉK EL A NYOMORÚSÁG­OT NEptfeSti A GQRKlJ-l KERÜLET t&Yrk FALUJavOL (Székelykál) Régebben a polgári­ földesúri rendszer ide­jén Székelykál határa is föl­desúri tulajdon volt. Az öregek visszaemlékezése szerint a községnek csaknem a teljes lakossága zsellér és béres sors­ban élt. A dolgozóknak akkor nem volt lehetőségük arra, hogy olvasókörökbe, vagy es­ti tanfolyamokra járjanak. Az 1921-es földreform Szé­kelykál­on 40 családnak jutta­tott földet, de az akkori reak­ciós kormány a földek árát duplán bevasalta a dolgozó földműveseken. Sok embernek a párnát húzták ki az adósze­dők a feje alól a föld árában, így sok földművesnek, aki ak­kor földet kapott, meg kellett válnia földjétől, s azt a kulá­­kok kaparintották meg és a földesurak után most már ők c­­sákmányolták ki a dolgozó mldműve­­­et. Ez a helyzet akkor válto­zott meg gyökeresen, amikor a Román Munkáspárt vezeté­sével felszámoltuk a földesúri birtokokat. Székelykálban ma állami gazdaság van a volt földesúri birtokon. A székelykáli dolgozó föld­művesek öntudatosan és követ­kezetesen vívják az osztály­­harcot a falusi kizsákmányo­lok, a kul­ákokkal szemben. A téli estéket is felhasználják tanulásra, önképzésre, hogy a tudás fegyverének segítségé­vel sikeresen folytathassák harcukat a kizsákmányolás tel­­jes felszámolásáért. Székelykál kultúrotthoná­­'fean' itt a vidám­ ifjúság tanul és fokozatosan hozza felszínre azokat a népi kultúrkincseket, 1 Bl­larcról amelyeket a földesúri elnyo­más alatt a nép nem fejleszt­hetett, a népi kultúra formá­jukban nemzeti, tartalmukban szocialista gazdaságait. Lel­kesen kapcsolódtak be a téli országos kultúrversenybe is. A múlt év december 30-án megtartott járási kultúr­verse­nyen a székelykáli színjátszók a 3-ik helyen végeztek, tánc­ban pedig má­sodikok voltak. A megyei döntőben szintén jól szerepeltek a káli táncosok. A megyei kultúrverseny lezajlása után sem pihennek a téli estéken a székelykáli dol­gozók, hanem még fokozottabb lendülettel tanulnak és emelik művelődési színvonalukat. A községben több olvasókör mű­ködik. Az olvasóköröket ut­cánként szervezték meg. A fa­luban rendszeresen 7 olvasó­kör működik, valamint párt­szeminárium és a különböző tömegszervezetek esti tanfo­lyamai. Január 23-án indult meg a Magyar Népi Szövetség esti tanfolyama 17 hallgatóval. A ta®folyam hat hete alatt hv­enként két-két előadást tar­tanak. A székelykáli dolgozó föld­művesek tisztában vannak az­­zal, hogy a tudás fegyver a kizsákmányolás ellen, s min­den időt felhasználnak — kü­lönösen most, a téli estéken, —­ a tanulásra, az önképzés­re, hogy a BMP irányításával, s következetes osztályharcos szellemében folytassák mun­kájukat és harcukat az osz­­tályellen­séggel szemben — a békés, boldog élet megterem­téséért. bp.

Next