Szabad Szó, 1966. január-március (23. évfolyam, 6494-6569. szám)
1966-02-23 / 6538. szám
iimmmnittmitimimmummr mimnmmiiiiiniHiimiiimiiiiimiiiiiiiiiiiinmiiiiiMiiiiiiiiii Az aradi Bútorgyár egyik részlegének látképe. A román Diesel-mozdonyok első családja a bukaresti 23 August üzemben született. A család legkisebb tagja a 120 lóerős mozdony, amelyet keskenyvágányon különböző üzemi szállításokra és az építőtelepeken használnak. Nemrég a Diesel-mozdonyok családja újabb taggal szaporodott, amely ugyanazzal a lóerővel rendes nyomtávon közlekedik. Ezt is főleg üzemi szállításokra használják, de megnövekedett nyomtávolsága alkalmassá teszi vasúti szállításokra is, valamint tolatásokra állomásokon és rendező-pályaudvarokon. A család legnagyobb tagja a 200 lóerős mozdony, amelyet különböző nehéz szállításokra használnak csaknem minden üzemben és fontosabb építőtelepen. Néhány év tapasztalata lehetővé tette a 23 August üzem gépszerkesztői számára, hogy újabb családot alkossanak — a hidraulikus Diesel-mozdonyokét. Az első 350 lóerős mozdony sikerrel állta ki az üzemeltetési próbát a Békási-szorosban levő kőbányát a békási cementgyárral összekötő keskeny, nyomtávú vonalon, ahol nem egy, hanem két gőzmozdonynak vette át a helyét. A 350 lóerős hidraulikus Diesel-mozdonyokat főleg nyersanyagok és más anyagok szállítására használják az építőtelepeken, a nagy ipari kombinátokban és az erdőgazdálkodásban. Felhasználják továbbá a vasúti hálózatban keskenyvágányú vonalakon áru- és személyszállításra. A 350 lóerős mozdonynak van egy nagyobb testvére is — a 750 lóerős. Ez a mozdony a 23 August gépgyártóinak eddigi legkiválóbb teljesítménye, s arról tanúskodik, hogy gépiparunk egyre bonyolultabb berendezéseket tud gyártani. A 750 lóerős mozdonyokat főleg állomásokon és rendező-pályaudvarokon használják tolatásokra, valamint szállításra a nagy kombinátok, építőtelepek és nagy vállalatok keretében. Ezenkívül áru- és személyszállító könnyű szerelvények vontatására is alkalmazzák a mellékvágányokon, minthogy sebességük eléri az óránkénti 70 kilométert. Az építőket éppen ott találtam munka közben a nagy csarnokban, valamint a kis „üzemek“ belsejében. Ha jól szemügyre vesszük, valóban kis „üzemek“ ezek a mozdonyok, annyi motor, vezérlőtábla, elektrokompresszor, konverter, árammegszakító, jelzőlámpa, kapcsológomb van bennük. A „hidraulikusok“ családja egyre szaporodik. A 23 August üzemben dolgozó gépszerkesztők most készítik az 1250 lóerős mozdony prototípusát. Ezt a rendes nyomtávú vasúti hálózatban fogják felhasználni. Sebessége, amely eléri az óránkénti 90 kilométert, alkalmassá teszi az utas- és áruszállításra való felhasználását. Végül van még egy családja a Diesel-mozdonyoknak: ez a Diesel villanyosmozdonyoké, amely Olténiában, a craiovai Electroputere üzemben született. Ezek az elegáns vonalú mozdonyok valósággal repülnek. Amikor az olténiaiak az első mozdony szereléséhez kezdtek, 1959 nyara volt. Amikor befejezték, a naptár már 1960 telét mutatta — mesélte az egyik mozdonyszerelő. Akkor, akárcsak a következő években, a szerelőműhelyben 4—5 hónapig tartott a gyártási folyamat és évente mindössze tíz mozdony készült. Ma, hat évvel később, a gyárban — mert most már gyárról és nem műhelyről van szó — ugyancsak tíz Diesel-villanymozdony készül, de havonta. És természetesen a ma kikerülő mozdonyok műszaki szempontból tökéletesebbek, mint a hat évvel ezelőtt gyártottak. A mai mozdony is 2100 lóerős, de ugyanazzal a terheléssel óránként 90 kilomééter sebességet is elér a régebbi 60 helyett. Ez rendkívül lényeges, mert a mozdony ugyanazt az utat nem tíz, hanem hét óra alatt teszi meg. A román Diesel-mozdonyok családja nemcsak számszerűleg szaporodik ; az új mozdonyok műszaki és üzemeltetési mutatói szüntelenül javulnak. Diesel-mozdonyaink általános elismerésnek örvendenek és becsülettel állják a versenyt a legjobb ilyen külföldi mozdonyokkal. MIRCEA IONESCU, az Agerpres szerkesztője Az indító alá VIZÁD PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! hIKÉP BÁNÁTARTOMÁNYI BIZOTTSÁGA IS A TARTOMÁNYI AÉPTAAÁCS NAPILAPJA XXIII. évfolyam, 6538. szám * 4 oldal ára 25 banik Szerda, 1966 február 23 Az ütemesség láncszemei Az ipari objektumokat építő és szerelő vállalatok egyik jellegzetessége, hogy a munkájukhoz szükséges anyagokat, felszereléseket, gépeket a legkülönbözőbb vállalatoktól kell beszerezniök. Ilyenformán érthető, hogy ezeknél a vállalatoknál s köztük vállalatunk, a Resicai Fémipari Építő és Szerelő Vállalatnál is, rendkívül fontos a szükséges anyagok és berendezések idejében történő beszerzése. Ha ugyanis egy meghatározott ipari objektum felépítésének elkezdésekor a szükséges anyagok megfelelő mennyisége és minősége biztosítva van, a munkatelep jó szervezési lehetőségei is megvannak, így a legtöbb esetben lényegesen lerövidülnek az átadási határidők, fokozódik a munkacsoportok termelékenysége. Az ilyenszerű gazdaságos munkára bőven akadnak példák. Egyik legszemléltetőbb a Resicai Kohászati Kombinát 4-es számú martinkemencéjének újjáépítése, amit csaknem egy hónappal a kitűzött határidő előtt fejeztünk be, éppen azért, mivel többek közt a fent említett anyagellátási felvételek biztosítva voltak. Persze, előfordult az is, hogy a szükséges anyagok és felszerelések hiánya, illetve rossz minősége késlelteti, vagy megnehezíti az ütemes, jó minőségű, kellő időben elvégzett munkát. Ilyenkor a munkaerőket nem lehet kellőképpen kihasználni, a munkafázisok összetorlódnak, s így a tervben meghatározott mutatószámok korrelációja nem felel meg az előírásnak. Ez pedig végső fokon kihat az előállítási árakra, tehát az építkezés gazdaságosságára is. Amint a fentiekből kitűnik, az idejében biztosított anyagellátás jelentős tényező az ipari létesítmények ütemes kivitelezésében. Megvalósulásához elsősorban arra van szükség, hogy még az év elején pontosan tudjuk tennivalóinkat. Ennek pedig elengedhetetlen feltétele, hogy a megrendelőktől, illetve a tervezőirodáktól idejében megkapjuk a szükséges és lehetőleg minél aprólékosabb dokumentációkat. Íme, ez az a lánc, amely öszszekapcsolja a tervezőt, megrendelőt és építőt az anyagokat, felszereléseket és gépeket gyártó vállalatokkal. Az említett egységeknek azonban megvan a saját, jól meghatározott tervük, s csak akkor tudnak eleget tenni rendeléseinknek, ha azokat idejében eszközöljük. Sajnos, ebből a szempontból eddig elég sok nehézségünk volt. Ugyanis, év elején a kivitelezési rajzoknak csak egy része áll rendelkezésünkre, az évi feladatok többi részét pedig csak mint globális értéket ismerjük, s ebből következik, hogy megrendeléseink csupán hozzávetőlegesek. A kérdés jobb megvilágítása érdekében ime egy példa. Év elején valamelyik megrendelőnk hivatalosan értesít bennünket, hogy mondjuk 20 millió lej értékű beruházási összeg áll rendelkezésére egy megnevezett új AZ ÉPÍTŐK ÉRTEKEZLETE ELŐTT részleg felépítéséhez. Már most mi, tapasztalatból tudjuk, hogy az adott részleg felépítéséhez és berendezéséhez megközelítőleg milyen anyagok és felszerelések szükségesek. Azt azonban, hogy a tervező milyen újszerűséget vezet be, nem tudhatjuk, így érthető, hogy anyagmegrendeléseink is nagyon hozzávetőlegesek. Ez pedig később, sok szaladgálást és energiapazarlást von maga után, amit normális körülmények között el lehetett volna kerülni. Pedig ez csak egyik oldala az éremnek. A másik oldalán észlelhetők azok a jelenségek, melyek az anyagszállító vállalatok rossz munkájának tudhatók be. Ugyanis mit sem ér idejében megrendelni a szükséges anyagokat, ha azok rossz minőségben vagy későn érkeznek meg. Példák mind az egyik, mind a másik esetre bőven akadnak. A scaeni üveggyár például törött és nem megfelelő méretű üveget küldött, ami késleltette az 1965/1966-os téli front előkészítését. Sok bajunk van a Iaşi-i Fémipari Üzemből kapott termékekkel is. Az onnan érkező 76X3,5 milliméteres hegesztett csövek ugyanis görbék, hiányos hegesztésnek stb., egyszóval nem felelnek meg a minőségi követelményeknek. A gyenge minőségű, vagy későn érkező anyagok káros kihatása a termelésre eléggé közismert. A szállítási határidők be nem tartásának azonban van egy kevésbé ismert káros következménye is. Ugyanis ez az építővállalatoknál bizonyos időszakokban terven felüli anyagtartalékokhoz vezet, ami károsan befolyásolja a vállalat forgó eszközeinek ésszerű kihasználását. Az építkezések jó előfeltételének általában a tervezők, megrendelők és építők illetékes láncszemeinek jó összeforrottságát tartják, szerintem jogosan. Úgy vélem azonban, hogy a jövőben ezt a láncot még egy szemmel kell bővíteni, éspedig az anyagellátókkal, akiktől sok tekintetben függ az ütemes, jó minőségű munka. DANCIU MIRCEA, a resicai ICMMR főmérnöke A mezőgazdasági termelőszövetkezetek tartományi szövetsége alakuló konferenciájának munkálataiból 3.OLDAL A karánsebesi vasúti sűtőház egyik élenjáró dolgozója Stingu Mária vegyészmérnök, aki a DE-mozdonyok üzemeltetéséhez szükséges anyagok elemzését végzi. Fafeldolgozók tapasztalatcseréje Kétnapos tapasztalatcserére jöttek össze február 21-én a tartomány fűrészüzemeinek és más erdőgazdálkodási egységeinek képviselői a begamonostori (Facsád rajon) fűrészárugyárban. A Bánát tartományi Erdőgazdálkodási Igazgatóság által szervezett tapasztalatcserén — melyen részt vettek a szakminisztérium képviselői is — a faanyag magasabbrendű értékesítése volt a fő téma. Ezzel kapcsolatban referátumokat terjesztettek elő — elsősorban a Lugosi Erdőgazdálkodási Vállalat egységeiben a vékony rönkök jobb értékesítésében szerzett tapasztalatokról, majd viták és gyakorlati bemutatók következtek. Közeledik a tavasz Rohamosan közeledik az a nap, amikor a földművelők ezrei népesítik be a határt, hogy gyors és jó munkával alapozzák meg a bőséges terméshozamokat. Hogyan várják a tavaszt? — érdeklődtünk Stanciu Dumitru elvtárstól, az állami gazdaságok lugosi trösztje gépészmérnökétől. — Minthogy a gépeken múlik a gyors és kifogástalan minőségű munka sikere, természetesen nagy gondot fordítottak azok rendbehozására. Hogyan állnak a gépjavítással? — A javításra előirányzott traktorok 92 százalékát rendbehozták az állami gazdaságokban. Nyolc traktor azonban nem készül el határidőre, mert azok rendbehozását a javítóközpontban végzik. Ez viszont nem fogja akadályozni a munkát, mivel a trösztünk hatáskörébe tartozó egységekben az őszszel befejezték a mélyszántást. Tervfeladataink valóra váltását az is elősegíti, hogy a tröszt állami gazdaságai az erre az évre előirányzott 83 új traktorból 24-et már megkaptak. — Több egységben tavaly tavasszal a vetőgépekkel elég sok baj volt. Miként akadályozzák meg az akkori fogyatékosság ismétlődését? — Az állami gazdaságokban 121, — első vetési időszakban használandó —, valamint 56 kukoricavetőgép javítását irányozták elő. Ellenőrzés során azonban kitűnt, hogy az említettnél több vetőgépen kell javítást eszközölni, s így 135, illetve 83 vetőgépet hoztak rendbe. A három ellenőrző bizottság általában kifogástalanul rendbehozott gépeket talált, azonban Betlenházán és Bresztovácon nem voltak megelégedve a javítás minőségével, de javaslataink alapján ott is kifogástalanul megjavították a mezőgazdasági gépeket. A gépjavítást elsők között fejezték be a gavozsdiai, nickyfalvi, bruziási, józseffalvi és a karánsebesi állami gazdaságban. — Idén sok új géppel, felszereléssel rendelkeznek s ezek kezelése nagyobb szakértelmet igényel. Ebből a szempontból, hogyan készültek fel? — Mindegyik állami gazdaságban alaposan felkészült szakemberek tartottak gyakorlati bemutatóval egybekötött előadásokat. A napokban fejeztük be az agrotechnikai tanfolyamot. Minthogy azonban idéntől kezdve új növényt honosítunk meg, külön előadást is tartottunk, amelyen a gépesízőkön kívül részt vettek a brigád- és egységvezetők, valamint a szakemberek is. Az idén tavasszal, több mint kétezer hektáron az első sürgősségi időszakban lent is vetünk, s ezért a lent termesztő mezőgazdasági termelőszövetkezetekből, mint például Nagytopolovácról, szakembereket hívtunk meg, hogy tartsanak előadásokat. Ezeket rendszerint gyakorlati bemutató követte. — Az első vetési időszakban minden bizonnyal jelentős területen kezdődik el a munka. Hogyan készültek fel arra, hogy mindenütt akadálytalanul dolgozhassanak? — Ezen a tavaszon 12 600 hektár területet kell bevetni, s ebből 6800 hektáron az első vetési időszakban tavaszi árpát, lent és takarmánynövényeket. Mindegyik állami gazdaságban elegendő gép van a munkálat optimális időben való elvégzésére s ha szükséges, átcsoportosíthatjuk a gépeket oda, ahol valamilyen okból megkésnek. A kukorica vetését is rövid idő alatt elvégezhetjük. A kukoricát 3200 hektáron vetjük majd el. Úgy szervezzük meg a munkát, hogy ahol nagyobb területen kell rövid idő alatt a földbe juttatni a magot, ott a szomszédok is segítenek majd. — Mi a helyzet a vetőmag biztosításával? — Ha néhány héttel ezelőtt kérdezi, nem tudtam volna határozott választ adni, mert rosszul álltunk a beszerzéssel. Most azonban örömmel mondhatom, hogy az állami gazdaságok e hét elején az utolsó tonna magot is megkapták. Befejezésül azt is megemlítem, hogy az őszi vetések gondozását megkezdtük, ahol viz állt a búzán, kis terület kivételével levezettük s minthogy műtrágyát is szórtunk rá, nagyon szépen fejlődik. Az első hó lehullása előtt általában gyenge volt a búzánk, egyenetlenül kelt ki, a hótakaró alatt jól telelt, s most a meleg és napfény hatására gyöngyörűen nő, s a növénysűrüség kielégítő. MINGESZ JÓZSEF Egy nagy község kereskedelmi hálózata Nyolc község tartozik a gátaljai fogyasztási szövetkezethez, mely összesen 48 fogyasztási, illetve szolgáltatási egység tevékenységét irányítja. Nagy jelentőségű feladatok hárulnak az itteni szövetkezetre, ezt beszédesen bizonyítja az a tény, hogy a gátaljai szövetkezeti egységeknek hozzávetőleg évi 28 millió lej értékű áruforgalmat kell lebonyolítaniuk. Az elmúlt évek során állandóan fejlődött, gyarapodott a szövetkezet s ma már tagjainak száma több mint 6000-re emelkedett. Csupán 1965-ben számos egységet korszerűsítettek, új bútorzattal, felszereléssel láttak el. Ezek között felsorolhatók a sculeai, mănăstirei vegyes kereskedési egységek, a két gátaljai kenyérüzlet, a cukrászda, a női fodrászüzlet stb. Ugyancsak az elmúlt év folyamán alakult egy új szolgáltatási részleg, amely kőművesmunkákat vállal, s melyet idén szobafestő szolgáltatással bővítettek, hamarosan pedig új lakatosműhelyt létesítenek. Opriş Iosif elvtárssal, a gátaljai szövetkezet elnökével beszélgettünk ezévi megvalósításaikról, jövőbeni terveikről. — Januárban 109 százalékra teljesítettük az árueladási tervet, 111 százalékra a saját termelési mutatót. Felvásárlási tervünk pedig ebben az időszakban 278 százalékra teljesült, nagy mennyiségű baromfihúst szállítottunk a temesvári és resicai dolgozóknak — mondotta. A gátaljai fogyasztási szövetkezet tagjai február 14-én nagyszabású szerződéskötési és felvásárlási akciót szerveztek. A szövetkezet több mint harminc dolgozója vett részt ebben az akcióban, melynek során Butin, Percosova és Semlacul Mare községeket járták be, új szövetkezeti tagokat toboroztak, szerződést kötöttek több mint 30 000 tojás, 1500 kiló méz, nagy mennyiségű házinyúl leszállítására, s helyben több száz tojást vásároltak fel. Eredményes munkát végeztek ez alkalommal Baltişeanu Ioan, Fúró Anna, Stoiciu Didina, valamint Csuka Rozália, Guta Ioan és Varga Viktor. A gátaljai fogyasztási szövetkezet vezetőségét, valamennyi dolgozóját komolyan foglalkoztatja az egységek állandó és ütemes ellátása. Ezt bizonyítja, hogy bármely szövetkezeti egységbe nyitsz be, mindenütt sok vásárlót találsz, akik válogathatnak az élelmiszer és ipari árucikkek sokaságában. A textilt, lábbelit, rövidárut és más termékeket árusító üzletben modern vonalú készruhák, cipők és más divatcikkek kaphatók, a méteráru és fehérnemű rajonokban szintén gazdag a választék. Rádió és televíziós készülékek is kaphatók a szövetkezeti boltban. S hogy ez mennyire keresett árucikk városon, falun egyaránt, az abból is lemérhető, hogy egy-egy új tétel néhány nap alatt elkel. Az ütemes ellátáshoz azonban egyre több árura van szükség, s ahhoz pedig, hogy az áru frissen, gyorsan és jó körülmények között jusson el rendeltetési helyére, megfelelő szállítóeszközökre. Ezen a téren viszont még számos nehézségbe ütköznek. Mint ahogy Opriş elvtárs is elmondotta, a szövetkezetnek csupán egy tehergépkocsija és egy ló vontatta zárszekere van. E két jármű távolról sem tudja lebonyolítani az áruszállítást Gátalján és a hozzá tartozó nyolc községben és faluban, így a szövetkezet vezetősége számtalanszor kénytelen a mezőgazdasági termelőszövetkezethez fordulni segítségért, mint ahogyan az február 15-én is megtörtént, amikor is Temesvárról kellett árut hozniuk. A Detta rajoni Fogyasztási Szövetkezetek Szövetségének vezetőtanácsa már elhatározta egy, a rajon rendelkezésére álló kis tehergépkocsi átutalását a gátaljai szövetkezetnek. A szükséges dokumentációt már két hónappal ezelőtt elküldték a Bánát tartományi Szövetséghez jóváhagyás céljából, válasz azonban még mindig nem érkezett. Jó lenne, ha az illetékesek mielőbb megoldanák e kérdést, különösen most, amikor felmelegszik az idő s a romlandó élelmiszereket, mint élesztő, vaj, felvágottak stb., gyorsan kell eljuttatni a több mint húsz kilométerre eső helységekbe. Erőteljes, jól szervezett hálózat alakult ki a gátaljai fogyasztási szövetkezet körzetében, s tervek szerint idén még tovább fejlődik. Hamarosan átadnak rendeltetésének Gátalján egy új, korszerű bútorzattal ellátott vegyes kereskedési egységet és egy italboltot. Jóváhagyták továbbá egy új, emeletes szövetkezeti komplexum építését központosított alapból. Megkezdésére 1966 második évnegyedében kerül sor. Az új létesítmény fokozottabb mértékben elégíti majd ki e nagyközség lakosainak egyre növekvő igényeit. SZECSKÓ MAGDA A temesvári nagyállomással szemben megnyílt korszerűen berendezett önkiszolgáló vendéglőben.