Szabad Szó, 1968. január-március (25. évfolyam, 7113-7189. szám)

1968-01-14 / 7123. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! BIZOTTSÁGA ÉS A TARTOMÁNYI NÉPTANÁCS NAPILAPJA XXV. évfolyam, 7123. szám 4 oldal, ára 25 hani Vasárnap, 1968 január 14 l II Központi part- és Állái Bizottság JAVASLATAI a megvan és monicipiumoi­ megszervezésére A Román Kommunista Párt 1967. december 6—8-i Országos Konfe­renciáján az ország közigazgatási­­területe megszervezésének javítá­sára és a községrendezésre vonat­kozóan hozott határozatok meg­valósítása céljából a Központi Párt­és Állami Bizottság javaslatokat dolgozott ki a megyék és a m­u­­nicipiumok megszervezésére. E javaslatok a párt Országos Konferenciáján elfogadott elveket­ alapulnak, amelyeket az egész nép helyesléssel fogadott. Ezek az el­vek megfelelnek annak a szüksé­gességnek, hogy az ország közigaz­gatási-területi megszervezését ösz­­szehangolják a termelőerők fejlő­désében és az ország területén való megoszlásukban bekövetkezett változásokkal, a gazdasági, társa­dalmi és kulturális élet fokozódá­sával, a nemzetgazdaság és az e­­gész társadalmi tevékenység veze­tési formáinak és módszereinek tökéletesítését célzó intézkedések­kel. Megvalló vi­t­osítv­aaedvezőbb fel­tételeket teremt az ipar, a mező­gazdaság, az összes többi tevé­kenységi ág és szektor gyorsü­temű fejlesztéséhez, szocialista hazánk sokoldalú haladásához. A megyék és municipiumok ír megszervezésénél figyelembe vet­ték a fennálló gazdasági, társa­dalmi-politikai és földrajzi adott­ságokat, a lakosság nemzetiségi összetételét és a hagyományos kulturális kapcsolatokat, valamint a különböző övezetek és helysé­gek fejlődési távlatait az ötéves rend előírásainak, valamint az ország 1971 és 1980 közötti gazda­sági és szociális-kulturális fejlesz­tésére vonatkozó javaslatoknak megfelelően. A megyék kisebb területet ölel­nek majd fel, mint a jelenlegi tartományok, és biztosítani fogják a közvetlen kapcsolatot a hozzá­juk tartozó városokkal és közsé­gekkel, me­gteremtve a feltétele­ket a helyi vezető szervekre há­ruló feladatok operatívabb és hoz­záértőbb megoldásához. A cél az, hogy minden megye gazdasági és szociális-kulturális szempontból komplex közigazgatási-területi egy­ség legyen, amely városokat, ipari, kereskedelmi és kulturális köz­pontokat, közlekedési utakat fog­lal magában. Ez biztosítani fog­ja azt a lehetőséget, hogy a me­gye egészében, s a területén levő minden egyes helység sokoldalúan és harmonikusan fejlődhessék. Az ország közigazgatási-területi megszervezésére vonatkozó javas­latok több mint 2 évi nagyszabá­sú tanulmányok eredményei. A javaslatok kidolgozásában részt vettek a tartományi pártbizottsá­gok, a tartományi néptanácsok végszaksajtó bizottságai, a párt- és államapparátus számos kádere, tudomán­yos' és ' kulturális ’ dolgo­zók, különféle területeken dolgozó szakemberek: közgazdászok, föld­rajztudósok, történészek, geológu­sok, etnográfusok, szociológusok, nyelvészek stb. Figyelembe vették azt a nagyszámú észrevételt és javaslatot, amelyet a városi és falusi dolgozók gyűléseken, a sajtó­ban, a párt- és állam vezetőséghez intézett levelekben tettek. A Központi Párt- és Állami Bi­zottság úgy véli, hogy a szocia­lista Románia jelenlegi és távlati gazdasági és szociális fejlődése követelményeinek teljesen megfe­lel az ország területének a követ­kező 35 megye szerinti meg­szervezése: A javasolt megyék természeti adottságaira, földrajzi kiterjedé­sére, gazdasági és szociális-kultu­rális potenciáljára vonatkozó ada­tok az alábbi fontosabb jellegze­tességeket domborítják ki: Egy megye területe átlag 67­6 négyzetkilométer, s 3271 négyzet­kilométer és 9380 négyzetkilométer között váltakozik. Ezt a differen­ciálódást természeti és földrajzi jellegű tényezők, a közlekedési utak helyzete, valamint a megyék területén levő helységek között fennálló hagyományos kapcsolatok határozták meg. A lakosságot illetően a javasolt megyék népessége 243 ezer és 803 ezer lakos között váltakozik, ami átlag 509 ezer lakost jelent. Az ipari potenciál tekintetében minden megyére átlag több mint 6,0 milliárd lej értékű globális ipari termelés jut. Noha a szocia­lista építés éveiben jelentős ered­ményeket értünk el a különféle országtartományok gazdasági fej­lettségi színvonala szempontjából a régi rendszertől örökölt arányta­lanságok megszüntetésében, még ma is vannak kevésbé, iparosított övezetek. A jövő ötéves tervben és az 1976—1980-as időszakban a beruházási alapok elosztásánál kü­lönleges figyelmet fordítunk a gazdaságilag kevésbé fejlett me­gyékre, biztosítva a termelőerők ésszerű elosztását az ország egész területén. Minthogy a megyék nagy része több domborzati formát ölel fel, az éghajlati és talajviszonyok, va­lamint a mezőgazdaság műszaki­­anyagi alapjának állandó erősíté­se kedvez a mezőgazdasági terme­lés belterjes és sokoldalú fejlesz­tésének. Szem előtt tartották, hogy a megyéken belül legyenek gabona­­termő, állattenyésztő, gyümölcs- és szőlőtermelő övezetek, valamint más mezőgazdasági termelési ágak számára alkalmas övezetek. A megyék megszervezésére vo­natkozó javaslatok elkészítésénél azt a célt is követték, hogy bizto­sítsák a fokozott szociális-ku­lturá­lis tevékenységhez szükséges fel­tételeket. Ezért minden megye az oktatási, kulturális és művészeti intézmények megfelelő hálózatá­val és a lakosság egészségvédelmé­re alkalmas eszközökkel rendelke­zik majd. A megye területén folyó gazdasági, politikai, társadalmi, kulturális élet követelményeinek Arad Bacău (Bákó) Baia Mare (Nagybánya) Birlad Botoşani Braşov (Brassó) Brăila Bucureşti (Bukarest) Bazău Cluj (Kolozsvár) Constanţa (Konstanca) Craiova Galaţi (Galac) Giurgiu Hunedoara (Vajdahunyad) Iaşi Mediaş (Medgyes) megfelelően minden megyének lesznek helyi lapjai. Az ország közigazgatási-területi megszervezéseinek javítása kifejezi a párt- és államvezetőség gondos­kodását, arról, hogy megvalósul­tatnak Románia Szocialista Köz­társaság Alkotmányának előírásai az ország összes állampolgárainak teljes jogegyenlőségéről, a dolgo­zók testvériségének erősítéséről, függetlenül nemzetiségüktől. A jogegyenlőség tartós alapja az ösz­­szes megyék sokoldalú gazdasági és szociális fejlődése, a termelő­erők harmonikus megoszlása az ország egész területén. Azokban a helységekben, ahol a románok mellett együttlakó nem­zetiségek is élnek, biztosítani fog­ják ezek anyanyelvének használa­tát az államigazgatásban, az isko­lákban, a kulturális intézmények­ben, teljes lehetőséget az összes dolgozók számára ahhoz, hogy él­vezzék állampolgári jogaikat, hogy zavartalanul érvényesüljön az ösz­­szes állampolgárok személyisége és képességei." * nemzetiségre való tekintet nélkül, szocialista hazánk fejlődésének szolgálatában. A megyék elnevezésénél figye­lembe vették mind a történelmi hagyományokat, mind az egyes övezetek és városok mai jelentő­ségét, amelyet a szocialista építés éveiben bekövetkezett gazdasági és szociális-kulturális fejlődés ha­tároz meg. A megyei székhelyek megállapí­tásánál szem előtt tartották mind a gazdasági, szociális-kulturális és városi fejlődést, mind e helységek jövő fejlődésének távlatait. Azt a szempontot is követték, hogy a székhely minél inkább a megye középpontjában legyen, hogy meg­könnyítsék a megyéhez tartozó összes helységekkel való kapcsola­tokat. Tekintettel a megyeszékhe­lyek jelentőségére és szerepére, a párt- és államvezetőség fokozott figyelmet fordít majd azon me­gyeszékhelyek gazdasági, városren­dezési-gazdálkodási és szociális­kulturális fellendítésére, amelyek ebből a szempontból elmaradtak. Azokat a fontosabb városokat, amelyeknek nagyobb számú lako­suk van és amelyek az ország gazdasági, politikai, társadalmi, tudományos és kulturális élete szempontjából rendkívül jelentő­sek, municipiumokká nyilvánítják. Az ország 187 városából a követ­kező 31 municipiummá nyilvání­tását ajánljuk: Oradea (Nagyvárad) Petroşeni (Petrozsény) Piatra Neamţ Piteşti Ploieşti Reşiţa (Reşica) Roman Satu Mare (Szatmár) Sibiu (Szeben) Suceava Timişoara (Temesvár) Tîrgu Mureş (Marosvásárhely) Turda (Torda) Turnu Severin (Folytatás a 4. oldalon) A II. és III. oldalon: • Timiş (Temes), Arad, Caraş-Severin (Krassó-Szörény) és Gorj megye térképe • Románia Szocialista Köztársaság közigazgatási térképe (A Központi Párt- és Állami Bizottság javaslatai a megyék és municipiumok megszervezésére) A megye neve A megye székhelye összterület négyzet­kilométerekben Lakosság Alba Alba Iulia (Fehér) (Gyulafehérvár) 6353 387 237 Arad Arad 7741 481 012 Argeş Piteşti 7282 569 380 Bacău Bacău (Bákó) (Bákó) 6914 606 183 Bistriţa Nasaud Bistriţa (Beszterce-Naszód) (Beszterce) 5116 269 038 Botoşani Botoşani 5140 469 594 Braşov Braşov (Brassó) (Brassó) 6215 485 757 Buzău Buzău 5902 471 839 Caraş-Severin Reşiţa (Krassó-Szö­rén­y) (Reşica) 8089 347 459 Cluj Cluj (Kolozs) (Kolozsvár) 9380 802 988 Constanţa Constanţa (Konstanca) (Konstanca) 6774 473 558 Crişana Oradea (Krişana) (Nagyvárad) 8193 668 019 Dîmboviţa Tîrgovişte 3271 389 531 Dolj Craiova 8852 801 518 Galaţi Galaţi (Galac) (Galaţ) 7647 686 487 Gorj Tîrgu Jiu 8915 506 793 Harghita Miercurea Ciuc (Hargita) (Csíkszereda) 7680 375 927 Hunedoara Deva (Hunyad) (Déva) 7291 481 396 Ialomiţa Slobozia 6632 388 341 (aşi Iaşi 5673 634 692 Ilfov Bucureşti (Bukarest) 8034 742 063 Maramureş Baia Mare (Máramaros) (Nagybánya) 6119 447 064 Mureş Tirgu Mureş (Maros) (Marosvásárhely) 7323 606 794 Neamţ Piatra Neamţ 5788 461 065 Olt Slatina 5494 474 764 Prahova Ploieşti 4687 707 249 Satu Mare Satu Mare (Szatmár) (Szatmár) 4517 368 553 Sibiu Sibiu (Szeben) (Szeben) 5805 428 107 Suceava Suceava 8890 570 917 Teleorman Alexandria 5994 526 944 Timiş Timişoara (Temes) (Temesvár) 8921 619 161 Tulcea Tulcea 9003 242 942 Vaslui Vaslui 5435 445 663 Vilcea Râmnicu Vilcea 5886 386 583 Vrancea Focşani 5972 479 508 1 Románia Szocialista Köz­társaság közigazgatási térké­pe, amely magában foglalja a Központi Párt- és Állami Bizottságnak a megyék és a municipiumok megszervezé­sére vonatkozó javaslatait, valamint a megyékhez tarto­zó jelenlegi városokat és köz­ségeket, kapható az ország minden újságkioszkjában és könyvesboltjában. Az 1968. évi tervfeladatok megvitatása Nagyobb felelősségérzettel m­insen Munkahelyen Többszáz autószerelő vett részt a temesvári Gépkocsi­javító Vál­lalat tervmegvitatási gyűlésén. Javarészük fiatalember. Az utób­bi években rohamosan fejlődött a vállalat, állandóan fokozódott a termelés. Tavaly, például több mint egyharmaddal nagyobb fel­adataik voltak, mint az előző évben. A kollektíva javára kell írni, hogy a rohamos tervnöve­­kedés és a vállalatban folyó be­ruházási munkálatok közepette, ha nem is zökkenőmentesen, mégis sikerült 102,8 százalékban megvalósítani a tervet. A vállalatot SR 101-es teher­autók és­­motorok javítására szakosították.­ Évente, többezer felújított tehergépkocsi gördül ki a gyár kapuján. Nemzetgazdasági szempontból igen fontos, hogy a gépkocsik minél rövidebb ideig álljanak és minél jobb minőség­ben kerüljenek ki a főjavításból. Ez a követelmény számos prob­lémát vet fel. A megoldásuk ér­dekében hozott intézkedésekről, a tavalyi munkából leszűrt ta­pasztalatokról és az idei terv­­feladatokról beszélt a gyűlésen Bogdănescu Ion mérnök, a vál­lalat igazgatója. A beszámolóból és az azt kö­vető felszólalásokból kitűnt, hogy a munkakollektíva egyik nagy problémája a termelés ütemessé­gének biztosítása. Tavaly a havi tervfeladatok 59,71 százalékát a hónap utolsó dekádjában valósí­tották meg, tehát az első dekád­ban jóval az előirányzat alatt folyt a termelés, a javítás. Az egyenlőtlen munkaüzem számlá­jára kell írni elsősorban azt is, hogy a minőség sem volt kielé­gítő. Másodsorban egyes dolgo­zók elégtelen képzettsége, anyag­­ellátási fogyatékosságok és a munkafegyelem lazasága hatott kedvezőtlenül a javítások minő­ségére. Tavaly a gépkocsiknak mintegy 8 százaléka hibásodott meg újra a garancia­időben. Ha ehhez még hozzávesszük azt is, hogy átlag hét nappal haladták túl a koc­sijavításra engedélyezett időt, nyilvánvalóan kitűnik, mi­lyen fontos biztosítani a terme­lés ütemességét és fokozott fi­gyelmet fordítani a minőségi kö­vetelmények betartására. Foko­zott mértékben tevődik ez fel 1968-ban, mert az idei tervfela­dat 61,65 százalékkal nagyobb a tavalyinál. Az anyagi feltételeket biztosít­ják a tavaly elvégzett mintegy 5 millió lej értékű beruházási munkálatok és a nagyarányú kis­­gépesítés. Ez utóbbira vonatkozó­lag a vállalat dicséretet kapott a vezérigazgatóságtól. A beruházá­sokat illetően azonban még akad tennivaló, mivel a tavalyi tervet csak 94,6 százalékban teljesítet­­ték. Nagyon fontos — tűnt ki több felszólalásból is —, hogy mielőbb befejezzék a hátrama­radt tennivalókat. A feladatok teljesítésének­ anyagi előfeltételét képezik a tervbe vett műszaki-szervezési intézkedések is. Technológiai fluxus szerint végzik majd a te­herautók szétszerelését és a ja­vítás után az összeszerelést. Újabb műveleteket gépesítenek a részlegekben, ami a munka megkönnyítése mellett jobb mi­nőségű javításokhoz fog vezetni. Az intézkedési terv vitájánál igen helyesen javasolta Colbu­­reanu Petru mester, hogy számos intézkedés végrehajtási határ­idejét meg kell rövidíteni, mert az év végén kivitelezendő mun­kálat nemigen segítheti elő az idei feladatok megvalósítását. Juszt Emil mester, Sztojkovics Gyula asztaloscsoport-vezető, Strizu Petru kovácscsoport- veze­tő, Guleanu Hie, a II. részleg vezetője és más felszólalók tet­tek különböző javaslatokat a munkaszervezés javítására. A beszámolóból kitűnt, hogy tavaly csupán az indokolatlan hiányzások miatt kárbaveszett idő alatt 27 teherautó főjavítását lehetett volna elvégezni. Ebből, valamint számos hozzászólásból is kiviláglott, hogy az ütemes­ség és a minőség javítása érde­kében lényegesen fontos tovább erősíteni a munkafegyelmet. Bra­­din Romulus főmérnök, Găleanu Hie, a II. részleg vezetője, Sirbu Pavel mérnök, az I. részleg ve­zetője, Bengulescu Ştefan, a szakszervezeti bizottság elnöke tett különböző javaslatokat, illet­ve bírálta a fegyelemsértőket. A tervmegvitatási gyűlésen nem domborodott ki viszont eléggé: a fegyelmi kihágások egyik alapvető oka az, hogy a munkahelyek ellátása anyagok­kal és szerszámokkal nem üte­mes. Az egyik mester felszólalá­sában megemlítette, hogy még nem készültek el az 1968-as évi termeléshez szükséges szerszá­mok és szerkezetek. A fegyelem megszilárdításának, az ütemesség és a minőség javításának egyik alapvető követelménye, hogy minden munkahelyet jól ellássa­nak a termeléshez szükséges esz­közökkel és anyagokkal. Ilyen értelemben terjesztett elő javas­latokat Grum­ Petru, a beszer­zési szolgálat vezetője, Guleanu Ilie részlegvezető, Vebanov Ni­­colae csoportvezető és mások. A felszólalók kivétel nélkül hangsúlyozták, hogy az idei meg­növekedett tervfeladatokat tel­jesíteni lehet, teljesíteni is fog­ják. A gyűlés végén jóváhagyták az idei évre szóló versenyfel­ajánlást és a kollektív szerződést. Gyurcsík Miklós TÓTH MÁRIA új típusú csillárokat szerel a temesvári Victoria gyárban Behavazott A hideg északi szél egész nap kavarta a havat. Még az olyan edzett férfiak, mint az IREB készenléti csoportjának tagjai, sem szívesen hagyták el a fűtött műhelyt. Pedig ők igencsak hozzászoktak az idő­járás viszontagságaihoz. Ám, amitől tartottak, bekövetkezett... Valahol Vörösacél és Nadrág hegyháton ■között az egyik hegyháton egy­szerre elszakadt mind a három magasfeszültségű vezeték. Ak­kor persze még nem tudták, hogy az ujjnyi vastag drótok­ra egy 36 méter magas szál­­fenyőt döntött rá a szél. A lokátor csak annyit jelzett, hogy Nadrágtól mintegy 21 kilométerre történt a szaka­dás, ott, ahol a vezetékek egy fenyőerdei irtáson haladnak keresztül. A riasztás későn ér­kezett, csak az előkészületeket tudják aznap befejezni. Ez is eltartott éjfélig Reggel 5 óra­kor Petrovics Pál mester ve­zetésével útnak indult Péter Károly nyolctagú csoportja, két, anyaggal megrakott gép­kocsin. A vezetettek szalagját követ­ve kiderült, hogy az autók nem tudják megközelíteni a kérdéses helyet. Hamar dön­töttek. Felosztották egymás közt a súlyos dróttekercseket, magukhoz vették a legszüksé­gesebb szerszámokat s a bá­tor kis csoport gyalogosan vá­gott neki a havas, csúszós hegy­oldalnak. Hét kilométeres ka­paszkodás után fáradtan, csap­­zottan érkeztek a szakadás helyére. Jól tudták, hogy a nadrági üzemben áll a terme­lés, s a lakosság is villanyáram nélkül maradt. Hallgatnak a rádiók, nem működnek a ház­tartási gépek, pislákoló, sá­padt fényű petróleumlámpákkal próbálják oszlatni a sötétséget. S mindez sok-sok anyagi kár­ral, illetve bosszúsággal jár. A felelősségérzet, a szakma szeretete legyűrte a fáradtsá­got és Péter Károlyék, amint megtalálták az elégett, leté­pett vezetékeket, nyomban munkához láttak. Nyolcszáz méteren kellett visszaerősiteni a szálakat és ehhez többszáz oszlopra felmászni, anyagot fel­cipelni s mindezt csikorgó fagyban. — Érdemes volt — mondják most jóleső érzéssel a csoport tagjai: Krizsán János, Luncan Traian és Albuică Constantin,­­ mert aznap este 17 óra 45 perc­kor ismét életet adtunk a gé­peknek, fényt a lakásokban. Sípos János ­ Román kormányküldöttség látogat Nagy-Britanniába A brit kormány meghívására Ilie Verdeţ elvtársnak, a M­i­­niszterta­nács első alelnökének vezetésével 1968 január 23 és február 3 között román kor­mányküldöttség tesz látogatást Nagy-Britann­iában. A látogatás során a Minisz­tertanács első ale­lnöke találko­zik Harold Wilson angol mi­niszterelnökkel, a kormány több tagjával és más angol vezetőkkel. A küldöttség megtekint ipari objektumokat és megbeszélése­ket folytat egyes gazdasági vál­lalatok vezetőivel.

Next