Szabad Szó, 1951. július-december (53. évfolyam, 26-52. szám)

1951-07-01 / 26. szám

A HÉT FILMJEI »Harcban a holnapért« címmel négy magyar dokumentfilm kerül bemutatásra. Az egyik az »1951 május­a « cimű­ színes film, a második a »Felejthetetlen találkozás« című film a Magyar-Szovjet Barátság Hó­napjának eseményeiről, a harmadik a »Kezünkbe vettük a béke ügyét« című film, s a négyről a­­Bányászok«. — Nagy sikerrel adják a »Hajóz­zák« című operafilmet. Képünk a »Bajazzók« egyik jelenetét ábrázolja. A „HATTYÚK TAVA“ Hetvennégy éve — 1877-ben — mutatták be a moszkvai Nagy Színházban Csajkovszkij nagysza­bású ballet-művét, a »Hattyúk ta­­va«-t. 1901-ben felújították, s az­óta, azt lehet mondani, állandóan műsoron van; az utóbbi évtizedek­ben a különböző Szovjet Köztársa­ságok operaházaiban is állandóan játsszák. A darabban az orosz klass­zikus balettnek olyan kiváló­ságai nyújtottak feledhetetlen pro­dukciót, mint Gellér, Szemenova, l­epesinszkája, Pu­szeckája és a nálunk is emlékezetes estéket nyúj­tó Ulanova-Mi a rendkívüli, maradandó si­ker titka? Mindenekelőtt a téma intim drámaisága és a hozzási­muló, nagyszerű zene. A »Hattyúk tava« régi orosz néprege a go­nosz szellemről, aki hattyúkká vál­toztatja a leányokat, s csak a fel­szabadító herceg igaz szerelme váltja meg őket a varázslat erejé­től. Csajkovszkij mélyen átérezte a­ szöveg mondanivalóját, s ra­gyogó zenei kifejezési lehetősége­ket talált a témához. Élénk és ha­tározottan jellemző zenei színekkel csendíti meg a jónak a harcát a gonosszal, s pompás zenei kifeje­ző­ eszközökkel ad a mese alakjai­nak reális, igazi szenvedélyeket tükröző valóságos emberi arcért Aradó dallamossága, bensőséges hangja, jól megtálolható ritmikája már az első látásra-hallásra a közönség szívéhez talál. Az Állami Operaház balett­­együttese Aszaf Messerernek, a Szovjetunió népművészének, a moszkvai Akadémiai Nagy Színház Sztál­in-díjakkal kitüntetett szóló­­táncosának és balettmesterének betanításában és rendezésében mutatta be a »Hattyúk tará«-t. Messerer, a nagy Gorszkij tanítvá­nya, nemcsak nagyszerű táncos hanem rendkívül­ pedagógus is, az élenjáró szovjet balettkultúra egyik legkiemelkedőbb k:Képvise­lje Nagyvonalú és megragadó­ szépsé­­ger koreográfiájában a lényeget fe­jezi ki, s ennek a »néma művé­szeinek« a nyelvén is mindent el­mond a témáról, amit a közönség­nek el kell mondania. Mindehhez Messerer pompásan kicsiszolta táncosainak technikáját, gondosan ügyelt az egyes táncformák har­móniájára, arra törekedett, hogy a tündérmese alakjait őszinte líra és igazi szenvedély hevítse át s az alakok meggyőző kifejezését tudják adni a gonoszság, a bánat és az öröm jellegzetes érzéseinek- Messerer hiteles Csajkovszkij-lég­kört teremt a színpadon, s meg­ragadó táncköltészetével maradan­dó élménnyel ajándékozza meg a nézőt. Nem kétséges, hogy Messe­rer pedagógiai munkája még so­káig ihletője és termékenyítő­ ereje lesz az Operaház balettművészeté­­nek. Az Opera­ház hármas szereposz­tásban veszi sikerre a rendkívüli szépségű produkciót. A premier szereposzt­á­sából elsősorban Ko­vács Nóra é Rab István molyen átélt, kifejező, tartalmas és tech­nikailag is kifogástalan táncművé­szetét, Vashegyi Ernő jól jelelmző alakítását és a tehetséges, Baud Fü­leki Gyul­a táncát kell megemlí­tenünk. De a közel száztagú együt­tes minden tagja fáradhatatlanul, tehetsége legjavával szolgálja a nagy művészi ügyet. A látványos­­ságszámba menő, amellett a dís légkörének megfelelő, hiteles szín­padképeket Oláh Gusztáv és Fülöep Zoltán tervezték, a kosztümöket Márk Tivadar. A zenekart Kenes­­sey Jenő vezényli kitűnő táncrit­musban, teljesen érvényre juttatva a vezérkönyv árnyalatos zenei szépségeit. A »Hattyúk tava« méltó módon csatlakozik az Operaház Csajkov­­szkij-műsorához, a Pique -Danté­hoz, a Diótörőhöz és a nagyszerű Anyegin-előadáshoz. (a. 1.) Hát a nap hőse, Jávornoki András, a leköszönt főbíró hol volt ezidőtájt? Otthon ült a Fugger-házban és hall­­gatta azokat a meséket, amelyeket Agnes­ke mondott neki. Gyermekmesék voltak azok, amelyeket a leányka vala­mikor öreg dajkájától hall­ott. Éjszaka kopogtattak az ajtaján és János magister lépett a szobába. — Főbíró, én megbocsátok neked — kezdte a hatal­mas magister. — Dél felé még szabad az út! — Honnan tudod? — kérdezte szórakozottan Jávor­noki. — Onnan — felelt a magister —, hogy az öreg Jávornoki János a diákokat rendelte a déli kapuhoz és az öeregeket északra. Arról jön tehát a veszedelem. — Jól ismered az­ apámat. — Azt tanácsolnám tehát neked, hogy menekülj dél felé. Jávornoki felálott és kiegyenesedett. — Olyan ember vagyok én, aki menekülni képes? Nem, magister, Jávornoki sohase menekül, Jávornoki a helyén marad, történjék bármi. A magister megszorította a főbíró kezét és szótlanul elment. János m­agisternek igaza volt. A visszatérő ellenség az északi kaput támadta meg napfölkelte előtt. Betörték a ka­put és egyszerre szabad lett az út a városba. A téli haj­nal ködös világosságában az öreg Jávornoki János állott legelöl, mellette János magister. A rettenetes olvasó bal­kezére volt csavarva, míg jobbjában meztelen kardot tartott. KRÚDY GYULA: A szabadság csillaga XIV. A dragonyosok orkánként rohantak a kapura. — Aki meghal, az tovább él! — kiáltotta az­­ öreg Jávornoki. Mögötte­ a harminc kézsmárki öreg polgár visszhang­ként ismételte a szavakat. Akkor János magister szólalt meg az ő falakat rázó, dörgő hangján: — Rajta, kuruc, rajta! A téli ködben a dragonyosok meghökkenve rántották vissza a lovaikat. Ismerték ők ezt a félelmetes kiáltást. Nem régen hallották még fülükben csengeni és emlékez­tek még rá, hogy erre a kiáltásra, mintha földindulás tá­madt volna, úgy zuhantak rájuk a kurucok. De a rettentő földindulás most elmaradt. — Gyávák! — ordított a dragonyosok kapitánya. — Hát nem tudjátok, hogy az utolsó kuruc is rég elve­szett már? — Még nem — felelt János regiszer. — Csak köze­lebb gyertek, mindjárt megtudjátok. — Előre, előre! — kiáltotta a dragonyos kapitány. Az első dragonyos, aki beugratott a kapun, csak a más­világon tért magához. De a második és harmadik is. János olvasója kaszált, mint a halál. Most rohamot intéztek a dragonyosok a maroknyi seregre. János magister megforgatta feje fölött az olva­sóját. — Rákóczi! — kiáltott háromszor és hullott az ellen­ség, mint a répa-A »kézsmárki halottak« távornoki vezetésével szembe­­rohantak a lovasokra... Pengett a kard, csattogott a fegy­ver, de a vad harci zajban is áthallatszott a levegőben forgó vasolvasónak a halálos zúgása . . . Amíg ez az északi kapunál történt, a déli kapunál Kanizsi őrködött a diákokkal. Pitymallatkor zörögtek oda­­kívül a kapun.­­ — Ki van odakünn? — kérdezte a diák. — Hírnök. Havas­földről. Gyorsan felnyitották a kaput. Egy lerongyolódott lovas bukott be a kapun. (Folytatjuk.) A Fővárosi Zenekar a téli kor­­zert idény magas rendes művészi igényességével rendezi meg nyári hangversenyeit a Károlyi-kertben. Legutóbb Mátéi ficcor, a Román Rádió elnökkarivágya vezényelte az az együttest és Gabi Grube­a he­­gedűművésznő játszotta el Lalo. Spanyol szimfóniáját magasre­ndű művészi felkészültséggel. A héten Ferencsik nagyvonalas vezényleté­vel Beethoven IX. szimfóniája és Haydn »Évszakok« című oratóriuma hangzott el Forrai Miklós és a Bu­dapesti Kórus kitűnő előadásában. A Fővárosi Zenekar igen jelentős kulúrmunkát tegez a nyári évad­ban is a széles tömegek zenei ne­velése érdekében.­­ A rádió heti műsorából: Július 2-án, hétfőn a Kossu­th-adó 21 óra­kor közvetíti Fagyejev »Tizenkilen­cen« című regényének rádióra al­kalmazott változatát. Ugyancsak a Kossuth-adó sugározza 3-án 20.45- kor Móricz Zsigmond »Rokonok« című regényének rád­ióváltozatát. A Petőfi-adó 4-én 16.40-kor Bo­­cs­­hovska és Ivan Petrov énekszámait közvetíti. Július 7-én 22.30-kor a Petőfi-rádión görög szabadságdalo­kat hallunk.­­ A Nemzeti Színház július 1-én Pavlenko »Boldogság« című szín­művével zárja be kapuit, majd jú­lius 1-től több estén át a Margit­szigeti Szabadtéri Színpadon ven­dégszerepel Shakespeare »Szent­­ivánéji álom« című mesejátékával. □ A vidék­i Népszórakoztató Vállalat július első napjaiban á­tveszi a SZOT-tól a balatoni üdülők műsor­­ellátását. A Népszórakoztató Vállalat három nagy és nyolc kis cirkusza minden szombaton és vasárnap ér­dekes műsorral szórakoztatja az üdülő közönségét. Háromszáz ar­tista járul hozzá a dolgozók kelle­mesebb nyaralásához.­­ A Színművészeti és Filmművészeti Főiskola színésztanszakának utolsó­éves hallgatói 1-én tartják vizsga­előadásukat a Magyar Színházban. Moliére »Úrhatnám polgár« című darabjában mutatkozik be a fő­iskola kilenc végzős növendéke. A darabot Orosz György negyedéves hallgató rendezte Major Tamás irá­nyításával. A jövő évi színházi évad­ban ezeket a tehetséges fiatalokat már a pesti és vidéki színházak tagjaiként fogjuk üdvözölni. A Két éve működik a Gorkij Könyv­tár orosznyelvű énekkara. A sok si­kert megért 70 tagú kórus az egyetlen orosznyelvű énekkar az or­szágban. A Gorkij Könyvtár most tagfelvételt indított Bővíteni akarja a magas hivatást betöltő kórust, amely a szovjet zenekultúrát ter­jeszti a magyar dolgozók között. Az énekkar tagjait a Gorkij Könyvtár ingyenes orosznyelvű oktatásban részesíti. SZUHANOV: Egy kolhoz élete (Művelt Nép Könyvkiadó). A Tambov - terület kirszanovi járásának »Lenin«­­kolhozát mutatja be Szuhanov riportszerű könyve. Színesen, eleve­nen írja le a kolhoz életét, mutatja be a kolhoz vezetőit, dolgozóit. Szuhanov könyvéből nagyon so­kat tanulhatnak termelőszövetkezeti mozgalmunk harcosai , sok tapasz­talatot, tanulságot meríthetnek be­lőle. Megtanulhatják, hogyan kell jó munkatervet készíteni, hogyan kell a munkát jól megszervezni, melyek a társasgazdálkodás fejlő­désének legfontosabb feltételei — milyen egy jól dolgozó kolhoz élete. (Ara 4 Ft.) KÉT VÍGJÁTÉK • Az Ifjúsági Színház A Boro­zina és A. Davidszon »Harmad­évesek« című vígjátékát mutatta be. Az Elektrotechnikai Főiskola harmadéves diákjainak­­életéről, nagyszerű munkájáról, kedves és derűs szerelméről szól a két szov­jet író elragadó elevenségű és ta­nulságos vígjátéka. A színpadot ifjúságunk példaképei, a komszo­­molisták népesítik be; az ő mun­kájuk, tanulmányaik, szórakozá­saik, szerelmeik körül bonyolódik a cselekmény. A vígjáték napjainkban játszó­dik, amikor a Szovjetunióban a kommunizmus gigászi építkezései folynak és diákok, fiatalok száz­ezrei állítják tudásukat és munka­erejüket az építkezések szolgála­tába. A »Harmadévesek« egy kis kolhozfalu villanyerőműtelepét építik fel vakációjukban, ez a gya­korlati vizsgájuk. Lelkesen, jó­kedvűen dolgoznak, nem riadnak vissza a nehézségektől, csak egy cél lebeg a szemük előtt: még a tanév kezdete előtt gyűljön lá a kolhozfaluban a villany. Munkáju­kat segítik tudós professzoraik, se­gítik a falu kolhozparasztjai épúgy, ahogy ők segítik a falubelieket az aratás nehéz, de boldog munkájá­ban. Dunapentelét építő fiataljaink sokat tanulhatnak ebből az elő­adásból. Áldozatkészségre, a mun­ka szeretetére tanítják őket a »Harmadévesek«, de megtanulhat­ják azt is, hogy milyen vidám és derűs a szovjet ifjúság élete, mi­lyen bensőséges és kedves a szov­jet fiatalok szerelme. Borozina és Davidszon kiválóan rajzolta meg a szorgalmas és jó­kedvű szovjet diákok alakját, a, jó­indulatú, de szigorú Bereszenyev professzort, Petrovot, az öreg kolhozelnököt. Mindnyájan ízig­­vérig szovjet emberek. Ilyeneknek láttuk őket, amikor­­ hazánkban jártak, ilyeneknek képzeltük őket a nagy szovjet írók regényeinek olvasása közben — és ilyenekké akarunk mi is válni, ilyen bol­doggá, vidámmá, ilyen nagysze­rűvé. A sikeres előadást Várkonyi Zoltán rendezte. A szereplők kö­zül, a főiskola harmadéves diákjait alakító Benkő Gyula, Gombos Ka­talin, Rozsos István és Csákányi László külön dicséretet érdemel­nek jó játékukért. De nagy sikert aratott a Bereszenyev profesz­­szort játszó Kemény László és Petrov kolhozelnök szerepében Bánhidi László is. Az egyszerűségükben is szép díszleteket Neográdi Miklós ter­vezte, a vígjáték jó fordításáért pedig Szendrő Józsefet illeti di­cséret: ■ ___ (é-­j.) 2 A Belvárosi Színház felújította Csiky Gergely »Kaviár« című há­­romfelvonásos vígjátékát. A dara­bot Szűcs László dolgozta át. Ez a mulatságos vígjáték legjobb oldaláról mutatja be Csikyt, a sza­tirikus oldaláról. Egy vidéki pa­tikus, aki évtizedek óta papucs-­ uralom alatt nyög, feljön Pestre, hogy itt kimulassa magát, meg­­ízlelje az élet »kaviárját«. Szeren­csétlen kalandokba bonyolódik. Végzete összehozza egy cirkuszi artistanővel, s ennek »gyámjával«, egy dunai hajóskapitánnyal. Majdnem áldozata lesz a bonyo­dalmaknak. Az artistanő házas­ságra akar lépni a kapitánnyal, ez azonban egy gazdag hozományos fiatal leányt akar elvenni. A leányka pedig nagynénjeinek a titkárába szerelmes. Ebbe a bonyodalmas helyzetbe kerül mit sem sejtve a jámbor patikus. A kapitány vele akarja el­vétetni az artistanőt, s egy zug­ügyvéd olvasatlanul aláírat a sze­rencsétlennel egy válóperi meg­hatalmazást. Felesége pedig ezalatt életre-halálra keresi. Sok keserve­sen mulatságos viszontagság után sikerül megszabadulnia, de a fele­sége végül még a fiatal leány el­csábításával is megvádolja. Nagy­­nehezen rendeződnek a dolgok, s a patikus hazamegy feleségével, anélkül, hogy megízlelte volna a »kaviárt«. Csikynek ez a darabja tulajdon­képpen enyhe szatíra. Szatírája a polgárság családi életének, a »hűséges« férjnek, aki első adandó alkalommal meg akarja csalni a feleségét, a nem kevésbbé »hűsé­ges« hitvesnek, aki önfeledten ka­cérkodik húga vőlegényével, a patikus­ segéddel, találó torzképe a kis huguk, Mariska becsületén őr­ködő aggszáz nagynéniknek, akik külön-külön, egymásnak be nem vallva, nem túlságosan szűzies érzelmeket táplálnak titkárjuk iránt, pedig ez az unokájuk le­hetne. S végül az egész darab mu­latságos, eleven életkép a múlt század nyolcvanas éveinek fővárosi erkölcseiről, a pénz hatalmáról, a cinizmusról és a polgárság üres életéről. A »Kaviár«-t Egri István ren­dezte. A darab mindvégig gyorsan pereg, de az első felvonás eleven­ségét a következő felvonások nem érik utól. Az alakítások közül ki­magaslik Pethes Sándor patikusa, Soltész Annie artistanője, Sulyok Mária, Bulla Elma, Vidor Ferike nagynénije. Róbert Mária patikus­­néja, Gács László zugügyvédje, Pongrácz Imre patikus­segédje, Gonda György matróza, Földényi László hajóskapitánya, Temesil Hédi Mariskája. Gara Zoltán dísz­letei, s Nagyajtay Teréz jelmezei kitűnőek. k. j. iiiiii­iiiiiiiviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnimiimnnimnniiinmiiininHnim— Alekszandr Biok: Ó, ÉLNI!... Ó, élni: erre gondolok csak s megörökítni, ami él. Formát adni a gondolatnak: van ennél szentebb szenvedély? S ha görcsös ujjal fojtogatnak most még az élet álmai­ partján jövendő századoknak ezt vallja rólam valaki. Sokszor dőltek rá súlyos árnyak és fájdalom dongott szívén, — belőle mégis élet áradt.­­ jóság, szabadság, béke, fény!

Next