Szabolcs-Szatmári Gépjavító, 1970 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1970-01-01 / 1. szám

Nem csak a termelés . Egy nem létező könyvtár ürügyén Ha valaki néhány évvel eze­lőtt járt ezen a vidéken csupán homok „prérit” látott. Három éve emeletes messzire látszó épület nőtt ki a földből, hom­lokzatán a felírással: Baktaló­­rántházai Gépjavító Állomás. A szélrózsa minden irányából érkeznek ide munkások, vonat­tal, autóbusszal, kerékpárral, mo­torral. Az ingázók leginkább a környező falvakból valók, Nyír­­madáról, Pusztadobosról, Vásárosnaményból, Ófehértóról, Nyírkécsről, Nyírjákóról, Leve­lekről, Apagyról. A baktai szere­lőkkel, lakatosokkal, hegesztők­kel együtt 148 fizikai dolgozó javítja a különféle mezőgazdasá­gi gépeket, végez ipari munkát. Ott­jártunkkor az keltette fel a figyelmünket, hogy a gépjaví­tó állomás dolgozóinak átlagé­letkora, — mint a helyszínen megtudtuk — alig haladja meg a harminc évet. Ennyi fiatal szakmunkás, akinek a szakmun­­kásbizonyítvány mellett termé­szetesen megvan a kötelező alapműveltsége, a nyolc általá­nos is, — elképzelhető, hogy nem csak városias munkaviszo­nyokat, hanem valamilyen kul­turális lehetőségeket is vár az ál­lomástól. Hogy ez milyen mértékű, s mennyire igénylik a dolgozók, arra nem kaphattunk egyértel­mű és hiteles választ, ugyanis ilyen felmérést, vagy közvéle­ménykutatást mostanában nem végeztek a gépjavító állomáson. Meg­tudtuk viszont, hogy volt időszak, amikor kínálkozott az alkalom a tartalmas időtöltés megszervezésére. Egy, másfél, két órás várakozás után tudtak hazajutni családjukhoz a dolgo­zók a közlekedési viszonyok mi­att. De a csaknem százötven fizi­kai és a harminc technikai, iro­dai dolgozó valószínű szívesen venné, ha törődnének jobban a művelődésükkel. Mit lehetne tenni nem nagy költséggel, prak­tikus programokkal? Mindenek­előtt nem ártana megoldani az üzemi könyvtár problémáját. Ezt Pacza Mihály termelési csoport­­vezető, a szakszervezeti bizott­ság titkára is helyesli, de eddig kevés mozgás történt az olvasás érdekében. „Tulajdonképpen vannak műszaki könyveink — magyarázta az szb titkár — de azok a szekrényekben vannak és kevesen jutnak hozzájuk.” Vajon nem szívesen hazavinnék a dolgozók az izgalmas szépiro­dalmi könyveket, vagy a szak­májukban is újat hozó szakmai kiadványokat? Könyvtár bizony nincs, — ál­lapítjuk meg közösen — pedig valószínű a Szakszervezetek Me­gyei Tanácsa is támogatná az üzemi könyvtár létrehozását. Csak valakinek el kellene kez­deni, megtenni érte az első lé­péseket. .. Mégis a munkán, termelési érkezleten, brigádmeg­a­beszéléseken kívül mi létezik a gépjavító állomáson, ami vala­miképpen összefügg a tartalmas és kulturált szórakozással, mű­velődéssel? — kutatjuk. „Szoktunk esetenként színház­jegyet venni a dolgozóknak, amikor a járási művelődési köz­pont nagytermében hivatásos művészek lépnek fel. Ezt szak­­szervezeti pénzből és az állomás szociális és kulturális alapjából fedezzük” — hangzik a válasz. Ez ellen nem is lehet kifogá­sunk. Ez is elindítója lehet színház megszerettetésének. Eset­­­leg aki élőben lát egy-egy sike­res darabot, jobban megnézi a tévében is. De ez önmagában kevés! A filmvetítésekre is te­relődik a szó, sajnos csak bale­setvédelmi és közlekedési kisfil­­meket vetítenek az ízléses, és bármelyik nyíregyházi üzem ál­tal is megirigyelhető ebédlőben. Mi lenne, ha népszerű tudomá­nyos és művészeti rövidfilmeket is láthatnának a munkások ese­tenként, amit akár meg is vitat­hatnának. Ilyen sem volt eddig. Persze kérdezni és ötleteket adni könnyebb, mint a sajátos arculatú, változatos összetételű, különösen a nyári időszakban mozgalmas állomáson, ténylege­sen egy kis kultúrát is adni a dolgozóknak. Nem arról van szó, hogy egyik napról a másikra a kulturális nevelés, tartalmas szó­rakoztatás minden eszközét „be kellene vetni.” Nem, úgy érhető el tartós eredmény, nem De érdemes, sőt szükséges töpren­geni azon is, hogy a termelési gondok, emberi problémák mel­lett — és azokkal együtt — ma már tenni kell ilyen dolgokban is. P. G. Jelentések, tudósítások az újév első munkanapjairól Új évet kezdtünk, de folyta­tódik a munka, nincs megállás, az élet megy tovább. Dolgoznak benn a központban és a vidéki állomásokon is, hogy mához egy évre újra eredményekben gazdag esztendőt hagyjunk magunk mö­gött. Munkatársaink öt gépjaví­tó állomáson új esztendei mun­kájáról számolnak be. Baktalórántháza Az elmúlt évben elkezdett új gyártmányok készítését folytat­­ják az év első napjaiban a bak­­talórántháziak. Tervezett terme­lé­i értékük 24 millió forint. Az új kooperációs lehetőségek egyi­ke: folytatják a Hajdúsági Ipar­művek részére készülő bojlerek gyártását és kiegészítő munkagép alkatrészeket szállítanak a Vörös Csillag Traktorgyárnak. Többek között a FRAK-típusú önrakodó- és más, a mezőgazdaságban használatos rakodókat. Decemberben kezdték el, és ez évben is folytatják az istállógé­pesítéshez alkalmas takarmány­kiosztó és trágyakihordó csille­kocsikat. Százötven darabra máris kaptak megrendelést AGROKER-től és termelőszövetkezetektől. különböző kez­detben — az új termékekkel já­ró más természetű munkák mi­att — anyaghiánnyal küzködtek, de ez már megszűnt. Szeretnék, ha továbbra is nagyobb megren­delést kapnának a már két éve gyártott, mindent felhordók ké­szítésére. Tisza­vasvári jó kedvvel, bíztató kezdettel vágtak neki az új esztendőnek a tiszavasvári gépjavítóban. Az eddig elvégzett munka arra en­ged következtetni, hogy a janu­árra tervezett, közel ötmillió fo­rintos árbevételt mintegy tíz szá­zalékkal túlteljesíthetik, hiszen erre a hónapra minden kapaci­tásuk le van kötve, bőven el vannak látva munkával... Január első tíz napjában az árbevétel összege meghaladta a 634 és félezer forintot. Négy fő­­javításos és két kettes szemlés Csepel tehergépkocsi hagyta megjavítva az üzemet. Folyama­­­­tos a jármű alkatrészek felújí­tása. Elkészült ugyanezen idő alatt 41 dinamó, 35 adagoló és 15-15 darab önindító, illetve vil­lanymotor. Elszállították az első tételt a Csepel Autógyár megrendelésére készülő kitámasztó lábakból. Ugyanakkor befejezték egy bá­nya részére három SZ—100-as gép tolólemezeinek Eleget tettek a Csepeli készítését. Egyedi Gépgyár megrendeléseinek is. Tiszaszalka Több, mint hatvanmilliós árbe­vételi tervvel startol az idén a ti­­szaszalkai gépjavító Változatlanul készülnek állomás, légcsa­torna berendezések a Hajdúsági Szellőzőművek megbízásából és a Csepel Szerszámgépgyárral kia­lakult kooperációs kapcsolatok­nak megfelelően maró- és fú­rógép alkatrészek. Főbb termékük még­ az öntö­dei feladóállványok, a Fővárosi Javító-Szerelő Vállalat megren­delésére pedig légcsatornák Szovjetuniónak. Ezeket a tizen­a­két egységből álló szerelvénye­ket a gépjavító egyenesen irányba irányítja átrakásra. Zá­rt az előreláthatóan áprilisban be­fejezendő munka hat és félmil­lió forint értékű. Ugyancsak ez­­évi téma az Országos Bányászati Vállalat részére készítendő csib­­­efogadó állomások gyártása há­rom-három és félmillió forint értékben. Fehérgyarmat Ezekben a napokban kezdtek hozzá ötven darab D—24-es kalapácsos daráló elkészítéséhez a Fehérgyarmatiak. Ugyanakkor folytatódik az elszívó és légpót­ló berendezések gyártása a Haj­dúsági Iparműveknek, s vasszer­kezeti munkákon dolgoznak a Csepeli Egyedi Gépgyár és Magyar Hajó- és Darugyár meg­­­rendeléseire. A forgácsoló üzem­ben is folyamatosan készülnek az alkatrészek. Erre az évre a következő ter­mékek gyártására történt még megállapodás: Hét és félmillió forint értékben készítenek dará­lókat a MEGÉV-nek, ezer darab mellső öntvényt szállítanak egy­millió 410 ezer forint értékben a MTZ-traktorokhoz. Vasszerke­zeti elemeket vállaltak hétmillió forint értékben a Csepeli Egye­di Gépgyár részére, s hárommil­lió forint értékű kapacitásukat kötötte le a 22-es Állami Építő­ipari Vállalat. A munkák jelle­gében még ezután állapodnak meg. Nagykálló A gépjavító állomás fő profil­ja Nagykállóban továbbra is a Csepel Autógyárral kötött rábbi megállapodás szerint ko­el­vállalt Ikarusz autóbuszok és pótkocsik oldalvázainak, vala­mint az ezekhez szükséges sta­­bilizátor berendezések. Ezeknek a készítése is folyamatos. Az anyagellátás is — annak ellené­re, hogy ez évben már nem bér­munkában készítik — eddig jónak mondható. A harma­dik ötéves terv utolsó évé­ben négy autóbusz típushoz és a 180-as pótkocsijához gyártanak oldalvázat. Az elmúlt évinek közel dupláját, majdnem hate­zer darabot. Stabilizátorból terv másfélezer erre az eszten­­­dőre. Egyedüli problémájuk jelen­leg ,hogy a megküldött árkalku­lációkra a Csepel Autógyár még nem küldött választ. Remélik hamarosan ez is megérkezik. A munka azonban ettől függetle­nül nem veszít lendületéből, program szerint folyik a terme­­­lés. Szeretnének továbbra is jó partnerként együtt­működni a kooperációs társsal. Életcélja az alkotás Szabálytalan interjú egy kiváló ifjú mérnökkel Apja termelőszövetkezeti tag volt Tiszabezdéden. Ott nőtt fel, a faluban végezte el az általános iskolát. A négy testvér közül egyedül maradt hű apja foglal­kozásához, csak magasabb szin­ten, korhű előrelátással és aka­rással. Még az általánosba járt, amikor a faluban megjelentek az első traktorok. Csodálattal nézte, s ha csak tehette igyeke­zett rájönni: mi miért, hogyan működik, mire szolgálnak a szá­mára még ismeretlen szerkeze­tek? Az arcán két forradás. Gye­rekkori játék emléke. Emlék már az a fából készült, három kerekű „jármű” is, amely első önálló alkotásaként került ki a keze alól. S hogy mikor és mi­ért vonzotta mégis a mezőgazda­ság, s azon belül is a gépesítés, azt már nehéz meghatározni. Talán a falu varázsa, vagy a fá­rasztó nehéz munka könnyítése, a gép szeretete? Ki tudja? Ta­lán az első traktor, amelynek megjelenése oly csodálattal töl­tötte el? Mind megannyi kérdő­jel, amelyre eddigi élete, törek­vése adja meg a választ. A lé­nyeg az, hogy Kertész András gépészmérnök vágya beteljese­dett; gyártmány­szerkesztő, vagyis tervezőmérnök lett a gépjavító vállalat központjában. — Az igazság az, hogy techni­kai beállítottságú, a mezőgazda­ságot szerető gyerek voltam — emlékezik vissza az alig szonhét éves fiatalember. — hu­A mezőgazdasági gépésztechnikum elvégzése után, az egyetemi évek alatt már legkedvesebb munka­­területem a géptervezés, az al­kotás volt. Kertész András három éve vég­zett az Agrártudományi Egyetem gépészmérnöki karán. Közel egy évet dolgozott utána termelőszö­vetkezetben. Majd gépállomáson és az elmúlt év márciusától jelenlegi beosztásban. De tanulás­a közben sem fordított hátat a gyakorlati munkának. — Diákéveim alatt két nyáron egy Szolnok megyei gépállomá­son és két szünidőben pedig kisvárdai gépállomáson kombáj­a­mon is dolgoztam. Még az aratá­si versenyben is jó eredménye­ket értem el. De felsorolni is sok lenne azokat a helyeket, ahol a mezőgazdasági és ipari termelés tanulmányozásával foglalkoz­tam. A fiatal Kertész András 1968 nyarán nevezett be a Kiváló If­jú Mérnök cím elnyeréséért in­dított mozgalomba. A pályázatra készített szakdolgozatának címe: Mezőgazdasági gépek a termelő­­szövetkezetekben. Az időszerű témáról készített, alapos munkát igénylő szakdol­gozat elkészítéséhez nagy segít­séget adott a gyakorlati­ tapasz­talat. A mezőgazdasági üzemek gépesítésével kapcsolatban a fia­tal mérnöknek sajátos, egyéni elképzelései vannak. A téma két fő kérdés köré csoportosul: gépesítés és a javítás-karbantar­a­tás. Az elsőben felméri a fejlesz­téssel járó igényeket, mérlegeli annak ergonómiai kihatásait, va­lamint ismerteti a traktorlépcső kialakításánál alkalmazható megoldásokat. A gépesítés ergonómiai köve­telményeit különösen reflektor­­fénybe állítja a tanulmány, mert annak javításával kényelmeseb­bé lehet tenni a gépeken dolgo­zók munkakörülményeit. A ja­vítás-karbantartás terén végzett tanulmány e munka rendszere­zésén kívül javaslatokat tartal­maz a termelési önköltségek csökkentésére, foglalkozik az ésszerű felújítás tényezőivel is. — Arra törekedtem — jegyzi meg a szakdolgozat készítője — hogy olyan általános érvényű tanácsokat adjak, amelyek a gyakorlatban is egy mezőgazdasági alkalmazhatók üzem­parkjának meghatározásánál gép­és a karbantartási-javítási rendszer kidolgozásánál. — Mi lett a pályázat eredmé­nye? Minden bizonnyal jónak bizonyult. — Ha a Kiváló Ifjú Mérnök cím — amelyet tavaly megkap­tam — ezt bizonyítja, akkor el­mondhatom, hogy nem dolgoz­tam hiába. Természetesen ehhez még másra is szükség volt. Ele­get tettem a vállalat társadalmi és egyéni követelményeknek is. Nem dicsekvésként, de hadd mondjam el. Nagyon jól esett a KISZ Központi Bizottsága által adományozott oklevél és a vál­lalattól kapott pénzjutalom és külön szabadság. — Jelenleg milyen témák fog­lalkoztatják? — A vállalat műszaki fejlesz­tési főosztályán a gyártmány­fejlesztési csoport feladatainak rem bízott témái. Jelenleg fog­lalkozunk egy mezőgazdasági és építőipari kisgép kialakításával, amely nemzetközi kooperációban fog megvalósulni. A gép Ma­gyarországon és a szocialista or­szágokban egyaránt keresett. Re­mélem, hogy a fejlesztési csoport szorgalmas munkája nyomán még ez évben kísérleteket végez­hetünk az új géptípussal. Abban a reményben dolgozom én is, hogy a vállalat rövid időn belül több olyan gyártmányt mondhat magáénak, amely termelési ka­pacitásunkat mind nagyobb arányban leköti. — Mire fordítja szabad ide­jét? — Módszeres önképzést foly­tatok, amely — szerintem — el­engedhetetlen feltétele a tovább­fejlődésnek. Többek között aktí­van tanulom a német nyelvet, amelyből vizsgázni is akarok. Ezt a Gépipari Tudományos Egyesület által indított nyelv­­tanfolyamon és önképzéssel igyekszem elsajátítani. Napja­inkban ugyanis nyelvtudás nél­kül nehéz komoly fejlődést el­érni. Ezen kívül szeretnék az NDK-ban egy fejlett mezőgép­gyárba is tanulmányutat tenni. Remélem erre mielőbb lehető­ségem nyílik. — További tervei? — Amit diákéveim alatt el­képzeltem, azt elértem. Maximá­lisan azzal foglalkozhatom, amit célul tűztem magam elé. Ezt a foglalkozást nagyobb fizetésért sem cserélném fel. Ha nem hangzatos, de eredményes mun­k­­kát szeretnék végezni a gépfej­lesztésnél. Célom a műszaki al­kotás. Mindig újat és újat, de nem elvontat. Olyan munkán szeretnék mindvégig dolgozni és eredményeket elérni, amelyek a vállalat profiljába beillenek és főleg a gyakorlatban is haszno­sak. — Életcélja tehát az alkotás. Dolgozni úgy, hogy az a közös­ség, a társadalom javát szolgál­ja. Tudatosan, hivatásszerűen. Tóth Árpád

Next