Mezőgép, 1972 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

Módosítások a kollektív­szerződésben A decemberi VSZT ülésen Győ­ri József, üzemgazdasági főosz­tályvezető ismertette a kollektív szerződés módosításával kapcsola­tos tervezetet. A végleges szöve­gezés elkészült, s azt a szakszer­vezeti tanács megbízása alapján a VSZB hagyja jóvá. Változás a kolletív szerződés­ben a munkaidő, pihenőidő, a törvényes munkaidő mértékét szabályzó 7. pont alpontjánál: A vállalatnál bevezetett csök­kentett munkaidő következtében a gépjárművezetők — teher- és személygépjárművezető egyaránt — által ledolgozható havi átlagos munkaórák száma maximálisan 267 (191 alap+76 túlóra) lehet. A túlmunka díjazását szabá­lyozó 11. pont utolsó bekezdésé­nél változás: A vállalatnál — gyáregységek­nél is — alkalmazott személy­gép­­kocsivezetők részére túlóraálta­lányt kell megállapítani. A túl­óraáltalány összegének megállapí­tásánál a gépkocsivezetők által — éves szinten — átlagosan telje­sített túlmunka idő­tartamát kell alapul venni. Új felvétel esetén a várható túlmunka időtartamát kell figyelembe venni. A fentiek alapján a túlóraáltalány összegét minden év január 31-ig — az elő­ző évi adatok alapján — felül kell vizsgálni és az új általány össze­gét, amennyiben az indokolt meg kell állapítani. A megállapított általány összege a mindenkori alapbér 40 százalékát nem halad­hatja meg. A bérpótlékokat szabályozó 4. pontban a pótlékok felsorolását követően az a) alpont előtt a kö­vetkező szabályzással egészül ki a kollektív szerződés: A fentiekben megjelölt pótlékok közül a csoportvezetői, az egész­ségre ártalmas munkavégzés, va­lamint a zaj­pótlékot ideiglenesen megbízott csoportvezető illetve az egészségre ártalmas és zajártal­maknak kitett munkahely ideig­lenes jelleggel munkát végző dol­gozók részére lehet megállapítani. Az állandó megbízás alapján cso­portvezetői feladatot ellátó, illet­ve állandó jelleggel egészségre ár­talmas vagy zajártalomnak kitett munkahelyen foglalkoztatott dol­gozók esetében a nagyobb szak­értelmet illetve az átlagostól el­térő munkakörülményt az alap­bér — órabér — megállapításánál kell figyelembe venni. Az ilyen címen folyósított pótlékokat fo­lyamatosan — legkésőbb 1973. ja­nuár 1-ig — alapbéresíteni kell. A kollektív szerződés kiegészül még a munkások és munkák be­sorolásánál, új munkak­altegóriák­­nál, valamint alkalmazottak be­sorolásánál a gyakorlati idő be­számítása, a csoportvezetők beso­rolása, valamint az ügyviteli al­kalmazottak körének meghatáro­zásával. Jó légkör alakul... Bármennyire is sablonosnak tű­nik a gépállomási „húszévesek” története, végső soron mind más egymástól eltérő. László Ferenc, a kisvárdai gyáregység építőipari szakipari részlegének vezetője. Életútja már kezdetben is sok te­kintetben eltér a többiektől. Bár később került a gépállomásra, mégis beszámították neki az elő­ző munkahelyén eltöltött éveket és megkapta a törzsgárda jelvény arany fokozatát. Nem traktoros­nak jelentkezett, elektrotechni­kusként került a gépállomásra. — Az, hogy a gépállomásra ke­rültem, és éppen Kisvárdára, an­nak több oka is van. Elhatározá­som lényege az a határozat, amely előírta, hogy minden gépállomá­son szakipari tevékenységet kell létrehozni. Tudtam, hogy a vil­lamosságnak nagy jövője van a mezőgazdaságban, és ott szükség lesz rám. Kisvárdát pedig azért választottam, mert a feleségem ide való. Hozzá kell még tenni, hogy László Ferenc annak idején a volt megyevilil-nél dolgozott és a fa­luvillamosítás során Szabolcs- Szatmár szinte valamennyi gép­állomásán, termelőszövetkezeté­ben és állami gazdaságában meg­fordult. Szerelőként is sokat lá­tott tapasztalt. Meg is szerette a mezőgazdaságot. Érlelte benne az is az elhatá­rozást, hogy látta: vállalata nem szívesen végezte az apró, szolgál­­tatásjellegű munkákat, a kisebb bővítéseket, karbantartásokat. Nem erre volt berendezkedve. Tudta, hogy ezt a szerepet előbb utóbb a gépállomásoknak kell át­venni. — Erre a célra hoztam létre itt Kisivárdán akkor egy villamos szakipari részleget — mondja. — Kezdetben húsz fővel, majd fo­kozatosan emeltük a létszámot. Volt olyan időszak, amikor elér­tük a kilencvenet. A részleg hatékonynak bizo­nyult. Eleinte a legnagyobb­­ mun­kát a gépállomások villamos re­konstrukciói jelentették, de ké­sőbb még ennél is fontosabb lett a mezőgazdasági üzemek villamo­sítási igényeinek kielégítése. — Általában már száz termelő­­szövetkezettel volt szerződéses vi­szonyuk — folytatja. — Minden munkát elvállaltunk, ami a villa­mos szakmához tartozott. Ha kel­lett villamosítottunk, de karban­tartottunk, mértünk és hibaelhá­rítást is végeztünk. Törekvésünk meghozta az eredményt. Elláttuk saját magunkat. Nem fizetett ránk a gépállomás, mert mindig nyereségesek voltunk. Később a részleg már saját hi­baelhárító kocsival is rendelke­zett. Ha például a csengeri Lenin Termelőszövetkezetről beszóltak, 2 óra múlva már a helyszínen is voltak a hibaelhárítók, így ment ez addig, amíg maguk a terme­lőszövetkezetek is oda nem fej­lődtek, hogy saját maguk is ön­ellátók lettek. Fokozatosan csökkent ilyen irányú tevékenység, de hát az fel­váltotta más. A termelőszövetke­zetekben is előtérbe került az ál­lattenyésztés gépesítése. Új, a vil­lamosítással is összefüggő, komp­lex munkákra kaptak megbízáso­kat. Ennek megfelelően kellett át­alakulni a részlegnek is. — Az új technológiák folytán — magyarázza László Ferenc — a villany mellett egy egész sor szakmában tell most már tevé­kenykednie a részlegnek. Foglal­kozunk már víz- és fűtésszere­léssel, építünk szellőzőberendezé­seket és mindent megcsinálunk, ami összefügg az állattartás gé­pesítésével. Valóságos kis üzem a gyáregy­ségen belül. A korábbi villany­szerelő részleg ma már építőipari szakipari jelleggel, épületgépészeti munkát végez. Tevékenysége a gyáregység termelési értékének több, mint felét képezi. A­­ részleg jelenleg hatvanas létszámmal, plusz 22 tanulóval dolgozik. Az elmúlt évben nyolcvanas létszám­ra terveztek 14 millió 200 ezer fo­rint termelési értéket és 17 millió lett belőle. Éves tervüket már de­cember közepére befejezték. — Voltak itt problémák is — vallja be őszintén. Mióta azonban új igazgatónk van és főmérnököt is kaptunk, újra jó irányban ha­lad a­­ munka. Jó légkör kezd ki­alakulni. Reméljük, hogy most már megszűnik a már-már ve­szélyessé váló elvándorlás. László Ferenc elfoglalt ember. Kevés a szabadideje, örül, ha lé­pést tud tartani a fejlődéssel. Megismerni az új szabványokat, elolvasni a rendeleteket, minden­napi feladat. — Rossz bolt, ha ezzel nincs tisztába az ember — mondja igaz meggyőződéssel. Háromszor kapott már i minisz­­teri kiváló dolgozó kitüntetést. Felesége tanít, két gyermekük is­kolába jár. A fiú már másodikos gimnazista. Akár az apja­­ sze­reti a mezőgazdaságot, lehet, hogy agronómus lesz... A furfangos Petró A főutat követő zeg­zugos föld­utcák rengetegében kísérő nélkül talán estig is kereshettem volna Tiszavasváriban Petró Mihályt, a MEZŐGÉP éjjeliőrét. Mert ugyan hol is lehetne egy éjjeliőr nappal, ha nem a lakásán? S aki melles­leg éppen a napokban töltötte be a 60. életévét. Veteránok veterán­ja ő itt, a jubilálok között. Ilyen korban felfér már a pihe­nés... Még mielőtt útra keltem, fi­gyelmeztettek: Vigyázzak, nehogy a furfangos Petró Mihály velem is tréfát űzzön. Mert az öreg — így mondják — ha csak szerét ejtheti, szereti ugratni az embere­ket. Olykor még saját magát is tréfába keveri, saját baját is ,má­sok bosszantására, a maga derült­ségére hasznosítja. Nem átallja például a sántákat — mivelhogy ő is biceg — akként ugratni, hogy hiába is igyekeznek őt utánozni, mert olyan jól mint ő, bizony senki sem tudja. Minden más csak silány utánzat. Persze azért szent a béke, teljes az egyetértés. Jól meg van vele mindenki, még ha Lucifer­ként is emlegetik néha. Talán még az a tolvaj is megbocsáj­tott már ne­ki, akit csak jó, sokára, olyan Pet­ró féle furfangga­l sikerült csap­dába ejteni. Ezt a történetet ere­detiben, ő maga mondta el, miu­tán kölcsönösen túlestünk a meg­ismerkedésen s egy kissé már be­lemelegedtünk a beszélgetésbe. A dolog úgy kezdődött, hogy előbb az egyik gépkocsivezető emelt panaszt, aztán a raktáros is. Valaki dézsmálja a benzint, el kellene kapni a tettest. Sokáig ment ez így, de sehogy sem jöt­tek a nyomára. A hordókból és a gépkocsi tankjából úgy eltűnt a benzin, mintha elpárolgott volna. A gyanú végül is a motorkerék­párosokra terelődött. Minden hiába. A tettenérés se­hogyan sem sikerült. Hiába állt lesben Petró Mihály, a tolvaj min­dig kijátszotta. S ha már a ben­zin a motorkerékpár tankjába ke­rült, üthette a tettes nyomát bot­tal. Bizonyosságot kellett szerezni. Egyik este — amikor senki sem látta — egy mérőpálcáv­al min­den motorkerékpár tankját elle­nőrizte. Felírta a forgalmi rend­számot és mellé a szint állását. A többi már szinte gyerekjáték volt. A tolvaj — a bizonyítékok alapján — már tagadni sem pró­bált. A munkát a gépállomáson tu­lajdonképpen Petró Mihály is traktorosként kezdte. Négy éven át dolgozott gépen, de gyomor­süllyedést kapott és abba kellett hagynia a szakmát. Volt akkoriban egy fiatal, de nagyképű agronómusa a gépállo­másnak. Akár értett akár nem, mindenbe valamihez, beleszólt. Egyik alkalommal Petró éppen le­állította a tábla végén a gépet­­ és elindult visszafelé egy darabon, hogy ellenőrizze, milyen barázdát hagy maga után a gép. Megérke­zett közben az agronómus és kö­szönés helyett már kérdi is: „Mit csinál? Miért áll a gép?” Petró Mihályban forrt a méreg. Elérkezettnek látta az időt, hogy megleckéztesse emberét. Szinte panaszosan válaszait hát: „Kép­zelje, elhagytam a dugattyút, szántás közben. Azt keresem, de lehet, hogy beleszántottam a föld­be.” Nosza, elindult az­­ agronómus előre a barázdában, dugattyú ke­resésre. Talán estig is járta volna a határt, ha közben nem érkezik a gépállomás igazgatója. Bizony nagyot derült a dolgon, míg meg­magyarázta az agronómusna­k, hogy lóvá tette a traktoros... Mint éjjeliőr, nem kereste meg azt, amit a többiek, akikkel együtt kezdte. Azért nem panaszkodik, inkább dicsekszik, hogy emeltek háromszázzal, s így lett 1600. Lá­nyuk — Erzsébet — már férjhez ment. — Most — mivelhogy meg­jött az unoka — szülési szabadsá­gon van. Egyébként ő is a gépja­vítóban dolgozik. Forgácsoló szak­munkás. Hiába. Változnak az idők. Ő, Petró Mihály a hajdani uradalmi cseléd traktorosnak in­dult és éjjeliőr lett. A lánya meg vasas. Ki tudja még, mit választ majd az unoka?! Megmutatták, aztán csináltuk... A papíron — ahol a húszéve­seknek járó törzsgárda jelvény arany fokozatának és a vele ka­pott pénzjutalomnak az átvételét elismerte — ez olvasható: „Kórik Mihály, munkaviszony kezdete 1951. március 20.” — Valami tévedés lehet — ma­gyarázza — mert én már szeptember elsején dolgoztam 1950. a tiszavasvári gépállomáson. Né­gyen jelentkeztünk, de azok kö­zül már egy sem dolgozik itt. Csupán megjegyzésnek szánta, nem ok a vitára. Hiszen jól tud­ja, hogy akkoriban nem traktorosokkal, hanem a jó csak ad­minisztrációval is szűkében a gépállomás. Szükség volt volt az emberre. Elvették a munkaköny­vét, aztán traktorra minél előbb, mert sok volt még az őszi vetés alá a szántani való. Így történtek aztán olyan fo­nák dolgok, hogy előbb gépre ke­rült a jelentkező,­­aztán tanfolyamot. Valahogy így végzett tör­tént ez az akkor éppen harminc éves Kórik Mihály esetében is. Még most is csodálkozik, ahogy visszagondol azokra az időkre. — Jöttem és felvettek. Aztán a többiek — akik már korábban oda kerültek — megmutatták, ho­gyan kell csinálni és kész. Men­tünk, szántottunk, amíg lehetett, r amíg az idő engedte. Amig az ekievas bele nem sza­kadt a fagyos földbe. Akkor az­tán jutott már idő tanfolyamot szervezni, könyveket olvasni. El­méletben is megtanulták hát, hogy mit, mikor és hogyan? S ami ma már furcsának tűnne, az akkor­a természetes volt, hiszen nem adatott másként. Az ütemet az élet diktálta, a sorrendet a szük­ség határozta meg. Segíteni kel­lett a szövetkezetbe tömörült, akkor még gyerekcipőben járó közös gazdaságoknak. Tavasszal aztán újra feldübö­rögtek a határban a traktorok. Új erővel, jól felkészülten szállt nye­regbe a már tanfolyamot járt tratorosihad. Ott volt közöttük Kórik Mihály is. Nem vesztek kárba a tanfolyamon eltöltött na­pok, a könyvböngésző táld esték. Még abban az évben kiváló trak­toros címet kapott, s rá a követ­kezőben bri­gádvezető lett. — Most meg kárpitos vagyok — jegyzi meg nem titkolt iróniával, de mégis mosolyogva, az élet ad­ta újabb fonákságon. Ilyen az élet. Van aki szabónak indul, aztán gépkocsivezető lesz belőle­­, hogy csak a szerényebb példákat vegyük. Nem Kórik Mi­hály az egyetlen,­­akit az élet más útra irányított. Nem ő lett hűtlen az eredeti szakmájához, hanem az őhozzá. Dehát nem is lehet azt így röviden leegyszerűsíteni, hi­szen több, mint 10 évet a trakto­rosokra nézve a­­ legmostohább év­tizedet töltötték el együtt csimbo­­raságban. Hatvanhárom decemberében került be véglegesen a műhelybe Kórik Mihály. Kényes, precíz munkát bíztak rá; a diesel moto­rok adagolóinak javításánál dol­gozott. Ebben az időszakban kapta meg a kiváló dolgozó jelvényt is. — A lábam miatt lettem aztán „ülőmunkás” — magyarázza. — Lehet, hogy nem is a traktoron, hanem az­­ adagolójavító műhely­ben, a sok állásban kaptam meg a reumát, így kerültem át aztán a gépkocsi­javító műhely­be, a kár­pitosokhoz. Bizony, akik akkoriban 10 évet dolgoztak le egyfolytában trakto­ron, azok legtöbbje talán már a mai, kényelmes ülésű szuper­gé­peket is rázósnak éreznék. Talán ha újra kezdhetnék! Fiatalon, friss erővel. Mint 20 évvel ezelőtt, Kórik Mihály is. De azok a beteg ízületek ott, a jobb lábában. Nem traktor való már annak, hanem a jó meleg. Az ősszel jutalom üdülőjegyet kapott Hajdúszoboszlóra, hogy kúrálja magát a gyógyvízben. Iám ezt is elérte. Meg, hogy há­zat épített. Igaz hitellel kezdte, de azt­­ már rendezte. Jó tudni, hogy teljesen sajátja már. Közben két gyereket neveltek fel a feleségével. Az egyik 22, a másik 18 éves. Az idősebbik már dolgozik. Érettségizett vegyipari szakmunkás az Alkaloidában, másik Nyíregyházán, a tanárkép­­­ző főiskolán tanul... Nekik már könyebb.

Next