Szabolcs-Szatmár-Beregi Szemle, 1995 (30. évfolyam, 1-4. szám)

1995 / 1. szám

i Szervezeti és Működési Szabályzat meghatározta a közgyűlés, a bizottságok, a tisztségviselők, a hivatal szervezetét és feladatait, illetve azt konkréttá tette az ügy­rend megállapításával. A megyei közgyűlés a ciklus alatt 37 alkalommal ülésezett, 62 rendeletet alko­tott és 486 határozatot hozott. Jelentős számú határozatot hoztak a bizottságok is, nagyobb részben átruházott hatáskörben és kisebb részben a tárgykörükbe tarto­zó közgyűlési napirendek előkészítésével összefüggésben. A testületek által hozott határozatok és rendeletek megfeleltek a törvényességi követelményeknek, a köz­­társasági rm­egbízott mindössze négy esetben élt jelzési jogosítványával. Az önkormányzati hivatal tevékenyen részt vállalt a közgyűlés és bizottságai ülé­seinek jó előkészítésében, a testületek által hozott határozatok eredményes végre­hajtásában. Ez annak is köszönhető, hogy a hivatalhoz nagy tapasztalattal rendel­kező szakemberek, köztisztviselők kerültek kinevezésre. A megyei önkormányzati hivatal tevékenységéről a megyei főjegyző 1994. év elején számolt be a közgyűlés­nek. A testület megállapította, hogy a hivatal a szervezeti kialakítás nehézségei után összességében eredményesen megoldotta az önkormányzati törvényből, az SZMSZ- ből, az ügyrendből, valamint egyéb jogszabályokból adódó feladatait. Ugyanakkor felhívta a figyelmet a települési önkormányzatok fokozottabb megsegítésére, külö­nös tekintettel a kistérségi problémák megoldására. A megyei közgyűlés és bizottságai éves munkatervek alapján működtek. A köz­gyűlés olyan témákat igyekezett napirendre tűzni, amelyek az egész megye szem­pontjából lényegesnek minősültek, illetve amelyek tárgyalását jogszabály tette kötelezővé. Néhány példát kiemelve áttekintette a testület a megye munkaerőhely­­zetét, a foglalkoztatás nehézségeit, a megyei és helyi önkormányzatok együttmű­ködésének tapasztalatait, az önkormányzati vagyon helyzetét. Helyszíni vizsgála­tok alapján értékelte a megyei önkormányzat gyermekintézmények, fekvőbetegel­látó intézmények, a szociális otthonok helyzetét, meghatározva a fejlesztés lehetőségeit. Áttekintette a megye települései térségi infrastruktúrája és a folya­matban lévő beruházások helyzetét. Több esetben kért és kapott tájékoztatót dekoncentrált szervezetek vezetőitől, illetve komplexen is értékelte az e szervekkel kialakult kapcsolatrendszer tapasztalatait. Értékelte a közművelődési és közokta­tási intézmények helyzetét, áttekintette a megye agrárgazdaságának, problémáit, rendszeresen kapott tájékoztatót a megyei rendőrfőkapitánytól a helyi közbizton­ság megszilárdítása érdekében végzett tevékenységről. Kiemelt napirendként sze­repelt az országgyűlési képviselők tevékenységéről adott tájékoztató. A megyei közgyűlés az önkormányzat szempontjából különösen fontos kérdé­seket — egyes jogszabályi előírások figyelembevételével is — rendeletekben szabá­lyozta, így az éves költségvetések, illetve azok évközbeni módosítását, az azok teljesítéséről szóló beszámolókat, a többször módosított SZMSZ-t. Rendeletet al­kotott a megyei díjak alapításáról, a megye társadalmi, gazdasági, oktatási, kultu­rális, sport, tudományos és művészeti felemelkedéséért végzett eredményes mun­ka elismerésére. Hasonlóképpen járt el, amikor szabályozta a megyei önkormány­zati tulajdon- és vagyongazdálkodást, melyet példaértékűnek minősített a köztár­sasági megbízott is. Rendeletben szabályozta a közgyűlés a köztisztviselők munka­végzéséről, a munka és pihenőidőről, az illetményekről és az egyéb juttatások sza­bályairól szóló rendelkezéseket.

Next