Szabolcs-Szatmár-Beregi Szemle, 1995 (30. évfolyam, 1-4. szám)
1995 / 1. szám
i Szervezeti és Működési Szabályzat meghatározta a közgyűlés, a bizottságok, a tisztségviselők, a hivatal szervezetét és feladatait, illetve azt konkréttá tette az ügyrend megállapításával. A megyei közgyűlés a ciklus alatt 37 alkalommal ülésezett, 62 rendeletet alkotott és 486 határozatot hozott. Jelentős számú határozatot hoztak a bizottságok is, nagyobb részben átruházott hatáskörben és kisebb részben a tárgykörükbe tartozó közgyűlési napirendek előkészítésével összefüggésben. A testületek által hozott határozatok és rendeletek megfeleltek a törvényességi követelményeknek, a köztársasági rmegbízott mindössze négy esetben élt jelzési jogosítványával. Az önkormányzati hivatal tevékenyen részt vállalt a közgyűlés és bizottságai üléseinek jó előkészítésében, a testületek által hozott határozatok eredményes végrehajtásában. Ez annak is köszönhető, hogy a hivatalhoz nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek, köztisztviselők kerültek kinevezésre. A megyei önkormányzati hivatal tevékenységéről a megyei főjegyző 1994. év elején számolt be a közgyűlésnek. A testület megállapította, hogy a hivatal a szervezeti kialakítás nehézségei után összességében eredményesen megoldotta az önkormányzati törvényből, az SZMSZ- ből, az ügyrendből, valamint egyéb jogszabályokból adódó feladatait. Ugyanakkor felhívta a figyelmet a települési önkormányzatok fokozottabb megsegítésére, különös tekintettel a kistérségi problémák megoldására. A megyei közgyűlés és bizottságai éves munkatervek alapján működtek. A közgyűlés olyan témákat igyekezett napirendre tűzni, amelyek az egész megye szempontjából lényegesnek minősültek, illetve amelyek tárgyalását jogszabály tette kötelezővé. Néhány példát kiemelve áttekintette a testület a megye munkaerőhelyzetét, a foglalkoztatás nehézségeit, a megyei és helyi önkormányzatok együttműködésének tapasztalatait, az önkormányzati vagyon helyzetét. Helyszíni vizsgálatok alapján értékelte a megyei önkormányzat gyermekintézmények, fekvőbetegellátó intézmények, a szociális otthonok helyzetét, meghatározva a fejlesztés lehetőségeit. Áttekintette a megye települései térségi infrastruktúrája és a folyamatban lévő beruházások helyzetét. Több esetben kért és kapott tájékoztatót dekoncentrált szervezetek vezetőitől, illetve komplexen is értékelte az e szervekkel kialakult kapcsolatrendszer tapasztalatait. Értékelte a közművelődési és közoktatási intézmények helyzetét, áttekintette a megye agrárgazdaságának, problémáit, rendszeresen kapott tájékoztatót a megyei rendőrfőkapitánytól a helyi közbiztonság megszilárdítása érdekében végzett tevékenységről. Kiemelt napirendként szerepelt az országgyűlési képviselők tevékenységéről adott tájékoztató. A megyei közgyűlés az önkormányzat szempontjából különösen fontos kérdéseket — egyes jogszabályi előírások figyelembevételével is — rendeletekben szabályozta, így az éves költségvetések, illetve azok évközbeni módosítását, az azok teljesítéséről szóló beszámolókat, a többször módosított SZMSZ-t. Rendeletet alkotott a megyei díjak alapításáról, a megye társadalmi, gazdasági, oktatási, kulturális, sport, tudományos és művészeti felemelkedéséért végzett eredményes munka elismerésére. Hasonlóképpen járt el, amikor szabályozta a megyei önkormányzati tulajdon- és vagyongazdálkodást, melyet példaértékűnek minősített a köztársasági megbízott is. Rendeletben szabályozta a közgyűlés a köztisztviselők munkavégzéséről, a munka és pihenőidőről, az illetményekről és az egyéb juttatások szabályairól szóló rendelkezéseket.