Szabolcsi Építők, 1969 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1969-01-01 / 1. szám

ŐSZINTE PÁRBESZÉD a munkafegyelemről, a bérezésről 1968: hatszázötven milliós terv, sok és szétszórt munka­hely, viszonylag kevés gép. A megyei építőipari vállalatnak idén nagyon nagy szüksége van a rejtett tartalékok kiaknázásá­ra. Sikerül? Igen, sikerülni fog. Egy művezetővel és egy építés­­vezetővel beszélgettem erről, ők is egyetértettek ebben. De hozzátették azt a szót is: ha... Ebben az írásban ők ketten kapnak szót, mondják el eddigi tapasztalataikat. Úgy, ahogy látják — őszintén, kendőzetle­nül. A nevük és a munkahe­lyük ebben az esetben másod­lagos. A fontos, hogy mit mon­danak. S az, hogy amennyiben hasznosíthatót mondtak, él­jünk vele. Az „ötvenszázalékosok" A művezetőt nevezzük itt Kovács Bélának. — ön hogy látja? — Nálam nem a legjobb a munkafegyelem. És tudja, nem a törzsbrigádokkal van itt baj, hanem az úgynevezett átme­nőkkel. A vándorokkal, a fecs­kemadarakkal. A múlt hónap­ban egy ilyen brigád jött hoz­zám másik munkahelyről. (Egyik építésvezető adja őket a másiknak.) Nálunk az átlagos havi pénz körülbelül 1600—2000 forint. Ez az új brigád csak a felét kereste. Jöttek a brigád tagjai, hogy akkor mi lesz a családdal? Kiszámoltam nekik, hogy hatan vannak, és naponta ha megraknak tizenöt dömpert, akkor... Mert álldogálnak, né­zelődnek. Mikor ott voltam, harminc perc alatt rakodtak, amikor eljöttem, már hatvan perc alatt. Tudja, hogy hívják őket az emberek? „Az ötvenszázaléko­sok!” S ha elmondom, hogy a másik brigád, a szocialista há­rom emberrel dupla teljesít­ményt csinál, akkor láthatja, még az sem megterhelő, nem emberfeletti, hanem normális teljesítmény. Hibás vagyok én is? Lehet. De nem lehet min­den ember háta mögött egy pandúr, vagy művezető. Más­képp néz ki, ha valaki úgy tö­ri el a lapátnyelet, hogy dolgo­zik, vagy úgy, hogy a lapáton könyököl. És itt van a fizetésbeni kü­­lömbség. Csak a lazsálásnak és a szorgos munkának köszönhe­tő. A munkaterület mindkét brigádnak biztosított. Hogy az egyik alig várja, hogy pihen­jen? Erről ki tehet? Menjen, vagy maradjon? Hallgassuk most meg az épí­tésvezetőt. Rátermett, agilis ember, érti a munkáját, ő le­gyen Szabó József. — önálló gazdasági egység vagyunk, nyereséget kell pro­dukálni. Ugyanakkor az átlag­bér nagy problémánk volt. Ez egy ellentmondás. Ha például az én dolgozóm elhatározná, hogy a legjobban teszi amit rá­bíztam, s tíz százalékkal többet termel, már nem tudnék neki több pénzt adni. Talán ha csak gazdaságosnak kellene lennünk, a költségek alakulása ezen be­lül ésszerűbb lehetne, a bér több lenne. Akkor azt monda­nám azoknak, akik erre képe­sek, hogy dolgozzanak többet, és kereshetnek — akkor elkül­deném a csellengőket. — És most nem lehet? — Lehet. Csakhogy akkor át­lagbértúllépés lesz és a nyere­séget kellene kockáztatni. Va­jon ki az a vállalatvezető, aki ezt évközben kockáztatja? Ná­lam is van olyan brigád, akit a legszívesebben elküldenék. Van olyan hét ember, amelyből há­rom-négy cselleng. S ha az én emberem elmegy, még ros­­­szabb: létszámhiány miatt nem tudom átadni az épületet ha­táridőre, s ez nekünk nagyon hátrányos. És minden beruhá­zás nagyon kell a megyének.­­ Akkor hogy érdekelt ab­ban a munkás, hogy jobban dolgozzon? Szonda ? Nemi Végeredményben érdekelt, de jobban azzá lehetne tenni. Azt még régről tanulták meg, hogy ha látják, hogy egy mun­kában jól lehet keresni, óvato­sak. „Vigyázzunk, ne ugorjunk belé, így is elég...” — mondo­gatják még sokan. Emellett ki­csit pótolhatatlanoknak is érzik magukat. Tudják, hogy másho­vá is mehetnek. S azt is, hogy szükség van rájuk. Igaz, nálunk nem lehet munkanélküliség, de ha a kapuban állnának felvé­telre várva — erre nem kerül sor, tudom — akkor más lenne a munkafegyelem. És hadd mondjam el ismét: a bázisbér, plusz a négy százalék nem ösz­tönöz. Vagy nem eléggé, így olyan a helyzet, szétszórtak a munkahelyek, hogy nem lehet állandó, jó gárdát könnyen ki­alakítani. Nézze, az emberek átjárnak a kocsmába. Szondáz­zák? Ez szinte tragikus lenne. Elmennének akkor a fegyelme­zetlenek. Sajnos, még rájuk is szükség van. — De ha lógnak? — Nem csak ők az okai. Sok más. Említettem, hogy a jó munka nyomán sem adhatunk arányosan jó bért mindenkinek, a bér között, Így aztán sokszor örülni is kell azoknak az „öt­venszázalékosoknak” — nekik köszönhettem tavaly is, hogy ottmaradtak, s jobb bért kap­hattak a kiemelkedők. — Ez persze nem jó... „Zsivány" módszerrel... — Cseppet sem, de így van. Vannak vitáink, mert észsze­rűbben azért lehetne dolgozni. Például fél napig győzködtem egy kőművesbrigádot, hogy amikor nincs mit tenniük az őket kiszolgáló segédmunkások­nak, engedjék őket más mun­kára. Nem értették. Miért? Azt mondták, nem­ a kőműves dolga téglát hordani. S ha éppen szükségük van a segédmunkásra, mit csináljanak? Másik brigád — fiatal kőművesek, szorgalma­sak, pénzt akarnak keresni — viszont nem így tesz. Csak há­rom segédmunkással dolgoznak öten (az idősebbeknél fordítva) és ha kell, bizony viszik a tég­lát ők is, így aztán keresnek. De persze nem minden brigá­dunk ilyen. Van, ahol ha a művezető nincs ott, képesek két óráig is várni, amíg meg­jön és megmondja, mit csinál­janak. És érdekes, azok jön­nek a hónap végén panaszra, hogy a családnak ennie kell, akik maguktól meg nem ke­resnék a munkát. Nézze, most már kevésbé van, hogy a kis teljesítmény esetén a köz­pont igazít kicsit a kere­seten, de még ez is van. Az oka, hogy kell a munkaerő. — Sokat vitatott téma ez országosan is. — Nálunk, műszakiak kö­zött ugyanígy. Hányszor a munka minősége a probléma. Rossz a vakolat, mert „zsi­vány módszerrel készítették. A meszet és a cementet sová­ny­ít­ja a homokkal, mert így könnyebb, s gyorsabban szá­rad Hogy utána lehullik és esetleg százezrek mennek rá a vállalati kasszából, azt még nem érti mindenki. Két he­lyen is alig tudtam ezt meg­akadályozni. Leszidtam őket, s azt mondták, azért csinál­ták, mert ezért a munkáért nagyon kevés a pénz. Még soká beszélgettünk. Nem vitatta­ rajta, s a mű­szakiakon is sok múlik. De mégis úgy látja, hogy nem csupán rajtuk. Ösztönzőbbé kellene tenni országosan az építőiparban a munkát. Sze­rinte ebben nagyon sok tarta­lék rejlik. Azt hiszem, igaza van. — K. J. — Elkészült és a múlt év decemberében adtuk át a nyíregy­házi MŰM 20 tantermes iskoláját. Hivatásomból adódó­an kíváncsi elmélkedés­sel gondoltam az új év­re: vajon mit hoz 1969? Gondoltam egyet. Kör­útra indultam a mun­kahelyekre. Az év első napja is jól kezdődött. Az új Volga gépkocsive­­zetője udvariasan nyit ajtót, s barátságos moz­dulattal adta tudtomra, hogy mellette foglaljak helyet. Simán indult a motor, kapcsol a gépkocsivezető és zökkenő nélkül kigör­dülünk az utcára. Hja... A központ előtt egyetlen teherautó, az utcán egyetlen daru sincs. — Ez igen — gondol­tam magamban —, lám itt is új élet kezdődött. * Az első munkahelynél csikorgó fékezéssel áll meg a gépkocsi. Kiszál­lok. Az órámra pillan­tok, fél hetet mutat. Hir­telen felkapom a fejem, s nem akarok hinni a szememnek. Az építés­vezető már messziről in­teget. — Jó reggelt szer­kesztő úr, — fogad na­gyon udvariasan. — Most tartottam eligazító értekezletet az embe­reknek. Mindenkinek megmondtam az őszinte véleményemet. A kőmű­veseknek, hogy olyan so­vány malterral nem le­het vakolni mint eddig, mert egy fél év múlva lehull, a betonozóknak, hogy tegyék bele a ce­mentet, mert különben nem lesz tartós az osz­lop, a segédmunkások­nak meg a kubikosok­nak, hogyha annyit lóg­nak mint eddig, nem já­rulok hozzá a kiegészí­téshez és elbocsátom őket... Így sorolja, sorolja tovább. Nem akartam hinni a fülemnek. Hát ilyen gerincessé vált ez az építésvezető? A té­nyek pedig ezt mutatták. Megelégedéssel bú­csúztam. * A következő munkahe­lyen egy megbeszélésre toppantam. Az asztal mellett ciga­rettázva ülnek, s időn­ként előttük lévő raj­zokra pillantanak. A fő­építésvezető viszi a szót. Okosan, emberi hangon érvel, magyaráz az épí­tésvezetőknek, műveze­tőknek. Vita kerekedik. — Én ezt a munkát így és így látom gazda­ságosabban és gyorsab­ban megoldani — fejte­geti elképzelését az egyik művezető. — Amit a fő­­építésvezető javasol, az itt nem gazdaságos. — Nem? — fordul mo­solyogva a főépítésveze­tő a művezetőhöz. — Akkor csináljuk úgy, ahogy te javasolod. Mindenki egyetért. Lám, már a műveze­tőknek is van szavuk. * Gépkocsink tovább ha­lad a következő m­unka­­helyre. Itt egy tizenöt­tagú brigád beszélget. Halkan, óvatosan közé­jük ülök. Nem zavartat­ják magukat. Sőt, a bri­gádvezető tudomást sem vesz rólam, mert így folytatja tovább mon­­dókáját: — Tehát értjük em­berek. Mától kezdve nincs „homokolás.” Csak munka. Nem azon fog­juk törni a fejünket, hogyan lehet majd töb­bet elszámoltatni a mű­vezetővel, hanem azon, milyen új módszerrel emelhetjük a termelést. — Úgy van, úgy van — kiáltják a többiek kórusban. Ekkor felállt a műve­zető. — Emberek! Jóleső ér­zés hallani elszántságu­kat.­ Ez a helyes. Mától kezdve semmi olyat nem számolok el, ami mögött nincs termelés. Talán még annyit: biztosítha­tom a brigádot arról, hogy a munkafeltételek, a szükséges anyagok már egy héttel biztosít­va lesznek. — Helyes, helyes — hangzott az egyetértés. Amilyen hangtalanul besurrantam, olyan nesz­telenül el is távoztam. Csak a kocsiba ülve hallottam még egy rö­vid hangfoszlányt. — Aztán ezután így legyen... • Cudarul megéheztünk. Betértünk az ebédlőbe. Nem akartunk hinni a szemünknek. Az ajtó nem volt lelakatolva, az asztalok szépen szerví­rozva, kés, kanál, villa, sótartó, szalvéta, négy pohár és kancsó friss vízzel. Az ebéd? Igazi há­romfogásos, ízletes, bő­séges, még az ujjunkat is megnyaltuk utána. — Ez igen — állapí­tottam meg elfogyasz­tása után. Most már a konyha is látja: élő, ele­ven és dolgozó emberek vagyunk... * — Na, hagyj békén. Mit akarsz... — Kelj már fel. Reg­gel van — ébresztett a feleségem. A szememet dörzsöl­ve, riadtan felnéztem. — Miért költöttél fel? Olyan jót és szépet ál­modtam... — Bálint — Új élet kezdődött ? Miért esett ki 2307 munkanap a termelésből ? A munkahelyeken a balese­tek megelőzése, az emberek testi épségének megvédése min­dig fontos feladat. Vezetőknek és dolgozóknak egyformán kö­telessége az előírt munkavé­delmi szabályok betartása. Saj­nos, ez nem mindig egyértel­műen jut kifejezésre. Vállalatunknál 1968 decem­ber 31-ig 145 üzemi baleset tör­tént — az előző évhez viszo­nyítva néggyel több. A balese­tek következtében kiesett mun­kanapok száma 2807 — míg 1967-ben 2594 nap volt. Igaz a vállalat létszáma növekedett, ennek alapján az 1967. évi ezer főre jutó 36 balesetről 1968-ban 33-ra csökkent, de ez sem ma­gyarázza a magas balesetek számát. Érdemes egy kicsit mélyeb­ben is elemezni: miért esett ki 2807 munkanap a termelésből? A baleseteket okozó körül­mények sajnos, széles skálán mozognak, de a legjellemzőb­bek a következők: 1. A legtöbb balesetet — szám szerint 35, 660 kiesett munkanappal — a különböző tárgyak esése okozta. Például a dolgozók figyelmetlenségé­ből, könnyelműségéből ráesik a deszka, a tégla a lábára, a ke­zére, vagy a depóból szabályta­lanul mozgatják az anyagféle­ségeket, vagy ráborul a bontott fal stb. 2. A kiálló hegyes tárgyak okozta sérülések — szám sze­rint 20. Gyakran figyelmetle­nül járnak az emberek, nem veszik észre a kiálló szögeket, kapcsokat, így vagy a kezük, vagy a lábuk sérül meg. 3. A kézi szállítás, kézi vagy segédeszközökkel való anyag­­mozgatás során keletkezett bal­esetek. Itt a dolgozók figyel­metlenségén túl, a munkahelyi vezetők is felelősek, mert nem figyelmeztetik a dolgozókat, nem tesznek határozott intéz­kedéseket a figyelmesebb és gondosabb anyagmozgatásra. 4. Feltűnően sok volt — szám szerint 12 — az égés, robbanás következtében történő baleset, így a műszaki vezetést is fele­lősség terheli, hiszen a veszé­lyes eljárásokat, utasítás ellené­re alkalmazták a dolgozók. Összességében megállapít­hatjuk: a balesetek okai túl­nyomó részben a munkafolya­matok helytelen szervezése miatt történt a sérült dolgo­zók, valamint az építkezések műszaki vezetőknek mulasztá­saiból. Például a Tiszavasvári Alkaloida építkezésen, Deme János kubikos az üzemelő be­tonkeverő géphez nyúlt, me­lyet tisztítani akart üzemelés közben. A szállítószalag el­kapta a kezét, s jobb karján nyílt törést szenvedett. A szentendrei építkezésen, Jóni József segédmunkás a felada­tától eltérően, utasítás ellenére veszélyes munkafeladatot lá­tott el, balesetet szenvedett, amiért teljes egészében ő a fe­lelős. Természetesen, több esetben fegyelmi eljárást is lefolytat­tunk. A dolgozók hibájából származó baleseteknél, 22 eset­ben alkalmaztunk fegyelmi fe­­lelősségrevonást, két esetben a művezetőt vontuk felelősségre. Emellett számos munkahelyi vezetőt is figyelmeztettünk. A munkavédelmi előírások betartása, a balesetek megelő­zése legyen mindnyájunk köte­lessége. Hiszen az emberek testi épségéről, családokról van szó! Apuka hazavárunk! Hajzer Menyhért

Next