Katolikus gimnázium, Szakolca, 1869

Kézikönyvek: Szvorényi József „Magyar nyelvtan“ és „Olvasmányok.“ IV. kötet. — Laky D. „Irály- és költé­szettan.“ IV. kiadás. Latin nyelv. Hét. 5 óra. a) Mondattanitól hét. 2 órában : idő- és módtan a megfelelő latin és magyar gyakorlatok fordításával. b) Olvasmányok hét. 3 órában: a tanév első felében Caesar de bello gallico I. 1—44. fejezet. A másodikban a prosodia és metrika előrebocsátásával Phaedrus I. 5., 7., 8., 12., 22., 31. — II. 7. — HL 5., 7., 9., 19. — IV. 3., 21. — V. 9. A szükséges szók és nevezetesebb olvasmányi darabok emlétése. Minden héten egy iskolai írásbeli gyakorlat. Kézikönyvek: Kiss Lajos „Schultz Ferd. kisebb latin nyelvtana.“ — Vagács C. és Schiebinger E. „Latin irály­képző gyakorlatok.“ — „C. Julii Caesaris commentarii de bello gallico.“ Értelmezi Gyurits Antal. I. füzet. — „Phaedri Augusti liberti fabularum aesopiarum libri quinque.“ Szarvas Gábor jegyzeteivel. Német nyelv. Hét. 3 óra. A fordítási gyakorlatok folytatása az olvasókönyv fonalán valamennyi beszédrész fölkarolásával, ide értve a szóképzés és szóvonzat főszabályait s a helyesírási szabályokat. Szók és jelesebb olvasmányok emlétése. K. k. Heyse „Leitfaden.“ és Mozart J. „Lesebuch für Untergymnasien.“ IV. kötet. Tót nyelv. Hét. 2 óra. A mondattan rendszeres tárgyalása. K. k. Mráz F. „Slovenská mlavnica.“ — Loos J. „Cstanka pre gymnasia.“ I. r. Történelem. Hét. 2 óra. Magyarország történetéből a vegyes házak és a Habsburgházból származott királyok alatti korszakok. Minden magyar történeti korszak végén kiemeltetnek röviden a legnagyobb fontosságú világtörténeti ese­mények, különös tekintettel az évszámokra, melyek, rátámaszkodva a magyar történet időviszonyaira és egyidejű esemé­nyeire, mind a magyar, mind a később előfordulandó világtörténetre nézve a chronologiai ismeretet elő fogják segíteni. Kézikönyv: Horváth Mihály „A magyarok története a tanuló ifjúság számára.“ Mennyiségtan. Hét. 3 óra. a) Számtan, hét. 2 óra. Az ellentett számok fogalma: összevonás; az első négy számolási művelet megjelölt közönséges számokkal. Hatványozás és gyökfejtés (közönséges számokkal). A tizedes számrendszer a hatványozás fogalma szerint alaposan ismétlendő. Az első fokú számegyenletek s a tiszta másod­fokú számegyenletek egy ismeretlennel. b) Mértan, hét. 1 óra. Síktanból a kör és a görbe vonalak. Tömörmértan; szegletes és gömbölyű testek ne­mei, felülete és térfogata. Kézikönyvek: Szász K. „Számítástan az algymnasiumok számára.“ II. rész. — Szabóky Adolf „Mértani néz­­lettan.“ II. füzet.­­ Természettan. Héti 4 óra. Az év első felében. A testek egyensúly- és mozgástana. — Hangtan. — Láttán.— K. k. Pisko-Kahn „Természettan az algymnasiumok számára.“ Vegytan. A tanév második felében heti 4 órában. Egyszerű és összetett testek. Vegy­tör­vények. Vegyszámtan. A természetben vagy a közéletben előforduló érdekesebb anyagoknak tüzetesebb tárgyalása lehetőleg az­­egy fajú sorok alapján, kísérletekkel fölvilágosítva. Havonkint egy vegyszámtani iskolai dolgozat. Kézikönyv: Say Móricz „A vegytan elemei.“ Testgyakorlás. Hetenkint 2 ó­­a. Szabad gyakorlatok. Rendgyakorlatok. Eszközökön és eszközökkel való gya­korlatok. A gyakorlatok oly módon osztandók be, hogy minden egyes órában a tanulók egész teste igénybe vétessék. B). Melléktantárgyak. a) Műének. Hét. 2 óra I—IV. osztályban. Az egyházi ének betanítása négyes hangokban. Kézikönyv: Zsass­­kovszky F. és E. „Énekkönyv.“ Eger, 1869. b) Rajz. Hét. 4 óra. Szabadkézi rajz a IV. oszt. tanulók számára. Nagyobb fejminták, egész emberi alakok, ékítmények. Észrevételek: a). A tót nyelv a szülők szabad választásától függő s ekkép csak feltételesen kötelező tantárgy, b). A rajz IV. osztályban még nem kötelező tantárgy.

Next