Katolikus gimnázium, Szakolca, 1871

Rajz. Hét. 4 óra. a) Mértani rajz, hét. 2 órában. Szerkesztés körzővel és vonalzóval párhuzamosan a sikmértan előadásával. b) Szabadkézi rajz, hetenkint 2 órában. Körrajzok az emberi fej egyes részeitől kezdve. Kézikönyv: Heiszig Ford. „Vezérfonal rajzolásban körzővel és vonalzóval.“ Testgyakorlás. Hét. 2 óra. Szabad gyakorlatok. Rendgyakorlatok. Eszközökön való gyakorlatok. Eszközökkel való gyakorlatok. A gyakorlatok oly módon osztandók be, hogy minden egyes órában a tanulók egész teste igénybe vétessék. Szépírás. Hét. 1 óra. Magyar és német folyóírás ismétlése. Nagy és kis törzsirás. Közirás. Gót irás tollal. Harmadik osztály. Vallástan. Hét. 2 óra. Az ó­szövetségi történet Palaestina földrajzával. Kézikönyv: Roder Al. „Bibliai történet nagyobb gyermekek számára,“ vagy: Roder Al. „Biblische Geschichte,“ vagy: Debecauer A. „Desepis biblicky.“ Magyar nyelv. Het. 3 óra. A mondattan tüzetes tárgyalása , különösen a szókötés, szóképzés és mondatkötés. Egyszerű elbeszélések és leirások készítése. Értelmes olvasás, előadás, szavalás és helyesirás. Hetenkint egy tü­zetes, iskolai írásbeli feladvány, mely kijavíttatás után otthon letisztázandó. K. k. Szvorényi Józs. „Magyar nyelvtan“ és „Olvas­mányok.“ III. köt. Latin nyelv. Het. 5 óra. Mondattanból az esettan, hozzáértve a megfelelő latin és magyar mondatok fordítá­sát. Latin olvasásból prózai szemelvények főképen Cornelius Neposból s nevezetesen Szarvas Tirodinium prosarcumából. Továbbá a szükséges szavak és nevezetesebb olvasmányi darabok emlétése. Minden héten egy iskolai írásbeli gyakorlat és annak javítása. Kézikönyvek: Kiss L. „Schultz F. kisebb latin nyelvtana“ és „Gyakorlókönyv.“ — Szarvas Gábor „Tirocinium prosaicum.“ Német nyelv. Het. 2 óra. Olvasás és írás. Folytonos fordítgatás mondattani alapon ; gyakorlati módszer szerint a fő-, mellék-, számnév, névmás s a gyenge hajlítású igék, végre némely legszükségesebb erős hajtogatásu igék megismertetése. Szavak emlézése. Minden négy hétben egy iskolai és egy házi írásbeli dolgozat s ezek javítása. Kéziköny­vek: Heyse „Leitfaden“ és Mozart J. „Lesebuch“ II. rész. Tót nyelv. Het. 2 óra. A mondattan rendszeres tárgyalása. Minden négy hétben egy házi írásbeli dolgozat. K. könyv: Mráz F. „Slovenská mlavnica“ és Loos J. „Slovenská cstanka pre gymnasia.“ I. rész. Földrajz. Het. 2 óra. Ázsia, Afrika, Amerika és Ausztrália földrajza. Kézikönyv: Visontay J. „Egyetemes földirat.“ II. rész . és Stieler A. „Schulatlas.“ Történelem. Het. 2 óra. A magyarokat megelőzött legfőbb események előadása után, a­mi legfölebb az évfo­lyam első négy hónapját veheti igénybe, — a magyarok története a vegyes házakból származott királyokig. Kézikönyv: Horváth Mihály „A magyarok története a tanuló ifjúság számára.“ Mennyiségtan. Het. 3 óra. a) Számtan. Az összetett arányok és aránylatok. Az összetett hármas szabály. Kamatszámítás. Társaság- szabály. b) Mértan. Tértan. Az egyenes vonalak és siklapok kölcsönös fekvése. A szögletek. A szögletes testek megis­mertetése, felület- és térfogat- számítások. Kézikönyvek: Szász Kár. „Számítástani“ II. rész és Szabóky Adolf „Mértani nézlettan.“ II. füzet. Természettan. Het. 3 óra. A testek közönséges tulajdonságai , halmazállapot. A testeknek leglényegesebb belkülönbségei, úgymint : az egyszerű testek, savak, aljak és sók fogalma, a­mennyiben arra a villamtannál szükség leend. Hőtan. Légköri, csappadékok. Delejesség. Villamosság. Rajz. Hetenkint 4 óra. a) Mértani rajz öszhangzatban a mértani alaktan tanításával, hetenkint 2 órában. b) Szabadkézi rajz, het. 2 órában. Az emberi fej rajzolásának folytatása. Az árnyékolás kezdete minták után. Ékit­­mények rajzolása. Testgyakorlás. Hét, két órában. Szabad és rendgyakorlatok. Eszközökön és eszközökkel való gyakorlatok. A gyakorlatok oly módon osztandók be, hogy minden egyes órában a tanulók egész teste igénybe vétessék. Negyedik osztály. Vallástan. Het. 2 óra. Az uj szövetség története a szent föld általános és részletes leírásával. Kézikönyv: Róder Alajos „Bibliai történet nagyobb gyermekek számára.“ Magyar nyelv. Het. 3 óra. A mondattan tüzetes tárgyalása. Az irály főbb szabályainak ismertetése. A min­dennapi életben előforduló ügyiratok, egyszerű elbeszélések és leirások készítése. Szó- és versmértan, főtekintettel a meg­felelő olvasmányi darabok taglalgatására. Két hetenkint egy írásbeli iskolai dolgozat.

Next