Szamos, 1899. március (31. évfolyam, 18-26. szám)

1899-03-26 / 25. szám

XXXI. évfolyam Előfizetési ár: H.KÓSZ. évre 4 frt. — félévre 2 írt. — Negyedévre 1 irt. Egyes példány ára 10 kr. Szatmár, 1399. vasárnap, márczius hó 26. SZAMOS. Vegyes tartalmú lap. — Megjelenik vasárnap és csütörtökön A SZATMÁRMEGYEI GAZDASÁGI EGYESÜLET HIVATALOS KÖZLÖNYE. r­ 1­R­D­E­T­ES­EK: SZERK­EZTŐSÉH: RAkficz.■ i­tcza 9 sz. Készpénzfizetés­ mellett a l­egjutál­yosabb árban közöltetnek KIADÓUIVATA 1.: Rákóczy-ntcza 9. az. Minden beiktatás után 30 kr. bélyegilleték fizetendő. M­ink­anemű dijak Szatmáron,a lap kiadóhivatalában fizetendők. Nyilttér sora 10 kr. A mi szocialistáink. A szoczialisták szatmári vendégszerep­lésének utolsó jelenete a napokban játszó­dott le a törvényszék előtt, mely a „népbo­­londítókat“ fölmentette. Lapunk a fiaskót val­lott szereplés kezdetén erélyesen szólt hozzá ezen ügyhöz; a végjelenetkor is van pár szavunk a szoczializmushoz. Az általános meglepetés, melyet a szo­­czializmus ép oly jelentékeny, mint váratlan sikere a közelmúltban a vidéken előidézett; a veszély felismerése, mely ezen körülmény­ből a társadalomra fenyegetőleg tornyosul és az óhaj annak elhárításához tehetségünk­höz képest járulni: ezek azon szempontok, melyekből kiindulva e tárgyhoz hozzászólunk. Ha a soc­ializmus lényege után fürké­szünk, azt találjuk, hogy alapjába véve a munkás­osztály helyzetének megjavításában kulminál; ez pedig meggyőződésünk szerint napjainkban oly jelentőségre vergődött, né­pünk közgazdászati életét olyan bensőn hajtja át, miszerint helyes megoldása immár elodáz­­hatlan szükséggé vált. Hogy mennyire képtelen azonban maga a szoczializmus a helyes megoldásra, s mily veszélyes növekedő befolyása, melyet törek­vései a népre gyakorolnak. — annak bebi­zonyítására elég rámutatnunk a szoczialisti­­kus mozgalmak történelmi fejlődése közben felmerült elvekre. E czikk kerete sokkal szűkebb, hogy­­sem az elveket bővebben kifejthesse. Ha azo­kat összevonjuk, azon megdönthetően ered­ményhez jutunk: először, hogy a szoczialis­ták czéljai egyenesen a társadalom léte ellen intéznék s az általuk czélba vett dolgok rendje, nem hogy az oly fennen magasztalt általános szabadságot és boldogságot alapí­tanák meg, hanem épen ellenkezőleg az egyén teljes elnyomásához és féktelen anarchiához vezetnének; másodszor, hogy a szoczializmus tanai és törekvései nem annnyira szükség­­képeni kifolyásai a napjainkban divó téves nemzetgazdászati rendszernek, mint inkább mulhatlan következményei a mind inkább ér­vényre jutott vallás-ellenes doktorináknak, s így tehát, ha amazokkal sikeresen akarunk szembeszállani, kell, hogy emezekkel is tö­kéletesen szakítsunk. A szoczializmus ellen felhozott jogos vádak 3 főpont közé csoportosulnak. Az első vád, hogy: szoczialisták a vallást az emberi társadalomból kiirtani szán­dékoznak. Az ellenök emelt másik vád, hogy a birtokfelosztást czélozzák. Hiába nek e vádat egyesek elütni azon igyeksz­ámító biztatással, hogy nekik eszük ágában sincs a tőkét felosztani akarni, mert ebbeli törekvé­sük egyedül a kamatra, vagy mint ők ne­vezik a munka gyümölcsére irányul; mintha bizony a társadalomra nézve nem volna egy és ugyanaz ! A harmadik vád, hogy a szoczialisták a házasságot és így a családi életet, alap­jaiban leforgatni igyekeznek. E három irány köré csoportosulnak az összes szoczialistikus tanok, melyek : a tár­sadalom átalakulása s az egyenlőségre vo­natkozó elméleteik, a történelmi jog tagadása, a tan, mely szerint a tekintély a tömegnél van, a törekvés, az embereket a keresztény alapelvek nyűge alól felszabadítani. Az ilyen elvekkel szaturált munkás osz­tály előtt csak egy van, mi vágyait némi­leg féken tartja : a felsőbbségtőli félelem.­­ Ezt kijátszani, vagy számos bűnrészes közé vegyülve fenyítő karját kikerülni: ezen for­dul meg a szoczializmus morálja. De a ta­pasztalás bizonysága szerint a munkásnak még a hatóságtól félelme sem képes a tár­sadalmat a koronkint kitörő erőszakoskodá­soktól és azok sikerlegtelensége folytán csak még végzetesebb kimenetelű lázadásoktól megóvni. A hazánkban terjedő szoczialismusnak van egy sajátságos charakterisztikonja, s ez az, hogy terjedésének két főmotora: a lel­ketlen lázitó, s a lelkiismeretlen munkaadó egy­azon elemből kerül ki, értjük azon ele­met, melynek egyedüli czélja a vagyonszer­zés, egyetlen Istene a pénz, mely minden­nel kereskedik, ma bőrrel, holnap emberek- Fűzfapoéta elégiája. Haszonleső, gyarló lapok, Nálatoknál különb vagyok. „Le a lanttal!“ azt írjátok, Nem hallgatok soha rátok! Megéneklek mindent, mi szép, Égnek, földnek báját, díszét, Mik emelek, dicsők, mik jók! Hallgassatok undok kígyók ! Mégis, mégis jól beszéltek ! Ez országnak írni vétek ! Nem érti meg, önző, hideg ! Sivárak az emberszivek. Ki nemesen, szépen érez, Nem juthat az soha fényhez. Mindenki csak pénzért fárad, Ki nem ilyen, sorsa bánat. Jérték­elő dicső versek, Toliam többé sosem perczeg, El a tüzbe! — — — — —­ — — Lobog a láng, S boldogabb lett szegény hazánk. Kubowich Géza: Dalok „Róla“. 1. A­mig nem szerettem Szerelemre vágytam, Gyönyörben elégni Kedvesem karjában. Azt hittem, hogy ottan Majd üdvöt találok — De a mit találtam Nem üdv, hanem átok. II. Azt hittem, hogy szép szemébe, Ragyog a menny tiszta kékje; Pacsirta dal minden szava A meny ország csókos ajka. Most tudom már: szeme lángja Lidérczfény az éjszakába’ Minden szava: Szyrén ének Minden csókja ölő méreg. IN­ A midőn hallottam: örvény a szerelem Mely áldozatával kavarog sebesen, És addig kavarog tölcsér körbe járva, Mig az áldozatnak elborul világa: Akkor csak nevettem. Örvénybe csalt engem barna kis­lány szeme, Föllángolt érette szivemnek szerelme, Ébren is, arra is csak­ reá gondolok jiírzem, hogy az örvény most már velem forog De már nem nevetem. Vári Olvaszthó F­ m Mark Twain a telepátiáról. . Mark Twain-nek budapesti időzése al­kalmából időszerűnek találjuk a következő ap­róság közlését, mely bizonyítja, mint vélekedik a híres és általánosan kedvelt amerikai humo­rista a telepátiáról. Mark Twain ugyanis mintegy tizenöt év előtt a következő levelet intézte egy londoni spiritualiszta társasághoz : Igen tisztelt Uraim! Igazán rendkívül örvendenék, ha magam is tagja lehetnék nagyrabecsült társaságuknak, minthogy a gondolat­átvitel tüneményét, vagy a­mint én nevezem, a „szellemi távirdá“-t, ma­gam is már évek hosszú során át a legnagyobb figyelemmel kísérem. Körülbelül tíz év óta an­nyira hozzászoktam az ilynemű sajátságos tü­neményekhez, hogy például levélírás alkalmá­val gyakran — úgyszólván — érzem, hogy olyan gondolatokat vetek papírra, a­melyeket nekem más távollevő egyének szuggerálnak, vagy legalább is, hogy az írásra késztetnek. Oly im-

Next