Evangélikus Gimnázium, Szarvas, 1860

helyen, hogy mióta a jus canonicum Luther Márton — a kis szerzetes — által egyszer tűzre doba­tott, az annyira ki nem állotta a próbát, hogy azóta a hierarchiának arra támaszkodó világi hatalma folyvást alább száll; holott a bibliát számtalanszor császárok égettették s annyira kiállja a tűzpróbát, hogy csak ott látunk tudományt, vagyont, nemzeti nagyságot romlatlan népélet törzsén diszleni, hol a szentirás olvastatik és szelleme hatva él. Majd bizony hallgat is a zsarnok sokat ter­mészetjogodra, ha annak, kinek léte égő napkint világít, ki szemöldökével ronthat teremthet száz világot, — ha mondom a királyok királyának és urak urának positiv törvényei iránt nem bírsz benne tiszteletet gerjeszteni; hallgat is az vizenyős rationalismusodra, ha positivummal nem bírsz eelőál­ / laid, kezedben Isten igéjével, melynek tisztelésére és követésére a zsarnokot is milliók hite, remé­nye, avagy feldúlt boldogsága komolyan inti, önkénytelenül sodratja.­­ Ezekkel öszvefügg a vallásos nevelés kiterjesztése az aristokratiára, melyből egyházi fel­ügyelőink vétetnek a nálunk uralkodó system­a ecclesiae regendae collegiale szerint. Jóval a patens előtti korhűz kelt ez a honi ágost. hitv. ev. egyházban a papság és a világi urak között azon feszült­ség, azon hült viszony, melynek szerencsés eloszlására napjainkban — hála égnek — oly kedvező jósjelek mutatkoznak. A legközelebb múlt nemzedék, ifjú aristokratiája a rationalismus közönyében neveltetvén, oly kizárólag a megyei és országgyűlési szereplés eszméjének élt, hogy az egyházi gyűlések terén is szégyell, vagy nem birt egyéb lenni, mint világi szónok, mint kiváltságolt úr. Ily egyoldalúság mellett természetes, hogy e nemzedék a tudományosságban sem ütötte meg azon mértéket, mely még közel­múltban is — az evangyelmi egyház ama nemes patriarcháiban Balogh Péter­, báró Prónay Sándor­, Tihanyi Tamás, Baloghi Lajos­, Gréczy Elekben köztisztelet tárgya volt. A belsőnek, a tartalmas egyszerűségnek mellőztével és a hiú külsőségek, phrasisok túlbecsü­lése mellett magán a jogászati téren is a patvariák egykori szigora, a Tihanyi féle „presse loqua­­tur“ feledésbe ment. És ki a maga szakjában ily felületességgel beérte, az a vallásosságban még kevesebbet mutathatott fel, s mégis a vallásos apák székébe ült, hogy vallási és egyházi ügyekben tanácskozzék, határozzon, ítélgessen. így a történelmi jogosultság szellemi illetéktelenséggel pá­rosulván náluk, ezen sértő ellenmondás támasztá az elidegenülést köztük s az egyháziasság ben­sőbb őrei közt. Részeltessenek tehát bővebben az uj nemzedék leendő világi férfiai a hittudomány­ban, még pedig oly komolysággal, hogy a vallástanbeli osztályjegyük egész művelődésüknek meg­ítélésében fő­ főmértéket képezzen. Kívánatos, hogy íróink s maguk a költők is, ne látszassanak vagy nem ismerni a keresztény vallást, vagy a keresztény eszméket és kifejezéseket műveikben mintegy szándékosan kerülni, úgy gondolkozván, hogy „Pictoribus atque poetis quidlibet audendi semper fuit aequa potestas.“ Íme Homer úgy szerepelteti hőseit, hogy az Olümppal szüntelen köz­lekedésben tűnjenek élőnkbe; Virgilius ama ,,pius Aeneas“-t mint vallásos hőst ismerteti meg ve­lünk ; Ilorácz dalai istenekre irt dicsénekekkel vegyítvék; Tacitus szerint Octavianus Augustusban igen roszaltatott, miszerint „Nihil deorum honoribus relictum, cum se templis et effigie nominum per flamines et sacerdotes coli vellet“, és a nagy Schiller bevallá, hogy ő Ezékiel prófétából tanult vala költészetet. Vagy tán a keresztény vallási igazságok és eszmék mindezekre nem oly alkalma­tosak, mint a görög és római mythcus? Ne hu­djük! Ember legyen, a ki Berzsenyi Dániel „fohászá­nál“ különböz­i­! pedig ezen felséges költemény csupa keresztény eszmék visszasugárzása. E végre hasonlítsa össze a tisztelt olvasó ama költeménynyel a szentírás e helyeit : Ján. 4, 24. 1. Ján. 1, 18. 1, Tim. 6, 16. Róm. 1, 20. Ésaiás 66, 1. 1, Kir. 8, 27. Zsolt. 139, 7, 8. stb. A szentirásnak hiszünk mi keresztények még költőkben is, mint eszünket, szivünket, reményünket kielégítőnek; az egy­kori mythust pedig az emberi nem gyermek korához illő szép képzeletjátéknak tartjuk, de nem is többnek. Mutathatnék egyenesen egyik érdemes országgyűlési követünkre és hősünkre Rutkay Istvánra, ki, midőn a 49-i katastropha után a szentírás olvasásában való ismert komolyságával fog­­lalatos, több ízben ekkér kiáltott fel : „Istenem! mennyi hasznát vettük volna mi ezeknek hiva­talainkban! s hány század óta meg van már mondva minden, de hát ki követi? pedig azok nélkül csakugyan nem boldogulhatunk!“ Ne féljenek tehát íróink, hogy tán vallásos szellemű műveinknek

Next