Evangélikus Gimnázium, Szarvas, 1867

érteni : a békési egyházmegye esperese, ez intézet több mint 11 éven általi tanácselnöke, a szarvasi egyház szeretett lelkésze Haviár Dánielnek. Az ő keblében ez intézetről egy kép élt, melyet ha csak halvány színekkel sikerül is kifestenem, kell hogy ennek barátját lelkesülésre buzdítsa, s ha volna ellene, azt elhallgat­tassa; mert a nagyszerű, ez időszerinti kivitellenségében is, benyomást gyakorol minden érző szívre. Aki Isten segedelme mellett önerejével lett azzá, a minek tiszteltük, lehetlen, hogy tanulságos például ne szolgáljon az életküzdelmeivel még ismeretlen, de minden nemesre fogé­kony ifjú lelkének. A lelki fölény termékenyítő áldássá, a működés tartalmi s alaki tökélye példánnyá magasul, az öntudatosság függetlenséget nemz azokban, kik a nemes irányt felfogni s méltányolni képesek, mert, az önérdek e korszakában, az önmagát szeretetben föláldozó jel­lem eszményétől áthatottan saját életüknek is magasztosabb célt tűznek. Ily szempontból kí­vánom fölmutatni a férfiút, kinek halála minden jóktól fájlaltatik, de életének legdicsőbb em­léke épen az újjáteremteni segített szarvasi főiskola. Ne szóljon azonban más mint a sokat mondó élet. Haviár Dániel született Nógrád megye Losonc-Tugár városában 1816. okt. 27-én. Atyja szegény iparos volt; maga is folytonos nélkülözéssel és szegénységgel küzdve, fiának nem nyújt­hatott semmi más segélyt, minthogy közölte vele az Istenben vetett bizalmat és munkásságot, melyek a boldogultalak mindvégig szép vonásai marad­nak. Az elemi és legalsó gymnasiumi osztályokat Losoncon látogató az általa sokszor ke­gyelettel felemlegetett Korcsok Vilmos vezetése alatt. E lelkes nevelő fölismerte nemcsak az észtehetséget, de a szorgalomban kitűnő határozott akaratot is , s azért a losonci tanfolyam végeztével beállott válságban, a derék ifjút a tudományos pályának megmenteni volt leghőbb igyekezete. Egy időre azonban az apai aggodalmasság és jog győzött a gyermek hivatás­érzete és Korcsek tanácsa felett. Az apa szabóságra kárhoztató jeles fiát, csakhamar azonban a ke­­rengő gyermek s a sürgető tanítónak egyesített küzdelme a tanulói pályát újból megnyitó. A korához képest érett ifjú minden anyagi segély nélkül, nevelőjének egy ajánló le­vele kíséretében elindult Rozsnyóra, hogy az akkor híres Farkas András tanár alatt folytassa tanulmányait. Tudta hogy reá sok nélkülözés vár, de e tudattól nem engedte magasra törő szellemét nyűgözni. Itt ízlelte meg a hellén és római classicusokat, kiknek humanistikus befo­lyása alatt mindenekfelett emberré kelle lennie. I­tr­ó azonban nem tanult meddőn az iskolának, hanem a jelenkori életnek is, s ehez a német nyelv ismeretét szükségkép elsajátítandónak érezte. Lőcsére ment ez érdekből, hol is egy évi tartózkodás alatt célt érvén, a szegény ifjak már akkor is jótékony menhelyére, Sel­­mecre igyekezett. Kiérdemelve tanárainak osztatlan becsülését, magántanítgatás által némileg kedvezőbb helyzetet teremtett magának, s midőn a Róth-Teleki ösztöndíjt elnyerő, a két phi­­losophiai tanév befejeztével, elhatározta Pozsonyba menni s itt magát a theologiai szakban ki­művelni. Pozsonnyal befejezd, honunk határain belől, az iskolai életet, de ki nem elégitheté vágyait az, mit a hazai tanintézetek nyújtottak; feljebb vágyott és kikivánkozott a reformatió bölcsőjéhez. Ez útjára a terbelédi Benicky családnál egy évig töltött nevelősködése, ösztöndíjak és némi magánsegedelmeztetés szerezték meg az eszközöket, s­­ hogy nehezen gyűjtött fillé­reit megkímélje, Bécsen, Cseh- és Szászországokon keresztül gyalog vándorolt Németországba. Itt 1838-ban Jéna, 1839-ben Halle volt tanulásának színhelye. Hol nemcsak a tisztán theolo­giai tudományoknak volt Hase­s Baumgarten-Crusius, Wegscheider és Tholuck alatt hallga­tója, de a philologiai tanulmányoknak is nekifeküdt Eichstädt vezetése alatt.

Next