Evangélikus Gimnázium, Szarvas, 1870

és szem­könyt, ajtó és fül hallást, viz és kanál evezőt stb. Ha pedig a chinai valamely idegen szót akar felirni, akkor azon szót szét kell tagolnia s tagonként felírnia ; de mivel némely szótagokra nincs jegye, az eredeti szót önkényesen átidomitja, igy lesz Európából Európa, Amerikából Jamelikia. A chi­­naiak írásuk feltalálójául Ti­-li­ királyukat tartják, ki K. e. 2941-dik év körül élt. A­mint — úgy mond — ő egyszer az iszapon járó madarak nyomát vizsgálgatta volna, azon gondolatra jött, hogy ilyféle jegyeket lehetne írásul használni, innen nevezik a chinaiak írásukat madárnyom-irásnak (niao tri ven). Ez írás aztán kiszorította a használatból a csomóirást. Az európai tudósok érdekeltségét azonban egy írás sem költötte fel annyira, mint az óegyp­­tomi hieroglyp­hek, s aligha nyújtott valamely írásnak megfejtése több nehézséget, mint ez. Szá­zadokon át megfej­tetlenek maradtak azok, m­íg az 1799. évben Lais romjai közt talált, úgynevezett rosettei fölirat hármas rovatában a görög szöveg világot nem vetett a hieroglyphek titkára. A hie­­roglyphek eredetileg szinte képírás volt, azonban ez a mexikói és a chinai képíráson túlemelkedve el­ső kezdete lett a betűírásnak. Eredetileg az aegyptomiaknál is a tárgy kifejezésére annak képe szol­gált, s így például alul nyílással ellátott négyszög jelentette a házat, kezeit ég felé emelő alak az­ ijjedelmet, ujját szopó emberi rajz a gyermeket stb. Az írás fejlődésében nevezetes lépés történt akkor, midőn a képet nem az egész tárgynak, hanem csak a tárgy neve első hangjának megjelölésére kezd­ték használni. Így lett a pat (= láb) alakjából a p betű, amahe (= kar) a. nose (= nyúl) u. set (=­ nyúl) s, tot (= kéz) t stb. E módon sikerült az egyptomiaknak írásjegyeiket 150 szótagjegygyé és 200 betűjegygyé leolvasztani. Ez szép eredmény volt szemben a chinaiak tömérdek jegyű írásával, de még­is csak részben jön általuk a betűírás feltalálva. A legtökéletesebb, a teljesen kifejlett betűírás feltalálásának dicsősége a phoeniciaiakat illeti. Ők nem állapodtak meg a félúton, hanem az emberi beszéd alaphangjait felelemezve, minden önálló hang föl­jegyzésére egy jegyet vettek használatba, s erre elegendő volt 22 jegy, a phoeniciai ábéczé. Ezzel az emberiség roppant lépést tett előre, rendkivülileg meg lett könyitve az írás és olva­sás, elterjedhetett az az emberiség minden rétegeiben s az emberi mivelődés egyik leghathatósabb esz­közévé válhatott. Egy phoeniciai monda szerint a betűírást Thaut találta volna fel, ki azonban nem egyéb a thaut — bölcseség személyesítésénél, s abban igazuk volt, az ő bölcseségük találta azt fel. Megjegyzendő hogy ez írás is tisztán a képírás alapján fejlett ki, s érdekes lesz tudnunk, hogy az a betű eredeti alakjában bikafejet, a b házat, a g tevét, a d ajtót ábrázolt. A phoeniciaiak jobbról bal felé írtak s rövidítésekkel éltek, ugyancsak így írtak és írnak még ma is a zsidók, kik az írást tőlük eltanulták. Phoeniciából átszármazott az írás a görögökhöz, a­hova azt a monda szerint Kadmos vitte át. A görögök a betűket átalakították és szaporították, valamint a jobbról — bal felé — a mi fogalmunk szerint — a visszás irás helyett használatba hozták az eke­­irás módját, mely szerint egyik sor jobbról-balra, a másik balról-jobbra íratott, mint a­hogy az eke szokott szántás közben járni, majd később határozottan balról-jobbra írtak. A görögöktől — előbb tán az etruskokhoz — onnan a rómaiakhoz vándorolt e nevezetes találmány s a római világuralom, de különösen a kereszténység terjesztésével közös tulajdonává lett az a mivelt népeknek. A különbség, mely a görög és latin, majd a latin és goth­ irás közt van csak alaki, lényegileg mind ugyanazon egy anyának, a phoeniciai ábéczének szülöttei ők. A nyomdászat feltalálása szinte befolyt az egyes betűk némi módosulására, de hogy az nem lényeges az avatott szem könnyen felismerheti. Végül meg kell még jegyeznünk, hogy eredetileg a nagy és kis betűk közt nem volt kü­lönbség. A világtörténelemben a közönséges írás mellett már jó korán nyomaira akadunk a titkos írás­nak. Az emberben meg volt és megvan azon törekvés, s gyakran a körülmények által is arra van utalva, hogy rejtett, nem mindenki által érthető módon és úton tegyen közleményeket. Ezen írásnak két fő módját kell megkülönböztetnünk ; egyik az, midőn az irat titkos úton menesztetik rendeltetése helyére, a másik, midőn maga az irás mesterkélt, titkos jegyekből áll. Az elsőre egy pár érdekes pél­dát jegyzett fel Herodot. Harpagus mód hadvezér titkos közleményt akarván Cyrus persa királyhoz me­neszteni, fogott egy mezei nyulat, felhasitotta bőrét s a titkos iratot a bőr alá rejtette, mire a seb begyógyult a nyulat elküldte ajándékba Cyrusnak. Más helyütt azt találjuk közölve, hogy leborotválták a rabszolgának fejét s a csupasz bőrre írták fel a titkos tudósítást. Erre megvárták m­ig a haj ismét

Next