Evangélikus Gimnázium, Szarvas, 1878
A.] ÉRTEKEZÉS. Zolitimitas a szarvasi főgymnasiumban Jellemző vonása korunknak az, hogy részint tanügyi reformokra czélzó tervezetekkel, részint ezek bírálatával, részint — és pedig főkint — a meglevő tan- és nevelőintézetek jelenkori szervezetes állapota szelidebb vagy élesebb megítélésének s elítélésének gondolatával hírlapokban, szakközlönyökben s társalgás közben mind gyakrabban találkozunk. Jellemző vonás ez azért, mert ha a közművelődés történelmileg szükségesnek bizonyult tényezői a jó iskolák, akkor egyrészt jogosult minden alapos műveltséget becsülni tudó ember arra, hogy közérdekűnek vélt megjegyzéseivel az együtt élő nemzedék köztudatára ez érdekben hasson , másrészt mert épen ez által— közélet és iskola eleven kölcsönhatásba jutván — gyorsabban és biztosabban fejül közművelődésünk életrevaló irányban. Méginkább jogosult a nevelés ügye iránt nemesen érdeklődő protestáns ember ezen a protestáns iskolákra irányult bírálatos ellenőrzése és javalló vagy rászalló beavatkozása, mert a protestantismusnak féltékenyen őrzött veteményes kertjei önáldozattal fentartott iskolái, melyek a közművelődés magasztos czélja mellett egyúttal kell hogy ápolói legyenek eredetük és rendeltetésüknél fogva ama protestáns szellemnek, mely nemcsak szorosabban egyházi kérdésekben követi a lélekismeret szabadságának