Evangélikus Gimnázium, Szarvas, 1878

A.] ÉRTEKEZÉS. Zoli­timitas a szarvasi főgymnasiumban Jellemző vonása korunknak az, hogy részint tanügyi reformokra czélzó tervezetekkel, részint ezek bírálatával, ré­szint — és pedig főkint — a meglevő tan- és nevelő­inté­zetek jelenkori szervezete­s állapota szelidebb vagy élesebb megítélésének s elítélésének gondolatával hírlapokban, szak­­közlönyökben s társalgás közben mind gyakrabban találkozunk. Jellemző vonás ez azért, mert ha a közművelődés történel­mileg szükségesnek bizonyult tényezői a jó iskolák, akkor egyrészt jogosult minden alapos műveltséget becsülni tudó ember arra, hogy közérdekűnek vélt megjegyzéseivel az együtt élő nemzedék köztudatára ez érdekben hasson , más­részt mert épen ez által­­—­ közélet és iskola eleven kölcsön­hatásba jutván — gyorsabban és biztosabban fejül közmű­velődésünk életrevaló irányban. Méginkább jogosult a neve­lés ügye iránt nemesen érdeklődő protestáns ember ezen a protestáns iskolákra irányult bírálatos ellenőrzése és javalló vagy rászalló beavatkozása, mert a protestantismusnak félté­kenyen őrzött veteményes kertjei önáldozattal fentartott is­kolái, melyek a közművelődés magasztos czélja mellett egy­úttal kell hogy ápolói legyenek eredetük é­s rendeltetésüknél fogva ama protestáns szellemnek, mely nemcsak szorosabban egyházi kérdésekben követi a lélekismeret szabadságának

Next