Evangélikus Gimnázium, Szarvas, 1910

iskola, társadalom­­, diáktartás. Az országos ág. h. ev. tanáregyesület 1911 -ik évi munkaprogrammjába a szarvasi ág. h. ev. főgimnázium tanártestületének indítványára vette fel a következő kér­dést: „Mi módon lehetne a vidéki tanulók szállásadóival szemben eredményesebb ellenőrzést gyakorolni?“ Pedig ha az iskolának ezt a nehéz, de igen fontos kérdését tárgyalni akarjuk, szinte egymásután ébreszt oly gondolatokat, amelyek keresik a kapcsolatot az iskola, az élet meg a társadalom között. Mert tagadhatatlan, hogy az iskolát a különböző tár­sadalmaknak, az életnek szükségletei, kívánalmai hozták létre a múltban, azok tartják fenn s fejlesztik a jelenben. Ebből folyó természetes következmény, hogy az iskolának egyrészt szolgálnia kell az életnek, a társadalomnak a céljait, másrészt befolyásolnia kell az életet, irányítania kell a társadalmat, hogy bizonyos eszményi, az iskola által is helyesnek elismert szempontok szerint fejlődjék. De épen ezen kölcsönös hatásnál fogva az iskola nem­csak hogy nem nélkülözheti, de határozottan tartozik igénybe venni az életnek és a társadalomnak segítségét a maga nemes céljai elérésében, hogy tudniillik az ifjú­ságot olyan képességekkel ruházza fel, hogy az élet min­denféle nehézségei közepette megállhassák helyüket. Az elméleti neveléstudomány ugyan elvből kárhoztatja a vizsgára való nevelést, a jövendő hivatásra való elő­készítő oktatást s ebben az olyan „hivalkodó mutogatás“

Next