Katolikus gimnázium, Szatmárnémeti, 1881

I. Az iskola 188­2. évi történetéből. A tanulók felvétele az 1882/a. évre augusztus hónap három utolsó napján történik; ama napokon és szeptember 1.-én valának a felvételi s a javító vizsgálatok. Az iskolai év ünnepies megnyitása szeptember 1.-én vala; erre szeptember 2.-án megindult a tanítás rendes folyama, a vall. és közokt. am. minisztérium által megszabott rendtartás és tanítási terv szerint. A szokásos számban, az előbbi évivel csaknem egyenlő számban, összegyűlt tanuló ifjúság, mint más évek kezdetén, most is lassan indult neki az iskolai munkának; egy-két hét múlva jókora rész hozzá foga el­méje s akaratra kellő használatával tanulói feladatának komolyabb s erő­sebb munkálásához; de sokan, többen mint máskor, késedelmeznek vala amazok jó példájának követésében, s a tanítói munka küzdelmessége sok­­tanuló lelki éberségének s erősebb akarat­ának hiányával szemben nem igen akart csökkeni. Elkedvetlenítő volt különösen, hogy az I. osztály­beliek legnagyobb részét figyelemre, szorgalomra, általában a tanulói kötelességek teljesítésére rászoktatni nagy buzgólkodás és türelem árán sem sikerült kellően. A szülői ház közreműködése, a külön is adott fi­gyelmeztetések s az időszaki értesítések után sem volt kívánatos mérték­ben észrevehető. Mindamellett az iskolai élet nagy részben sikeresen, helyenként vndoran halad vala czélja felé, útfélen hagyva azon lanyhákat, kiket tanítói jóakaratú nógatás, erőködés, szívesen kínálgatott kézvezetés haladásba vonni nem birt, otthoni gondos utánlátás és okos energia a haladás irányába nem szorított. Ez elmaradottakból azoknak, kik lega­lább a tizenegyedik órában eszméletre térve, akaratot s valamely erőt is mutattak arra, hogy a kellően előre­haladottak közelébe eljuthassanak, a szeretet támogatást és vezetést nyújt a szándékukhoz, nem minden si­ker nélkül; azonban a késedelmeskedők ilyen támogatása nem maradhat gyakorlatnak, többi közt azért sem, mivel az nem igen történhetik a jóknak kára, haladásuk megállítása és buzgalmuk bénítása nélkül. De elmaradtak végleg az ez évi iskolai czéltól jelentékeny számmal, mint az érdemsorozat s a tanulás eredményének áttekintésére szolgáló b) tábla mutatja. Igazán érzett sajnálatnak tárgya ez; de hát a gymnasium köte­les az eléje főhatósága által szabott feladathoz iparkodni, növendékei közül azokat, kikre eszközeivel hatni bir, erkölcsi s értelmi erősbödés és ismeretek tekintetében a pontosan megszabott fokig emelni; ellenben a I.

Next