Katolikus gimnázium, Szatmárnémeti, 1881
I. Az iskola 1882. évi történetéből. A tanulók felvétele az 1882/a. évre augusztus hónap három utolsó napján történik; ama napokon és szeptember 1.-én valának a felvételi s a javító vizsgálatok. Az iskolai év ünnepies megnyitása szeptember 1.-én vala; erre szeptember 2.-án megindult a tanítás rendes folyama, a vall. és közokt. am. minisztérium által megszabott rendtartás és tanítási terv szerint. A szokásos számban, az előbbi évivel csaknem egyenlő számban, összegyűlt tanuló ifjúság, mint más évek kezdetén, most is lassan indult neki az iskolai munkának; egy-két hét múlva jókora rész hozzá foga elméje s akaratra kellő használatával tanulói feladatának komolyabb s erősebb munkálásához; de sokan, többen mint máskor, késedelmeznek vala amazok jó példájának követésében, s a tanítói munka küzdelmessége soktanuló lelki éberségének s erősebb akaratának hiányával szemben nem igen akart csökkeni. Elkedvetlenítő volt különösen, hogy az I. osztálybeliek legnagyobb részét figyelemre, szorgalomra, általában a tanulói kötelességek teljesítésére rászoktatni nagy buzgólkodás és türelem árán sem sikerült kellően. A szülői ház közreműködése, a külön is adott figyelmeztetések s az időszaki értesítések után sem volt kívánatos mértékben észrevehető. Mindamellett az iskolai élet nagy részben sikeresen, helyenként vndoran halad vala czélja felé, útfélen hagyva azon lanyhákat, kiket tanítói jóakaratú nógatás, erőködés, szívesen kínálgatott kézvezetés haladásba vonni nem birt, otthoni gondos utánlátás és okos energia a haladás irányába nem szorított. Ez elmaradottakból azoknak, kik legalább a tizenegyedik órában eszméletre térve, akaratot s valamely erőt is mutattak arra, hogy a kellően előrehaladottak közelébe eljuthassanak, a szeretet támogatást és vezetést nyújt a szándékukhoz, nem minden siker nélkül; azonban a késedelmeskedők ilyen támogatása nem maradhat gyakorlatnak, többi közt azért sem, mivel az nem igen történhetik a jóknak kára, haladásuk megállítása és buzgalmuk bénítása nélkül. De elmaradtak végleg az ez évi iskolai czéltól jelentékeny számmal, mint az érdemsorozat s a tanulás eredményének áttekintésére szolgáló b) tábla mutatja. Igazán érzett sajnálatnak tárgya ez; de hát a gymnasium köteles az eléje főhatósága által szabott feladathoz iparkodni, növendékei közül azokat, kikre eszközeivel hatni bir, erkölcsi s értelmi erősbödés és ismeretek tekintetében a pontosan megszabott fokig emelni; ellenben a I.