Katolikus gimnázium, Szatmárnémeti, 1890

A legfontosabb tanügyi kérdés. A renaissance nem cs­­k a gondolkodás irányában hozott létre korszakot alkotó változást, hanem ezzel együtt új irányt adott a vallásnak, tudománynak, társadalomnak, politikának, mindenek felett pedig a paedagogiának. A legnagyobb tekintélyű gondolkodók szerint az szülte a reformation a reformatio a Voltaire­­ világnézetet, ez a franczia forradalmat és a franczia forradalom a kiinduló pontja a val­lást, tudományt, társadalmat s államrendszereket alapjaikban felforgató elméleteknek, melyeknek napjainkban szemlélői va­gyunk-És mivel a paedagogia mindenkor azon eszmények és vi­lágnézetek szerint szokott igazodni, melyek vallásban, tudomány­ban, társadalomban, politikában uralomra vergődtek, a renaissance óta ezekben uralkodó változás létrehozta a paedagogiában is azt a folyton hullámzó ingadozást, melynek azóta napjainkig nincsen szünete. A ma­ művelt emberiségnek a kath. egyház volt kizáróla­gos nevelője sok századon keresztül. Ő rakta le, építette, erő­sítette alapjait a mai kor büszke civilisatiojának. Századokon keresztül egyedül a kath­. világnézet volt irányfénye és boldo­gítója az emberiségnek. Ő művelte kizárólag a tudományt, miután a történelem szálait vezető Gondviselés intézkedéséből átvette és megnemesítette az ó­kori tudományt. Ő ihlette a művészetet, irodalmat, alapította az első könyvtárakat s rakta le az ember­szeretetnek addig nem ismert összes nagy intézményeit. Az ő zárdái, káptalani és püspöki iskoláiból fejlődtek a mai közép­iskolák és egyetemek s Gerhardus Magnus, Wimpheling (Prae­ceptor Germaniae) Agricola, Hegius stb. már a XIV. század vége felé oly magas színvonalra emelték a kath­. gymnasiumo­­kat, hogy a protestánsok, különösen Melanchton minden újí­tásra törekvő szellemük daczára csak utánozni tudták azokat, s 1*

Next