Katolikus gimnázium, Szatmárnémeti, 1890
A legfontosabb tanügyi kérdés. A renaissance nem csk a gondolkodás irányában hozott létre korszakot alkotó változást, hanem ezzel együtt új irányt adott a vallásnak, tudománynak, társadalomnak, politikának, mindenek felett pedig a paedagogiának. A legnagyobb tekintélyű gondolkodók szerint az szülte a reformation a reformatio a Voltaire világnézetet, ez a franczia forradalmat és a franczia forradalom a kiinduló pontja a vallást, tudományt, társadalmat s államrendszereket alapjaikban felforgató elméleteknek, melyeknek napjainkban szemlélői vagyunk-És mivel a paedagogia mindenkor azon eszmények és világnézetek szerint szokott igazodni, melyek vallásban, tudományban, társadalomban, politikában uralomra vergődtek, a renaissance óta ezekben uralkodó változás létrehozta a paedagogiában is azt a folyton hullámzó ingadozást, melynek azóta napjainkig nincsen szünete. A ma művelt emberiségnek a kath. egyház volt kizárólagos nevelője sok századon keresztül. Ő rakta le, építette, erősítette alapjait a mai kor büszke civilisatiojának. Századokon keresztül egyedül a kath. világnézet volt irányfénye és boldogítója az emberiségnek. Ő művelte kizárólag a tudományt, miután a történelem szálait vezető Gondviselés intézkedéséből átvette és megnemesítette az ókori tudományt. Ő ihlette a művészetet, irodalmat, alapította az első könyvtárakat s rakta le az emberszeretetnek addig nem ismert összes nagy intézményeit. Az ő zárdái, káptalani és püspöki iskoláiból fejlődtek a mai középiskolák és egyetemek s Gerhardus Magnus, Wimpheling (Praeceptor Germaniae) Agricola, Hegius stb. már a XIV. század vége felé oly magas színvonalra emelték a kath. gymnasiumokat, hogy a protestánsok, különösen Melanchton minden újításra törekvő szellemük daczára csak utánozni tudták azokat, s 1*