Református gimnázium, Szatmárnémeti, 1882

­­ éber figyelemmel kísérte azok tanulmányait, erkölcsi viseletét, s a tapasztalt fogyatkozást, intés­, dorgálással, a­hol szüksé­gesnek látta, a szülők értesítésével törekedett orvosolni, a ha­nyag vagy erkölcsileg eltántorodott növendékek szülei és ezek helyettesei kellő időben való figyelmeztetésével a házi, szülői kör tekintélyét és nevelői közreműködését is megnyerni czé­­lozván. Épen ezen okból az igazgatóság a vidéki szülőket s azok helyetteseit a helybeli és vidéki lapokban és az előző évi Értesítőben a szállásadó gazdák megválasztására eleve figyel­meztette, ezzel azt akarván eléírni, hogy vidéki növendékeink nem csak jó ellátást, hanem e mellett egészséges légkört is nyerjenek, s ha e tekintetben a czélt, fájdalom ! némely szülők közönye miatt elérnünk nem minden esetben sikerült, a mu­lasztás vádja a tanári kart nem érheti. Vajha jövőre e rész­ben is a szülőknél nagyobb érdekeltséget tapasztalhatnánk a bekövetkezhető bajok és a késői megbánás megelőzése végett! Minthogy a tényleges társadalmi viszonyok mellett a gymna­­siumi nevelő-oktatásnak a szülők és szállásadók vállvetett köz­reműködése nélkül csak fél vagy kevés sikere lehet. Ezenkívül felhasználtuk a nevelésnek egyéb, rendelkezé­sünkre állott eszközeit is: a tanítást reggel imával kezdettük s délután avval végeztük; tanítványaink a közisteni tiszteletet, a vallási szertartásokat egész éven át szorgalmasan gyakorol­ták, a más vallásnak pedig saját hitelveik szerint nyertek épü­lést; a communióban az arra képesített növendékek k ízben vettek részt. Tanári értekezletet rendesen hetenkint egyszer tartot­tunk, hol egyéb tárgyak elintézésén kívül a tanterv, tananyag kezelése, az előhaladás és fegyelmi ügyek komoly tanácskozás tárgyait képezték. A tanuló ifjúság fegyelmi állapota (a tanulmányi előhala­dás hátrább táblázatosan lesz feltüntetve), kielégítő volt, a törvények áthágóira — egy esetet kivéve, mely a gymnasium­____

Next