Századunk, 1842. január-december (5. évfolyam, 1-104. szám)

1842-05-23 / 40. szám

40. szám. Ötödik esztendei folyamat 1842. Május 93. SZÁZADUNK. Elmélkedések hazánk múlt és jelen álla­pot­­a felöl. II. Puszta-Szert — hol őseink hazánkbani megtelepedésü­ket elhatározva megállapodtak, s az országos rendszerben meg­egyezve Árpádnak s vérének örökös hivséggel hódoltak — több­ször megjárván, ott sokszor a puszta templom romjaihoz düledez­­ve áttekintém az első magyar nemzeti gyűlésnek téres puszta­teremét, addig elmélkedvén a nagy volt felől, mig a szúnyogok szurdalása s a közellévő mocsárok bűze onnan el nem űzött; hol egy puszta templom romjánál és sivatag pusztaságnál egyebet nem láttam, tiszta levegőre szert nem tehettem! — A pesti Rákost járván meg, azon csodálkoztam, hogy őseink az országgyűléseket e szűk láthatáru homokos téren tartották, s e czélra nem inkább a messzelátó sziklás Szent-Gellérthegyet választák, hol az oda föl­­emelkedett lényt tisztább érzelmek s szentebb gerjedelmek élesz­tik és égi szellemek a halandót nemesi fényerőnek nyilatkoztatá­­sára buzdítják. De úgy látszik, mintha dicső eleink a természeti szépnek s nagynak, a magasborai emelkedésnek s messzebblátha­­tásnak kedvelői nem igen voltak volna (T) ; s bátorkodom meg­hallani, hogy minél mélyebben ereszkedem több alaptörvényeink szelleme fejtegetésébe, istenadta eszemmeli fölfogásába s elfogulta­lan méltánylásába; minél nagyobb figyelemmel taglalgatom (psy­­chologiai szempontból vizsgálódva) törvényhozásunk történeti raj­zát , annál inkább hajlam azon hiszem elfogadására, hogy a sok semmivel vesződő közönbösségnek s emelkedhetlen önzésnek a rákosoni törvényhozásba többséges befolyása lehetett, mellynek vsszhangja most is még több szokás-elvű lajhártól delphoszi jós­­olatnak tekintetik, mihez elbizottan ragaszkodó kolomposaink a lármaharangot azonnal megkongattatják, mihelyt kivizslázzák, hogy a szabadabb­ elvűek a szűk­ láthatára Rákosról a messzelátó Szent- Gellérthegyre fölemelkedni akarnának, ott a magyar nemzeti tes­tületet tisztább érzelmek s szentebb gerjedelmek hatalmával átö­­lelendők. Mindnyájan haladni akarunk, de haladóink egy része a Rá­kos felé tart, mig a másik a Szent-Gellérthegyre irányozza hala­dási léptét, miszerint elszakadozva nem haladhatunk, mig haladá­sunk czélját tisztán s egyetértőleg föl nem fogtuk. Egyesülésre van tehát szükségünk, mi csak elfogultlan és szenvedélyetlen okos­kodásnak lehet eredménye. Mire nézve igen kívánatos, hogy a­­még létesülendő) pesti sétatér minél előbb zöldeljen, hol majd az egymást többé el nem kerülhető rákosiak s szentgellértiek össze­találkozván , ma egymásnak a czigarát meggyújtanák, holnap egy­mással beszélgetve megbarátkoznának, s holnapután hihetőleg a minden oldalról megrostált s megtisztázott haladási elvben meg­egyeznének, minekelőtte még a legújabb időben keletkező tory- s wighmánia nemzeti testületünkben meggyökerzhetnék, így leg­alább remélhetjük, hogy a hiábavaló súrlódások, szenvedélyes czivódások és magyarhoz nem illő valóban unalmas piszkálgatá­­sok s piszkolódások megszűnnének. E szenvedélyeskedések meg­szűnte volna a nemzeti józanabb haladás hajnala! Melly nemzet­nél pártdühös szenvedélyeskedések divatoznak, megszokásulnak s végre öntetszőleg meg is kedveltetnek, ott — akár keletre, akár messze nyugatra tekintsünk — csak rákkinti haladást, meghason­­lást és végelbomlást szemlélünk. Melly átoktól ments meg min­ket , Uram! A századát megelőzte fejedelem, 1285. márt. 30-kán kelt királyi rendelményében a magyar köznép lelkületét e szavakkal jellemzi: „Die Ungarn sind von einem aufgeweckten Geiste. Wenn sie gut und nicht knechtisch geleitet werden, wenn durch Schulen ihre Aufklärung erfolgt, so kann man von diesen Menschen sehr geschwind vielen Fortgang verhoffen.“ A rákos-elvűek a magyar köznépnek e jeles tulajdonait törvényesen elismerni sohasem aka­­rák, azt irgalmatlanul misera plebs-sé alacsonyiták, polgáriasitás­­ra, éretlenségre, képtelenségre kárhoztaták, minek következtében a felvilágosodottabb jelenkortól várja összeolvadását, ezáltali megerősödését, felgyógyulását s gyarapodó további fönmaradását követeli. A magyar népnek országos megnemzetesítésében s megpolgárosításában rejtezik hazánknak mindeddig parlagon hevert legdrágább kincse, a nemzeti erő, mellynek minél örvendetesb kifejlődése s tényezősb hathatása szüli a nemesb nemzetiséget, terjeszti a köz jobblétet, neveli a nemzeti gazdagságot, védi az általán­os szabadságot, meghonosítja az egyetértést, szives egye­sülést és köz­megelégülést, meggyökesíti a hazafias egyességet, kifejti a nemzeti egységet s megalapítja nemzetileg a szellemi, anyagi s erkölcsi függetlenséget. Országos állásunknak zavart­elvűségét s rendszeretlenségét kitünőleg s felöttlőleg tanúsítja a népségi sokféleség, melly mind­eddig belső rákfenekint rágódott s rágódik a haza elemein. A kü­lön néptörzsököknek, mellyek honunk népességét teszik, sajátságos érdekei a közzavarban kevésbbé tűntek elő; sőt némelly vidéke­ken s időkben némikép egyesülni is látszottak azon harczban, mellyet vallási szabadságért és a polgári fönállásért a török kony­iga ellen vivtanak. De egészben tekintve, az időnek önsúlya sem vala képes eggyé olvasztani a külön nemzetiségi elemeket; né­hol pedig s némi részben még nagyobb hézag támadt közöttünk. Nagyobbitá ezen, a külön népségeket elválasztó hézagot a refor­matio s ellenreformatio is, gyülölséggel töltvén el a kedélyeket. Ámbár tehát a szünetlen harcz­zal s pártforrongás közepette a nemzetségi sajátságok összefüggő kifejtése nem tűnik is nyilván elő , az öröklött viszonyok s azoknak kifejezése mégis természetes állandósággal föntartattak a feltételek befolyása s az azokból eredő szellemi hatás által, mi néha ott is meglepőleg nyilatkozik, hol egyébiránt a magyar, német és lót szorosan egyesülni láttatott polgári s vallási szabadsága védelmére. Hazánk méltányos­ és szabadabb kifejlődhetését s emelkedé­sét akadályozó illy polyglottismusnak harapózó ellenhatását nem­zeti haladásunk minden léptén sajnosan érezzük, fájlaljuk. A baj azonban orvosolhatlan marad, mig az egész nemzeti testület a jo­gok kölcsönös élvezetében s a kötelességek közös teljesítésében törvényesen nem egyesül és testestül lelkestül össze nem polgáro­sodik; miáltal a külön érdekek a közérdekben országpolgárilag központosulván olly nemzeti érdekké válnának, miilyennek ered­­ménydús előmozdítására egyesült erővel czélszerűleg működni kö­zös kötelességünk, az ebből eredő nemzeti javak élvezetében pe­dig aránylag részesülhetni közös jogunk volna. E nézetemnek it-

Next