Századunk, 1843. január-december (6. évfolyam, 1-104. szám)

1843-12-03 / 96. szám

771 lótag, különösen és tán egyedül azért, mert — a magyarnak pilla­natai drágák. Azon tömérdek haszon, melly az örökváltság által nem egye­dül a földesurra és jobbágyra, hanem közvetlen az országra és né­pére árad, kétségtelen, tagadhatlan, kézzelfogható; és távol esik minden túlzástól az, ki e haszon szót jótéteménybe, boldogság­ba változtatván, e tárgyat a nemzet legszentebb ügyei közé soroz­za, előmozdítását nemzeti kötelességének tartja. Igen, de ha földes­urak közt is tetemes azoknak száma, kik a tulajdon érdekeik fel­fogására szükséges értelmi erő birtokában nincsenek, miként le­hetne várni, hogy a jobbágyság legyen tisztában ez úgy felett, melly jobbágyság erkölcsi, értelmi passivitásához még az erősen tevőleges százados szokás csatlakozott? És tudva van a tapasztalás előtt, va­lamint a dolog természetéből eléggé nyilvánul, hogy az úrbéri vált­­ság ügyében — noha ez financiális tekintetben inkább a földesúr ügye mint a jobbágyé, és épen azért — az initiatíva nem a földesurat illeti; vagyis, ha ez ügyet a jobbágyság nem mozdítja, az ü­gy­­—­­nem mozdul, bármiként gyűjtsük az argumentumok halmait. Ezen tekintetben, mivel a jobbágy megfeszített szorgalma által előhozott váltsági díj a földesurak mozdultát igényli, az örök­váltság kérdésének anyagi része, tetemes időre felülmúlja fontos­ságban annak szellemi részét és az egyszerű kiválthatási per­­spectíva korántsem lép fel az előre gondolt mértékben tényezőleg.­­ Más szóval, az úrbéri viszonyok fentartása mellett a jobbágyság nem képes azon több szorgalom és több kereset kifejtésére, eszközlé­sére, mellyeket a váltsági tőke lététe okvetlenül megkíván; nem ké­pes , mert ugyanazon viszonyok ugyanazon következményt szül­nek; szükséges tehát és elmellőzhetlen, hogy „a természetbeli adó­zások megszüntetése megelőzze a váltságdíj letételét.“ A szabad egyezkedés útján ezen feltétnek — szeretnék mon­dani törvénynek — elégtétetik , és az e tárgyról gondolkodó, az ezt vizsgáló, mint apodieti­ai tényt állíthatja fel, hogy nincs olly szegény községe hazánknak, melly képes nem lenne a kiváltságra, azt teljesen eszközleni nem tudná, ha a földesurnál itt ott, hol épen körülményei kívánják, egy kis segélyt és támaszt talál, de főleg a tőke letételére kitűzött idő illő arányba hozatik szorgalmi kifejtésével, anyagi gya­­rapultával. És itt áll az egész váltsági titok, a földesur és jobbágy közti kérdésnek anyagi részére nézve; mert azon több szorgalom és jobb mivelés, mellyet a robottól felszabadult paraszt dézmától megmentett földjére alkalmaz — feltévén hogy erkölcsi akadály nincs — tökéletesen elég váltsági tőkéjének lefizetésére még akkor is, ha az így előhozott és alkalmazott nagyobb szorgalomnak és ér­telemnek számbeli kifejezése egy százteltt (jegyet száztól­ felül nem múlna­ szám, mellyet a legszűkkeblűbb megtartó vagy összetartó is minimumnak vehet, ha a különbségek felfogására őt az örök végzés feljogosította. De ezen egyszerű tény elismeréséhez csak érzelmi uton jut­hatni mindamellett is, hogy a természeti állapotba szerencsésen át­ringatott népeknél az ösztön nem kis jelentőséggel bir; az értelmi úthoz tartozik pedig a tapasztalás, az előttünk fekvő élő példa. Ezek annál hathatósban indítnak és eszközölnek, minél bajosabb bizo­nyos éghajlatok alatt a néposztályra eszméletileg hatni. Melly el­mellőzhetlen körülmény legyen ez az úrbéri váltság kérdésénél? tudják mindazok, kik e tárgyban tettleg munkálódnak. Következik mindezekből, hogy az úrbéri örökváltság a sza­bad egyesség (a földesúr és jobbágy közt kötött szerződés) útján hazánkban még lassúbb léptekkel haladand, mint halad másutt, hol szinte czélba vétetett; de mégis való és igaz, hogy ezen útnál ter­mészetesebbet, biztosabbat és egyszersmind a méltányosság és szabadság eszméjével egybehangzóbbat alig lehet kimutatni azon el­különzött esetre nézve, melly a földesur és jobbágy közti viszony megszüntetését a jogszerű követelés és valóságos érték­megtérülés határai közé helyezi, mert csak ezen út vezet biztosan, zavar és rázkódás nélkül, a lépcsőnkénti kifejtés feltéteivel megegyezőleg, a kitűzött eredményhez. De ha társasági mozgalmaink igényleteit tekintjük, bár legyenek ezek most még (minden anyagi szinezetök daczára is) kirekesztő­­leg szellemiek vagyis eszméletiek; de szemelőtt tartjuk főleg ama kérlelhetlen szükséget, melly a magyart viszonyai rendbeszedése végett előbb utóbb megragadja; ki kell lépnünk ama szoros és las­sú útból, nézeteinket tágítanunk, szétnézvén azon eszközök közt, mellyek valamelly egyetemes kiváltságra országosan történendő általános rendszabáshoz megkivántatók. Az első átnézet már mutatja, hogy tárgy és czél változatlanul maradván, az eszközök minősége sem változik, csak nagyszerűsége mutatkozik. Mindazon munka megteendő, segéd és támasz nyújtandók az egészre nézve, mellyek az örökváltságot a magánszerződések utján eszközük. Ide járul a tárgy összetettsége, mert itt a számta­lan esetet egybevenni szükségképen kell, bármelly tömege mutat­kozzék a vágyaknak, a követeléseknek, a reményeknek, a körülmé­nyeknek, a tehetségnek, a szükségnek stb. miből okszerűleg lehet és kell következtetnünk , hogy a törvényhozás ez ügyben alig esz­közölhet közvetlen, hogy rendszabásai mint irányadók, mint hatá­rokat kijelölők, csak az alapelvek felállítása körül forgandnak. Az illy országos intézmények czélja: „megszüntetni az úr­béri örökváltság által mindazon viszonyokat, mellyek ma a föl­desúr és jobbágy közt fenállanak.“ Szem előtt tartván e rövid határozást, a tárgy közelebbi taglaltára mehetünk által, mert min­den egyéb következtetés egyenesen ebből foly. Elmellőzvén itt minden jogszerűségi vizsgálatot, a fenálló vi­szonyokra mint factumra utalván, azt mondjuk, hogy „a jobbágy úr­béri tartozásai az általa nyert vagy élvezett javadalmak diját kép­viselik.“ E javadalmak képviselője az úrbéri föld, melly föld szoros egybeköttetésben van a tartozásokkal, melly tartozásoknak ismét egy tetemes része — a dézma — változatlan arányban is áll a föld mennyi- és minőségével. Valamelly úrbéri teleknek vagy telekrésszel egybekötött job­bágyi tartozásnak tőke-értékét azon különbség határozza e szerint, melly a tartozások és javadalmak közt találtatik, mindkettőt belső becse szerint kikeresvén; szükséges lesz e szerint az országos rendelkeztetés végett, az ide tartozó elemek tisztába hozta mel­lett, szorosan elkülönözni azon földet, mellyet úrbéri földnek ne­vezünk , azon földtől, melly mint nemesi birtok a földesurak két­ségtelen birtokában maradjon; különben a zavarnak nincs vége, az ügy nem mozdul, s hazánk jövendőjének ebeli borúja nem derül. Feltétezik mégis, hogy az úrbéri adózások alól váltság által felszabadított előbb úrbéri föld, szántóföld, rét és elkülönzött legelő, a magát igy kiváltotta községnek vagy jobbágynak átadatik. Is­mert lévén ennek mennyisége, itt nincs baj; a jobbágy tartozásai­nak, dézmájának stb. értékszámítása nem nehéz; nehezebb a fajzás, a szőllő és az úgynevezett királyi haszonvét. Hazánk különböző pontjain különböző úrbéri viszonyokat szemlélünk épen a helybeli körülmények és bevett szokások szerint. Vannak örök és ideigleni szerződés melletti községek, magukat épen kiváltók; vannak rész­letes és változtatott tartozások; léteznek úrbéri perek, fontos kér­déseket függőben tartók, közöttük a pénzérték változása által elő­hozott zavarok stb. stb. Az illy különbözőségek — légióik hazánkban tanyáznak — a felek közti egyesség útján kiegyenlíthetők, de mindannyi akadályo­kat gördítenek valamelly általános rendszabás egyenlő kezelése elé- 772

Next