Századunk, 1844. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)
1844-10-25 / 85. szám
1~ 679 680 azon okoknak, mellyek e közlekedésnek létesítését halaszthatlanná teszik, bővebb fejtegetésébe bocsátkozni feleslegesnek vélik, s azért csak a módról kívánnak nyilatkozni, mellyel a nemzetnek ezen közkívánata hová hazaarabb , s minél biztosabban, s tökéletesebben teljesíttessék, se részben az ország közszükségeinek miképen leendő fedezése iránt véleményadás végett kiküldött országos választmány véleményével megegyezőleg azon meggyőződésüket jelentik ki, miszerint a Dunának a tengerreli összekötése Vukovártól Sziszeknek, s Károlyvárosnak szakadatlan vonalban a magyar tengerpartig vezetendő, egy e végre alakítandó részvényes társaság által építendő vasúttal minden tekintetben legczélszerűbben eszközölhető. E nézetből kiindulva, tanácskozás alá vették a KR. és KR. azon szerződési ajánlatot, melly Medanich Vincze Ignácz, és "Vranyczany Ambrus, mint a vukovár-fiumei vasútra vállalkozó fiumei társaság teljes hatalmu biztosai által az ország közszükségeinek miképen leendő fedezése iránt kiküldött országos választmány elibe terjesztetett, s az országos választmány által ezen szerződési ajánlatnak egyes pontjaira nézve jelentésének 12. sz. alatti csatolmányában tett észrevételeknek tekintetbe vételével megállapították azon feltételeket, mellyek alatt a többször említett vasútnak építésére vállalkozandó részvényes társasággal ezen vállalatnak létesítésére nézve a szerződést megkötendőnek vélik; ezen föltételeket a mélt, FRRel alatt ide mellékelve köztik. Fő érdekében állván az országnak, hogy a kérdéses vasút minél előbb létesíttessék, az e czélra szükséges előmunkálatoknak megtételében időt mulasztani a KK. és Rt. felette károsnak tartják, s azért azt óhajtják, hogy az ország közszükségeinek miképen leendő fedezése iránt véleményadás végett kiküldve volt országos választmány a szerződési ajánlatot tevő fiumei vállalkozó társasággal haladék nélkül értekezésbe bocsátkozván, azzal az V alatt idemellékelt föltételeknek alapján még a jelen országgyűlése alatt szerződést kössön, s azt minél előbb az ország Rendes ebibe terjessze. Ha mindazonáltal ezen szerződés a jelen országgyűlésének folyama alatt bármi oknál fogva meg nem köttethetnék, azon esetben a KK. és RR. országos választmányt kívánnak olly teljes felhatalmazással kiküldeni, hogy mindenekelőtt a többször említett fiumei vállalkozó társasággal; azon esetre pedig, ha ezen társasággal az egyesség nem sikerülne, a honban és külföldön előrebocsátott hirdetések utján magukat netalán jelentendő más vállalkozókkal is a kérdéses vasútnak az 1/. alatt meghatározott vonalban, és föltételek mellett leendő építése iránt végkép elhatározólag szerződést kössön, s a kötendő szerződést, melly változás alá többé nem eshetendik, azonnal végrehajtatván, a legközelebbi országgyűlésére törvénybeiktatás végett mutassa be. Remélik a KK. és Rt., hogy az általuk megállapított szerződési feltételek mellett a kérdéses vasútnak építésére vállalkozók bizonyosan fognak jelentkezni, hogy mindazonáltal azon nem várt esetre is, ha e reménységük meghiúsulna, ez ügy jövőre legalább olly állapotban helyeztessék, hogy iránta az ország rendei mindenesetre végképen és foganatosan rendelkezhessenek, az elöl említett országos választmánynak a KK. és RR. azt is kötelességévékívánják tétetni, hogy ha az országgyűlésének befejezésétől számítandó 17 évnek lefolyása alatt magánvállalkozókkal szerződést nem köthetne, a többször említett vasútnak tervét, s költségvetését szakértő férfiak által műtani szabályszerűséggel, és minden tekintetben tökéletesen készíttesse el; egyszersmind pedig fontolóra vévén azt is, hogy miképen lehetne a kérdéses vállalatot országos költségen legcélszerűbben létesíteni, az e végett netalán szükséges kölcsönnek megszerzése iránt az illető tőkepénztulajdonosokkal értekezésbe bocsátkozván, minden megkivántató előlépéseknek megtétele után e részben is a tárgyat minden oldalról kimerítő tervet dolgozzon ki; mindezeket hozandó határozat végett a legközelebbi országgyűlés ekbe terjessze. Ezek révén a KK. és RRnek a magyar tengerpart felé nyitandó közlekedés iránti nézetei, ő cs. k. Főherczegségét tisztelettel a m. FRRet pedig szives bizodalommal felszólítják, hogy tekintve e halasztást nem szenvedő tárgynak nagyszerű fontosságát, nézeteikhez megegyezésükkel minél előbb hozzájárulni méltóztassanak. Vukovártól a magyar tengerpartig vezetendő vasútnak építésére nézve a vállalkozó társasággal kötendő szerződésnek föltételei. 1) Az ország szabadalmat adván a vállalkozóknak egy vasútnak Vukovártól szakadatlan vonalban a magyar tengerpartig leendő építésére, részesíti őket ezen vállalatra nézve mindazon jogokban és kedvezményekben, mellyek az 1832/6. 25. t.czikkben foglaltatnak, s hasonló közhasznú vállalatokra nézve jövőben megállapitandók; másrészről ellenben a vállalkozók alávetik magokat mindazon szabályoknak, mellyeket a törvényhozás a kötendő szerződés pontos teljesítése iránti kellő felügyelés, s a számadás iránti ellenőrködésre nézve, valamint a közbátorság igényeinek tekintetéből is minden vaspályákra nézve általában megállapitand. 2) A vállalkozók kötelezik magukat Vukovártól Sziszeknek, és Károlyvárosnak egész a magyar tengerpartig, jelesül pedig mind Fiuméig, mind Buccariig szakadatlan vonalban műtani szabályszerűséggel vasutat építeni, és pedig Vukovártól Sziszeknek Károlyvárosig mindjárt gőzerőre. Károlyvárostól azonban, mennyiben a körülmény s helybeli viszonyok gőzerőre nem engednék, lóerőre használandót olly világos hozzáadással, hogy az egész pályavonalon az átrakodás mellőzendő, és az áruk ugyanazon szekereken olly módon szállítandók, hogy azoknak felhasználása vagy szállítási közlekedés semmi esetben se következhessék. 3) A műtanilag tett előleges vizsgálatok, fölvételek, és költségvetések nyomán ezen vasútnak a kijelölt fővonalban t. i. ’Vukovártól Fiuméig felépítésére fordítandó tőkepénz 18 millió ezüst forintra terjedvén, a Buccariba vezetendő mellékvonalra nézve az építési költségek maximumának határozásában arányra szabályul szolgáland azon költségösszeg, mellybe a fővonalnak hasonló résztöredéke kerülend. 4) A vállalkozók kötelezik magukat, hogy a tervezett vasutat a jelen országgyűlés eloszlatásától számítandó 8 év alatt egészen fölépitendik, s a közönségnek szabályszerű használatut megnyitandják, jelesül pedig a vasút építését Károlyvárnál kezdendik meg, s szakadatlan Vukovárig folytatandják; egyszersmind azonban Károlyvártól a magyar tengerpart felé a vasút építését szinte megkezdendik, s évenkint az egész vonalnak körülbelül egy nyolczadrészét készítendik el; a vonal egyes részeit pedig, mihelyt használatra alkalmas pontig elkészülnek, az egész munka berekesztése előtt is a közlekedés könnyítésére megnyitandják. (Vége következik.) Nyolczadik izenete a t. KKnak és R.nek a sz. kir. városok tárgyában a m. Főrendekhez. (Vége.) A 100. 102. 106. 108. és 112. §§-ra nézve a polgári őrséget illetőleg, meg van az egyesség. A polgári nevezet eddig használt értelmének megvatozása igából a munkálatból következik még akkor is, ha a „polgár nevet megtartatik, a m. FRR. tehát vagy az egész munkálatot nytelenek elvetni, vagy pedig, mivel ezt tenni önmaguk sem árják, kénytelenek megvallalni, hogy „polgár“ nevezet értelme eddigitől lényegesen változik, mert polgárrá jövőben nem kivetés, hanem értékképesség jogosít, mert polgárnak jövő enzjogok gyakorlata is adatik. Az értelem illy lényegesen vanz n, a t. RR. szükségesnek látták a nevezetet is felcserélni, azonnál fogva, nehogy a régi nevezet eszmezavart szüljön, és ezer tbbi nézeteikhez továbbá is ragaszkodnak.