Századunk, 1844. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1844-10-25 / 85. szám

1~ 679 680 azon okoknak, mellyek e közlekedésnek létesítését halaszthatlanná teszik, bővebb fejtegetésébe bocsátkozni feleslegesnek vélik, s azért csak a módról kívánnak nyilatkozni, mellyel a nemzetnek ezen közkívánata hová hazaarabb , s minél biztosabban, s tökélete­sebben teljesíttessék, se részben az ország közszükségeinek miké­pen leendő fedezése iránt véleményadás végett kiküldött országos választmány véleményével megegyezőleg azon meggyőződésüket jelentik ki, miszerint a Dunának a tengerreli összekötése Vukovár­­tól Sziszeknek, s Károlyvárosnak szakadatlan vonalban a magyar tengerpartig vezetendő, egy e végre alakítandó részvényes társa­ság által építendő vasúttal minden tekintetben legczélszerűbben eszközölhető. E nézetből kiindulva, tanácskozás alá vették a KR. és KR. azon szerződési ajánlatot, melly Medanich Vincze Ignácz, és "Vranyczany Ambrus, mint a vukovár-fiumei vasútra vállalkozó fiumei társaság teljes hatalmu biztosai által az ország közszükségeinek miképen leendő fedezése iránt kiküldött országos választmány elibe ter­jesztetett, s az országos választmány által ezen szerződési ajánlat­nak egyes pontjaira nézve jelentésének 12. sz. alatti csatolmányá­ban tett észrevételeknek tekintetbe vételével megállapították azon feltételeket, mellyek alatt a többször említett vasútnak építésére vállalkozandó részvényes társasággal ezen vállalatnak létesítésére nézve a szerződést megkötendőnek vélik; ezen föltételeket a mélt, FRRel alatt ide mellékelve köztik. Fő érdekében állván az országnak, hogy a kérdéses vasút mi­­nél előbb létesíttessék, az e czélra szükséges előmunkálatoknak meg­tételében időt mulasztani a KK. és Rt. felette károsnak tartják, s azért azt óhajtják, hogy az ország közszükségeinek miképen leen­dő fedezése iránt véleményadás végett kiküldve volt országos vá­lasztmány a szerződési ajánlatot tevő fiumei vállalkozó társasággal haladék nélkül értekezésbe bocsátkozván, azzal az V­ alatt ide­mellékelt föltételeknek alapján még a jelen országgyűlése alatt szerződést kössön, s azt minél előbb az ország Rendes ebibe ter­jessze. Ha mindazonáltal ezen szerződés a jelen országgyűlésének folyama alatt bármi oknál fogva meg nem köttethetnék, azon eset­ben a KK. és RR. országos választmányt kívánnak olly teljes felha­talmazással kiküldeni, hogy mindenekelőtt a többször említett fiumei vállalkozó társasággal; azon esetre pedig, ha ezen társasággal az egyesség nem sikerülne, a honban és külföldön előrebocsátott hirdetések utján magukat netalán jelentendő más vállalkozókkal is a kérdéses vasútnak az 1/. alatt meghatározott vonalban, és fölté­telek mellett leendő építése iránt végkép elhatározólag szerződést kössön, s a kötendő szerződést, melly változás alá többé nem eshe­­tendik, azonnal végrehajtatván, a legközelebbi országgyűlésére törvénybeiktatás végett mutassa be. Remélik a KK. és Rt., hogy az általuk megállapított szerző­dési feltételek mellett a kérdéses vasútnak építésére vállalkozók bizonyosan fognak jelentkezni, hogy mindazonáltal azon nem várt esetre is, ha e reménységük meghiúsulna, ez ügy jövőre legalább olly állapotban helyeztessék, hogy iránta az ország rendei min­denesetre végképen és foganatosan rendelkezhessenek, az elöl említett országos választmánynak a KK. és RR. azt is kötelességévé­­kívánják tétetni, hogy ha az országgyűlésének befejezésétől szá­mítandó 17­ évnek lefolyása alatt magán­vállalkozókkal szerződést nem köthetne, a többször említett vasútnak tervét, s költségvetését szakértő férfiak által műtani szabályszerűséggel, és minden tekin­tetben tökéletesen készíttesse el; egyszersmind pedig fontolóra vévén azt is, hogy miképen lehetne a kérdéses vállalatot országos költségen legc­élszerűbben létesíteni, az e végett netalán szüksé­ges kölcsönnek megszerzése iránt az illető tőkepénztulajdonosok­kal értekezésbe bocsátkozván, minden megkivántató előlépéseknek megtétele után e részben is a tárgyat minden oldalról kimerítő ter­vet dolgozzon ki; mindezeket hozandó határozat végett a legköze­lebbi országgyűlés ek­be terjessze. Ezek révén a KK. és RRnek a magyar tengerpart felé nyitandó közlekedés iránti nézetei, ő cs. k. Főherczegségét tisztelettel a m. FRRet pedig szives bizodalommal felszólítják, hogy tekintve e ha­lasztást nem szenvedő tárgynak nagyszerű fontosságát, nézeteikhez megegyezésükkel minél előbb hozzájárulni méltóztassanak. Vuk­ovártól a magyar tengerpartig vezetendő vasútnak építésére nézve a vállalkozó társasággal kötendő szerződésnek föltételei. 1) Az ország szabadalmat adván a vállalkozóknak egy vas­útnak Vukovártól szakadatlan vonalban a magyar tengerpartig le­endő építésére, részesíti őket ezen vállalatra nézve mindazon jo­gokban és kedvezményekben, mellyek az 1832/6. 25. t.czikkben foglaltatnak, s hasonló közhasznú vállalatokra nézve jövőben meg­­állapitandók; másrészről ellenben a vállalkozók alávetik magokat mindazon szabályoknak, mellyeket a törvényhozás a kötendő szer­ződés pontos teljesítése iránti kellő felügyelés, s a számadás iránti ellenőrködésre nézve, valamint a közbátorság igényeinek tekinte­téből is minden vaspályákra nézve általában megállapitand. 2) A vállalkozók kötelezik magukat Vukovártól Sziszeknek, és Károlyvárosnak egész a magyar tengerpartig, jelesül pedig mind Fiuméig, mind Buccariig szakadatlan vonalban műtani szabálysze­rűséggel vasutat építeni, és pedig Vukovártól Sziszeknek Károly­­városig mindjárt gőzerőre. Károlyvárostól azonban, mennyiben a körülmény s helybeli viszonyok gőzerőre nem engednék, lóerőre használandót olly világos hozzáadással, hogy az egész pályavona­lon az átrakodás mellőzendő, és az áruk ugyanazon szekereken olly módon szállítandók, hogy azoknak felhasználása vagy szállítási köz­lekedés semmi esetben se következhessék. 3) A műtanilag tett előleges vizsgálatok, fölvételek, és költ­ségvetések nyomán ezen vasútnak a kijelölt fővonalban t. i. ’V­uko­vártól Fiuméig felépítésére fordítandó tőkepénz 18 millió ezüst forintra terjedvén, a Buccariba vezetendő mellékvonalra nézve az építési költségek maximumának határozásában arányra szabá­lyul szolgáland azon költségösszeg, mellybe a fővonalnak hasonló résztöredéke kerülend. 4­) A vállalkozók kötelezik magukat, hogy a tervezett vasutat a jelen országgyűlés eloszlatásától számítandó 8 év alatt egészen fölépitendik, s a közönségnek szabályszerű használatut megnyi­­tandják, jelesül pedig a vasút építését Károlyvárnál kezdendik meg, s szakadatlan Vukovárig folytatandják; egyszersmind azonban Ká­­rolyvártól a magyar tengerpart felé a vasút építését szinte meg­­kezdendik, s évenkint az egész vonalnak körülbelül egy nyolczad­­részét készítendik el; a vonal egyes részeit pedig, mihelyt hasz­nálatra alkalmas pontig elkészülnek, az egész munka berekesztése előtt is a közlekedés könnyítésére megnyitandják. (Vége következik.) Nyolczadik izenete a t. KKnak és R.nek a sz. kir. városok tárgyában a m. Főrendekhez. (Vége.) A 100. 102. 106. 108. és 112. §§-ra nézve a polgári őr­séget illetőleg, meg van az egyesség. A polgári nevezet eddig használt értelmének megva­tozása igából a munkálatból következik még akkor is, ha a „polgár ne­vet megtartatik, a m. FRR. tehát vagy az egész munkálatot nytelenek elvetni, vagy pedig, mivel ezt tenni önmaguk sem árják, kénytelenek megvallalni, hogy „polgár“ nevezet értelme eddigitől lényegesen változik, mert polgárrá jövőben nem ki­­vetés, hanem értékképesség jogosít, mert polgárnak jövő en­zjogok gyakorlata is adatik. Az értelem illy lényegesen va­nz n, a t. RR. szükségesnek látták a nevezetet is felcserélni, azon­nál fogva, nehogy a régi nevezet eszmezavart szüljön, és ezer tbbi nézeteikhez továbbá is ragaszkodnak.

Next